بوتاکس دور چشم؛ کاربردها، فرآیند، عوارض و هزینه

بوتاکس دور چشم
249

بوتاکس دور چشم؛ کاربردها، فرآیند، عوارض و هزینه

زمان مطالعه: 7 دقیقه

توانایی بوتاکس در صاف کردن چین و چروک‌های صورت، آن را به یک روش ضد پیری محبوب در صنعت زیبایی تبدیل کرده است. البته این روش کاربردهای زیبایی و پزشکی متعددی دارد.

هنگامی که در مورد صورت صحبت می‌شود، علاوه بر چین و چروک صورت، می‌توان از بوتاکس در اطراف چشم برای رفع چین و چروک و همچنین درمان بیماری‌هایی مثل بلفارواسپاسم، معروف به پرش پلک، و پنجه کلاغی نیز استفاده کرد. احتمالا تا به حال در این باره شنیده‌اید یا فیلم تزریق بوتاکس دور چشم را دیده‌اید.

ممکن است فیلم تزریق بوتاکس دور چشم را در اینترنت دیده باشید. اما بوتاکس دور چشم دقیقا چیست؟ این روش چطور انجام می‌شود؟ در چه نواحی استفاده می‌شود؟ کاربردهای زیبایی و پزشکی آن چیست؟ چطور عمل می‌کند؟ مزایا و عوارض آن چیست؟ در این نوشته از مجله زیبایی کلینیک جردن قصد داریم بوتاکس دور چشم و بوتاکس زیر چشم را به شما عزیزان به طور کامل معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

بوتاکس دور چشم در کدام نواحی استفاده می‌شود؟

در این قسمت نواحی را که بوتاکس در آنها تزریق شده و به رفع چین و چروک و صاف کردن پوست می‌انجامد بررسی می‌کنیم.

خطوط پنجه کلاغی

خطوط پنجه کلاغی چین‌های پوستی هستند که در گوشه بیرونی چشم‌ها به دلیل عملکرد عضلات دور چشم ایجاد می‌شوند. لبخند زدن باعث عمیق شدن و پررنگ شدن این خطوط می‌شود.

به دلیل ماهیت ماهیچه‌های درگیر در خطوط پنجه کلاغی، تعداد تزریق بوتاکس شما بیشتر از سایر قسمت‌ها است. تزریق در این ناحیه می‌تواند به فلج شدن عضلات و در نتیجه عدم ایجاد این خطوط کمک کند.

خطوط اخم

خطوط اخم یا گلابلار چین و چروک‌هایی هستند که بین ابروهای شما ایجاد می‌شوند. چین‌ها وقتی اخم می‌کنید برجسته‌تر می‌شوند، اما ممکن است در حالت عادی هم وجود داشته باشند. آنها در نتیجه انقباض ماهیچه‌هایی به وجود آمده‌اند که ابرو را به سمت جانبی و به سمت پایین حرکت می‌دهند. تزریق بوتاکس در این ناحیه چین و چروک را برای حدود سه ماه کاهش می‌دهد.

عکس قبل و بعد بوتاکس دور چشم
عکس قبل و بعد بوتاکس دور چشم

آیا می‌توان بوتاکس زیر چشم تزریق کرد؟

بله. با این حال، سازمان غذا و دارو آمریکا درمان بوتاکس در ناحیه زیر چشم را تایید نکرده است و تحقیقات کمی در مورد عوارض جانبی احتمالی آن وجود دارد. بسیاری از متخصصان پوست و جراحان پلاستیک دارای گواهی، از بوتاکس برای روش‌هایی که مورد تایید FDA نیستند نیز استفاده می‌کنند. از جمله این موارد می‌توان به بوتاکس زیر چشم اشاره کرد.

تزریق بوتاکس زیر چشم ممکن است به صاف کردن چین و چروک‌های چشم و کاهش کیسه‌های زیر چشم کمک کند. درمان‌های بوتاکس در ناحیه زیر چشم به عنوان “بوتاکس ژله رول” شناخته می‌شود. این نام به خاطر «عضله ژله‌ای رول» گرفته شده است که هنگام انحراف زیر چشم شما برآمده می‌شود.(1)

کاربردهای پزشکی و درمانی بوتاکس دور چشم

FDA همچنین بوتاکس را برای درمان چندین بیماری از جمله استرابیسم (تنبلی چشم) و بلفارواسپاسم (انقباض چشم) تایید کرده است.

استرابیسم

استرابیسم که معمولاً به آن تنبلی چشم می‌گویند، ناشی از عدم تعادل در قدرت و هماهنگی عضلات حرکت دهنده چشم است. عضلات چشم به عنوان یک تیم کار می‌کنند تا چشم‌ها را در یک جهت حرکت دهند و به شما امکان می‌دهند روی یک نقطه تمرکز کنید.

در صورت ابتلا به استرابیسم، چشم‌ها به جهات مختلف نگاه می‌کنند. در نتیجه، هر چشم سیگنال متفاوتی را به مغز می‌فرستد. مغز تمایل دارد سیگنال‌های یک چشم را تفسیر کند و چشم دیگر را نادیده بگیرد.

در بیشتر موارد، آسیب به اعصاب تامین کننده عضلات خارج چشمی به جای ضعف عضلانی دلیل تنبلی چشم است. چشم‌های ضربدری، دوبینی و از دست دادن درک عمق از جمله علائم هستند.

زمانی که وصله چشم و عینک، دو راه دیگر برای اصلاح این وضعیت، با شکست مواجه می‌شوند، پزشکان از تزریق بوتاکس برای درمان استرابیسم استفاده می‌کنند.

بلفارواسپاسم

همچنین زمانی که عضلات چشم به طور غیرارادی منقبض می‌شوند و بینایی را مختل می‌کنند، پزشکان به تزریق بوتاکس روی می‌آورند. بسیاری از افراد دچار انقباض خفیف و دوره‌ای چشم می‌شوند که شبیه به کشش در پلک‌های بالا یا پایین است. این موارد نیازی به درمان ندارند.

اما زمانی که علائم مزمن و شدید هستند و تأثیر قابل توجهی بر بینایی شما دارند، بوتاکس می‌تواند انقباضات را تسکین دهد. بلفاریت، فتوفوبیا، خشکی چشم و ورم ملتحمه می‌تواند باعث تشدید انقباضات شود و نیاز به بوتاکس را ایجاد کند.

بوتاکس زیر چشم
بوتاکس زیر چشم

بوتاکس دور چشم چطور عمل می‌کند؟

هنگامی که سم بوتولینوم تزریق می‌شود، سیگنال‌های عصبی را که انقباض عضلانی را آغاز می‌کنند، مسدود می‌کند، بنابراین ماهیچه‌ها شل می‌شوند و چین و چروک‌های دور چشم را کاهش می‌دهند. این اثر معمولاً در عرض سه تا شش ماه از بین می‌رود و ماهیچه‌ها دوباره منقبض می‌شوند. به همین دلیل است که برای از بین بردن چین و چروک به چندین بار تزریق بوتاکس نیاز دارید.

آمادگیهای قبل از تزریق بوتاکس دور چشم

پیش از تزریق بوتاکس به دور چشم موارد زیر را در نظر بگیرید و انجام دهید:

  • مشاوره با پزشک متخصص
  • پیدا کردن یک کلینیک زیبایی معتبر و قانونی
  • از مصرف داروهای رقیق کننده خون اجتناب کنید.
  • از مصرف سیگار و دخانیات خودداری کنید.

تزریق بوتاکس دور چشم چطور انجام می‌شود؟

تزریق بوتاکس، یا تزریق‌های متعدد، به آمادگی زیادی نیاز ندارد. و خود این روش سریع و مستقیم است. درد یا ناراحتی به شکل نیشگون اما جزئی است.

قبل از تزریق بوتاکس

پزشک ممکن است با استفاده از بی حس کننده موضعی یا یخ پوست شما را بی حس کند تا احساس درد یا ناراحتی در طول عمل کاهش یابد. با این حال، اکثر افراد نیازی به بی حسی ندارند زیرا این روش دارای حداقل درد است.

در طول تزریق

تزریق بوتاکس در مطب پزشک انجام می‌شود و این عمل تنها چند دقیقه طول می‌کشد. پزشک از یک سوزن نازک برای تزریق مقادیر کمی بوتاکس به عضلات یا پوست شما استفاده می‌کند. دوز مورد نیاز بوتاکس به میزان چین و چروک یا مشکل فرد بستگی دارد.

بعد از تزریق بوتاکس

در موارد نادر اگر مراقبت بعد از بوتاکس دور چشم به درستی انجام نشود یا تزریق ناشیانه باشد، بوتاکس می‌تواند به سایر نواحی فراتر از محل تزریق سرایت کند و عوارض جانبی مانند پتوز، افتادگی پلک فوقانی ایجاد کند. بنابراین سعی کنید حتما از طریق یک مرکز زیبایی معتبر برای انجام این روش اقدام کنید.

به همین دلیل است که پزشکان به شما توصیه می کنند تا حداقل چهار ساعت پس از تزریق، نواحی تحت درمان را مالش ندهید تا خطر عوارض جانبی کاهش یابد. پزشک شما ممکن است توصیه کند تا 24 ساعت پس از تزریق از ورزش یا فعالیت‌های سنگین اجتناب کنید.

بوتاکس دور چشم چه تاثیری دارد؟

بوتاکس به طور موثر چین و چروک‌های ناشی از انقباض غیرطبیعی یا پیری را کاهش می‌دهد. تزریق‌ها در عرض 72 ساعت بعد شروع به کار می‌کنند و اثر آن بعد از دو هفته به اوج خود می‌رسد.

اثر بوتاکس در سه تا شش ماه از بین می‌رود. اما ممکن است برای حفظ نتیجه دلخواه به چندین تزریق دیگر نیاز داشته باشید. اگر دوزهای کوچک‌تر به اندازه کافی شما را از شر چین و چروک‌ها یا خطوط نامطلوب خلاص نکنند، پزشکان می‌توانند دوز مصرفی شما را افزایش دهند.

عوارض بوتاکس دور چشم چیست؟

سم بوتولینوم در صورت تزریق نادرست یا عدم رعایت نکات مراقبتی بعد از تزریق، می‌تواند از محل تزریق به سایر قسمت‌ها سرایت کند و منجر به عوارض نامطلوب شود. عوارض جانبی احتمالی تزریق بوتاکس عبارتند از: عوارض احتمالی بوتاکس دورچشم

  • مشکل در بلع و تنفس
  • ضعف عضلانی عمومی
  • بی اختیاری
  • ابهام در گفتار
  • اختلالات بینایی
  • پتوز
  • زخم قرنیه به دنبال درمان بلفارواسپاسم
  • خونریزی رتروبولبار در استرابیسم
  • واکنش حساسیت مفرط در برخی افراد
عوارض احتمالی بوتاکس دورچشم
عوارض احتمالی بوتاکس دورچشم

اما در صورتی که تزریق به دست پزشک متخصص و مجرب و در کلینیک معتبر و قانونی انجام شود، عوارض جدی در پی نخواهد داشت و تنها عارضه‌های احتمالی و موقتی را شاهد خواهید بود که خیلی زود از بین می‌روند، مثل تورم، کبودی و قرمزی.(2)

مراقبتهای بعد از بوتاکس دور چشم

مهم‌ترین مراقبت‌هایی که بعد از بوتاکس دور چشم باید رعایت کنید شامل موارد زیر هستند:

  1. از دستکاری کردن و فشار دادن محل تزریق خودداری کنید چون ممکن است باعث جابجایی مواد تزریق شده شود.
  2. تا 24 ساعت از خم کردن سر خود اجتناب کنید.
  3. بعد از تزریق از مصرف داروهای رقیق کننده خون مثل وارفارین و آسپرین خودداری کنید چون با خطر خونریزی همراه است.
  4. برای پیشگیری از کبودی و تورم و قرمزی نواحی تزریق شده، از کمپرس سرد استفاده کنید.
  5. تا یک یا دو روز از دوش گرفتن بپرهیزید چون ممکن است باعث عفونت شود.
  6. به حالت طاق باز بخوابید.

هزینه بوتاکس دور چشم چقدر است؟

بسته به برند بوتاکس مورد استفاده، مقدار دوز مورد نیاز برای تزریق، میزان نواحی چین و چروک‌دار فرد، اعتبار پزشک و کلینیک، قیمت تزریق بوتاکس دور چشم می‌تواند متفادت باشد. هزینه شما بعد از معاینه تعیین می‌گردد.

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

بوتاکس دور چشم می‌تواند تا حد مطلوبی شما را از شر چین و چروک ناخوشایند اطراف چشم خلاص کند. با تزریق منظم بوتاکس می‌توانید این چروک‌ها و خطوط را کاهش داده و همچنین از بروز خطوط جدید جلوگیری کنید. اما به خاطر داشته باشید که تزریق بوتاکس حتما باید به دست فرد متخصص انجام گیرد.

کلینیک زیبایی جردن به عنوان مرکزی معتبر و قانونی افتخار دارد که انواع خدمات زیبایی را با کیفیت و نتیجه مطلوب و مطمئن به شما عزیزان ارائه دهد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جوانسازی پوست دانشنامه بوتاکس

مقالات مرتبط