واریس؛ از علائم تا راه‌های درمان و پیشگیری

واریس
167

واریس؛ از علائم تا راه‌های درمان و پیشگیری

زمان مطالعه: 6 دقیقه

رگ های واریسی رگ‌های خونی متورمی هستند که درست در زیر سطح پوست ظاهر می‌شوند. برجستگی‌های آبی و بنفش رنگی که روی پاها یا مچ پا می‌بینید. چندین گزینه درمانی می‌توانند برای واریس موثر باشند، اما رگ‌های واریسی ممکن است بازگردند.

در این نوشته از مجله زیبایی کلینیک جردن درباره این بیماری حرف می‌زنیم و بررسی می‌کنیم که واریس چگونه است؟ چه کسانی به این بیماری مبتلا می‌شوند؟ علت و علائم این بیماری چیست؟ این بیماری چطور تشخیص داده و درمان می‌شود؟ چطور می‌شود از آن پیشگیری کرد؟ اگر شما هم به این بیماری مبتلا هستید و در حال درمانید، و یا دوست دارید بیشتر درباره‌اش اطلاعات کسب کنید، حتما تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

واریس چیست؟

رگ‌های واریسی رگ‌های خونی متورم و پیچ خورده‌ای هستند که درست زیر سطح پوست شما برآمده می‌شوند. این برآمدگی‌های آبی یا بنفش معمولاً در پاها و مچ پا ظاهر می‌شوند. آنها می‌توانند دردناک یا خارش دار باشند. رگ‌های عنکبوتی که ممکن است رگ‌های واریسی را احاطه کنند، خطوط قرمز یا بنفش کوچک‌تری هستند که نزدیک به سطح پوست شما ظاهر می‌شوند.

اگرچه وریدهای واریسی می‌توانند ناخوشایند و ناراحت کننده باشند، اما برای بیشتر افراد خطرناک نیستند. در برخی موارد، رگ‌های واریسی شدید می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی جدی مانند لخته شدن خون شود. شما می‌توانید اکثر علائم واریس را در خانه تسکین دهید یا پزشک می تواند آنها را با تزریق، لیزر درمانی یا جراحی درمان کند.

فرق بین رگ‌های واریسی و رگ‌های عنکبوتی چیست؟

رگ‌های واریسی و رگ‌های عنکبوتی هر دو نوع بیماری وریدی هستند، اما ظاهر متفاوتی دارند. رگهای عنکبوتی کوچکتر و نازکتر از رگهای واریسی هستند. آنها شبیه تار عنکبوت قرمز یا آبی یا شاخه‌های یک درخت هستند و نزدیک به سطح پوست هستند.

رگهای عنکبوتی معمولاً دردناک نیستند. آنها می‌توانند در هر نقطه از بدن شما ظاهر شوند، اغلب در پشت زانو، روی پاها یا روی صورت شما. رگ‌های واریسی معمولاً روی پاها و ساق‌های شما ظاهر می‌شوند.

چه کسانی به واریس مبتلا می‌شوند؟

هر کسی ممکن است به واریس مبتلا شود. عوامل خاصی شانس ابتلا به واریس را افزایش می‌دهند، از جمله:

  • سن: به دلیل روند پیری، دیواره‌های رگ و دریچه‌ها مانند گذشته کار نمی‌کنند. رگ‌ها خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند و سفت می‌شوند.
  • جنسیت: هورمون‌های زنانه می‌توانند به دیواره رگ‌ها اجازه کشش دهند. افرادی که باردار هستند، از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند یا در دوران یائسگی قرار دارند، به دلیل تغییرات در سطح هورمون، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به واریس هستند.
  • سابقه خانوادگی: این بیماری می‌تواند ارثی باشد (در خانواده‌ها مشاهده می شود).
  • سبک زندگی: ایستادن یا نشستن طولانی مدت گردش خون را کاهش می‌دهد. پوشیدن لباس‌های محدود کننده مانند کمربند یا شلوار با کمربند تنگ می‌تواند جریان خون را کاهش دهد.
  • سلامت کلی: برخی از شرایط سلامتی، مانند یبوست شدید یا تومورهای خاص، باعث افزایش فشار در رگ‌ها می‌شود.
  • مصرف دخانیات: افرادی که از دخانیات استفاده می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به واریس هستند.
  • وزن: اضافه وزن به رگ‌های خونی فشار وارد می‌کند.
عوامل افزایش خطر واریس
عوامل افزایش خطر واریس

علت واریس چیست؟

واریس زمانی اتفاق می‌افتد که دیواره رگ‌های شما ضعیف می‌شود. همانطور که فشار خون در رگ شما افزایش می‌یابد، دیواره‌های ضعیف شده به رگ شما اجازه بزرگتر شدن می‌دهند. همانطور که رگ شما کشیده می‌شود، دریچه‌هایی که خون را در یک جهت در رگ شما حرکت می‌دهند، نمی‌توانند آنطور که باید کار کنند. خون کند برمی‌گردد یا در رگ شما جمع می‌شود و باعث تورم، برآمدگی و پیچش رگ شما می‌شود.

دیواره‌های ورید و دریچه‌ها ممکن است به دلایل مختلفی ضعیف شوند، از جمله:

  • هورمون‌ها
  • روند پیری
  • اضافه وزن
  • لباس تنگ
  • فشار داخل سیاهرگ از ایستادن طولانی مدت
واریس پا
واریس پا

علائم واریس پا چیست؟

قابل تشخیص‌ترین علامت وریدهای واریسی، یک سیاهرگ آبی یا بنفش است که درست زیر سطح پوست شما وجود دارد. علائم عبارتند از:

  • رگ‌های برآمده: رگهای پیچ خورده، متورم و طناب مانند اغلب آبی یا بنفش هستند. آنها درست در زیر سطح پوست روی پاها و مچ پاهای شما ظاهر می‌شوند. آنها می‌توانند به صورت خوشه‌ای رشد کنند. خطوط ریز قرمز یا آبی (وریدهای عنکبوتی) ممکن است در نزدیکی آنها ظاهر شوند.
  • پاهای سنگین: عضلات پاها ممکن است احساس خستگی، سنگینی یا سستی کنند، به خصوص پس از فعالیت بدنی.
  • خارش: ناحیه اطراف رگهای واریسی ممکن است خارش داشته باشد.
  • درد: پاها ممکن است دردناک باشند، به خصوص در پشت زانو. ممکن است گرفتگی عضلات داشته باشید.
  • تورم: پاها و مچ پاهای شما ممکن است متورم باشند و ضربان داشته باشند.
  • تغییر رنگ و زخم‌های پوستی: اگر واریس درمان نشود، می‌تواند باعث ایجاد تغییر رنگ قهوه‌ای در پوست شما شود. رگ‌های واریسی شدید می‌تواند باعث ایجاد زخم های وریدی روی پوست شما شود.(1)
علائم واریس
علائم واریس

بیماری واریس چطور تشخیص داده می‌شود؟

رگ‌های واریسی نزدیک به سطح پوست شما هستند و به راحتی قابل مشاهده هستند. پزشکان می‌توانند این بیماری را در طول معاینه فیزیکی تشخیص دهند. آنها رگ‌های شما را احساس می‌کنند و در حالی که نشسته اید و ایستاده‌اید آنها را بررسی می‌کنند.

برای دیدن تصاویر دقیق از رگ‌های خود و بررسی عوارض، ممکن است پزشک سونوگرافی را توصیه کند. این تست ایمن و بدون درد از امواج صوتی برای تولید تصاویری از بافت‌های داخل بدن شما استفاده می‌کند. سونوگرافی می‌تواند لخته شدن خون و نحوه عملکرد دریچه‌های شما را نشان دهد.

برای درمان واریس چه کنیم؟

اگرچه درمانی برای واریس وجود ندارد، اما این اقدامات می‌توانند ظاهر آن‌ها را بهبود داده و ناراحتی را از بین ببرند:

  • ارتفاع: برای افزایش جریان خون و کاهش فشار در رگ‌های خود، باید پاهای خود را چندین بار در طول روز تا کمر بلند کنید.
  • جوراب‌ واریس: جوراب‌های حمایتی رگ‌های شما را فشرده می‌کنند و ناراحتی را کاهش می‌دهند. فشرده سازی از کشش رگ‌های شما جلوگیری می‌کند و به جریان خون کمک می‌کند.
  • تزریق درمانی (اسکلروتراپی): در طول اسکلروتراپی، یک پزشک محلولی را به رگ شما تزریق می‌کند. محلول باعث می‌شود که دیواره‌های سیاهرگ به هم بچسبند. در نهایت، رگ شما به بافت اسکار تبدیل شده و محو می‌شود.
  • لیزر درمانی: در یک روش کم تهاجمی به نام فرسایش حرارتی درون وریدی، متخصصین از یک کاتتر (یک لوله بلند و نازک) و لیزر برای بستن رگ آسیب دیده استفاده می‌کنند.
  • جراحی ورید: در طی این روش‌ها، که بستن و برهنه‌سازی نیز نامیده می‌شود، جراح رگ آسیب‌دیده شما را می‌بندد تا از تجمع خون جلوگیری کند. جراح ممکن است برای جلوگیری از ظهور مجدد رگ‌های واریسی، رگ را بردارد.
عکس شکل واریس پا
عکس شکل واریس پا

چطور می‌شود از واریس پیشگیری کرد؟

شما می‌توانید با داشتن یک سبک زندگی فعال و سالم احتمالا بروز واریس را کاهش دهید. پزشکان بسیاری از اقدامات زیر را برای پیشگیری و درمان واریس توصیه می‌کنند:

  • از ایستادن طولانی مدت خودداری کنید: برای کمک به جریان خون، به طور منظم برای حرکات کششی و راه رفتن وقت بگذارید، به خصوص اگر شغلی دارید که لازم است دائم روی پاهای خود باشید.
  • پاهای خود را بالا بیاورید: بالا بردن پاها تا کمر به جریان خون کمک می کند.
  • وزن مناسب را حفظ کنید: خلاص شدن از شر وزن اضافه فشار داخل رگ‌های خونی شما را کاهش می‌دهد.
  • مصرف دخانیات را ترک کنید: سیگار به رگ‌های خونی آسیب می‌رساند، جریان خون را کاهش می‌دهد و باعث ایجاد طیف گسترده‌ای از مشکلات سلامتی می‌شود.
  • فعالیت داشته باشید: برای بهبود گردش خون، مرتب حرکت کنید و از نشستن طولانی مدت خودداری کنید.
  • جوراب‌های فشاری را امتحان کنید: جوراب‌ها و جوراب‌شلواری ساپورت کننده رگ‌های شما را فشرده می‌کند و به گردش خون کمک می‌کند، که می‌تواند از بدتر شدن رگ‌های واریسی جلوگیری کند.
  • لباس مناسب بپوشید: برای کمک به جریان خون، از پوشیدن لباس خیلی تنگ خودداری کنید.

چشم انداز افراد مبتلا به واریس چگونه است؟

معمولاً وریدهای واریسی خطرناک نیستند و مشکلات سلامتی طولانی مدت ایجاد نمی کنند. بیشتر افراد مبتلا به این عارضه نگران ظاهر رگ های واریسی هستند. این رگ‌ها ممکن است احساس ناراحتی ایجاد کنند اما عوارضی به همراه ندارند.

ماندگاری رگهای واریسی چقدر است؟

رگ‌های واریسی که در دوران بارداری ظاهر می‌شوند، اغلب اوقات طی دو یا سه هفته پس از زایمان خود به خود از بین می‌روند. برای افراد دیگر، رگ‌های واریسی ممکن است پس از درمان دوباره عود کنند.

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

شما در مقابله با واریس تنها نیستید. بسیاری از مردم این مشکل را دارند و عوارضی انها را تهدید نمی‌کند. با این حال، اگر واریس شما را آزار می‌دهد، می‌توانید درمان‌ خانگی واریس پا را امتحان کنید که ممکن است کمک کننده باشد. یا می‌توانید از پزشک خود در مورد درمان‌های مختلف بپرسید. فقط به خاطر داشته باشید که وریدهای واریسی حتی پس از درمان ممکن است دوباره برگردند. با پزشک در مورد اینکه کدام درمان برای شما بهترین است صحبت کنید.

سوالات متداول واریس

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بیماری پوستی

مقالات مرتبط