چین و چروک صورت؛ پیشگیری، علت + 6 درمان قطعی

چین و چروک صورت
70

چین و چروک صورت؛ پیشگیری، علت + 6 درمان قطعی

زمان مطالعه: 8 دقیقه

می‌دانید که به خطوط روی پوست، چین و چروک گفته می‌شود. این مقاله از مجله زیبایی کلنیک جردن به این موضوع می پردازد که چرا افراد دچار چین و چروک صورت می‌شوند، چه چیزی باعث ایجاد چین و چروک و افزایش آنها می‌شود. همچنین به برخی از روش‌هایی که افراد برای کاهش چین و چروک استفاده می‌کنند، نگاهی می‌اندازیم که برخی از آنها مؤثرتر از دیگران هستند. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

چین و چروک پوست

چین و چروک، خطوط پوستی یا چروک شدن پوست است که به طور طبیعی با بالا رفتن سن افراد ظاهر می‌شوند و پوست خاصیت ارتجاعی‌اش کاهش پیدا می‌کند. اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند به جلوگیری از چین و چروک کمک کند. برخی از درمان‌ها نیز ممکن است به کاهش ظاهر آنها کمک کنند.

اولین چین و چروک‌ها در مناطقی که پوست به طور طبیعی در حین حالات صورت تا می‌شود روی صورت فرد ظاهر می‌شود. این خطوط به دلیل نازک شدن و کاهش کشسانی پوست در طول زمان ایجاد می‌شوند. چین و چروک‌ها همچنین در قسمت‌هایی از بدن که بیشتر در معرض نور خورشید هستند، مانند صورت و گردن، پشت دست‌ها و بازوها، بیشتر دیده می‌شوند.

چین و چروک صورت بخشی طبیعی از افزایش سن است و همه افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این حال، بسیاری از مردم ظاهر چین و چروک را دوست ندارند و در نتیجه، بازار روشهای جوانسازی و ضد پیری هر سال گرم‌تر می‌شود.

علت ایجاد چین و چروک صورت چیست؟

چین و چروک‌ها با بالا رفتن سن افراد به طور طبیعی ظاهر می‌شوند بخشی طبیعی از روند پیری است. با بالا رفتن سن افراد، پوست آنها نازک‌تر، خشک‌تر و انعطاف‌‌ناپذیرتر می‌شود، به این معنی که کمتر می‌تواند از خود در برابر آسیب محافظت کند. این امر منجر به ایجاد چین و چروک و خطوط روی پوست می‌شود.

حالات چهره، مثل لبخند زدن، اخم کردن، یا خیره شدن، منجر به ایجاد خطوط ظریف و چین و چروک در سنین پایین می شود. این خطوط با افزایش سن عمیق‌تر می‌شوند. وقتی که فرد جوان است، پوست او به حالت اول برمی‌گردد. با افزایش سن، پوست انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهد و برگشتن به حالت عادی برای پوست دشوارتر می‌شود و در نتیجه شیارهای دائمی ایجاد می‌شود.

چین و چروک‌ها به دلیل تفاوت‌های ساختاری و عملکردی در پوست افراد با رنگ‌های مختلف پوست متفاوت است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که درم فشرده در پوست افراد سیاه پوست و آسیایی ضخیم‌تر است، که احتمالا در برابر چین و چروک صورت محافظت می‌کند.

سایر عللی که منجر به ایجاد چین و چروک می‌شوند عبارتند از:

  • قرارگیری در معرض نور خورشید
  • سیگار کشیدن
  • کم آبی بدن
  • برخی از داروها
  • عوامل محیطی و ژنتیکی
چروک شدن پوست صورت
چروک شدن پوست صورت

آفتاب و چین و چروک صورت چه ارتباطی دارند؟

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) ناشی از حمام آفتاب، تخت‌های برنزه و ورزش‌های در فضای باز باعث افزایش چین و چروک صورت می‌شود. اشعه ماوراء بنفش فیبرهای کلاژن و الاستین پوست را تجزیه می‌کند. این فیبرها بافت همبند را تشکیل می‌دهند که از پوست حمایت می‌کند. با شکسته شدن این لایه، پوست ضعیف‌تر و انعطاف پذیرتر می‌شود. پوست شروع به افتادگی می‌کند و چین و چروک ظاهر می‌شود.

پوست تیره حاوی ملانین بیشتری است و از بسیاری از اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند. افرادی که زیر نور خورشید کار می‌کنند، احتمال بیشتری برای ایجاد چین و چروک صورت زودرس دارند. پوشیدن لباس‌هایی که پوست را می‌پوشانند، مانند کلاه یا آستین بلند، ممکن است ایجاد چین و چروک را به تاخیر بیندازد.

سیگار و الکل باعث افزایش چین و چروک صورت می‌شوند؟

سیگار کشیدن منظم روند پیری پوست را تسریع می‌کند زیرا خون‌رسانی به پوست را کاهش می‌دهد. الکل پوست را کم‌آب می‌کند و پوست خشک بیشتر در معرض چین و چروک است.

درمان چین و چروک صورت

درمان‌های زیادی برای کمک به کاهش خطوط ریز روی پوست وجود دارد. برای چین‌های عمیق‌تر، ممکن است فرد به تکنیک‌های تهاجمی‌تری مانند جراحی پلاستیک یا تزریق فیلر نیاز داشته باشد.

داروها

رتینوئیدهای موضعی از ویتامین A مشتق می‌شوند. هدف آنها کاهش چین و چروک‌های ریز، هایپرپیگمانتاسیون و زبری پوست است. آنها این کار را با افزایش تولید کلاژن در پوست انجام می‌دهند.

با این حال، استفاده از رتینوئیدها می‌تواند باعث سوختن پوست در برابر نور خورشید شود، بنابراین محافظت از پوست هنگام استفاده از کرم ضروری است. عوارض جانبی احتمالی عبارتند از:

  • خشکی
  • خارش
  • یک احساس سوزش
  • مور مور
  • مناطق تغییر رنگ داده

مواد فعال در کرم‌های چین و چروک از نظر نوع و غلظت متفاوت است. غلظت در کرم‌های چروک بدون نسخه (OTC) به طور قابل توجهی کمتر از کرم‌های نسخه‌ای خواهد بود که بر عملکرد آنها تأثیر می‌گذارد.

مصرف داروها نتایج خفیف تا متوسطی برای چروک شدن پوست دارند؛ برخی از این داروها شامل:

  • رتینول
  • آلفا هیدروکسی اسیدها
  • کینتین
  • کوآنزیم Q10
  • پپتیدهای مس
  • آنتی اکسیدان‌ها

درم ابریژن

درم ابریژن یک روش جراحی است که شامل ساییدگی کنترل شده لایه‌های بالایی پوست با یک دستگاه چرخش سریع است. هدف درم ابریژن از بین بردن چین و چروک‌های ریز، خال‌ها، خالکوبی‌ها، اسکارهای آکنه و سایر انواع اسکار است.

این روش ممکن است باعث ایجاد دلمه، تورم و تغییر رنگ پوست شود. این علائم معمولاً پس از 2 هفته محو می‌شوند، اما برخی از علائم ممکن است تا چند ماه باقی بمانند. در این روش فرد فوراً به نتایج دلخواه خود نمی‌رسد و ممکن است تا چندین ماه هیچ پیشرفتی را مشاهده نکند.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن روشی کمتر تهاجمی است که مزایای بیشتری دارد. این روش شامل اسپری میکروکریستال‌های اکسید آلومینیوم در سراسر سطح پوست است. برخی از پزشکان از یک دستگاه دستی با کریستال‌های ریز الماس و یک جاروبرقی قدرتمند برای حذف ذرات در حین برس زدن آن بر روی پوست استفاده می‌کنند.

این نوع درمان با هدف ایجاد ظاهری شاداب‌تر و صاف‌تر به پوست و کاهش خطوط و چین و چروک صورت، منافذ بزرگ و آسیب‌های ناشی از نور خورشید می‌باشد. نتایج این روش موقتی‌هستند و افراد ممکن است به درمان‌های مکرر نیاز داشته باشند.

لیزرهای غیر سایشی، دستگاه‌های فرکانس رادیویی (RF) و منابع نور پالسی به اپیدرم (نازک‌ترین لایه پوست) آسیب نمی رسانند. درمان‌های لیزر و منبع نور، لایه بیرونی پوست را برای کاهش چین و چروک از بین می‌برند.

درمان‌های فرکانس رادیویی (RF) درم زیرین را گرم می‌کند و باعث تحریک رشد رشته‌های کلاژن جدید می‌شود. این باعث سفت شدن پوست و کاهش چین و چروک صورت می‌شود. آر اف زخم ایجاد نمی‌کند.

ممکن است چندین ماه طول بکشد تا فرد متوجه کاهش چین و چروک بعد از درمان RF شود. در یک مطالعه 2013بیش از 90 درصد از شرکت کنندگانی که تحت RF قرار گرفتند، در 1 ماه و 6 ماه پس از درمان از نتایج راضی بودند.

هنگامی که زخم با لیزر یا جراحی سبک بهبود می‌یابد، پوست جدید صاف‌تر و سفت‌تر می‌شود. بهبود لایه برداری با لیزر ابلیتیو ممکن است چندین ماه طول بکشد. درمان‌های جدیدتر با استفاده از فناوری لیزر ممکن است سریع‌تر بهبود یابند.

ممکن است یک فرد قبل از اینکه پوستش سفت‌تر و شاداب‌تر به نظر برسد به چندین درمان نیاز داشته باشد که همزمانی روش‌ها زمان بهبودی سریع‌تری دارد.

چروک و خطوط صورت
چروک و خطوط صورت

تزریق بوتاکس

سم بوتولینوم نوع A یا بوتاکس سیگنال‌های شیمیایی که باعث انقباض ماهیچه‌ها می‌شوند را مسدود می‌کند. پزشکان از تزریق بوتاکس برای درمان برخی مشکلات پزشکی استفاده می‌کنند.

متخصص زیبایی از آن برای کاهش چین و چروک صورت با تزریق دوزهای کوچک بوتاکس به عضلات مورد نظر استفاده می‌کند. اگر ماهیچه‌ها دیگر نتوانند سفت شوند، پوست صاف می‌شود و ظاهری یکدست‌تر می‌دهد.

بوتاکس می‌تواند خطوط روی پیشانی، خطوط اخم بین چشم‌ها و خطوط پنجه کلاغی را در اطراف گوشه چشم کاهش دهد.

فرد پس از چند روز تا یک هفته نتایج را مشاهده خواهد کرد. این تغییرات معمولاً 3 تا 4 ماه ماندگار است، بنابراین بسیاری از افراد تزریق را تکرار می‌کنند.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی شامل استفاده از محلول شیمیایی در نواحی مورد نظر است که باعث می‌شود پوست مرده از بین برود و در نهایت کنده شود. پوست بازسازی شده نسبت به پوست قدیمی صاف‌تر است.

متقاضیان می‌توانند برخی از انواع لایه بردارهای شیمیایی را بدون داشتن نسخه پزشک خریداری کنند. با این حال، بهتر است برای درمان با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

لیفت صورت

لیفت صورت یا ریتیدکتومی نوعی جراحی زیبایی است که هدف آن جوان‌تر نشان دادن افراد است. معمولاً شامل برداشتن مقداری پوست و چربی صورت، و سفت کردن بافت‌های زیرین است.

مطالعه‌ای در جراحی پلاستیک و ترمیمی نشان می‌دهد که برخی از عناصر لیفت صورت باید حدودا 5 سال و نیم دوام داشته باشند، اما ممکن است تا حدودی اثر خود را در اطراف گردن از دست بدهد. زمان بهبودی ممکن است طولانی باشد و فرد تا چند هفته پس از جراحی دچار کبودی و تورم شود.

روش‌ کم‌تهاجمی برای از بین بردن چین و چروک صورت مانند لیفت با نخ وجود دارد که بسیار موثر هستند. این روش عوارض جانبی شدیدی ندارد، موقتی است و برای ماندگاری پس از چندین ماه نیاز به تکرار دارد.

فیلرها

فیلرهای بافت نرم شامل کلاژن، اسید هیالورونیک یا تزریق چربی است. یک متخصص زیبایی، فیلر‌ها را به چروک‌های عمیق‌تر صورت تزریق می‌کند، آنها را حجیم و صاف می‌کند تا به پوست حجم بیشتری بدهد.

گاهی اوقات ممکن است افراد برای مدت کوتاهی دچار تورم و کبودی در نواحی آسیب دیده شوند. همانند درمان بوتاکس، این درمان‌ها موقتی هستند و ممکن است افراد نیاز به تزریق منظم داشته باشند. نتایج به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله محل چین و چروک صورت و عمق آنها، سن، شرایط سبک زندگی و غیره.

درمان خانگی چین و چروک صورت

علاوه بر روش‌های زیبایی پزشکی، برخی از روش‌های خانگی نیز می‌توانند به کاهش چین و چروک صورت و یا پیشگیری از افزایش چین و چروک صورت کمک کنند. در اینجا چند روش خانگی و سنتی را برای این هدف به شما معرفی می‌کنیم.

روغنهای مفید برای چین و چروک صورت

روغن آرگان، روغن رزماری، روغن جوجوبا و روغن هلو بهترین روغن‌ها برای چین و چروک صورت هستند. این روغنها با خواص ضد التهابی و ضد اکسیدانی به بازسازی پوست و رفع چین و چروک پوست کمک می‌کنند. قبل از استفاده از هر روغنی حتما با پزشک مشورت کنید و ابتدا روغن را برای اطمینان از عدم آلرژی به آن، تست کنید.

مواد غذایی مناسب برای چین و چروک صورت

غذاها و مکمل‌های متعددی برای کاهش چین و چروک و حفظ شادابی پوست وجود دارند که مصرف آنها توصیه می‌شود، مثل:

  • ماهی سالمون و ماهی‌های دیگر
  • میوه‌جات و سبزیجات
  • مکمل‌های آنتی اکسیدان

پیشگیری از چین و چروک صورت

همه افراد دچار چین و چروک و خطوطی می شوند که به مرور زمان برجسته‌تر می‌شوند. برخی از راه‌های پیشگیری یا کاهش رشد آنها عبارتند از:

  • استفاده از محافظ در برابر آفتاب. اجتناب از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش آسیب پوست را کاهش می‌دهد. متخصصان پوست استفاده از کلاه و لباس برای محافظت از پوست و استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر را هر روز توصیه می‌کنند.
  • به طور مرتب مرطوب‌کننده بزنید. مرطوب کننده از خشکی جلوگیری می‌کند که احتمال ایجاد چین و چروک را کاهش می‌دهد.
  • ترک سیگار. استعمال دخانیات سرعت پیری پوست را تا حد زیادی افزایش می‌دهد و باعث ایجاد چین و چروک صورت می‌شود.
  • مصرف کمتر الکل. الکل پوست را کم آب می‌کند که در طول زمان باعث آسیب می‌شود.
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل. خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات می‌تواند از آسیب پوست جلوگیری کند، در حالی که شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده می‌توانند پیری پوست را تسریع کنند.
  • دو بار در روز صورت خود را بشویید. از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید. مالش پوست می‌تواند باعث تحریک و تسریع پیری پوست شود.
  • شستن صورت پس از تعریق شدید. عرق می‌تواند پوست را تحریک کند و به مرور زمان باعث آسیب شود. این امر به ویژه در هنگام پوشیدن کلاه یا کلاه ایمنی صادق است.

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

چین و چروک صورت بخشی طبیعی از روند پیری است. خطوط ریز ابتدا ظاهر می‌شوند و سپس هنگامی که پوست شروع به از دست دادن خاصیت ارتجاعی خود می‌کند، چین‌ها عمیق‌تر می‌شوند.

افراد می توانند از درمان‌های مختلفی برای کاهش چین و چروک استفاده کنند. تغییرات سبک زندگی، مثل روتین پوستی، استفاده از کرم محافظ در برابر آفتاب، داشتن یک رژیم غذایی سالم، اجتناب از سیگار کشیدن و نوشیدن کمتر الکل ممکن است به جلوگیری یا به تاخیر انداختن ظاهر چین و چروک کمک کنند.

سوالات متداول چین و چروک صورت

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جوانسازی پوست

مقالات مرتبط