پیلینگ؛ کاربرد، انواع و نحوه تاثیرگذاری آن

پیلینگ
196

پیلینگ؛ کاربرد، انواع و نحوه تاثیرگذاری آن

زمان مطالعه: 6 دقیقه

هنگامی که افزایش سن، آکنه یا قرار گرفتن در معرض آفتاب باعث ایجاد لکه، زخم، چین و چروک یا خطوط می‌شود، لایه برداری یا پیلینگ پوست می‌تواند به جوان‌تر و سالم‌تر به نظر رسیدن پوست کمک کند.

اما پیلینگ پوست چیست؟ چه انواعی دارد؟ چطور انجام می‌شود؟ چه مراقبت‌هایی نیاز دارد؟ برای یافتن پاسخ سوالات خود و آشنایی بیشتر با این روش حتما تا پایان این نوشته از مجله زیبایی کلینیک جردن با ما همراه باشید.

پیلینگ چیست؟

پیلینگ Peeling به معنای لایه برداری روشی است که باعث تخریب نواحی اپیدرمی و یا لایه‌های درم و متعاقب آن فرآیند بازسازی بافت پوست می‌شود. این روش به منظور درمان برخی از بیماری‌های پوستی و بهبود ظاهر پوست انجام می‌گیرد.

لایه برداری عمدتاً در زمینه زیبایی استفاده می‌شود و می توان فهرستی از رایج‌ترین مواردی که در آن پزشک زیبایی این نوع درمان را اتخاذ می‌کند تهیه کرد. به طور خاص، از جمله می‌توان به کراتوز و علائم کشش، دیسکرومی، آکنه، درماتیت سبورئیک، و شلی پوست اشاره کرد.

روش لایه برداری همچنین یک روش ارزشمند برای پوست پیر، اسکار آکنه و ملاسما و افزایش شادابی، توناژ و بافت پوست است.

روش های پیلینگ برای لایه برداری موثر عبارتند از:

  1. لایه برداری شیمیایی
  2. لایه برداری مکانیکی
  3. لایه برداری فیزیکی

هدف از بین بردن تجمع بیش از حد کورنئوسیت است که به نوبه خود باعث تحریک گردش سلولی می‌شود و در نتیجه سطح پوست صیقلی‌تر، صاف‌تر و شفاف‌تر می‌شود .

لایه برداری یا پیلینگ پوست ابزاری قدرتمند است که می‌تواند ظاهری جوان‌تر و آرام‌تر را به صورت پیر و خسته بازگرداند. همچنین برای مدیریت سایر بیماری‌های پوستی با هدف همگن‌سازی رنگدانه‌ها و کاهش ناهمواری بافت استفاده می‌شود. لایه برداری پوست در نهایت با هدف بهبود ظاهر بیمار و در نتیجه بالا بردن اعتماد به نفس انجام می شود.

تلاش برای حفظ ظاهر جوان برای قرن‌ها ادامه داشته است و پیشرفت‌های اخیر در درماتولوژی باعث ظهور مجدد تکنیک‌های غیرتهاجمی شده است. روش‌های غیرتهاجمی مانند لیزر، لایه‌برداری شیمیایی و میکرودرم ابریژن جایگزین‌های مناسب و موفقی برای جوان‌سازی غیرتهاجمی صورت هستند.

پیلینگ پوست
پیلینگ پوست

انواع پیلینگ بر اساس عمق لایه‌برداری

سه سطح مختلف از اجرای روش‌های لایه برداری وجود دارد. عمق لایه برداری و غلظت ماده مورد استفاده بر اساس میزان آسیب  و انتظار بیمار است. لایه برداری شیمیایی در سه سطح: سطحی، متوسط ​​و عمیق انجام می‌شود.

لایه برداری سطحی

این لایه برداری سلول‌های سطحی اپیدرم را با ایجاد نکروز اپیدرم از لایه گرانولوز به لایه بازال از بین می‌برد. این لایه بردارها باعث تحریک بازسازی سریع اپیدرم، از بین بردن لکه‌ها، از بین بردن خطوط ریز و بهبود چین و چروک از طریق تقویت فیبروبلاست‌ها و بازسازی فیبرهای الاستین و کلاژن می‌شود.

لایه برداری متوسط ​​

این لایه‌برداری برای پوست‌هایی که بیشتر در اثر اشعه آسیب دیده‌اند توصیه می‌شود تا به عمق آن نفوذ کند و بهبود در لایه‌های میانی پوست دیده شود.

لایه برداری عمیق

این روش برای از بین بردن چین و چروک‌های عمیق، اسکارهای آکنه و علائم کراتوز اکتینیک انجام می‌شود. امروزه استفاده از لیزر و روش‌های درم ابریژن رایج‌ترین است و عوارض جانبی را از بین می‌برد. از آنجایی که لایه برداری عمیق می‌تواند باعث کاهش رنگدانه یا سفید شدن پوست و تغییرات پوستی شود، توصیه می‌شود از ترکیب لایه برداری عمیق و متوسط ​​استفاده شود.(1)

انواع لایه برداری پوست

اما انواع لایه برداری شامل اینها هستند:

پیلینگ شیمیایی

لایه برداری شیمیایی روشی است که در آن یک ماده شیمیایی که روی پوست اعمال می‌شود، باعث تخریب کنترل‌شده اپیدرم با یا بدون بخشی از درم می‌شود که منجر به بازسازی پوست می‌شود.

لایه برداری شیمیایی را می‌توان برای درمان بیماری‌های پوستی مختلف مانند آکنه ولگاریس، آسیب نوری، اختلالات رنگدانه ای و اسکار استفاده کرد.

لایه برداری شیمیایی شامل استفاده از یک یا چند ماده شیمیایی، به ترتیب فوری یا تاخیری است که می‌تواند باعث تخریب نواحی اپیدرمی و یا لایه های درم و متعاقب آن روند بازسازی بافت، برای درمان برخی از بیماری‌های پوستی شود. یا جنبه‌های زیبایی ظاهر پوست را بهبود بخشد.

لایه‌برداری‌های شیمیایی معمولاً بر اساس عمق نفوذ پوست به لایه‌های سطحی، متوسط ​​و عمیق طبقه‌بندی می‌شوند. عوامل موثر بر عمق لایه برداری و در نتیجه درجه اثرات درمانی آن، شامل خواص ماده شیمیایی مورد استفاده ، تکنیک استفاده پزشک و وضعیت و حساسیت پوست بیمار است.

هنگام انجام لایه برداری شیمیایی، ارزیابی مناسب بیمار و اجرای یک برنامه درمانی جامع می‌تواند نتایج ایمن، قابل اعتماد و رضایت بخش را به همراه داشته باشد.

پیلینگ مکانیکی (میکرودرم ابریژن)

میکرودرم ابریژن یک عمل زیبایی کم تهاجمی است که از دو بخش تشکیل شده است: بخش ساینده و بخش وکیوم

یک کریستال بی اثر مانند اکسید آلومینیوم یا کلرید سدیم از هندپیس به سمت پوست شتاب می‌گیرد. فعل و انفعال بین پوست و کریستال‌ها یک سایش مکانیکی ملایم ایجاد می‌کند که لایه‌های سطحی پوست را از بین می‌برد.

کریستال‌های مصرف‌شده و بقایای پوست توسط وکیوم جمع‌آوری می‌شوند و در یک ظرف زباله قرار می‌گیرند.

این عمل دوگانه جریان خون را تحریک می‌کند و پوست را تشویق می کند تا خود را جوان کند. پس از چندین درمان ضخیم شدن اپیدرم و افزایش کلاژن و الیاف الاستیک وجود دارد. درمان میکرودرم ابریژن برای درمان پیری (به عنوان مثال، چین و چروک، بد رنگی)، آکنه، اسکار آکنه، و استریا دیستنسا توصیه شده است.

پی لینگ
پی لینگ

پیلینگ فیزیکی (لیزر)

لیزر، برای انواع مقاصد پزشکی و زیبایی استفاده می‌شود. استفاده از لیزرهای پرقدرت و لایه برداری پوست با تولید گرما یکی از روش های جوانسازی پوست است.

لایه برداری مجدد پوست با لیزر می‌تواند چین و چروک‌های ریز پوست را از بین ببرد، اگرچه به طور بالقوه دارای مزایایی برای درمان چین و چروک‌های عمیق با تحریک کلاژن سازی است.

انواع مختلف لیزر برای جوانسازی پوست عبارتند از: لیزرهای ساینده، لیزرهای غیر ساینده و لیزرهای فرکشنال:

لیزرهای ساینده

برای درمان اسکارها، رنگدانه‌ها و ریتیدها با از بین بردن اپیدرم و گرم کردن درم استفاده شده است. لیزرهای ساینده عموما برای بازسازی و جوانسازی پوست استفاده می‌شود. برای چین و چروک‌های شدید صورت، رنگدانه‌ها و چالش‌های پوستی، این لیزرها روش ارجح هستند.

لیزرهای غیرساینده

به درمان انتخابی برای طیف وسیعی از نشانه‌های زیبایی تبدیل شده‌اند. این نوع لیزر نسبت به لیزر اپتیکال تهاجم کمتری دارد و به دلیل تحریک کلاژن در درم باعث سفت شدن پوست می‌شود. این لیزرها برای بیماران با پیری متوسط ​​​​استفاده شده است.

لیزرهای فرکشنال

به دلیل بهبودی سریع، عوارض کمتر و زمان بهبودی سریع‌تری دارند. در حالی که اثر حرارتی لیزر را نسبت به لیزرهای جوانسازی غیر ساینده  حفظ می‌کنند. اثرات درمانی لیزرهای فرکشنال غیر ساینده با تابش چندین ناحیه میکرودرمان روی پوست حاصل می‌شود. لیزرهای فرکشنال هم برای جوانسازی پوست صورت و هم برای بهبود اسکار موثر هستند.

پیلینگ آنزیمی

آنزیم ها موادی با منشاء طبیعی (عمدتاً گیاهی) هستند که برای لایه برداری ملایم اپیدرم استفاده می‌شوند. در مورد لایه برداری آنزیمی، ما در مورد یک عملی صحبت می کنیم که عمدتاً روی سلول‌های مرده متمرکز است. آنزیم‌ها فقط روی خارجی‌ترین قسمت‌های پوست عمل می‌کنند، بنابراین پوست را تحریک نمی‌کنند. برای لایه برداری می‌توانیم آنزیم‌های زیر را پیدا کنیم:

  • پاپایین – از میوه پاپایا به دست می‌آید و دارای خاصیت لایه برداری و روشن کنندگی است.
  • فیسین – از پالپ انجیر به دست می‌آید، بسیار سخت‌تر از پاپائین عمل می‌کند.
  • بروملین – لایه بردار و صاف کننده است و از آناناس نیز به دست می‌آید.
  • اکتینیدین – استخراج شده از کیوی است و خاصیت لایه برداری قوی دارد.
  • کراتولین – آنزیمی با منشا بیوتکنولوژیکی، دارای اثر لایه برداری و روشن کنندگی است.

این مواد لایه بردار هستند و در از بین بردن پوست مرده بسیار خوب عمل می‌کنند.(2)

مراقبتهای بعد از پیلینگ صورت

بعد از انجام پیلینگ باید نکات مراقبتی را در نظر داشته و رعایت کنید. مهمترین مراقبت های بعد از پیلینگ را در اینجا برمی‌شماریم:

  • بعد از پیلینگ با آب سرد صورت خود را آرام شستشو دهید.
  • از مرطوب کننده و آبرسان برای نرم نگه داشتن پوست استفاده کنید.
  • از کمپرس سرد می‌توانید برای کاهش قرمزی و احساس سوزش احتمالی در پوست خود استفاده کنید.
  • برای کاهش درد می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه (OTC) مثل بروفن و ناپروکسن استفاده کنید.
  • از مالش، دستکاری یا خاراندن پوست بعد از پیلینگ خودداری کنید.
  • در صورت بیرون رفتن از خانه، حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • کرم ترمیم کننده تجویزی پزشک را به طور منظم استفاده کنید.
  • به مدت یک هفته سعی کنید از قرار گرفتن در معرض گرما، سرما، مواد آلرژی‌زا و گرد و غبار خودداری کنید.

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

در این نوشته از کلینیک زیبایی جردن درباره پیلینگ صورت و انواع و روش‌های مختلف آن صحبت کردیم. بعد از ویزیت و معاینه پوست شما، پزشک تصمیم می‌گیرد که کدام روش برای شما ارجح است. فراموش نکنید که مراجعه به مراکز قانونی و معتبر و پزشکان متخصص می‌تواند تاثیر بسزایی در رسیدن به نتیجه مطلوب داشته باشد.

کلینیک زیبایی جردن با در اختیار داشتن پزشکان مجرب و تجهیزات اروپایی و آمریکایی مدرن همواره تلاش کرده تا خدمات زیبایی را با بهترین کیفیت به شما عزیزان ارائه دهد. کیفیت و رضایت را با کلینیک جردن تجربه کنید.

سوالات متداول

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پاکسازی پوست جوانسازی پوست

مقالات مرتبط