ریزش سکه ای مو
23

علت و بهترین درمان ریزش مو سکه ای چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

آلوپسی آره آتا (Alopecia areata) یا ریزش مو سکه ای یک بیماری غیر قابل پیش بینی است که باعث می‌شود موهای صورت یا بدن به صورت تکه تکه ریزش کنند. درمان‌های این اختلال شامل کرم، تزریق داروهای خوراکی و لیزر درمانی است که در ادامه به طور مفصل شرح خواهیم داد. اما ریزش مو سکه ای دقیقا چه شکلی است؟ علت آلوپسی چیست؟ آیا درمان قطعی دارد؟ برای پاسخ به این سوال‌ها تا انتهای این مقاله از مجله کلینیک زیبایی جردن با ما همراه باشید.

ریزش مو سکه ای (آلوپسی) چیست؟

آلوپسی وضعیتی است که باعث می‌شود موهای شما به صورت تکه تکه ریزش پیدا کنند. این وضعیت زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدن شما به فولیکول های مو حمله می‌کند و باعث ریزش مو سکه ای می‌شود. به تحقیق پزشکان کلینیک جردن این نوع ریزش مو بسیار رایج است و بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند. ریزش مو سکه ای می‌تواند افراد را با هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. این اختلال ممکن است در کودکی یا بزرگسالی شروع شود، همچنین برای هر فردی نوع آن متفاوت است.   

آلوپسی آره آتا ممکن است در پوست سر و در برخی موارد ابروها، مژه‌ها، صورت و یا همچنین سایر قسمت‌های بدن شما ایجاد شود. همچنین می‌تواند به آهستگی یا به سرعت ایجاد شود. هنگامی که ریزش مو تمام موهای بدن شما را درگیر می‌کند، این وضعیت آلوپسی یونیورسالیس نامیده می‌شود. وقتی موهای شما دوباره رشد کرد، ممکن است دوباره دچار ریزش مو شوید. مقدار ریزش و رشد مو در افراد مختلف متفاوت است.

علت ریزش مو سکه ای

هنوز علت مشخصی برای ریزش سکه ای مو کشف نشده است، اما این مشکل زمانی رخ می‌دهد که گلبول‌های سفید خون به سلول‌های فولیکول مو حمله می‌کنند؛ در نتیجه فولیکول‌ها کوچک و کم می‌شوند. بسیاری، ژنتیک را عامل موثری در این بیماری می‌دانند و فردی که در خانواده خود مبتلا به ریزش سکه‌ای دارد، احتمال ابتلای بیشتری دارد.

یک وضعیت خود ایمنی زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی، سلول‌های سالم را با ماده خارجی اشتباه بگیرند. به طور معمول سیستم ایمنی از بدن شما در برابر مهاجمان خارجی مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها دفاع می‌کند. اگر شما مبتلا به آلوپسی آره آتا هستید سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به فولیکول‌های مو حمله می‌کند.

محققان علت دقیق این وضعیت را نمی‌دانند برخی از عوامل احتمالی شناسایی شده اند از جمله:

  • ژنتیک
  • داشتن برخی شرایط سلامتی مثل بیماری تیروئید
  • کمبود ویتامین D

به گفته متخصصان، اغلب این نوع ریزش مو همیشگی نیست و موها دوباره رشد می‌کنند. همچنین درمان‌هایی وجود دارد که به رشد سریع موهای شما می‌توانند کمک کنند و از ریزش مو در آینده جلوگیری کنند. همچنین می‌توان برای مقابله با استرسی که می‌تواند با ریزش مو مرتبط باشد کارهایی انجام داد.(1)

ریزش مو سکه‌ای
ریزش مو سکه‌ای

درمان ریزش مو سکه ای

در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده ای برای ریزش مو سکه ای وجود ندارد، اما درمان‌هایی هست که می‌توانید امتحان کنید تا در آینده ریزش مو کمتری را تجربه کنید یا به سریع‌تر شدن رشد مجدد مو کمک کند. ممکن است به دفعات زیادی آزمون و خطا نیاز داشته باشید تا چیزی پیدا کنید که برای شما کار کند. همچنین باید به یاد داشته باشید که درمان همیشه موفقیت آمیز نیست. روش‌های کنترل و درمان ریزش مو سکه‌ای به این شرح است:

درمان های دارویی

درمان دارویی برای ریزش مو وجود دارند که عبارتند از:

داروهای موضعی

برای کمک به تحریک رشد مو می‌توانید داروهایی را به صورت موضعی به پوست سر خود بمالید. بعضی از این داروها با نسخه و برخی بدون نیاز به نسخه ارائه می‌شوند.

  • ماینوکسیدیل: ماینوکسیدیل در حالی که معمولا استفاده می‌شود، اما برای ریزش مو سکه‌ای تاییدیه FDA را ندارد. قبل از زدن آن در مناطقی مثل پوست سر، ابروها و ریش با یک متخصص پوست و مو صحبت کنید. برخی شواهد نشان می‌دهد این محلول برای افراد مبتلا به آلوپسی خفیف مفید است. حدودا 4 تا 6 ماه یا بیشتر طول می‌کشد تا نتایج را ببینید.
  • آنترالین: دارویی است که باعث تحریک پوست برای تحریک رشد مجدد مو می‌شود.
  • کرم‌ها وفوم‌ها: تصور می‌شود کرم‌های کورتیکو استروئیدی، فوم‌ها، لوسیون‌ها و پمادها باعث کاهش التهاب در فولیکول مو خواهند شد.
  • ایمیون تراپی: روش‌های درمانی به جهت سرکوب سیستم ایمنی بدن که معمولا برای درمان سرطان و بیماری‌های نقص ایمنی به‌کار گرفته می‌شود.

تزریقات

  • تزریق استروئید: تزریق استروئید یک گزینه رایج برای آلوپسی خفیف برای کمک به رشد مجدد مو در نقاطی که مو ندارد است. سوزن‌های ریز استروئید را به ناحیه‌ای که مو ندارد تزریق می‌کنند. برای رشد مجدد مو درمان باید هر 1 تا 2 ماه یکبار تکرار شود.
  • مزوتراپی مو: مزوتراپی مو نیز یکی دیگر از تزریقاتی است که به بهبود وضعیت ریزش مو کمک کننده است. در مزوتراپی، پروتئین‌ها و مواد مغذی به نواحی مورد نیاز پوست تزریق می‌شوند. معمولا پزشکان این روش را به عنوان یک درمان مکمل در سایر درمان‌ها استفاده می‌کنند.

درمان های خوراکی

  • قرص‌های کورتیزون گاهی برای ریزش مو گسترده استفاده می‌شوند. اما به دلیل احتمال بروز عوارض حتما باید قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.
  • داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی خوراکی که با مسدود کردن پاسخ سیستم ایمنی عمل می‌کنند ولی به خاطر خطر عوارض جانبی مانند فشار خون بالا، آسیب کبدی و کلیوی و افزایش خطر عفونت های جدی نمی‌توان از آنها برای مدت طولانی استفاده کرد.
عکس ریزش مو سکه ای
ریزش مو سکه ای

درمان های طبیعی

برخی از افراد درمان‌های طبیعی را برای این بیماری انتخاب می‌کنند. اما باید بدانید هیچ شواهد پزشکی یا علمی محکمی وجود ندارد که نشان دهنده موثر بودن این روش‌ها باشد.

درمان‌های طبیعی و جایگزین شامل طب سوزنی، رایحه درمانی، ویتامین‌ها و مکمل‌ها (از جمله روی و بیوتین)، روغن‌ها (مانند نارگیل، درخت چای و روغن کرچک)، آب پیاز و پروبیوتیک‌ها است.

شواهدی وجود دارد مبنی بر این که تغییر در رژیم غذایی ممکن است تاثیر مثبتی بر ریزش موی سکه ای داشته باشد. خوردن یک رژیم غذایی متعادل و رژیمی با غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات و گوشت بدون چربی به دلایل زیادی برای سلامت کلی شما مفید است نه فقط در این مورد.

کلام آخر

در این مقاله در مورد ریزش مو سکه ای مطالبی را آموختیم. اثربخشی هر درمان از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. برخی از افراد به درمان نیاز نخواهند داشت زیرا موهایشان خود به خود رشد می‌کند. با این وجود برخی از افراد نیز با وجود تلاش های زیاد بهبود چندانی را مشاهده نخواهند کرد.

شاید لازم باشد بیش از یک درمان را امتحان کنید تا نتیجه بگیرید. به خاطر داشته باشید رشد مجدد مو ممکن است موقتی باشد. این امکان وجود دارد که موها دوباره رشد کنند و سپس دوباره بریزند.

سوالات متداول ریزش مو سکه ای

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بیماری مو کاشت مو مراقبت از مو

مقالات مرتبط