میخچه پا
44

میخچه پا؛ علت، درمان خانگی + پیشگیری

زمان مطالعه: 5 دقیقه

پیش‌نمایش در زبانهٔ تازه

میخچه پا یکی از رایج‌ترین عارضه‌هایی است که برای افراد پیش می آید. این عارضه در صورت عدم درمان می‌تواند به مشکلی آزاردهنده تبدیل شود. اغلب می‌توانید میخچه پا را با محصولات بدون نسخه و درمان‌های خانگی درمان کنید. ممکن است بتوانید با رعایت برخی اقدامات احتیاطی از جمله پوشیدن کفش های راحت از بروز آنها جلوگیری کنید.

در این نوشته از مجله کلینیک فوق تخصصی جردن درباره اینکه میخچه پا چیست، به چه علتی ایجاد می‌شود، چه درمان‌های خانگی و دارویی برای آن وجود دارد و چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

میخچه پا چیست؟

به گزارش مجله سلامت healthline میخچه پا لایه‌های سفت شده‌ای از پوست هستند که از واکنش پوست شما به اصطکاک و فشار ایجاد می‌شوند. اگر علائم زیر را در نوک و کناره‌های انگشتان پا مشاهده کنید، ممکن است دچار میخچه پا باشید:

  • لکه‌های زبر، سخت و زردی از پوست برآمده یا ناهموار
  • پوستی که به لمس حساس است
  • درد هنگام پوشیدن کفش

میخچه پا را می‌توان با خیال راحت درمان کرد و حتی می‌توانید از بروز آن در آینده جلوگیری کنید. به خواندن ادامه دهید تا نکاتی را در مورد چگونگی مدیریت میخچه‌های موجود و به حداقل رساندن احتمال ایجاد میخچه‌های جدید بیاموزید.

عکس میخچه کف پا
عکس میخچه کف پا

میخچه پا در کدام قسمت‌ها ایجاد می‌شود؟

میخچه می‌تواند در مکان‌های مختلفی روی پای شما ایجاد شود، مانند:

  • زیر ناخن پای شما
  • بین انگشتان پا
  • در طرفین پاهای شما
  • در کف پاهای شما

علت ایجاد میخچه پا چیست؟

به نقل از پزشکان کلینیک جردن، پوشیدن کفش‌های تنگ و ناراحت که به پای شما می‌چسبد ممکن است باعث ایجاد میخچه شود. همچنین اگر برای مدت طولانی بایستید یا راه بروید، وزن بدن و اصطکاک مداوم نیز می‌تواند باعث ایجاد میخچه‌های دردناک در کف پا شود.

علائم میخچه پا چیست؟

رایج‌ترین علائم میخچه پا عبارتند از:

  • لایه‌ای سفت و ضخیم روی سطح پوست پا
  • خشکی پوست پا
  • پوسته پوسته شدن پا
  • احساس درد در ناحیه دارای میخچه
  • حساس شدن ناحیه دارای میخچه

درمان خانگی میخچه پا

اگر مطمئن هستید که میخچه دارید، می‌توانید یکی از این ‌روش‌ها را برای مدیریت آن در خانه امتحان کنید. همچنین باید از شر هر گونه کفشی که برای پاهای شما خیلی کوچک است و سایر کفش‌های نامناسب خلاص شوید.

میخچه را جدا کنید

ممکن است بشود میخچه را جدا کرد. این مراحل را طی کنید:

  1. پاهای خود را در یک حمام گرم با نمک اپسوم خیس کنید.
  2. پس از خیساندن، پاهای خود را با یک حوله تمیز خشک کنید و با یک لوسیون آبرسان یا کره کاکائو مرطوب کنید.
  3. این روند را روزانه تا زمانی که میخچه شما نرم شود ادامه دهید.
  4. بعد از اینکه نرم شد و درد نداشت ، سعی کنید میخچه را به آرامی با سنگ پا بمالید.
  5. اگر میخچه بین انگشتان پا است، از یک تخته سنباده که به عنوان سوهان ناخن نیز شناخته می‌شود، برای مالیدن آنها استفاده کنید.
  6. این مراحل را تکرار کنید تا میخچه شما ناپدید شود که ممکن است چند هفته طول بکشد.

از روغن کرچک و پد میخچه استفاده کنید

اگر ترجیح می‌دهید میخچه خود را جدا نکنید، روش‌های دیگری نیز وجود دارد. می‌توانید هر روز پاهای خود را همانطور که در بالا توضیح داده شد خیس کنید و سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. پاهای خود را خشک کنید و روغن کرچک بزنید. این یک روغن گیاهی است که می‌توانید آن را در داروخانه محل خود خریداری کنید.
  2. بعد از اینکه میخچه خود را با روغن کرچک مرطوب کردید، آن را با یک پد مخصوص میخچه محافظت کنید. پد میخچه را می‌توانید از داروخانه تهیه کنید. پدهای میخچه به کاهش فشار به ناحیه کمک می‌کند تا میخچه بتواند التیام یابد.
  3. پس از استفاده، مطمئن شوید که جوراب‌هایی بپوشید که خیلی تنگ نیستند و همچنین نگران کثیف شدن آنها نیستید، زیرا روغن کرچک می‌تواند جوراب را لکه‌دار کند. ممکن است چندین هفته طول بکشد تا میخچه بهبود یابد.

گزینه‌های بدون نسخه

اگر روش سریع‌تری را برای خلاص شدن از شر میخچه ترجیح می‌دهید، گزینه‌های بدون نسخه در دسترس هستند و بی‌خطر و مؤثر نیز در نظر گرفته می‌شوند. می توانید پدهای میخچه حاوی اسید سالیسیلیک را از داروخانه خریداری کرده و روی میخچه‌های خود بمالید. با پیروی از دستورالعمل‌های ارائه شده، می‌توانید در عرض دو هفته شاهد ناپدید شدن میخچه‌های خود باشید.

میخچه ناخن پا
میخچه ناخن پا

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درمان‌های خانگی جواب نداد به پزشک مراجعه کنید. ممکن است پزشک شما را به یک متخصص پا ارجاع دهد. متخصص پا پزشکی است که در بیماری‌های پا تخصص دارد. برای درمان میخچه، ممکن است لایه‌های پوست سفت شده را بتراشند یا برش دهند. این کار به میخچه ذرت شما کمک می‌کند. بسته به اندازه میخچه ممکن است چند ویزیت نیاز داشته باشید تا رفع شود.

چطور از میخچه پا پیشگیری کنیم؟

برای اطمینان از اینکه میخچه‌های شما بعد از درمان رشد نمی‌کند یا عود نمی‌کند، باید شرایطی را که باعث ایجاد آنها شده‌اند از بین ببرید. در اینجا چند نکته برای کمک به از بین بردن اصطکاک و جلوگیری از تشکیل میخچه وجود دارد:

  • کفش و جوراب مناسبی تهیه کنید. برای داشتن کفش مناسب، کفشی را انتخاب کنید که خیلی گشاد یا خیلی تنگ نباشد. یک نکته برای تهیه کفش با سایز صحیح این است که در پایان روز کفش بخرید، زمانی که پاهای شما ممکن است کمی ورم کرده باشد.
  • ناخن های پای خود را کوتاه کنید. اگر ناخن های پای شما بیش از حد بلند باشد، می تواند باعث فشار انگشتان به کفش شود. می‌تواند فشاری ایجاد کند که باعث ایجاد میخچه در طول زمان می‌شود.
  • از پدهای میخچه استفاده کنید. پدهای میخچه به محافظت در برابر فشار اضافی یا اصطکاک اطراف میخچه شما کمک می‌کند. آنها در مواد مختلفی از جمله فوم، نمد و پوست وجود دارند. به طور معمول، این پدها به شکل پیراشکی هستند – برای توزیع مجدد فشار در اطراف میخچه – با پشتی چسب. آنها باید طوری قرار بگیرند که میخچه در سوراخ مرکزی باشد.
  • پاهای خود را تمیز نگه دارید. روزانه پاهای خود را با آب، صابون و برس اسکراب مناسب بشویید.
  • پاهای خود را مرطوب نگه دارید. برای جلوگیری از خشکی و اصطکاک از کرم پا به طور منظم استفاده کنید.(1)

جمع بندی

میخچه‌ها یک شبه ناپدید نمی‌شوند، اما با درمان ظرف دو هفته از نظر ظاهری کاهش پیدا می‌کنند. ممکن است یک ماه یا بیشتر طول بکشد تا کاملاً ناپدید شوند. اگر مرتباً میخچه پا دارید، به دنبال کفش‌های بهتر و راحت‌تر باشید. اندازه پاها می تواند در طول زمان تغییر کند و اندازه کفش‌ها می تواند در برندهای مختلف متفاوت باشد. ممکن است لازم باشد سایز بزرگ‌تر بپوشید یا کفش‌هایی بخرید که برای پاهای پهن‌تر ساخته شده‌اند. یکی از همکاران فروشگاه کفش می‌تواند پاهای شما را اندازه گیری کند و به شما در پیدا کردن کفش‌های مناسب کمک کند.

سوالات متداول میخچه پا

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بیماری پوستی

مقالات مرتبط