مراقبتهای بعد از بوتاکس پیشانی و دور چشم؛ بایدها و نبایدها

مراقبتهای بعد از بوتاکس پیشانی و دور چشم
1802

مراقبتهای بعد از بوتاکس پیشانی و دور چشم؛ بایدها و نبایدها

زمان مطالعه: 7 دقیقه

بوتاکس یکی از ساده‌ترین و پرکاربردترین درمان‌های زیبایی برای رفع مشکلات چین و چروک در صورت، مخصوصاً پیشانی و اطراف چشم است. چیزی که بسیاری از مردم در مورد این روش زیبایی دوست دارند این است که این روش درمانی کم خطر است و پس از تزریق بوتاکس نقاهتی نخواهند داشت. اما مانند هر درمان زیبایی دیگر، یادآوری هایی وجود دارد که باید برای دریافت بهترین نتایج بوتاکس رعایت کنید.

مراقبتهای بعد از بوتاکس پیشانی و دور چشم چیست؟ چه کارهایی را نباید بعد از تزریق بوتاکس به این نواحی انجام دهیم؟ انجام چه کارهایی بعد از تزریق بوتاکس به این نواحی لازم است؟ عوارض جانبی احتمالی تزریق بوتاکس به پیشانی و دور چشم چیست؟ آیا می‌توان بعد از تزریق بوتاکس فیلر تزریق کنم؟ در این مقاله از مجله زیبایی کلینیک جردن به موضوع مراقبتهای لازم بعد از بوتاکس پیشانی و دور چشم می‌پردازیم و به تمام سوالات شما پاسخ می‌دهیم. تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

مراقبتهای بعد از بوتاکس پیشانی و دور چشم

بوتاکس یک ماده نوروتوکسین قوی است که ماهیچه‌های صورت و اطراف چشم را ضعیف می‌کند و به صاف کردن خطوط و چین‌هایی که ظاهر کلی شما را ناخوشایند کرده کمک می‌کند. یکی از دلایل اصلی اثرات و عوارض بد بوتاکس زمانی است که سم تزریق شده به عضلات، ناخواسته پخش می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از آن، مراقبت‌هایی لازم است؛ بایدها و نبایدهایی که در ادامه این مقاله مراقبت بعد از بوتاکس پیشانی و دور چشم به آنها اشاره می‌کنیم(۱).

نبایدها بعد از بوتاکس پیشانی و دور چشم

کارهایی که نباید بعد از تزریق بوتاکس دور چشم و پیشانی انجام دهیم شامل موارد زیر هستند:

ناحیه درمان را لمس نکنید یا مالش ندهید

مهم است که اجازه دهید سم بدون هیچ مانعی در صورت شما بنشیند. به عنوان یک اقدام احتیاطی، باید حداقل به مدت 24 ساعت از لمس یا مالش موضع خودداری کنید تا سم به سایر نواحی صورت و چشم‌ها منتقل نشود. بنابراین، ممکن است لازم باشد از سایر درمان‌های پوستی و ماساژ صورت خودداری کنید تا در فرآیند جایگیری بوتاکس اختلال ایجاد نکنید.

از آرایش و مصرف محصولات پوستی خودداری کنید

می‌توانید هنگام مراجعه به کلینیک آرایش داشته باشید، اما پزشک شما ممکن است از شما بخواهد که آرایش را پاک کرده و محل درمان را ضدعفونی کنید تا از هرگونه عفونت جلوگیری شود. همچنین به مدت ۲۴ ساعت پس از تزریق، به شما توصیه می‌شود که بدون آرایش باشید و ظاهری طبیعی داشته باشید تا از ماساژ ناخواسته عضلات هنگام استفاده از محصولات زیبایی و مراقبت از پوست جلوگیری کنید. این نکته مهم جزو مراقبت های بعد از بوتاکس پیشانی و دور چشم است.

در معرض نور خورشید و گرما قرار نگیرید

قرار گرفتن در معرض گرمای خورشید و وسایلی مانند تخت‌های برنزه و اتاق‌های سونا می‌تواند رگ‌های خونی را گشاد کند و به طور بالقوه جریان خون را افزایش داده و باعث کبودی و تورم بیشتر در محل درمان شود.

داروهای رقیق کننده خون مصرف نکنید

داروهای رقیق کننده خون می‌توانند توانایی بدن برای تشکیل لخته را کاهش داده، سرعت بهبودی را کم کنند و کبودی را افزایش دهند. به غیر از مکمل‌ها، باید از نوشیدنی‌های الکلی نیز اجتناب کنید، زیرا آنها خاصیت رقیق کنندگی خون دارند.

روی صورت خود نخوابید

خوابیدن با صورت روی بالش می‌تواند فشار غیرضروری به ناحیه تحت درمان وارد کند و بر نتایج بوتاکس پیشانی و دورچشم تأثیر بگذارد. این کار همچنین می‌تواند امکان انتقال بوتاکس به سایر قسمت‌های صورت را افزایش دهد. رعایت این نکته مراقبتی بعد از بوتاکس، به خصوص ناحیه پیشانی و دور چشم مهم است.

سر خود را پایین نیندازید

مهم است که سعی کنید حداقل تا چهار یا پنج ساعت بعد از انجام بوتاکس، سر خود را پایین نیندازید. تلاش کنید که سر را در حالت صاف و عمودی نگه دارید و از فعالیت‌هایی که باعث می‌شود سرتان را پایین بگیرید، بپرهیزید.

ورزش را محدود کنید

هر نوع فعالیت شدید پس از درمان بوتاکس ممکن است باعث کبودی و تورم شود. این فعالیت‌ها می‌تواند فشار خون را در عضله افزایش دهد که ممکن است بر انتشار و اثربخشی تزریق بوتاکس تأثیر بگذارد. بهتر است حداقل ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از عمل فعالیت شدیدی نداشته باشید.

مراقبت بعد از بوتاکس پیشانی
مراقبت بعد از بوتاکس پیشانی

بایدها بعد از بوتاکس پیشانی و دور چشم

بعد از بوتاکس پیشانی چه کنیم؟ بعد از بوتاکس دور چشم چه کنیم؟ کارهایی که باید بعد از تزریق به پیشانی و دور چشم انجام دهیم شامل موارد زیر هستند:

از کمپرس سرد استفاده کنید

در صورت نیاز می‌توانید به آرامی از یخ یا کمپرس سرد روی محل درمان شده استفاده کنید تا درد ناشی از تزریق به حداقل برسد و تورم و کبودی کاهش یابد. کرم‌های موضعی مانند ژل آرنیکا نیز برای درمان تورم پس از بوتاکس و جلوگیری از کبودی طولانی مدت مفید هستند. فقط به خاطر داشته باشید که آنها را با دقت قرار دهید تا از جابجایی بوتاکس جلوگیری شود.

حفظ حالت عمودی سر

نگه داشتن وضعیت عمودی نیز می‌تواند به کاهش مقداری از فشار در ناحیه درمان کمک کند و جزو نکات مراقبتهای بعد از بوتاکس پیشانی و دور چشم است. به همان اندازه که استراحت در رختخواب پس از درمان وسوسه انگیز است، باید حداقل ۴ ساعت پس از عمل از دراز کشیدن خودداری کنید. هنگام خواب شب، می‌توانید بالش‌های اضافی قرار دهید تا سر خود را بالا بیاورید. این کار همچنین می‌تواند به جلوگیری از چرخش به پهلو و دراز کشیدن روی صورت کمک کند.

آب زیاد بنوشید

نوشیدن آب زیاد می‌تواند پوست شما را مرطوب نگه دارد و اثرات بوتاکس را بر روی صورت شما افزایش دهد. اگر دچار کم آبی شده‌اید، این احتمال وجود دارد که پوست شما آسیب ببیند و خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد که می‌تواند باعث ایجاد چین و چروک و خطوط پیشانی شود. همچنین می‌توانید با استفاده از محصولات مرطوب کننده مراقبت از پوست و استفاده از محصولات ضد آفتاب از پوست اطراف چشم خود محافظت کنید.

ورزش صورت

پس از بوتاکس، می‌توانید ورزش‌های صورت یا حرکاتی مانند چروک کردن یا بالا بردن ابروها را نیز امتحان کنید. حرکات ملایم ممکن است به تزریق سریع‌تر در عضلات صورت مورد نظر کمک کند و نتایج بهتری را به همراه داشته باشد.

مراقبت بعد از بوتاکس دور چشم
مراقبت بعد از بوتاکس دور چشم

مزایای بوتاکس پیشانی و دور چشم چیست؟

  • بوتاکس دور چشم و پیشانی از مزایای زیادی برخوردار است. مهم‌ترین مزایای این روش عبارتند از:
  • این روش به صورت سرپایی و خیلی آسان انجام می‌شود.
  • احتمال بروز حساسیت و عوارض جانبی در این روش خیلی پایین است.
  • این روش درد و خونریزی ندارد و امکان استفاده از پماد بی‌حسی نیز وجود دارد.
  • این روش طی زمانی کوتاه و خیلی سریع انجام می‌شود.
  • تزریق بوتاکس پیشانی و دور چشم دوره نقاهت ندارد.
  • از تبدیل چین و چروک‌های موقتی به چین و چروک‌های دائم پیشگیری می‌کند.
  • عمق و میزان چروک‌های دائمی صورت را کاهش می‌دهد.
  • پوست دور ابرو و پیشانی را لیفت و سفت می‌کند.
  • نسبت به روش‌های جراحی مثل لیفت صورت هزینه بسیار کمتری دارد.

عوارض بوتاکس پیشانی و دور چشم

اکثر عوارض جانبی بوتاکس دور چشم و پیشانی جزئی هستند و معمولاً طی چند روز خود به خود برطرف می‌شوند؛ این عوارض می‌تواند شامل درد خفیف، تورم، کبودی و قرمزی در محل تزریق، بی‌حسی موقت، سردرد و علائم شبیه آنفولانزا باشد.

اگر بوتاکس دور چشم به درستی تزریق نشود، ممکن است بر روی ماهیچه‌هایی که پلک‌های بالایی را بالا می‌برند تأثیر بگذارد و باعث افتادگی پلک شود. افتادگی پلک از عوارض نادر بوتاکس است و با مراجعه به پزشک مورد اعتماد می‌توان از آن جلوگیری کرد. یکی از احتمالات دیگر واکنش آلرژیک است، اما به ندرت رخ می‌دهد. در صورت بروز کهیر، خارش، مشکل در تنفس و تورم صورت، باید فوراً توسط پزشک تحت درمان قرار بگیرید.

عوارض بوتاکس پیشانی و دور چشم
عوارض بوتاکس پیشانی و دور چشم

بوتاکس پیشانی و دور چشم برای چه کسانی مناسب است؟

افراد زیر کاندید مناسبی برای تزریق بوتاکس پیشانی و دور چشم هستند:

  • افراد بالای 18 سال که رشد عضلانی و چهره آنها کامل شده باشد.
  • افرادی که می‌خواهند از بروز چین و چروک در پوست خود پیشگیری کنند.
  • افرادی که می‌خواهند خطوط و چین و چروک پیشانی و دور چشم را از بین برده و کاهش دهند.
  • افرادی که از سلامت عمومی برخوردارند.

کاربرد بوتاکس پیشانی و دور چشم چیست؟

کاربردهای بوتاکس پیشانی و دور چشم عبارتند از:

  • کاهش چروک‌ها و خطوط افقی پیشانی یا پیشگیری از ایجاد آنها
  • کاهش خطوط عمودی بین ابروها یا جلوگیری از عمیق‌تر شدن آنها
  • پیشگیری ار به وجود آمدن چذوک‌های جدید
  • رفع چروک‌های ریز اطراف چشم
  • روشی غیر تهاجمی برای شکل دادن به ابروها و چشم‌ها

آیا می‌توانم بعد از بوتاکس پیشانی و دور چشم فیلر تزریق کنم؟

تکمیل تزریق بوتاکس با فیلرهای پوستی امکان پذیر است. با این حال، توصیه می‌شود قبل از تزریق فیلرهای اسید هیالورونیک در همان ناحیه‌ای که بوتاکس در آن تزریق شده است، حداقل دو هفته صبر کنید. در حالی که بوتاکس خطوط پیشانی و چین و چروک‌های پیشانی را با شل کردن عضلات درمان می‌کند، فیلرهای پوستی می‌توانند حجم صورت را برای دستیابی به ظاهری پُرتر افزایش دهند. اما برای اطمینان و رعایت مراقبتهای بعد از بوتاکس پیشانی و دور چشم بهتر است تا مدتی که گفته شد صبر کنید.

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

در این نوشته سعی کردیم درباره مراقبت بعد از بوتاکس پیشانی و دور چشم صحبت کنیم و باید و نبایدها را برای شما بگوییم. از آنجایی که پیشانی و به خصوص دور چشم نواحی حساسی هستند، برای دستیابی به نتیجه‌ای ایده آل و مطلوب رعایت این نکات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. فراموش نکنید که تزریق بوتاکس حتما باید در کلینیک معتبر و به دست پزشک متخصص انجام شود. از مراجعه به مراکز غیرپزشکی بپرهیزید تا شاهد عوارض ناخواسته نشوید. شما می‌توانید برای انجام بوتاکس پیشانی و دورچشم، به کلینیک معتبر و فوق تخصصی پوست و موی جردن با مدیریت دکتر نیلفروش زاده مراجعه نمائید.

سوالات متداول مراقبت بعد از بوتاکس پیشانی و دور چشم

2 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جوانسازی پوست دانشنامه بوتاکس مراقب های قبل و بعد عمل

مقالات مرتبط