روتین مراقبت از پوست
56

مراحل روتین مراقبت از پوست (روز و شب)

زمان مطالعه: 6 دقیقه

انجام یک روتین پوستی درست و منظم یکی از مهم‌ترین کارها برای داشتن پوستی جوان و سالم است. شاید اگر به تازگی بخواهید یک روتین پوستی برای خود در نظر بگیرید، با وجود محصولات متنوع و  برندهای مختلف کمی گیج شوید. دانستن اصول اولیه به شما کمک می‌کند بتوانید یک روتین پوستی مناسب با شرایط پوست خود داشته باشید. چه زمانی که فقط روتین شما 3 مرحله داشته چه زمانی که 10 مرحله داشته باشد، ترتیب استفاده از محصولات در روتین پوستی اهمیت دارد. در این مقاله شما را با مراحل کلی یک روتین پوستی آشنا می‌کنیم. اما روتین پوستی چیست؟ برای روتین پوستی چه چیزهایی لازم است؟ روتین پوستی را چگونه انجام دهیم؟ برای پاسخ به این سوال‌ها تا انتهای این مقاله از مجله زیبایی کلینیک جردن با ما همراه باشید.

روتین پوستی چیست؟

به مجموعه مراقبت‌های روزانه که شامل شستن پوست، مراقبت و محافظت از پوست می‌شود روتین پوستی گفته می‌شود. مراحل روتین پوستی می‌تواند شامل: شست و شو، تغذیه پوست، مرطوب کردن، استفاده از محصولات مناسب برای پوست، محافظت از آفتاب و غیره باشد.

روتین روزانه پوست چیست؟

روتین پوستی صبح بیشتر متمرکز روی پیشگیری و محافظت است زیرا  پوست شما قرار است در معرض محیط بیرون قرار گیرد. به صورت مختصر روتین پایه صبحگاهی عبارت است از:

  • شوینده: از شوینده برای تمیز کردن آلودگی که در طول شب روی پوست شما ایجاد شده است استفاده کنید.
  • مرطوب کننده: پوست را مرطوب و آبرسانی می‌کند و می‌تواند به صورت ژل یا کرم باشد.
  • ضد آفتاب: برای محافظت از پوست در برابر آسیب‌های نور خورشید ضروری است.
مراقبت روزانه از پوست
مراقبت روزانه از پوست

به صورت کامل‌تر روتین روز پوست به این صورت است:

مرحله اول: شوینده روغنی

شوینده‌ها به دو صورت بر پایه آب و بر پایه روغن هستند. برخی از شوینده‌های روغنی برای استفاده روی پوست مرطوب طراحی شده اند برخی از آن‌ها برای پوست خشک بهترین هستند. شوینده را روی پوست صورت ماساژ دهید سپس آن را آبکشی کنید. مزیت شوینده‌های روغنی این است که توانایی پاک‌کنندگی بالاتری دارند. مخصوصا برای پاک کردن آرایش های ضد آب گزینه خیلی خوبی هستند. استفاده از شوینده روغنی ضرورتی ندارد و می‌توانید تنها از شوینده های بر پایه آب استفاده کنید.

مرحله دوم: شوینده های بر پایه آب

شوینده را روی پوست مرطوب ماساژ دهید و سپس آن را آبکشی کنید. توجه داشته باشید حتما به دنبال شوینده ای با  pH خنثی و مناسب پوست صورت باشید. مزیت استفاده از شوینده های برپایه آب علاوه بر استفاده از شوینده روغنی این است که ممکن است به جلوگیری از ایجاد جوش در افرادی که پوست چرب یا مستعد آکنه دارند کمک کند.

مرحله سوم: تونر

تونرها با توجه به نوع پوست شما و نیازی که پوست شما دارد انتخاب می‌شوند. تونر‌ها می‌توانند به تنظیم pH پوست کمک کنند. نحوه استفاده از تونر به این صورت است که بلافاصله پس از تمیز کردن پوست به وسیله شوینده، تونر را یا به صورت مستقیم یا با یک پد روی پوست صورت به صورت ضربه ای یا با حرکت های آرام روی صورت بکشید. از مصرف تونرهای حاوی مقایر زیادی الکل خودداری کنید زیرا ممکن است به پوست شما آسیب برسانند.

مرحله چهارم: استفاده از سرم‌ها

سرم ها حاوی مواد موثری هستند که با توجه به شرایط پوست خود و نوع پوست خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید تا شرایط پوستی خود را بهتر کنید.

مرحله پنجم: استفاده از کرم دور چشم

پوست اطراف چشم نازک‌تر و حساس‌تر از دیگر نقاط صورت است. همچنین مستعد علائم بالا رفتن سن از جمله خطوط ریز، پف کردگی و تیرگی است. یک کرم دور چشم خوب علاوه بر رطوبت رسانی و پیشگیری از چین و چروک می‌تواند  ناحیه دورچشم را روشن‌تر و حتی مقداری جوان‌تر کند. نحوه استفاده از کرم دور چشم به این صورت است که مقدار کمی از کرم را با انگشت حلقه به ناحیه دور چشم بزنید. کرم را خیلی نزدیک چشم خود نمالید زیرا ممکن است باعث سوزش چشم‌ها شود.

مرحله ششم: استفاده از آبرسان و مرطوب کننده

با افزایش سن تولید کلاژن کم می‌شود و الاستیسیته پوست کمتر می‌شود. آبرسان و مرطوب کننده، پوست را آبرسانی و مرطوب می‌کنند و روند ایجاد چین و چروک را آهسته تر می‌کنند. آبرسان پوست را آبرسانی می‌کند و مرطوب کننده باعث می‌شود رطوبت در پوست حفظ شود. برخی اوقات بعضی از محصولات هم ترکیبات آبرسان دارند و هم مرطوب کننده و نیازی به استفاده از این دو به صورت جداگانه نیست.

مرحله هفتم: استفاده از ضد آفتاب

همیشه آخرین مرحله از روتین پوستی روز ضد آفتاب است. ضدآفتاب از مهم ترین مراحل روتین پوستی است که از پوست شما در برابر اشعه‌های آسیب‌زا خورشید محافظت می‌کند. ضد آفتاب می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد و علاوه بر این علائم پیری پوست را کاهش دهد. به گفته متخصصان استفاده از ضدآفتاب با حداقل SPF30 توصیه می‌شود. (1) حتما توصیه می‌شود ضدآفتاب خود را هر دو ساعت یکبار تمدید کنید. روش استفاده از ضدآفتاب به این صورت است که 15 تا 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن  به اندازه دو انگشت ضدآفتاب را روی پوست خود پخش کنید.

در این مرحله روتین مراقبت از پوست شما به پایان می‌رسد می‌توانید از کرم پودر ودیگر محصولات آرایشی خود بعد از این مرحله استفاده کنید.

روتین شب پوست چیست؟

شب بهترین زمان برای استفاده از محصولات ترمیم کننده و محصولاتی است که پوست را به نور خورشید حساس می‌کند. به صورت مختصر روتین شب عبارت است از:

  • استفاده از پاک کننده آرایش: بهتر است ابتدا آرایش خود را پاک کنید و سپس به سراغ شوینده بروید. شوینده ممکن است به تنهایی نتواند آرایش شما را کاملا پاک کند. می‌تواند دراین مرحله از بالم های پاک کننده آرایش یا میسلار واتر استفاده کنید.
  • استفاده از شوینده: با استفاده از شوینده کاملا پوست صورت شما تمیز می‌شود.
  • کرم شب یا ماسک خواب: یک مرطوب کننده غنی تر که به ترمیم پوست شما کمک می‌کند.
مراقبت شبانه از پوست
مراقبت شبانه از پوست

به صورت کامل‌تر روتین پوست شب به این صورت است:

مرحله اول: استفاده از پاک کننده یا شوینده روغنی

در این مرحله می‌توانید چربی اضافی پوست خود و همچنین آرایش را از صورت خود پاک کنید. پاک کننده را روی صورت خود ماساژ دهید سپس آبکشی کنید. اگر آرایش نکرده اید یا پوست چربی ندارید می‌توانید تنها از یک شوینده معمولی استفاده کنید و از این مرحله بگذرید.

مرحله دوم: استفاده از شوینده بر پایه آب

شوینده را روی پوست مرطوب خود ماساژ دهید و سپس آبکشی کنید. از شستشوی بیش از حد پوست خودداری کنید. شستشوی بیش از می‌تواند باعث آسیب به پوست شما و تحریک آن شود.

مرحله سوم: استفاده از لایه بردار

لایه بردار ها به از بین بردن سلول های مرده پوست کمک می‌کنند و منافذ پوست را تمیز می‌کنند. همچنین برخی از آنها می‌توانند چربی اضافی پوست را از بین ببرند. لایه بردار‌ها دستورالعمل های مختلفی برای استفاده دارند. اگر پوست شما حساس است با احتیاط زیاد این مرحله را انجام دهید و از لایه بردار‌های خفیف استفاده کنید. از مصرف بیش از حد لایه بردار‌های فیزیکی و شیمیایی خودداری کنید به خصوص اگر پوست حساسی دارید. در صورت بروز هر گونه حساسیت، مصرف محصول را متوقف کنید. لایه بردار‌ها می‌توانند باعث حساسیت به نور خورشید شوند، پس حتما از کرم ضد آفتاب در طول روز استفاده کنید.

مرحله چهارم: استفاده از تونر

این مرحله اختیاری است و نحوه استفاده از آن مانند استفاده از تونر در روز است.

مرحله پنجم: استفاده از کرم دورچشم

استفاده از یک کرم دور چشم غنی تر می‌تواند به بهبود مشکلات مربوط به ظاهر مانند خستگی و خطوط ریز کمک کند. کرم دور چشم را به آرامی روی پوست دور چشم بمالید. کرم های دور چشم ممکن است گران باشند اما گزینه های به صرفه نیز وجود دارد.

مرحله ششم: استفاده از کرم شب یا ماسک خواب

در حالیکه که کرم های روز برای محافظت از پوست طراحی شده اند، این مرطوب کننده های غنی می‌توانند به ترمیم پوست کمک کنند. برخی از افراد ممکن است سنگینی کرم‌ها را دوست نداشته باشند در نتیجه می‌توانند از محصولات سبک تر استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

در این مقاله به صورت خلاصه به مراحل روتین پوستی شب و روز اشاره شد. از آنجایی که برخی از محصولات پوستی و زیبایی حاوی موادی هستند که ممکن است به پوست بعضی افراد نسازند و می‌توانند پوست شما را تحریک یا خشک کنند، بهتر است محصولات را یکی یکی وارد روتین پوستی خود کنید و قبل از استفاده از آن برای صورت، تست حساسیت انجام دهید تا مطمئن شوید به آن محصول خاص حساسیت نداشته باشید. مهم است بدانید هر محصولی که گران قیمت تر است، لزوما کیفیت بالاتری ندارد، بهتر است روی ترکیبات محصولات تمرکز کنید. همچنین باید بدانید اگر پوست شما مشکل خاصی دارد بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا علت آن بررسی شود.

سوالات متداول روتین مراقبت از پوست

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مراقبت از پوست

مقالات مرتبط