آیا کراتینه مو عوارض دارد؟ + مزایای مفید آن که باید بدانید

کراتینه مو
303

آیا کراتینه مو عوارض دارد؟ + مزایای مفید آن که باید بدانید

زمان مطالعه: 7 دقیقه

موهای صاف و درخشان زیبایی چشمگیری به ظاهر فرد می‌بخشند، اما صاف کردن موها اغلب کاری وقت‌گیر است. این روزها کراتینه کردن مو خیای باب شده و بسیاری از افراد، به خصوص زنان، از این روش استقبال می‌کنند. اما کراتینه مو دقیقا چیست؟ آیا کراتینه کردن مو واقعا روش خوبی است و به انجام آن می‌ارزد؟ عوارض کراتینه مو چیست؟

در این نوشته از مجله زیبایی جردن درباره عوارض کراتینه کردن مو و مزایای آن صحبت می‌کنیم. اگر شما هم قصد دارید بیشتر در این مورد بدانید، حتما تا پایان این نوشته از کلینیک جردن با ما همراه باشید.

کراتین چیست؟

کراتین نوعی پروتئین طبیعی در پوست، مو و ناخن شماست. بدن ما پروتئین کراتین را به طور طبیعی می‌سازد. این همان چیزی است که ناخن و مو از آن تشکیل شده است. شامپوها و نرم کننده های خاصی حاوی کراتین هستند. اما شما معمولا موثرترین درمان را از سالن‌های آرایشگاهی که توسط متخصص این کار انجام می‌شود، دریافت خواهید کرد.

کراتینه مو چیست؟

کراتین مو یک درمان نیمه دائمی صاف کننده مو است که موهای شما را صاف، براق، ابریشمی و بدون وز می‌کند. اما برای حفظ نتایج بعد از کراتینه درمانی، باید در انتخاب شامپو، نرم کننده و سایر محصولات مو دقت کنید – که به سادگی به این معنی است که موهای شما به مراقبت و تلاش بیشتری نیاز دارند. دریافت کراتینه درمانی در بیشتر موارد معجزه می‌کند، اما نتیجه آن مدت زیادی دوام نمی‌آورد. در واقع می‌تواند موهای شما را شکننده و مستعد آسیب و شکستگی کند.

به گفته متخصصان مو و نظر پزشکان در مورد کراتین مو، درمان کراتینه مو برای هر نوع مویی مناسب نیست. اخیراً، دکتر Anupriya Goel، متخصص پوست و مدیر پزشکی زنجیره کلینیک‌های Berkowits، به 4 روشی اشاره کرد که درمان کراتینه ممکن است بر موهای شما تأثیر منفی بگذارد. هنگامی که متوجه اثرات آن شدید، بهتر است درمان را قطع کنید.(1)

کراتینه کردن مو
کراتینه کردن مو

عوارض کراتینه مو چیست؟

درمان‌های کراتین مو، مانند هر درمان شیمیایی دیگر، نمی‌تواند کاملاً ایمن تلقی شود. قطعاً عوارض جانبی خود را دارد که می‌تواند مشکلات زیادی را برای شما ایجاد کند. از عوارض کراتینه مو برای آرایشگر گرفته تا مشتری. به تحقیق متخصصان کلینیک فوق تخصصی جردن برخی از عوارض کراتین مو عبارتند از:

خطر قرار گرفتن در معرض فرمالدئید

فرمالدئید یک گاز بی رنگ است که معمولا وجود دارد یا به بسیاری از مواد مانند مصالح ساختمانی و محصولات خانگی اضافه می‌شود. همچنین در طول درمان کراتینه در تار مو آزاد می‌شود زیرا به صاف شدن مو کمک می‌کند.

با این حال، هنگامی که این گاز در حین عمل توسط مشتری یا آرایشگر استنشاق شود، می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد. گفته شده این ماده ممکن است سرطان‌زا باشد.

همچنین می‌تواند منجر به واکنش‌های فوری مانند سوزش چشم، بینی و گلو، آبریزش چشم، سرفه، عطسه، حالت تهوع و تحریکات پوستی شود. شدت این اثرات به سطح حساسیت شما به ماده بستگی دارد، اما قبل از انجام درمان باید مراقب آن باشید.

اگرچه درمان‌های کراتینه بدون فرمالدئید وجود دارد که شامل اسید گلیکولیک می‌شود، این ماده هنوز به طور گسترده برای کراتینه استفاده می‌شود. این مواد نتایج کیفی مطلوبی را ارائه نمی‌دهند.

امکان ریزش مو

درمان کراتینه شامل مقدار زیادی مواد شیمیایی خشن و حرارت زیاد است. این امر مسلماً به موهای شما آسیب می‌رساند. افرادی که موهای نازک دارند ممکن است بیشتر با این مشکلات روبرو شوند. ریزش مو یکی از رایج‌ترین عوارض کراتینه مو است.

این مواد شیمیایی مضر می‌توانند به موهای شما نفوذ کرده و باعث آسیب داخلی شوند. اگرچه ممکن است تغییر مثبتی در موهای خود پیدا کنید، اما در ابتدا ممکن است متوجه مقداری آسیب در دراز مدت و حتی ریزش مو شوید.

این مواد شیمیایی خشن همچنین می‌توانند روی ریشه موهای شما تأثیر بگذارند و تارهای شما را ضعیف کنند. بسیاری از افراد نیز از ریزش موی بیش از حد بلافاصله پس از انجام درمان شکایت دارند. این اتفاق در افرادی که کراتینه درمانی را اغلب انجام می‌دهند رایج است.

خشک شدن مو

این یکی دیگر از عوارض جانبی طولانی مدت درمان کراتینه مو است. اگرچه ممکن است در ابتدا موهای نرم و صاف به دست آورید، اما نتایج در عرض چند هفته از بین می‌رود و موهای شما خشک و وز می‌شود.

مواد شیمیایی شدیدی که در درمان کراتینه دخیل هستند واقعاً می‌توانند روی موهای شما تأثیر بگذارند و روغن‌های طبیعی و رطوبت موهای شما را از بین ببرند. این کار نه تنها موهای شما را خشک می‌کند، بلکه آنها را وز و مستعد شکستن می‌کند. در واقع می‌توان گفت شایع‌ترین عوارض کراتینه مو شامل ریزش و خشک شدن مو هستند.

هزینه زیاد

درمان کراتینه درمان ارزانی نیست. اگر مکانی را انتخاب کرده‌اید که آن را ارزان انجام می‌دهد یا قیمت‌های مشکوکی دارد، ممکن است کیفیت درمان عالی نباشد. درمان کراتینه به تخصص آرایشگر نیاز دارد، بنابراین مهم است که آن را فقط توسط یک آرایشگر با تجربه انجام دهید.

احتمالا انجام آن خرج زیادی روی دست شما می‌گذارد، اما باز هم بهتر از انجام آن در محیطی غیرحرفه‌ای و توسط شخص بی تجربه خودداری کنید،چرا که ممکن است به موهای شما آسیب برساند.

قیمت کراتینه درمانی بسته به طول و ضخامت موهای شما متفاوت است. حتی پس از انجام درمان، باید با خرید محصولات مو گران قیمت و با کیفیت از آن مراقبت کنید، در غیر این صورت درمان شما کوتاه مدت خواهد بود.

صرف وقت زیاد

برای انجام کراتینه درمانی باید حداقل نیمی از روز را وقت بگذارید. کراتینه درمانی حدود دو تا شش ساعت طول می‌کشد. این به طول مو، بافت مو و نوع فرمولی که متخصص شما استفاده کرده است نیز بستگی دارد. همچنین باید مراقب باشید که سه روز پس از انجام درمان، موهای خود را نشویید و نبندید و در معرض باد قرار ندهید.

مراقبت‌های سخت

اگرچه قرار است درمان کراتینه تقریباً شش ماه طول بکشد، اما به ندرت چنین است. برای ماندگاری درمان، باید از موهای خود مراقبت و نگهداری کنید. در غیر این صورت، نتایج بسیار کوتاه خواهد بود.

مهمترین چیز این است که موهای خود را از آب دور نگه دارید. آب می‌تواند پوشش کراتینه را از روی موهای شما بشوید، بنابراین باید قبل از تماس با آب، یک نرم کننده را روی موهای خشک بمالید. همچنین باید از فعالیت‌هایی که باعث تعریق سرتان می‌شود دوری کنید. مراقبت‌ها می‌تواند تا حدی شما را از عوارض کراتینه مو دور کند.

افرادی که موهای کراتینه شده دارند باید از محصولات مو حاوی کلرید سدیم یا سولفات دوری کنند. سولفات‌ها می‌توانند درمان را از بین ببرند و کلرید سدیم کراتین موهای شما را حل می‌کند.(2)

کراتین مو
کراتین مو

مزایای کراتینه مو چیست؟

در کنار معایب و عوارضی که گفته شد، این روش مزایایی نیز دارد که انقدر محبوب شده و افراد زیادی از آن بهره می‌گیرند. مزایای کراتین کردن مو اصولی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

سلامت موها

در کراتین بیوتین وجود دارد که منجر به انعطاف پذیری پوست سر و ضخیم کردن تارموها می‌شود. همچنین بیوتین به تقویت فولیکول‌های پوست سر کمک می‌کند.

موهای صاف و براق

کراتین سلول هایی که روی هم قرار می‌گیرند و رشته های مو را تشکیل می‌دهند صاف می‌کند و باعث کمتر وز شدن مو می‌شود. همچنین کمک می‌کند موها ظاهری براق و سالم داشته باشند.

نتیجه بلند مدت و طولانی

تا زمانی که شما مراقبت های بعد از کراتین را انجام دهید مثلا موها را به دفعات زیاد نشورید (دو تا سه بار در هفته کافی است)، از شامپو بدون سولفات استفاده کنید و مراقبت هایی که فرد متخصص به شما توصیه می‌کند را انجام دهید، کراتین مو های شما تا 6 ماه می‌تواند دوام داشته باشد.

موهای قابل کنترل‌تر

درمان کراتینه مو موها را به عبارتی قابل کنترل تر می‌کند. مخصوصا زمانی که موهای شما وز یا ضخیم باشد. اگر شما موهای خود را به طور مداوم با حرارت حالت می‌دهید، متوجه می‌شوید که زمانی که کراتین کرده اید، موهای شما زودتر خشک می‌شود. بعضی افراد تخمین زده اند که کراتین زمان خشک شدن موی شما را بیش از نصف کاهش می‌دهد.

همچنین موهای شما می‌تواند سالم‌تر و قوی‌تر شود زیرا بعد از کراتین کمتر از سشوار و اتوی مو برای صاف کردن موی خود استفاده می‌کنید و موهای شما با باد ملایم سشوار صاف می‌شود.(2)

مزایای کراتینه مو
مزایای کراتینه مو

هزینه کراتینه مو چقدر است؟

هزینه کراتین مو با توجه به عواملی مثل میزان بلندی موها (موی کوتاه، موی متوسط، موی بلند، موی خیلی بلند)، میزان حجم موها (موهای پرپشت یا کم پشت)، کیفیت مواد مخصوص کراتین، اعتبار کلینیک یا مرکز کراتین مو، متفاوت می‌باشد. به طور میانگین و با توجه به عواملی که ذکر کردیم قیمت کراتینه مو از 600 تومان تا حدود سه میلیون متفاوت است.

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم درمان کراتینه مو این روزها بسیار رایج و محبوب است. اما اگر قصد دارید این درمان را انجام دهید اولا عوارض کراتینه مو را در نظر داشته باشید و ثانیا سعی کنید حتما با تحقیق و جستجو مکانی معتبر و آرایشگری متخصص پیدا کنید.

نکته دیگری که باید از آن اطمینان حاصل کنید این است که در مرکزی که انتخاب کرده‌اید حتما از مواد با کیفیت و درجه یک استفاده شود. متاسفانه بسیاری از مراکز برای انجام کراتینه از مواد نامرغوب و آسیب زا استفاده می‌کنند، بنابراین پیدا کردن مرکزی معتبر و با تجهیزات و مواد مرغوب نیازمند تحقیق و شناخت است.

سوالات متداول کراتینه مو

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مراقبت از مو

مقالات مرتبط