محلول ماینوکسیدیل؛ پاسخ به همه سوالات شما

محلول ماینوکسیدیل
75

محلول ماینوکسیدیل؛ پاسخ به همه سوالات شما

زمان مطالعه: 4 دقیقه

ریزش مو یک مشکل شایع بین افراد است که درمان‌های زیادی برای آن وجود دارد. انواع داروها برای رفع این مشکل ساخته شده است که یکی از آن‌ها ماینوکسیدیل است. ماینوکسیدیل دارویی است که باعث افزایش رشد مو در ریزش موی ارثی می‌شود. شما می‌توانید از محلول یا فوم به صورت موضعی روی پوست سر خود استفاده کنید. نام تجاری این دارو  Rogaine است. اما ماینوکسیدیل چیست؟ ماینوکسیدیل برای چه استفاده می‌شود؟ عوارض جانبی مایوکسیدیل چیست؟ برای پاسخ به این سوال‌ها تا انتهای این مقاله از کلینیک جردن با ما همراه باشید.

ماینوکسیدیل چیست؟

محلول ماینوکسیدیل (به انگلیسی: Minoxidil) یک دارو است که برای درمان و یا کاهش برخی از انواع ریزش مو به صورت موضعی استفاده می‌شود؛ همچنین مصرف ماینوکسیدیل هنگام فشار خون بالا نیز توصیه می‌شود. این دارو باعث رشد دائمی مو نمی‌شود اما با مصرف می‌توان تا حدودی رویش مو را نیز افزایش داد.

قبل از استفاده از ماینوکسیدیل باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

قبل از اینکه محلول ماینوکسیدیل را مصرف کنید موارد زیر را در نظر داشته باشید و پزشک خود را در جریان این موارد قرار دهید:

  • سابقه خانوادگی ریزش مو
  • ریزش مو ناگهانی
  • دلیل ناشناخته برای ریزش مو
  • قرمز، ملتهب یا عفونی و دردناک بودن پوست سر
  • داشتن واکنش آلرژیک به داروی ماینوکسیدیل
  • بارداری یا قصد بارداری
  • شیردهی
ماینوکسیدیل برای ریزش مو
ماینوکسیدیل برای ریزش مو

چگونه باید از ماینوکسیدیل استفاده کرد؟

این دارو تنها برای استفاده موضعی روی پوست سر است. حتما دستورالعمل روی محصول را مطالعه کنید. مو و پوست سر باید قبل از استفاده از محصول خشک باشند. قبل از هر بار استفاده نیازی به شستن موهای خود با شامپو ندارید. بیشتر از مقدار توصیه شده نباید استفاده شود. اگر بیشتر از مقدار توصیه شده استفاده کردید، بهتر است با اورژانس تماس بگیرید.

این دارو مناسب استفاده برای کودکان نیست. همچنین این دارو فقط برای شماست، آن را با دیگران به اشتراک نگذارید.

اگر یک دوز را فراموش کردیم چه کنیم؟

اگر یک دوز را فراموش کردید، هرچه زودتر آن را مصرف کنید. اگر نزدیک دوز بعدی شما است، تنها همان دوز را مصرف کنید. از دو برابر کردن دوز مصرفی خودداری کنید.

چه داروهایی با ماینوکسیدیل تداخل دارند؟

توصیه می‌شود از هیچ داروی دیگری روی پوست سر در زمان مصرف این دارو استفاده نکنید. لیستی از تمام داروها، گیاهان دارویی، داروهای بدون نسخه و مکمل های غذایی که استفاده می‌کنید تهیه کنید و آن را به داروساز یا پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر سیگار می‌کشید و الکل مصرف می‌کنید پزشک خود را در جریان بگذارید.

ماینوکسیدیل چگونه باید مصرف شود؟

این دارو باید به صورت منظم استفاده شود. ممکن است 2 تا 4 ماه استفاده منظم طول بکشد، تا متوجه بهبودی شوید. ادامه استفاده از این محصول برای حفظ رشد مجدد مو بسیار مهم است. هنگامی که استفاده از آن را متوقف کنید، موهای رشد شده معمولا در عرض 3 ماه می ریزند. اگر بعد از 4 ماه هیچ رشد موی جدیدی مشاهده نکردید، استفاده از این محصول را متوقف کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.

مراقبت باشید دارو را در معرض چشم، بینی یا سایر نواحی حساس قرار ندهید. اگر این اتفاق افتاد، با مقدار زیادی آب خنک ناحیه را بشویید. بعد از استفاده از دارو دستان خود را بشویید. اگر پوست سر شما خراشیده یا بریده یا آفتاب سوخته شده است، از آن استفاده نکنید. امکان تغییر در بافت یا رنگ مو در برخی از افراد وجود دارد.

ماینوکسیدیل را با انگشتان خود روی پوست سر مالیده و ماساژ دهید و حتما بلافاصله پس از انجام این کار، دستان خود را بشویید.

چند دوز از ماینوکسیدیل باید استفاده شود؟

دوز این دارو برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. دستورات پزشک یا دستورالعمل های روی جعبه را دنبال کنید. اطلاعات زیر فقط شامل دوزهای متوسط این دارو است. اگر دوز شما متفاوت است، آن را تغییر ندهید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید که این کار را انجام دهید.

همچنین، تعداد دوزهایی که هر روز مصرف می‌کنید، زمان مجاز بین دوزها، و مدت زمانی که دارو را مصرف می‌کنید به مشکل پزشکی که دارو را برای آن استفاده می‌کنید بستگی دارد. برای رشد مو شرایط زیر توصیه می‌شود:

  • فوم موضعی 5 درصد ماینوکسیدیل: روزانه نصف سر بطری از دارو را، روی ناحیه مورد نظر بمالید.
  • محلول موضعی 2 درصد ماینوکسیدیل: دو بار در روز، مقدار یک میلی ‌لیتر از دارو را، روی ناحیه مورد نظر بمالید.
ماینوکسیدیل برای رشد مو
ماینوکسیدیل برای رشد مو

عوارض جانبی استفاده از ماینوکسیدیل چیست؟

برخی از عوارض جانبی وجود دارند که در صورت مشاهده آن‌ها باید به پزشک اطلاع دهید:

  • واکنش آلرژیک، بثورات پوستی، کهیر، تورم در صورت، لب‌ها یا گلو
  • سوزش، خارش و پوسته پوسته شدن

برخی از عوارض جانبی نیز هستند که معمولا نیاز به مراقبت پزشکی ندارند (البته در صورت ادامه دار بودن و یا آزار دهنده بودن نیاز به تماس با پزشک است):

  • تغییر در رنگ و بافت مو
  • سرگیجه
  • تحریک در قسمت مورد نظر
  • رشد موی غیر منتظره

عوارض جانبی دیگری نیز وجود دارد که در صورت مشاهده هر گونه تغییر باید با پزشک خود تماس بگیرید.(1)

محلول ماینوکسیدیل را کجا باید نگهداری کرد؟

دارو را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید. در دمای اتاق بین 20 تا 25 درجه سانتیگراد نگه داری شود. دور از حرارت، آتش یا شعله نگهداری شود. هر داروی استفاده نشده را بعد از رسیدن تاریخ انقضا دور بریزید.

جمع‌بندی

در این مقاله در مورد محلول مای نوکسیدیل مطالبی گفته شد. ماینوکسیدیل یک داروی شناخته شده برای درمان ریزش مو است.  توجه داشته باشید که قبل از مصرف این دارو مانند داروهای دیگر با پزشک خود صحبت کنید.

سوالات متداول محلول ماینوکسیدیل

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اطلاعات دارویی مراقبت از مو

مقالات مرتبط