10 روش عالی برای آبرسانی پوست که هرکسی باید بداند!

آبرسانی پوست
235

10 روش عالی برای آبرسانی پوست که هرکسی باید بداند!

زمان مطالعه: 6 دقیقه

آیا پوست شما هم گاهی کدر به نظر می‌رسد و احساس می‌کنید خشک یا سفت می‌شود؟ این حالت ممکن است نشانه کم آبی بدن باشد. بسیاری از افراد درباره راه‌های آبرسانی پوست چرب و آبرسانی پوست خشک می‌پرسند.

در حالی که استفاده از کرم، سرم و سایر محصولات مراقبت از پوست برای حفظ سلامت پوست و حفظ درخشندگی آن مهم است، آبرسانی به پوست برای تغذیه آن یک امر کلیدی است.

اما چطور باید پوست خود را آبرسانی کنیم؟ در این نوشته از کلینیک جردن 10 روش موثر برای آبرسانی کردن پوست را به شما معرفی می‌کنیم. تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

آبرسانی پوست چیست؟

طبیعی است که با شنیدن کلمه “آبرسانی” به آب فکر کنید. درست است، ابرسانی پوست به معنای افزایش محتوای آب آن است. اگر پوست شما کم آب باشد، ممکن است پوسته پوسته، کدر و خشک به نظر برسد.

اما پوست هیدراته صاف، درخشان و دارای رنگی یکنواخت است. برای رسیدن به این هدف، باید هر از چند گاهی تشنگی پوست خود را برطرف کنید.

با این حال، مردم اغلب تمایل دارند پوست کم آب را با پوست خشک اشتباه بگیرند. اگرچه به صورت مترادف استفاده می‌شود، تفاوت اساسی بین این دو وجود دارد.

آبرسانی پوست و رطوبت رسانی پوست چه فرقی دارند؟

در حالی که برای آبرسانی به پوست شما باید آب به آن اضافه کنید، مرطوب کردن پوست به معنای افزودن موادی است که آب را درون پوست نگه می‌دارد. در واقع آبرسانی و رطوبت رسانی دست به دست هم می‌دهند.

اگر فقط به پوست خود آب اضافه کنید، ممکن است به طور موقت احساس طراوت کنید. اما اگر چیزی برای حفظ آن وجود نداشته باشد، آب از پوست شما خارج می‌شود.

مرطوب‌سازی شامل افزودن موادی است که رطوبت را نگه داشته و سد پوست شما را ترمیم می‌کند. این از هدر رفتن آب جلوگیری می‌کند و بافت و سلامت پوست شما را بهبود می‌بخشد.

آب رسانی پوست
آب رسانی پوست

دلیل از دست رفتن آب پوست چیست؟

موارد زیر مهم‌ترین دلایل از دست دادن آب پوست یا دهیدراتیشن هستند:

گرما یا سرمای شدید

گرمای شدید یا سرمای شدید می‌تواند به سد طبیعی پوست شما آسیب برساند. در حالی که ممکن است اجتناب از دماهای شدید دشوار باشد، مطمئن شوید که قرار گرفتن در معرض این دماها را به حداقل محدود کنید.

لایه برداری بیش از حد

لایه برداری بیش از حد می‌تواند به سد رطوبت طبیعی پوست شما آسیب برساند. اگر از محصولات خشن و ساینده هنگام لایه برداری پوست خود استفاده کنید، می‌تواند آسیب بیشتری به همراه داشته باشد.

پاک کننده‌های تهاجمی

محصولات مراقبت از پوست با مواد سوزاننده و مضر می‌توانند به توانایی پوست شما در حفظ رطوبت آسیب برسانند.

تهویه

کاهش رطوبت ناشی از دستگاه‌های تهویه مطبوع می‌تواند بر سلامت پوست شما تأثیر بگذارد. کمبود رطوبت به سد رطوبتی پوست آسیب می‌رساند و این باعث کم آبی پوست می‌شود.

متخصصان پوست می‌گوید: «باید از مصرف مواد قلیایی مانند صابون‌ها، اسیدهای با pH بالاتر برای جلوگیری از شکنندگی پوست خودداری شود.»

چطور آبرسانی پوست انجام دهیم؟

 در این قسمت بهترین راه‌های آبرسانی عمیق پوست در منزل را به شما معرفی می‌کنیم:

1. آب کافی بنوشید

اولین قدم برای آبرسانی پوست، آبرسانی به بدن است. نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در روز به شما توصیه می‌شود. بسته به فعالیت روزانه و وزن بدن شما ممکن است به مقدار بیشتری نیاز داشته باشد.

2. از محصولات مراقبت از پوست استفاده کنید

در صورت داشتن پوست کم آب، کرم‌های مبتنی بر آب توصیه می‌شود. محصولاتی که از طریق پوست شما نفوذ می‌کنند و آب می‌رسانند، اگر پوست کم‌آبی دارید، حیاتی هستند.

به گفته دکتر هاریش، “محصولات حاوی عوامل آبرسانی مانند گلیسیرین، اسید هیالورونیک، اوره و لاکتات آمونیوم می‌توانند آبرسانی پوست را حفظ کنند.”

به دنبال ترکیبات آبرسان زیر باشید:

الف. هیالورونیک اسید

نقش مهمی در آبرسانی به پوست شما و حفظ خاصیت ارتجاعی آن دارد. خاصیت اتصال آب هیالورونیک اسید به بازسازی پوست شما کمک می‌کند و همچنین از علائم اولیه پیری جلوگیری می‌کند.

ب. گلیسیرین

گلیسیرین یک ماده محبوب در صنعت زیبایی است که دارای خواص آبرسانی است که می‌تواند پوست شما را از احساس خشکی و خارش خلاص کند. به این دلیل که گلیسیرین یک مرطوب کننده است. بنابراین با جذب رطوبت از محیط به سطح پوست شما عمل می‌کند.

ج. اوره

یکی دیگر از مواد پرکاربرد در دنیای پوست، اوره است که پروتئین سفت شده را شل و تجزیه می‌کند و زبری و خارش پوست شما را از بین می برد.

د. سرامیدها

اینها موادی هستند که پوست را بازسازی می‌کنند، مانند سیمانی که آجرهای یک ساختمان را نگه می‌دارد. آنها سد پوست شما را می‌سازند و ترمیم می‌کنند، که از از دست دادن آب جلوگیری می‌کند و رطوبت را حفظ می کند.

ز. پانتنول

پانتنول ماده‌ای است که از طریق پوست نفوذ می‌کند و رطوبت را به سلول‌ها می‌رساند. همچنین از هدر رفتن آب ترانس اپیدرمی جلوگیری می‌کند. این بدان معنی است که عملکردهای سد پوست را با تحریک سلول‌هایی که همان را تقویت می‌کنند، بهبود می‌بخشد.

روش های آبرسانی پوست
روش های آبرسانی پوست

3. دوش داغ طولانی نگیرید

هر چقدر هم که متناقض به نظر برسد، حمام کردن برای ساعت‌های طولانی می‌تواند سد پوست شما را از بین ببرد. این ممکن است منجر به از دست دادن رطوبت و روغن‌های ضروری شود که می‌تواند پوست شما را کم آب کند. استفاده از آب ولرم هنگام استحمام ایده آل است.

4. از ماسک صورت استفاده کنید

ماسک‌های صورت مملو از مواد مرطوب کننده هستند. قرار دادن ماسک صورت آبرسان در روتین روزانه مراقبت از پوست، پوست شما را صاف و مرطوب نگه می‌دارد. همچنین می‌تواند ظاهر خطوط ریز و حلقه‌های تیره را کاهش دهد.

5. از دستگاه بخور استفاده کنید

هنگامی که رطوبت هوای اطراف شما کم است، می‌توان از یک مرطوب کننده استفاده کرد. این کار می‌تواند به ویژه در ماه‌های خشک و سرد زمستان مفید باشد.

6. از ضدآفتاب استفاده کنید

هر بار که در روز بیرون می‌روید، برای جلوگیری از آسیب‌های پوستی UVA و UVB از یک کرم ضد آفتاب با طیف وسیع استفاده کنید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند پوست شما را کم آب کند و باعث از دست دادن رطوبت و تجزیه کلاژن و الاستین آن شود که مسئول استحکام و خاصیت ارتجاعی آن هستند. این اتفاق می‌تواند علائم پیری زودرس را ایجاد کند.

7. غذاهای سرشار از آب بخورید

میوه‌ها و سبزیجات نه تنها آبرسان هستند، بلکه از بسیاری جهات دیگر برای پوست شما مفید هستند. میوه‌های مرکباتی مانند پرتقال و لیمو سرشار از آب هستند و سرشار از ویتامین C هستند که برای حفظ بافت پوست شما حیاتی است. غذاهای غنی از ویتامین A و B3 نیز برای بهبود سلامت کلی پوست شما ضروری هستند.

8. مصرف کافئین را کاهش دهید

هم کافئین و هم الکل می توانند محتوای آب پوست شما را کاهش دهند و این باعث سفتی و کم آبی پوست شما می‌شود. مصرف کافئین و الکل خود را به دو فنجان قهوه و یک لیوان شراب محدود کنید تا تاثیر آنها بر پوست شما به حداقل برسد.

9. لایه برداری کنید

لایه برداری پوست برای خلاص شدن از شر لکه‌های خشک، سلول‌های مرده و غیره که به دلیل کمبود رطوبت انباشته شده‌اند، مهم است. حتماً هر 4 تا 5 روز یک بار لایه برداری کنید. با این حال، به یاد داشته باشید که بیش از حد لایه برداری نکنید زیرا لایه برداری بیش از حد ممکن است سد طبیعی پوست را مختل کند و منجر به از دست دادن رطوبت شود.

10. مرطوب کننده استفاده کنید

در طول تابستان، بدن شما تمایل زیادی به از دست دادن رطوبت دارد، به همین دلیل است که آبرسانی بسیار مهم است. علاوه بر این، خوردن غذاهای غنی از آب و نوشیدن آب کافی، پاکسازی پوست شب‌ها قبل از خواب، تقویت پوست و مرطوب‌کننده‌های روتین را انجام دهید. عسل و شیر مرطوب‌کننده‌های طبیعی عالی هستند، از این رو می‌توانید آنها را به روتین مراقبت از پوست خود اضافه کنید. (1)

بیشتر بخوانید:

چه زمانی به متخصص پوست مراجعه کنیم؟

پوست کم آب معمولاً یک بیماری جدی پوستی نیست. سرم‌ها، کرم‌ها و لوسیون‌های آبرسان می‌توانند به بهبود بافت پوست شما کمک کنند. با این حال، اگر سلامت کلی پوست شما حتی پس از تلاش برای آبرسانی بهبود نیافت و اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، به متخصص پوست مراجعه کنید:

  • تکه‌های سفید
  • تکه‌های قرمز
  • خارش، پوست تحریک شده
  • التهاب
  • پخش لکه‌های خشک روی بدن/صورت

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

در این نوشته از کلینیک زیبایی جردن راه‌هایی را برای آبرسانی صورت و آبرسانی پوست به شما معرفی کردیم. حفظ رطوبت تاثیر قابل توجهی در حفظ طراوت و شادابی پوست شما دارد. آیا شما هم روشی را برای آبرسانی به پوست می‌شناسید؟ زیر همین نوشته با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مراقبت از پوست

مقالات مرتبط