همه چیز درباره شپش سر و راه‌های خلاصی از آن

شپش سر
21

همه چیز درباره شپش سر و راه‌های خلاصی از آن

زمان مطالعه: 7 دقیقه

شپش‌ها حشرات ریز و خزنده‌ای هستند که در موهای سر شما زندگی می‌کنند. شایع‌ترین علامت داشتن شپش، خارش است. به خصوص در پشت سر و گردن و نزدیک گوش. شامپوهای دارویی خاصی برای از بین بردن شپش در دسترس هستند و همچنین روش‌های تاثیرگذار خانگی.

در این نوشته از مجله کلینیک زیبایی جردن قصد داریم درباره شپش سر صحبت کنیم. شپش سر چیست؟ چه کسانی مبتلا می‌شوند؟ علائم داشتن شپش سر چیست؟ چطور تشخیص داده می‌شود؟ و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

شپش سر چیست؟

شپش حشرات ریز و خزنده ای هستند که در موهای سر انسان زندگی می کنند. شپش‌ها از خون مکیده شده از پوست سر شما تغذیه می‌کنند و تخم‌هایی (به نام nits) می‌گذارند که محکم به موهایی که در سطح پوست شما قرار دارند (ساقه‌های مو) می‌چسبند. آلودگی به شپش سر پدیکولوزیس نام دارد.

چه کسانی شپش سر می‌گیرند؟

شپش سر می‌تواند هر کسی را درگیر کند، اما اغلب در بین کودکان 3 تا 11 ساله و خانواده آنها رخ می‌دهد. کودکان بیشتر در معرض خطر هستند، زیرا هنگام بازی با کودکان دیگر ممکن است سرها با هم تماس پیدا کند و یا ممکن است وسایلی را که با موهایشان تماس دارد به اشتراک بگذارند.

هجوم شپش سر شایع است و هر سال حدود 6 تا 12 میلیون نفر را مبتلا می‌کند. شپش در میان کودکان سنین مدرسه که بیشتر با یکدیگر تماس نزدیک دارند یا شانه‌ها، برس‌ها، کلاه‌ها و سایر اشیایی که موها را لمس می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود.

علائم شپش سر چیست؟

شایع‌ترین علامت شپش سر خارش است، به خصوص در پشت سر و گردن و نزدیک گوش – مناطقی که احتمال زندگی شپش در آنها بیشتر است.

علائم شپش سر عبارتند از:

  • احساس می‌کنید چیزی در موهای شما در حال حرکت است (غلغلک دادن)
  • خارش
  • زخم‌های ناشی از خارش و خاراندن
  • مشکل در خوابیدن
  • شپش سر در شب بیشتر فعال است که می‌تواند خواب را مختل کند
  • خارش مکرر می‌تواند پوست سر شما را خراش بیندازد که می‌تواند منجر به عفونت شود.

چطور به شپش سر مبتلا می‌شویم؟

حشرات از طریق تماس مستقیم یا با اشتراک گذاری وسایل – از جمله شانه، برس و کلاه – با فرد دیگری که شپش سر دارد از فردی به فرد دیگر می‌خزند. عدم رعایت بهداشت باعث ایجاد شپش سر نمی‌شود.

شپش سر نمی‌تواند پرواز کند یا بپرد، بنابراین با خزیدن از فردی به فرد دیگر در طول تماس نزدیک پخش می‌شود. اگرچه نادر است، شپش سر می‌تواند از طریق وسایل شخصی مانند حوله، ملحفه، برس مو یا کلاه سرایت کند. حیوانات نمی‌توانند شپش سر را به انسان منتقل کنند یا از انسان بگیرند.

شپش سر چطور تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص شپش سر با معاینه چشمی انجام می‌شود. اگر با دقت به موهای سر فرزندتان نگاه کنید، ممکن است بتوانید تکه‌های کوچک سفید چسبیده به ساقه مو را ببینید. نیش‌ها شبیه شوره سر هستند. شپش‌های بالغ می‌توانند به سرعت حرکت کنند و به سختی دیده می‌شوند.

اگر به شپش سر داشتن فرزندتان مشکوک هستید، می‌توانید با زدن یک شانه دندانه‌ریز یا شانه مخصوص شپش سر در موهای فرزندتان برای پیدا کردن شپش‌های سر در خانه اقدام کنید.

درمان شپش سر

درمان شپش شامل استفاده از شامپوها، لوسیون‌ها یا کرم‌هایی است که به عنوان دوای شپش عمل کرده و شپش سر را از بین می‌برند. شامپو ضد شپش دارویی بدون نسخه حاوی ماده ای به نام پیرترین یا پرمترین هستند که شپش و شپش را از بین می برند.

شپش‌ها و شپش‌ها به تارهای موهای شما می‌چسبند و به سختی می‌توان آن‌ها را جدا کرد، مگر اینکه از یک شانه دندانه‌ریز برای شل کردن آن‌ها استفاده کنید. پس از استفاده از شانه یا برس، شانه را به مدت 10 دقیقه در آب داغ خیس کنید.

مطمئن شوید که دستورالعمل‌های داروهای بدون نسخه را دنبال می‌کنید. درمان تنها در صورتی موفقیت آمیز است که دستورالعمل‌های مربوط به نحوه اعمال درمان، مدت زمانی که باید آن را در موهای خود بگذارید و هر چند وقت یکبار باید درمان را تکرار کنید، دنبال کنید.

درمان “سوپر شپش” مقاوم

در طول سال‌ها، برخی از شپش‌ها به نام «سوپر شپش» تکامل یافتند که درمان‌های بدون نسخه به طور مؤثری آنها را از بین نمی‌برند. داروهای نسخه‌ای قدرتمندی در دسترس هستند که می‌توانند این شپش‌ها را با یک دوز از بین ببرند.

شپش سر در کودکان
شپش سر در کودکان

نحوه درمان شپش سر با شامپو

برای خلاص شدن از شر شپش سر و درمان سریع شپش با شامپوهای بدون نسخه دارویی یا تجویزی این مراحل را دنبال کنید:

  1. دستورالعمل روی برچسب درمان را بخوانید.
  2. دارو را روی پوست سر خود بمالید و محصول را در سراسر موهای سر خود بمالید. محصول را به موهای دیگر بدن خود نمالید.
  3. دستورالعمل توصیه شده درمان را برای مدت زمانی که باید قبل از آبکشی روی موهای خود باقی بگذارید، دنبال کنید.
  4. پس از شستشوی موهای خود، از یک شانه دندانه ظریف برای از بین بردن شپش و شپش مرده استفاده کنید.
  5. طبق دستورالعمل، درمان را مجدداً اعمال کنید.
  6. برای از بین بردن کامل شپش از موهای شما چندین درمان لازم است. ممکن است تا سه هفته طول بکشد تا تمام شپش‌ها از بین بروند.
  7. اگر یکی از اعضای خانواده شما شپش سر داشته باشد، اطمینان حاصل کنید که تمام اعضای خانواده شما شپش سر را بررسی کرده و تحت درمان قرار می‌دهند، زیرا شپش به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.(1)

درمان خانگی شپش سر

هرچند قطعیتی وجود ندارد که درمان‌های خانگی مثل درمان شپش با اسپند و نمک و روغن‌ها بتوانند شپش سر را از بین ببرند، اما در اینچا تعدادی از درمان‌های خانگی را به شما معرفی می‌کنیم.

شانه کردن مرطوب

شانه کردن مرطوب یک روش سنتی برای درمان شپش سر کودکان است. به گفته منبع معتبر پزشکی بریتانیا، این روش دارای مزایایی مانند قابل مشاهده تر کردن شپش، متمایز کردن آنها از شوره سر و مقرون به صرفه بودن است.

شانه کردن مرطوب شامل اسپری نرم‌کننده بر روی تارهای مرطوب مو، استفاده از یک شانه دندانه ریز و در برخی موارد، یک ذره بین برای بررسی واضح هر تار مو و حذف شپش‌ها است.

خفه کردن شپش‌ها

در اینجا برخی از درمان‌های طبیعی «خفه‌کننده» وجود دارد که نتیجه خوبی می‌دهند. توجه به این نکته مهم است که برخی از کارشناسان معتقدند که در واقع شانه زدن است که کار را انجام می‌دهد – درمان های “خفه کننده” فقط شپش‌ها را بیهوش می‌کند و باعث می‌شود آنها کندتر شوند و راحت‌تر به شانه گیر کنند.

برای استفاده از این تکنیک ابتدا روغن زیتون را به موها بمالید. (وازلین و سس مایونز توصیه نمی‌شود – آنها زیادی کثیف هستند، و شستشوی هر دو ممکن است دشوار باشد.) برخی از افراد پیشنهاد می‌کنند که به جای مو، روغن را به شانه بمالید. ممکن است مجبور شوید هر دو روش را امتحان کنید تا ببینید کدام یک برای شما بهتر است.

در حین کار، موها را به قسمت‌های کوچک جدا کنید و از یک گیره مو استفاده کنید تا آنها را از مسیر خارج کنید. این کار را زیر نور خوب انجام دهید تا بتوانید ببینید چه کاری انجام می‌دهید. شانه را زیر آب داغ جاری بشویید.

هنگامی که موهای فرزندتان را به طور کامل شانه کردید، موهای او را با شامپوی معمولی خود بشویید، آبکشی کنید و این کار را تکرار کنید. سپس موهایشان را خشک کنید.

حتما تمام حوله‌هایی که استفاده کرده‌اید را بشویید و شانه شپش را تمیز کنید. شانه را به مدت 30 دقیقه در محلول سفیدکننده 10 درصد یا محلول لیزول 2 درصد خیس کنید و سپس آن را خیلی خوب بشویید. به عنوان جایگزین، می‌توانید شانه را به مدت 30 دقیقه در سرکه خیس کنید یا آن را به مدت 10 دقیقه در آب بجوشانید.

این روش را هر روز به مدت یک هفته دنبال کنید. سپس، برای دو هفته آینده، هر شب با شانه زدن بررسی کنید تا مطمئن شوید که شپش از بین رفته است.

رفع شپش با روغن‌های ضروری

نشان داده شده است که تعدادی از روغن‌های ضروری – همراه با شانه کردن – در از بین بردن شپش سر موثر هستند.

روغن‌های ضروری هرگز بلعیده نمی‌شوند. در واقع، برخی از آنها سمی هستند. قبل از استفاده از هر روغن ضروری، همیشه آنها را با روغن حامل رقیق کنید و یک قطره کوچک از مخلوط رقیق شده را در پشت دست کودک خود بریزید. در صورت عدم واکنش، استفاده از اسانس باید بی خطر باشد.

تحقیقات کافی برای اطمینان از بی خطر بودن روغن‌های ضروری برای کودکان وجود ندارد. اگرچه بسیار نادر است، اما برخی از بچه‌ها به این روغن‌ها – معمولاً روغن درخت چای – واکنش‌های آلرژیک دارند. اگر فرزند شما به یکی از آنها حساسیت دارد، به سراغ روغن بعدی در لیست بروید. روغن‌هایی که اثربخشی خود را نشان داده‌اند عبارتند از:

روغن درخت چای، روغن اسطخدوس، روغن چریش، روغن گل میخک، روغن اوکالیپتوس، روغن انیسون، روغن برگ دارچین، روغن آویشن قرمز، روغن نعناع، روغن جوز هندی.

نحوه استفاده:

2 اونس روغن زیتون را با 15 تا 20 قطره اسانس مخلوط کنید. این مخلوط را با استفاده از توپ‌های پنبه ای روی پوست سر بمالید. بگذارید یک شب روی پوست سر و مو بماند – حداقل 12 ساعت. شانه بزنید و شامپو بزنید، بشویید و تکرار کنید.

یک روش جایگزین این است که 15 تا 20 قطره اسانس را در 4 اونس الکل مالشی مخلوط کنید. مخلوط را در یک بطری اسپری بریزید و موها را با آن اشباع کنید. مجدداً بگذارید حداقل 12 ساعت بماند. پس از از بین بردن شپش، اسپری الکل می‌تواند به عنوان یک درمان پیشگیرانه استفاده شود. به یاد داشته باشید – شانه کردن موها برای از بین بردن شپش و تخم آنها کاملا ضروری است.

نظافت کل خانه برای شپش سر

اگر شما یا فرزندتان شپش دارید، ممکن است وسوسه شوید که تمام خانه را یک نظافت ریشه‌ای و اساسی کنید، اما این کار اغلب ضروری نیست. شپش‌ها دور از پوست سر زندگی نمی‌کنند و حشرات معمولاً در دمای اتاق بیرون نمی‌آیند. پس نظافت عمیق خانه را برای زمان دیگری بگذارید.

اما ممکن است بخواهید هر چیزی را که در تماس نزدیک با فرد مبتلا به شپش بوده است مانند کلاه، روبالشی، برس یا شانه تمیز یا بشویید. حیوانات عروسکی و سایر وسایل غیر قابل شستشو را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید.

اقلام آلوده به شپش را در آب داغ حداقل 130 درجه فارنهایت (54 درجه سانتیگراد) بشویید، آن را به مدت 15 دقیقه یا بیشتر در خشک کن داغ قرار دهید، یا آن را در یک کیسه پلاستیکی هواگیر قرار دهید و بگذارید به مدت دو هفته بماند. همچنین می‌توانید کف و مبلمانی را که ممکن است شپش در آن‌ها افتاده باشد جاروبرقی بکشید.(2)

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

شنیدن اینکه کودک شما شپش سر دارد می‌تواند یک تجربه استرس‌زا باشد. از آنجایی که کودکان در مدرسه و مهد کودک در تماس نزدیک با یکدیگر هستند، شپش سر به راحتی پخش می‌شود. همچنین به این معنی است که این احتمال وجود دارد که سایر اعضای خانواده شما نیز به شپش سر مبتلا شوند.

پس حتما طبق دستورالعمل‌های روی محصول درمانی یا تجویزهای پزشک خود، درمان را دنبال ‌کنید و به خانواده خود در مورد شپش سر آموزش ‌دهید تا از ابتلا و انتشار آن توسط دیگران جلوگیری شود. پیروی از دستورالعمل‌ها و تکرار درمان در صورت لزوم، شپش موی سر را به سرعت و به طور موثر از بین می‌برد.

سوالات متداول شپش سر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بیماری پوستی بیماری مو

مقالات مرتبط