ریزش سکه ای ریش چه علتی دارد؟ آیا قابل درمان است؟

ریزش سکه ای ریش
28

ریزش سکه ای ریش چه علتی دارد؟ آیا قابل درمان است؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

آلوپسی باربا (Alopecia barbae) شکل خاصی از ریزش مو است که در ناحیه ریش اتفاق می‌افتد. معمولا یک نقطه طاسی به صورت دایره‌های کوچک در ریش شما ظاهر می‌شود. این بیماری یک بیماری خود ایمنی است یعنی سیستم ایمنی بدن شما به طور اشتباه به سلول‌های سالم حمله می‌کند. در این مورد به فولیکول‌های مو شما حمله می‌کند. اما عت ریزش سکه ای ریش چه چیزی است؟ چگونه باید تشخیص داد؟ درمان آن چگونه است؟ برای پاسخ به این سوال‌ها تا انتهای این مقاله از مجله کلینیک زیبایی جردن با ما همراه باشید.

علت ریزش سکه ای ریش

ریزش سکه ای ریش یک بیماری خود ایمنی است که در آن فولیکول های مو توسط بدن شما مورد حمله قرار می‌گیرند. این اتفاق باعث می‌شود موی شما به صورت تکه‌ای دچار ریزش شود. معمولا ریزش ریش در امتداد خط فک به صورت دایره‌های کوچک اتفاق می‌افتد. با این حال ممکن است تمام موهای ریش خود را از دست بدهید. علت دقیق ریزش سکه ای نامشخص است. اما ممکن است استرس با آلوپسی مرتبط باشد.

ژنتیک نیز ممکن است در این بیماری نقش داشته باشد. همچنین ممکن است داشتن بستگان مبتلا به بیماری خود ایمنی شما را در معرض خطر ابتلا به آلوپسی باربا قرار دهد. همچنین برخی از ویروس‌ها، مواد یا داروها می‌توانند محرک این بیماری باشند.

علائم ریزش سکه ای ریش

پیش‌بینی چگونگی ایجاد ریزش ریش سکه ای آسان نیست. ریزش مو می‌تواند به صورت ناگهانی در عرض چند روز یا طی چند هفته رخ دهد. با از دست دادن موهای بیشتر، دایره‌هایی که در اثر ریزش ایجاد شده شروع به همپوشانی می‌کنند. ممکن است پوست شما قبل از ریزش موهایتان احساس خارش و درد داشته باشد. برخی از افراد قرمزی، سوزش و التهاب را در نقاطی که دچار ریزش شده است تجربه می‌کنند.

عکس ریزش سکه ای ریش
عکس ریزش سکه ای ریش

تشخیص ریزش ریش سکه ای

پزشک یا متخصص پوست می‌تواند آلوپسی باربا را تشخیص دهد. گاهی اوقات می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید. شما ممکن است نیاز به بیوپسی یا آزمایش خون داشته باشید تا علائم عفونت یا یک بیماری زمینه‌ای پزشکی از جمله اختلال خود ایمنی را آزمایش کنید. همچنین ممکن است برای سایر شرایطی که می‌توانند موجب ریزش مو شوند مثل اختلالات تیروئید، آزمایش شوید.

بیشتر بخوانید:

درمان ریزش سکه ای ریش

با وجود اینکه هیچ درمانی برای آلوپسی باربا وجود ندارد، شما می‌توانید علائم خود را مدیریت و درمان کنید. ممکن است با درمان موها دوباره رشد کنند اما دوباره دچار ریزش شوند. همچنین ممکن است موهای شما مانند قبل رشد کنند گرچه ممکن است بافت یا رنگ متفاوت داشته باشند.

درمان‌های مختلف بسته به افراد مختلف ممکن است نتایج متفاوتی داشته باشد. این می‌تواند به میزان ریزش مو، سن شما و عوامل دیگر بستگی داشته باشد. هدف از این درمان ها جلوگیری از حمله سیستم ایمنی و تحریک رشد مو است.(1)

درمان خانگی ریزش سکه ای ریش

برای ریزش ریش داروهایی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. بسته به شرایط شما این موارد می‌توانند ارزش امتحان کردن داشته باشند.

سیر

خواص درمانی سیر ممکن است در بهبود علائم این بیماری مفید باشد. در حالیکه تحقیقات خاصی برای این بیماری وجود ندارد، یک مطالعه کوچک چند سال قبل نشان داد که این ماده در بهبود این بیماری موثر است.

مکمل های روی و بیوتین

یک رژیم غذایی سالم که شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای رشد مو باشد از اهمیت بالایی برخوردار است. افزودن مکمل‌های روی و بیوتین می‌تواند رشد مو را افزایش دهد و از ریزش مو جلوگیری کند. تحقیقات بیشتری برای تعیین اثر بخشی سایر گزینه‌های طبیعی لازم است. از جمله:

  • روغن کرچک
  • روغن بادام
  • پروبیوتیک‌ها
  • آلوئه ورا
ریزش موی ریش سکه ای
ریزش موی ریش سکه ای

کلام آخر

ابتلا به ریزش سکه ای ریش از نظر سلامتی معمولا جای نگرانی ندارد. اما از نظر روانی می‌تواند روی شما تاثیر داشته باشد. باید به خاطر داشته باشید این مسئله یه مسئله طبیعی است. سعی کنید با خودتان مهربان باشید و در زندگی روزانه خود اقداماتی را انجام دهید تا شما را به سبک زندگی سالم نزدیک کند. اگر این موضوع بر سلامت روان شما تاثیر گذار بوده است، می‌توانید به یک درمانگر مراجعه کنید.

سوالات متداول ریزش ریش سکه ای

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بیماری مو کاشت مو مراقبت از مو

مقالات مرتبط