بیماری روزاسه؛ علت، علائم و درمان که باید بدانید!

رزاسه

بیماری روزاسه؛ علت، علائم و درمان که باید بدانید!

روزاسه یک بیماری پوستی طولانی مدت است که باعث مشکلاتی مثل قرمزی پوست می‌شود.این بیماری می‌تواند هرکسی را تحت تاثیر قرار دهد، اما اغلب افرادی که پوست روشن دارند را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیشترین قسمت هایی که دچار علائم روزاسه می‌شوند عبارتند از: بینی، گونه ها و پیشانی. معمولا این بیماری بعد از 30 سالگی شروع می‌شود. این بیماری می‌تواند کودکان و نوجوانان را نیز تحت تاثیر قرار دهد اما بسیار نادر است. اما روزاسه چیست؟ علت روزاسه صورت چیست؟ درمان روزاسه چگونه است؟ علائم روزاسه پوست چیست؟ برای پاسخ به این سوال ها و دانستن مطالب بیشتر درباره رزاسه تا انتهای این مقاله از کلینیک جردن همراه ما باشید.

روزاسه چیست؟

روزاسه (Rosacea) یک بیماری التهابی پوستی شایع است که باعث قرمزی صورت یا سایر قسمت های بدن می‌شود. انواع مختلف این بیماری پوستی می‌تواند باعث ایجاد جوش و تورم روی پوست شما شود. این بیماری یک بیماری طولانی مدت است که درمان قطعی ندارد.

انواع روزاسه چیست؟

رزاسه چهار نوع مختلف دارد که عبارتند از:

• اریتما توتلانژکتاتیک (Erythematotelangiectatic): روزاسه پایدار است و باعث قرمزی صورت همراه با رگ های خونی بزرگ و قابل رویت می‌شود. علائم به طور غیر منتطره ظاهر می‌شوند و می‌روند.
  • پاپولوپوسچولار (Papulopustular): جوش های چرکی یا پر از مایع روی پوست شما ایجاد می‌شود. در این نوع ممکن است پوست شما متورم شود. علائم شبیه به آکنه است.
  • فیماتوز (Phymatous): علائم باعث تورم و ضخیم شدن پوست شما می‌شود. نواحی از پوست شما ممکن است برآمدگی داشته باشد و اغلب روی بینی شما تاثیر می‌گذارد.
  • چشمی: روزاسه می‌توند روی چشم های شما تاثیر بگذارد و باعث تحریک، قرمزی و آبریزش آنها شود. چشم های شما به نور حساس می‌شوند و روی پلک ها برجستگی های دردناکی ایجاد می‌شود.
روزاسه

علائم روزاسه چیست؟

ظاهر بیماری روزاسه می‌تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد. بیشتر اوقات همه ی علائم بالاقوه ظاهر نمی‌شوند. رزاسه همیشه شامل حداقل یکی از علائم اولیه است مانند:

• گرگرفتگی: بسیاری از افرادی که روزاسه دارند سابقه سرخ شدن مکرر به نام گرگرفتگی دارند. قرمزی پوست صورت که ممکن است بیاید و از بین برود، اولین نشانه این بیماری است.
  • قرمزی مداوم: قرمزی مداوم صورت ممکن است شبیه آفتاب سوختگی باشد که از بین نمی‌رود.
  • برآمدگی و جوش: برجستگی های کوچک و قرمز یا جوش های چرکی اغلب روی پوست شما ایجاد می‌شوند. گاهی اوقات ممکن است برجستگی ها شبیه آکنه باشند. اما رزاسه باعث ایجاد جوش های سر سیاه نمی‌شود.
  • رگ های خونی قابل مشاهده: رگ های خونی کوچکی که شبیه خطوط نازک و قرمز به نظر می‌رسند روی پوست شما نمایان می‌شوند.

همچنین علاوه بر این موارد علائم دیگری برای بیماری رزاسه وجود دارد:

• سوزش چشم: چشمان شما ممکن است تحریک شده یا اشکی  یا قرمز به نظر برسد. این وضعیت ممکن است باعث گل مژه و همچنین قرمزی و تورم پلک شما شود. موارد شدید در صورت عدم درمان می‎‌تواند منجر به آسیب قرنیه و ایجاد مشکل در بینایی شود.
  • سوزش پوست: احساس خارش یا سوزش ممکن است در پوست صورت شما ایجاد شود.
  • ظاهر خشک: پوست شما ممکن است خشن و خشک به نظر برسد.
  • پلاک ها: تکه های قرمز برجسته (پلاک) که شبیه بثورات پوستی هستند.
  • ضخیم شدن پوست
  • تورم (1)
علائم روزاسه

علائم روزاسه در کجا ظاهر می‌شوند؟

علائم رزاسه می‌تواند چندین قسمت مختلف بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد از جمله:

• بینی
  • چانه
  • گونه ها
  • پیشانی
  • چشم ها
  • قفسه سینه
  • گوش ها
  • گردن
  • پوست سر

چه چیزی باعث بروز علائم رزاسه می‌شود؟

در هر فردی که مبتلا به روزاسه تشخیص داده می‌شود، محرک هایی هستند که باعث تشدید علائم این بیماری  می‌شود. برخی از محرک هایی که ممکن است باعث تشدید علائم شوند عبارتند از:

• قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • دمای سرد یا گرم
  • استرس
  • مصرف الکل
  • غذاهای تند و ادویه دار
  • محصولات پوست یا مو (مثل لوسیون یا اسپری مو)
  • تغییرات هورمونی

اگر شما مطمئن نیستید، چه محرک هایی باعث بروز علائم روزاسه در شما می‌شوند، لیستی از غذاها، نوشیدنی ها، محصولات مراقبت از پوست و فعالیت ها را برای مدتی بنویسید و ببینید این موارد چگونه روی پوست شما در آن روز تاثیر گذاشته است. این کار به شما کمک می‌کند آنچه باعث تشدید علائم شما می‌شود را محدود کنید.

علت روزاسه چیست؟

علت روزاسه ناشناخته است. مطالعات نشان می‌دهد که روزاسه می‌تواند یکی از علائم زیر باشد:

• شرایطی که بر عروق خونی، سیستم ایمنی یا عصبی شما تاثیر می‌گذارد.
  • کنه‌های پوستی میکروسکوپی (دمودکس): بدن شما یک کنه طبیعی و میکروسکوپی دارد که روی بینی و گونه های شما زندگی می‌کند. وقتی تعداد این آنها زیاد شود، وجود بیش از حد این کنه ها باعث علائم روزاسه می‌شود.
  • عفونت: باکتری هلیکوباکتر پیلوری می‌تواند باعث عفونت شود. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که این عفونت را داشته اند ممکن است به روزاسه مبتلا شوند.
  • اختلال در عملکرد پروتئین: پروتئین کاتلیسیدین از پوست شما در برابر عفونت محافظت می‌کند. اگر پروتئین به درستی کار نکند، علائم روزاسه را تجربه خواهید کرد.

رزاسه چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص بیماری روزاسه، پزشک معاینه کاملی از علائم شما انجام می‌دهد و سابقه پزشکی شما را می‌گیرد. باید به پزشک خود در مورد هر گونه مشکلی که در پوست شما وجود دارد (مثل قرمزی، برآمدگی با جوش، خارش و غیره) بگویید. آزمایش خاصی برای تشخیص روزاسه وجود ندارد، باید به یک پزشک پوست مراجعه کنید.

روزاسه پوست صورت

روزاسه چگونه درمان می‌شود؟

درمان روزاسه برای هر شخصی متفاوت است و بر کاهش علائم و جلوگیری از بدتر شدن این بیماری تمرکز دارد. گزینه های درمانی روزاسه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• داروها: انواع مختلفی از داروهای خوراکی و موضعی برای درمان برآمدگی، جوش و قرمزی ناشی از روزاسه وجود دارد. داروها به کاهش علائم شما کمک می‌کنند.
  • درمان با لیزر: پزشک می‌تواند از لیزر برای حذف رگ های خونی قابل مشاهده و محدود کردن میزان قرمزی روی پوست شما استفاده کند.
  • روش های جراحی: برای موارد شدید پزشک ممکن است جراحی را به شما توصیه کند.

چه داروهایی روزاسه را درمان می‌کنند؟

پزشک شما ممکن است داروهایی را برای درمان علائم روزاسه به شما پیشنهاد کند از جمله:

• آنتی بیوتیک‌هایی مانند داکسی سایکلین (قرص، ژل یا کرم) برای کاهش جوش و برجستگی
  • ژل بریمونیدین برای کاهش قرمزی
  • کرم ها یا ژل های حاوی آزلائیک اسید، ایورمکتین یا مترونیدازول برای به حداقل رساندن برآمدگی ها و جوش ها.

قبل از شروع یک داروی جدید برای درمان روزاسه، در مورد دوز، زمان مصرف و عوارض جانبی با پزشک خود صحبت کنید. همچنین در مورد داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید با پزشک خود صحبت کنید تا از هر گونه تداخل دارویی جلوگیری کنید.

چگونه می‌توان از بیماری روزاسه جلوگیری کرد؟

از آنجایی که علت روزاسه ناشناخته است، نمی‌توانید از این بیماری جلوگیری کنید. با این حال می‌توانید با اجتناب از مواردی که باعث تحریک علائم شما می‌شوند، خطر ابتلا به روزاسه را کاهش دهید. همیشه در طول روز هنگام بیرون رفتن، از ضد آفتاب و همچنین از وسایل محافظت از نور خورشید استفاده کنید.

روزاسه یک بیماری مزمن است و علائم آن ممکن است به طور غیر منتظره ظاهر شوند و از بین بروند. روزاسه یک بیماری بی ضرر است و اغلب باعث تغییرات ظاهری مثل قرمزی می‌شود. البته موارد شدید و درمان نشده می‌تواند باعث تغییر شکل پوست شود. بسیاری از افراد با داروهای تجویز شده یا کرم ها، ژل ها یا لوسیون های بدون نسحه (OTC) از علائم خفیف تسکین می‌یابند. پزشک به شما کمک می‌کند تا گزینه های درمانی را برای کاهش علائم پیدا کنید و احساس بهتری داشته باشید.

سوالات متداول رزاسه