منافذ باز پوست؛ علل + 6 درمان اثربخش و سریع

درمان منافذ باز پوست
68

منافذ باز پوست؛ علل + 6 درمان اثربخش و سریع

زمان مطالعه: 7 دقیقه

منافذ باز پوست یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که افراد مختلف با آن روبرو هستند. از بین بردن سوراخ های صورت یا به قول معروف بستن منافذ باز صورت جزو اهدافی است که خیلی‌ها در صدد رسیدن به آنند.

اما منافذ باز پوست دقیقا چیست؟ به چه علتی ایجاد می‌شود؟ چطور تشخیص داده و درمان می‌شود؟ و چطور می‌توان از آن پیشگیری کرد؟ در این نوشته از مجله زیبایی کلینیک جردن در این باره صحبت کرده و پاسخ تمامی سوالات بالا را می‌دهیم. با ما همراه باشید.

منافذ باز چیست؟

اصطلاح “منافذ باز” به منافذ بزرگ پوست اشاره دارد که با گذشت زمان بیشتر قابل توجه شده‌اند. منافذ روی پوست به پوست اجازه می‌دهد تا با آزاد کردن سبوم یا روغن طبیعی روی سطح، نفس بکشد. با این حال، منافذ پوستی بزرگ اغلب در مناطقی ظاهر می‌شوند که تراکم بیشتری از غدد چربی دارند، به‌ویژه در ناحیه T صورت. آنها بر بافت پوست تأثیر منفی می‌گذارند و برای مردان و زنان با انواع پوست چرب یا مختلط تبدیل به یک نگرانی زیبایی شناختی می‌شوند.

نگرانی پوست بر نوجوانانی که تحت تغییرات هورمونی هستند و بزرگسالانی که پیری پوست یا مشکلات هورمونی دارند نیز تاثیر می‌گذارد! پس از دانستن معنی منافذ باز پوست، وقت آن است که علل آن را بیابید. همچنین، درمان‌های مؤثر و نکات پیشگیرانه برای به حداقل رساندن آنها را همین‌جا کشف کنید!

سوراخ های پوست
سوراخ های پوست

علت ایجاد منافذ باز پوست چیست؟

علت منافذ باز متعدد است و می‌تواند شامل این موارد باشد:

  1. تولید بیش از حد سبوم: ترشح بیش از حد سبوم، به خصوص در مورد افرادی که پوست چرب یا مختلط دارند، منجر به بزرگ شدن منافذ فولیکول مو و ایجاد منافذ باز پوست می‌شود.
  2. افزایش حجم فولیکول مو: فولیکول‌های مو ساختار لوله‌ای دارند. فولیکول‌های مو ضخیم‌تر دارای دهانه فولیکولی بزرگ‌تری هستند که منافذ پوست را تشکیل می‌دهد. اینها بیشتر گشاد می‌شوند تا اجازه جریان روغن طبیعی را بدهند و گشادتر به نظر می‌رسند.
  3. عامل وراثت: استعداد ژنتیکی و قومیت عوامل داخلی مهمی هستند که باعث ایجاد منافذ باز پوست می‌شوند.
  4. افزایش سن و قرار گرفتن در معرض نور خورشید: افزایش سن و آسیب خورشید ممکن است بر فیبرهای کلاژن و الاستین در پوست تأثیر منفی بگذارد. کاهش استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست ممکن است باعث شود که منافذ در افراد مسن مانند دهانه‌های باز ظاهر شوند.
  5. آکنه مزمن: منافذ پوست مستعد جوش و آکنه مسدود می‌شود و باعث ایجاد جوش‌های سرسیاه و سرسفید می‌شود. علاوه بر این، آکنه التهابی غدد سبوم و منافذ فولیکولی را ضعیف می‌کند و منافذ را بزرگ می‌کند.
  6. تغییرات هورمونی: نوسانات هورمونی بیش فعالی غدد چربی را تحریک می‌کند و باعث تولید بیش از حد سبوم می‌شود که منجر به ایجاد منافذ باز بزرگ می‌شود.
  7. شرایط حاد پوست و کمبود مواد مغذی: رادیودرماتیت مزمن و کمبود ویتامین A از دیگر علل غیرمعمول بزرگ شدن منافذ پوست هستند.
علت منافذ باز پوست
علت منافذ باز پوست

چگونه منافذ باز بزرگ را تشخیص دهیم؟

یک متخصص پوست ابتدا معاینه فیزیکی از ناحیه آسیب دیده انجام می‌دهد. او شدت بیماری را بر اساس معیارهای زیر تعیین می‌کند:

  • اندازه منافذ
  • محل منافذ
  • شدت وضعیت
  • اندازه ناحیه آسیب دیده

پس از ارزیابی، متخصص پوست سابقه خانوادگی و پزشکی، سلامت هورمونی و عادات سبک زندگی شما را یادداشت می‌کند تا علت اصلی نگرانی را شناسایی کند. بر اساس ارزیابی وی از نوع پوست شما، شدت بیماری و علت زمینه‌ای، او یک برنامه درمانی سفارشی را برای کاهش چشمگیر منافذ باز شما توصیه می‌کند.

آیا منافذ باز پوست خطرناک است؟

اگر همراه با منافذ بزرگ صورت خود دچار عفونت‌های پوستی یا آکنه شده‌اید، باید فوراً با متخصص پوست مشورت کنید. به خاطر داشته باشید که منافذ بزرگ پوست خوش خیم هستند، هیچ رنگدانه‌ای ایجاد نمی‌کنند و باعث آسیب‌های پوستی دیگر نمی‌شوند. آنها یک مشکل جدی محسوب نمی‌شوند.

با این حال، اگر متوجه افزایش قابل توجهی در اندازه، توزیع یا تراکم منافذ شدید، به دنبال کمک پزشکی باشید. متخصص پوست شما می‌تواند این عارضه را برای بهبود بافت پوست شما به طور موثر درمان کند.

منافذ باز پوست بینی
منافذ باز پوست بینی

برای منافذ باز پوست چی خوبه؟

اگرچه این اولین راهکار برای اکثر افراد است، درمان منافذ باز در خانه ایده خوبی نیست. از استفاده خودسرانه از محصولات OTC مانند کرم‌ها، سرم‌ها و تونرها برای کاهش منافذ باز خودداری کنید زیرا در بهترین حالت به شما نتایج موقتی می‌دهند. استفاده بدون نظارت از پمادهای دارویی ممکن است عوارض جانبی شدیدی ایجاد کند. آزمایش با داروهای خانگی برای منافذ باز که ایمنی و اثربخشی ثابت نشده ای دارند ممکن است باعث واکنش آلرژیک و بدتر شدن وضعیت پوست شما شود. بهتر است برای توصیه محصولات مراقبت از پوست یا روش های زیبایی بر اساس نوع پوست، علت و وضعیت خود با یک متخصص پوست مشورت کنید.

درمان منافذ پوست چیست؟

درمان قطعی منافذ باز پوست صورت چالش برانگیز است زیرا ممکن است در نتیجه عوامل زمینه‌ای مختلف باشد. متخصصان پوست درمان های پزشکی برای منافذ باز را با روش‌های زیبایی شناسی پیشرفته ترکیب می‌کنند تا نتایج قابل مشاهده‌ای را به شما ارائه دهند. آنها بر روی درمان محرک‌های اولیه با کنترل تولید بیش از حد سبوم و به حداقل رساندن آسیب‌های پوستی ناشی از افزایش سن تمرکز می‌کنند.

متخصص پزشکی شما ممکن است روش‌های زیر را به عنوان درمان مستقل یا ترکیبی برای بستن منافذ باز پوست پیشنهاد کند تا بهترین نتایج را به شما بدهد:

درمان‌های موضعی

بسیاری از متخصصان واجد شرایط پوست استفاده از کاربردهای موضعی مانند ترتینوئین، نیکوتین آمید موضعی، ویتامین C یا AHA ها را برای کاهش منافذ باز توصیه می‌کنند. آنها همچنین دوز و روش استفاده را برای اطمینان از بهبود قابل مشاهده در بافت پوست شما توصیه می‌کنند.

داروهای خوراکی – چه قرصی برای منافذ باز پوست خوبه؟

کارشناسان پزشکی رویکردی جامع دارند. آنها ممکن است داروهای خوراکی مانند رتینوئیدهای خوراکی (ایزوترتینوئین)، آنتی آندروژن‌ها (اسپیرونولاکتون) و داروهای ضد بارداری خوراکی را برای درمان هر علت هورمونی منافذ بزرگ تجویز کنند. شما باید دستورالعمل‌های مربوط به مصرف دارو را به شدت دنبال کنید تا بهترین نتیجه را بدون هیچ گونه عوارض جانبی به دست آورید.

تونینگ لیزری

پزشکان در انجام لیزر درمانی پیشرفته برای منافذ باز با استفاده از فناوری تایید شده تخصص دارند. آنها از لیزر کیوسوئیچ و لیزر اربیوم برای منافذ پوست و برای تقویت تولید کلاژن در پوست و به حداقل رساندن ظاهر منافذ باز به طور موثر استفاده می‌کنند. مطالعه‌ای در سال 2011 نشان داد که لیزر کیوسوئیچ در صورت استفاده همراه با محلول‌های موضعی، منافذ باز را به‌ طور آشکار کاهش می‌دهند.

فرکانس رادیویی میکرونیدلینگ فرکشنال (MNRF)

متخصصان پوست با تجربه ممکن است برای از بین بردن منافذ باز پوست با میکرونیدلینگ اقدام کنند. میکرونیدلینگ برای آزاد کردن انرژی فرکانس رادیویی در لایه‌های عمیق‌تر پوست استفاده می‌شود. تولید کلاژن و الاستین را تحریک می‌کند و در نتیجه باعث کاهش منافذ بزرگ می‌شود.

لایه برداری شیمیایی

تیم پزشکی استفاده از لایه بردارهای اسید سالیسیلیک و لایه بردارهای اسید گلیکولیک را برای لایه برداری کنترل شده سلول‌های مرده توصیه می‌کند. به کنترل تولید بیش از حد سبوم کمک می‌کند و به نوسازی پوست کمک می‌کند. این یک درمان موثر برای کاهش منافذ بزرگ پوست است.

استخراج کومدون

متخصصان پوست ممکن است از ابزارهای تخصصی برای خارج کردن کومدون‌های باز (جوش‌های سرسیاه) و کومدون‌های بسته (سرسفید) استفاده کنند. این روش به جلوگیری از مسدود شدن و متعاقب آن گشاد شدن منافذ کمک می‌کند.(1)

درمان خانگی منافذ باز پوست

علاوه بر درمان‌های دارویی، روش‌های خانگی نیز برای رفع منافذ باز پوست وجود دارد که رایج‌ترین آنها را به شما معرفی می‌کنیم.

آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا پوست را پاکسازی کرده و آلودگی‌های موجود در منافذ باز را استخراج کرده و پاک می‌کند. کافی است گیاه آلوئه ورا را برش داده و ژل درون آن را درآورید. ژل را روی صورت و روی منافذ باز بمالید و بگذارید یک ربع بماند. بعد صورت را به آرامی با آب خنک شستشو شدهید.

ماسک سفیده تخم‌مرغ

تخم‌مرغ در سفت کردن پوست و کاهش منافذ باز تاثیر گذار است. شما می‌توانید ماسک سفیده تخم‌مرغ را با استفاده از سفیده تخم‌مرغ، جو دوسر و آب لیموترش درست کنید و سی دقیقه روی صورت خود بگذارید. این ماسک می‌تواند در درمان آکنه نیز موفق باشد.

سرکه سیب

خواص سرکه سیب در پاکسازی و کوچک کردن منافذ معروف است. این ماده می‌تواند مثل تونر عمل کرده و پوست را از چربی‌ها و آلودگی‌هایی که در منافذ آن جمع شده‌اند پاک کند. سرکه سیب را با آب مخلوط کرده و با پنبه به صورت خود بمالید.

چگونه از بروز منافذ باز پوست پیشگیری کنیم؟

شما می‌توانید با تمیز نگه داشتن پوست و ایمن نگه داشتن آن در برابر نور خورشید این کار را انجام دهید. در اینجا چند نکته ساده برای مراقبت از پوست وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از افزایش منافذ باز پوست رعایت کنید:

  1. تمیز کردن پوست: از یک پاک کننده ملایم، مبتنی بر ژل و غیر کومدون زا دو بار در روز برای باز کردن منافذ استفاده کنید.
  2. محافظت از پوست: برای جلوگیری از پیری زودرس پوست به دلیل آسیب‌های ناشی از نور خورشید، هر روز یک ضد آفتاب با طیف وسیع و مقاوم در برابر آب با SPF 30+ استفاده کنید.
  3. تغذیه پوست: از مرطوب کننده‌های مبتنی بر آب مناسب برای پوست های چرب/مختلط استفاده کنید. همچنین می‌توانید از متخصص پوست خود بخواهید که محصولات تقویت کننده کلاژن مانند رتینول را تجویز کند.

با این حال، اگر احساس می‌کنید که نکات بالا نتایج مطلوب را به شما نمی‌دهند، توصیه می‌شود راه‌ حل‌های پیشرفته را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

به یاد داشته باشید، هیچ درمانی نمی‌تواند منافذ باز پوست صورت شما را به طور کامل یا دائمی از بین ببرد. با این حال، روش‌های پیشرفته درماتولوژی می‌تواند ظاهر منافذ بزرگ را کاهش دهد و بافت پوستی صاف و درخشان‌تر از قبل به شما بدهد.

اگر منافذ باز اخیراً توجه شما را به خود جلب کرده است، حتما با یک متخصص پوست در یک کلینیک پوست و مو معتبر مشورت کنید تا یک گزینه درمانی مناسب را پیدا کنید که می‌تواند پوست صاف و بی عیب شما را بازگرداند! کلینیک فوق تخصصی جردن از برترین کلینیک‌های پوست و مو در تهران با مدیریت دکتر نیلفروش زاده است که می‌توانید با خیال راحت برای از بین بردن منافذ باز پوست به آن مراجعه کنید.

سوالات متداول منافذ باز پوست

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پاکسازی پوست جوانسازی پوست مراقبت از پوست

مقالات مرتبط