تریکوتیلومانیا یا اختلال موکنی؛ علت علائم + درمان

تریکوتیلومانیا

تریکوتیلومانیا یا اختلال موکنی؛ علت علائم + درمان

تریکوتیلومانیا که به آن اختلال مو کنی نیز گفته می‌شود، یک اختلال روانی طولانی مدت است که شامل تمایل مکرر و غیر قابل کنترل برای کندن مو سر، ابرو و دیگر نواحی بدن با وجود سعی برای توقف این کار است. کندن مو سر باعث ایجاد طاسی در برخی از نقاط سر می‌شود که می‌تواند برای برخی افراد اختلال در عملکرد اجتماعی را به همراه داشته باشد. اما تریکوتیلومانیا چیست؟ علائم و نشانه های تریکوتیلومانیا چیست؟ درمان تریکوتیلومانیا چگونه است؟ برای پاسخ به این سوال ها تا انتهای این مقاله از کلینیک جردن با ما همراه باشید.

تریکوتیلومانیا چیست؟

تریکوتیلومانیا یا اختلال مو کنی یک نوع اختلال است که در آن فرد به صورت اجباری موهای خود را می‌کند. این اختلال جزو اختلال‌‌های وسواس فکری عملی (OCD) قرار می‌گیرد.(1) زمانی که این بیماری شدید باشد تاثیرات منفی زیادی روی شادی و کیفیت زندگی فرد می‌گذارد. برای برخی از افراد تریکوتیلومانیا ممکن است خفیف و قابل کنترل باشد. برخی از درمان‌ها روی افراد با اختلال تریکوتیلومانیا  می‌تواند به کاهش علائم یا بهبود یافتن کامل بیماری کمک کند.

اختلال مو کنی

علائم تریکوتیلومانیا چیست؟

علائم تریکوتیلومانیا معمولا شامل موارد زیر می‌شود:

• کندن و کشیدن موهای سر، ابرو و مژه و برخی اوقات دیگر نواحی بدن.
  • احساس فشار و تنش قبل از کندن مو یا زمانی که سعی می‌کنید در برابر کندن مو مقاومت کنید.
  • احساس لذت و آرامش بعد از کندن مو
  • از دست دادن مو به شکل قابل توجه، مثل موهای کوتاه شده و نازک و نواحی طاس روی پوست سر یا سایر نواحی بدن مثل مژه و ابرو کم پشت شده
  • گاز گرفتن، جویدن یا خوردن موهای کنده شده
  • بازی کردن با موهای کنده شده
  • سعی مکرر در نکندن موها و سعی در انجام ندادن این کار بدون موفقیت
  • ناراحتی یا مشکلات قابل توجه در کار، مدرسه یا در موقعیت‌های اجتماعی که مربوط به کندن موها است.

بسیاری از افرادی که مبتلا به اختلال تریکوتیلومانیا یا کندن وسواسی مو هستند، همچنین علائمی مثل جویدن ناخن یا گاز گرفتن لب‌ها دارند. گاهی اوقات کندن موی حیوانات خانگی یا عروسک یا دیگر موارد مثل لباس یا پتو می‌تواند یک نشانه و علامت باشد. بیشتر افراد مبتلا به تریکوتیلومانیا موهای خود را در خلوت و دور از دید دیگران می‌کنند و سعی در مخفی کردن اختلال خود از دیگران دارند.

تریکوتیلومانیا می‌تواند به احساسات منفی و مثبت مربوط باشد. برای بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری، کندن مو یک راه برای مقابله با احساسات منفی است. احساسایتی مثل استرس، نگرانی، فشار، کسالت، تنهایی، خستگی یا ناامیدی است. در برخی مواقع افراد مبتلا به تریکوتیلومانیا متوجه می‌شوند که کندن مو در آن‌ها احساس رضایت بخشی را ایجاد می‌کند. در نتیجه برای حفظ این احساسات مثبت به کشیدن و کندن موهای خود ادامه می‌دهند.

چه زمانی باید برای اختلال کندن وسواسی مو به پزشک مراجعه کرد؟

اگر شما نمی‌توانید کندن موی خود را متوقف کنید یا اگر به خاطر نتیجه این کار و ظاهر خود احساس ناراحتی می‌کنید، با یک پزشک صحبت کنید. تریکوتیلومانیا فقط یک عادت بد نیست، بلکه یک بیماری روانی است. اختلال موکنی بدون درمان بعید است بهتر شود.

علت تریکوتیلومانیا چیست؟

علت تریکوتیلومانیا یا اختلال مو کنی مشخص نیست. اما مانند بسیاری از اختلالات پیچیده، تریکوتیلومانیا ممکن است نتیجه ترکیب فاکتورهای ژنتیکی و محیطی باشد.

اختلال کندن وسواسی مو

ریسک فاکتورهای تریکوتیلومانیا چیست؟

برخی از عوامل بر روی بیشتر شدن ریسک ابتلا به بیماری تریکوتیلومانیا نقش دارند مثل:

• سابقه خانوادگی: ژنتیک ممکن است بر ایجاد اختلال تریکوتیلومانیا نقش داشته باشد و این اختلال ممکن است در کسانی رخ دهد که یکی از بستگان نزدیکشان مبتلا به این اختلال است.
  • سن: تریکوتیلومانیا معمولا قبل یا در اوایل دوره نوجوانی و بیشتر اوقات در سنین بین 10 تا 13 سالگی ایجاد می‌شود و معمولا یک مشکل مادام‌العمر است.
  • دیگر اختلال‌ها: افراد مبتلا به تریکوتیلومانیا همچنین ممکن است به دیگر اختلالات مثل افسردگی، اضطراب یا وسواس فکری عملی (OCD) مبتلا باشند.
  • استرس: موقعیت‌های استرس‌زا می‌تواند محرک این بیماری در برخی از افراد باشد.

گرچه زنان بیشتر از مردان تحت درمان برای تریکوتیلومانیا قرار می‌گیرند، که ممکن است این اتفاق به این دلیل باشد که زنان بیشتر به دنبال توصیه های پزشکی هستند. در اوایل بچگی پسران و دختران به نظر می‌رسد به یک اندازه تحت تاثیر این بیماری قرار می‌گیرند.

درمان موکنی چگونه است؟

پزشکان ممکن است برای درمان مو کنی از ترکیبی از داروها، تراپی یا هر دو استفاده کنند. همچنین افراد مبتلا به این بیماری ممکن است نیاز به مراجعه به سایر پزشکان و متخصصان داشته باشند. در برخی موارد متخصص پوست می‌تواند به درمان مشکلات و آسیب‌های پوستی و مویی کمک کند.

تریکوتیلومانیا یک نوع اختلال روانی است که در آن فرد به صورت اجباری موهای خود را می‌کند. اگر شما به این بیماری مبتلا هستید یا شخصی را می‌شناسید که این بیماری را دارد، به فکر درمان باشید. کنترل این بیماری بدون کمک تخصصی گرفتن دشوار است. با درمان می‌توانید کندن موهای خود را محدود کنید یا حتی کاملا آن را متوقف کنید.

سوالات متداول اختلال موکنی

مراقبت از مو