روتین مراقبت از مو
44

مراحل روتین مراقبت از مو که باید بدانید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

همان گونه که مراقبت از پوست اهمیت دارد، مراقبت از مو و داشتن یک روتین مویی مناسب بسیار مهم است. در حال حاضر گزینه های متنوعی برای ایجاد یک روتین مویی وجود دارد. در این مقاله به اختصار مواردی را که باید برای مراقبت از مو بدانید را برای شما توضیح می‌دهیم. اما روتین مو چیست؟ ترتیب روتین مو به چه صورت است؟ چگونه برای خود روتین مویی بسازیم؟ برای پاسخ به این سوال‌ها تا انتهای این مقاله از کلینیک جردن ما را همراهی کنید.

روتین مو به چه عواملی بستگی دارد؟

روتین مو شما در نهایت به چند عامل بستگی دارد. مثلا نوع موی شما ممکن است در یکی از این دسته‌ها قرار بگیرد:

  • صاف
  • موج دار
  • فر
  • فر گره خورده

هر کدام از انواع مو جنبه های مثبت و منفی خود را دارند. مثلا موهایی که صاف هستند زود‌تر از انواع دیگر مو چرب به نظر می‌رسند. به این دلیل که چربی ریشه مو سریع تر به سمت ساقه مو می‌رسد.(1)

برخی موارد باعث می‌شوند نیاز بیشتری به رسیدگی به موهای خود داشته باشید. مثلا دکلره کردن و رنگ کردن زیاد می‌تواند باعث مواردی مثل خشکی مو شود و نیاز به رسیدگی مو را بیشتر کنند.

مورد دیگری که در روتین مراقبت از مو اهمیت دارد، این است که موی شما چه مشکلی دارد؟ طبیعی است که موی شما دچار مشکلاتی باشد، مشکلات مویی مثل موخوره، پوسته پوسته شدن پوست کف سر، خشکی و آسیب دیدگی ساقه مو. این که بدانید دقیقا مشکل موی شما چیست نیمی از راه را رفته اید. بقیه راه یافتن بهترین راه حل است.

نکات طلایی مراقبت از مو
نکات طلایی مراقبت از مو

مراحل روتین مراقبت از مو به ترتیب کدام است؟

با وجود شرایط گوناگونی که هر نوع مو دارد، هر روتین مو چند مرحله  اساسی دارد. اگرچه نوع، شرایط و مشکلات موی شما ممکن است در روتین موی شما تغییر ایجاد کند، چند مرحله کلی وجود دارد که هر فردی می‌تواند از آن استفاده کند.

شستشو و پاکسازی

طبیعتا اولین مرحله شستشوی مناسب و پاکسازی کف سر و مو است.استفاده از شامپو مناسب نوع مو (موی چرب، موی معمولی و موی خشک) بسیار اهمیت دارد.

استفاده از نرم کننده یا ماسک مو

این مرحله رطوبت از دست رفته توسط شامپو را به موی شما بر‌می‌گرداند. همچنین به باز کردن گره های مو که در اثر ماساژ دادن شامپو روی موها ایجاد شده است، کمک می‌کند. کمک به درخشندگی مو‌ها و کاهش احتمال موخوره در آینده نیز از فواید این مرحله است.

باز کردن گره های مو

می‌توانید قبل از باز کردن گره مو از سرم مو استفاده کنید. نکته مهم این است که ابتدا آب مو‌های خود را با یک حوله به آرامی بگیرید، سپس موهای خود را شانه کنید. هیچ گاه موهای خود را در حالیکه کاملا خیس است شانه نکنید. بهتر است ابتدا به آرامی گره های بزرگ مو را با انگشتان خود باز کنید سپس از شانه استفاده کنید. نکته مهم دیگری نیز که وجود دارد این است که همیشه برس کشیدن یا شانه کردن مو را ابتدا از قسمت پایینی موی خود شانه کنید سپس به سمت ریشه مو بروید. بسته به نوع موهایتان ممکن است نیاز داشته باشید هر روز یا کمتر موهای خود را شانه کنید.

محاظت از مو در برابر حرارت

اگر می‌خواهید به وسیله سشوار یا اتوی مو موهای خود را حالت دهید، قبل از شروع از اسپری محافظ حرارات استفاده کنید تا موهایتان در اثر حرارت آسیب نبیند. به یاد داشته باشید هرگز از ابزار‌های حرارتی مثل سشوار یا اتو مو روی موی خیس استفاده نکنید.

مرطوب کردن در صورت نیاز

پس از حالت دادن به موهای خود ممکن است بخواهید کمی رطوبت بیشتر به موی خود اضافه کنید. می‌توانید از روغن های مو استفاده کنید. این مورد می‌تواند برای جلوگیری از ایجاد موخوره و جلوگیری از خشکی مو مفید باشد. برای استفاده از روغن مو معمولا 1 تا 2 قطره برای موهای کم پشت، 2 تا 3 قطره برای موهای متوسط و 3 تا 4 قطره برای موهای پرپشت نیاز است. قبل از مالیدن روغن مو به موهای خود آنرا بین دست‌های خود گرم کنید.

محصولات درمانی برای مشکل خاص مو

به این معنی است که اگر موی شما دچار مشکلی است کاری برای رفع آن انجام دهید. برای مثال اگر وز شدن موهایتان شما را آزار می‌دهد، از یک محصول مناسب برای این مشکل استفاده کنید.

روتین مراقبت مو
روتین مراقبت مو

چه چیزی در روتین مویی مهم است؟

مهم است بدانید یک شبه نمی‌توانید به نتایج چشمگیر برسید. اگرچه اثرات برخی محصولات مراقبتی می‌تواند بلافاصله قابل مشاهده باشد. زمان می‌برد تا موهای شما به محصولات جدید عادت کند. استمرار و نظم نکته مهم و کلیدی نتیجه بخش بودن روتین موی شماست. در صورتی که مطمئن نیستید چه محصولاتی برای شما مناسب است یا نمی‌دانید از کجا شروع کنید، از یک متخصص برای مشاوره کمک بخواهید.

بیشتر بخوانید:

چند نکته مهم برای روتین انواع مو

چند نکته وجود دارد که رعایت آن به تمام انواع مو کمک می‌کند تا موهای سالم تری داشته باشند. در ادامه به این نکات اشاره می‌کنیم:

  • به طور منظم پایین موهای خود را کوتاه کنید: اگر موهای شما ناسالم به نظر می‌رسد، ممکن است کوتاه کردن قسمت آسیب دیده مو به سالم به نظر رسیدن آن کمک کند.
  • به دمای آب برای شستن موهای خود توجه کنید: استفاده از آب داغ می‌تواند باعث خشکی مو و آسیب دیدن آن شود. لازم نیست از آب سرد استفاده کنید. از آب ولرم برای شستن موهای خود استفاده کنید.
  • از استفاده از مواد مغذی در رژیم غذایی خود مطمئن شوید. بسیاری اوقات ریزش مو به دلیل کمبود مواد مغذی بدن است.
  • استفاده از حرارات را محدود کنید. استفاده زیاد از وسایلی مثل سشوار و اتوی مو می‌تواند باعث خشکی و آسیب دیدگی موهای شما شود.
  • موهای خود را تحت فشار قرار ندهید: از کشیدن و سفت بستن موهای خود خودداری کنید.

جمع بندی

در این مقاله در مورد ترتیب کلی روتین مو صحبت کردیم. روتین مراقبت از مو هر فرد با توجه به نوع مو و شرایط آن متفاوت است. در این مقاله سعی کردیم کلیت یک روتین مویی را به شما بگوییم. فهمیدن نوع و شرایط مو و اینکه دقیقا موی شما دچار چه مشکلی است قدم بسیار مهمی در ایجاد یک روتین مویی موثر است. توقع نداشته باشید طی یک مدت خیلی کوتاه به نتیجه دلخواه خود برسید. تداوم و نظم کلید اصلی اثربخشی روتین پوستی است. اگر در مورد انتخاب بهترین روتین مو و انتخاب بهترین محصولات مو مناسب خود مطمئن نیستید با یک متخصص مشورت کنید.

سوالات متداول روتین مراقبت از مو

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مراقبت از مو

مقالات مرتبط