لیفت صورت؛ انواع، عوارض + معرفی بهترین روش انجام لیفتینگ صورت

لیفت صورت
103

لیفت صورت؛ انواع، عوارض + معرفی بهترین روش انجام لیفتینگ صورت

زمان مطالعه: 9 دقیقه

همواره تمایل به جلوگیری از عوارض پیری در انسان‌ها وجود داشته است. از زمانی که بشر تغییرات ناشی از پیری را در ظاهر خود مشاهده کرد، به دنبال راه‌هایی برای جوان‌تر و شاداب‌تر ماندن و لیفت صورت بوده است. این غریزه جاودانگی حتی در افسانه‌ها نیز قابل مشاهده است.

با گذشت زمان، این تمایل به جلوگیری از عوارض پیری در انسان‌ها به شدت تقویت شده است. به قدری که در دوران حاضر، این تمایل دیگر فقط یک آرزوی غیرقابل دستیابی نیست، بلکه به لطف عمل‌های زیبایی، لیفت صورت به یک واقعیت تبدیل شده است. با پیشرفت علوم پزشکی، امروزه می‌توان با روش‌های مختلف، مانند جراحی و غیرجراحی لیفت، علائم پیری را از چهره پاک کرده و فقط به اعداد سنی محدود کرد. تا انتهای این مقاله از مجله زیبایی کلینیک جردن با ما همراه باشید تا به تمام سوالات شما درباره لیفت صورت پاسخ دهیم.

افتادگی پوست چیست؟

امروزه زندگی بسیاری از افراد با استرس و مشغله‌های کاری فراوان و آلودگی هوا همراه است که به طور دوچندان آسیب‌هایی به سلامتی پوست، مو و سایر اجزای بدنشان وارد می‌کند. این تأثیرات به حدی عمیق است که به راحتی می‌توان در چهره افراد خستگی، چین و چروک‌ها و حتی افزایش سن کاذب را مشاهده کرد. به همین دلیل، پوست‌هایی که چروک دار و شل شده‌اند و دارای تجمع حجم اضافی چربی تحت پوست هستند، ظاهری ناخوشایند برای فرد به ارمغان می‌آورند و در نهایت افراد با چنین ویژگی‌هایی تصمیم به انجام عمل لیفتینگ صورت می‌گیرند.

لیفت صورت چیست؟

لیفت صورت به معنای بالا کشیدن پوست است و یک روش است که با انواع مختلف آن، قادر است چهره فرد را به طور قابل توجهی جوان‌تر و شاداب‌تر نمایش دهد. این روش جراحی یا غیرجراحی برای کاهش چین و چروک صورت و افتادگی پوست انجام می‌شود. نتیجه این تغییرات معمولاً باعث جوان‌تر شدن چهره فرد به میزان ۵ تا ۱۰ سال می‌شود.

همانطور که می دانید، برخی عوامل می‌توانند باعث ایجاد چین و چروک و پیری چهره شوند. این عوامل شامل افزایش سن، مشکلات مادرزادی و سبک زندگی نامناسب می‌شوند.

لیفتیگ صورت
لیفتیگ صورت

لیفتینگ صورت چگونه انجام می‌شود؟

لیفت صورت به صورت دائمی و غیر دائمی قابل انجام است. روش دائمی معمولا شامل جراحی است که نیاز به بیهوشی و اتاق عمل دارد. با پیشرفت علم، روش‌های غیرجراحی زیادی نیز ابداع شده‌اند که به لیفت موقت صورت معروف‌اند. برای انجام لیفت موقت و بدون جراحی نیازی به بیهوشی، اتاق عمل و گذارندن دوره نقاهت ندارید، آنها معمولا به صورت سرپایی قابل انجام‌اند و بعد از آن می‌توانید به فعالیت‌های روزمره خود برسید.

لیفت صورت با جراحی

برای انجام لیفت صورت دائمی و جراحی ابتدا، جراح با انجام معاینه و بررسی افتادگی پوست صورت، بیمار را در مورد نتیجه احتمالی جراحی آگاه می‌کند. اگر بیمار پوستی با افتادگی شدید به دلیل سن بالا دارد، جراح لیفت کامل را توصیه خواهد کرد. اما اگر افتادگی پوست بیمار ملایمتر باشد، جراح مینی لیفت صورت را به عنوان روشی مؤثر پیشنهاد می‌دهد.

بعد از مشاوره و معاینه، قبل از شروع جراحی لیفت صورت، جراح با تعیین نواحی برش، بیمار را برای بیهوشی آماده می‌کند. باید توجه داشته باشید که نوع و میزان برش‌ها در دو روش مینی لیفت و لیفت کامل، بستگی به میزان افتادگی پوست فرد دارد.

سپس، جراح برش‌ها را در صورت ایجاد می‌کند. این برش‌ها در روش لیفت کامل و مینی لیفت متفاوت است. در لیفت کامل، برش‌ها بیشتر خواهد بود. برشی که در این روش ایجاد می‌شود، از خط مو و قسمتی از ناحیه کناری گوش آغاز می‌شود. سپس، جراح با برداشتن پوست و چربی‌های اضافی و بلند کردن آن‌ها، در نهایت نواحی برش را بخیه می‌زند.

لیفت صورت بدون جراحی

برای انجام لیفت صورت موقت روش‌های زیادی دارید، پس از مراجعه به یک کلینیک معتبر و تخصصی، پزشکان متخصص مجموعه بعد از معاینه صورت شما، روش‌هایی که برای انجام لیفتیگ صورت برای شما مفید است را برایتان شرح می‌دهند و انتخاب را به خودتان می‌گذارند. پزشکان کلینیک جردن همیشه بهترین روش‌هارا پیشنهاد می‌دهند و می‌توانید با خیال راحت به آنان اعتماد کنید.

پس از انتخاب روش لیفتینگ، شما روی تخت مخصوص دراز می‌کشید و تنها با تزریق بی‌حسی موضعی، پزشک کار خود را شروع خواهد کرد. معمولا مدت زمان این عمل‌ها کم است و در حدود کمتر از یک ساعت قابل انجام است. پس از اتمام نیز می‌توانید به منزل خود بروید و به فعالیت‌های خود برسید.

انواع لیفت صورت

همانطور که گفتیم لیفت صورت را می‌توانید با روش‌های مختلفی انجام دهید، انواع این روش‌ها شامل:

1- لیفت صورت با جراحی

لیفتینگ صورت با روش جراحی، یک روش تهاجمی و با ماندگاری طولانی مدت است. این روش جوانسازی و بالا کشیدن پوست صورت، در اتاق عمل و با بیهوشی قابل انجام است. اگر چربی اضافی منجر به افتادگی پوست باشد، پزشک با حذف چربی‌های اضافه صورت به لیفتینگ صورت می‌پردازد. این روش به افراد با چین و چروک عمیق و در سن 50 تا 65 ساله توصیه می‌شود.

2- لیفت صورت بدون جراحی

در روش‌های نوین و بدون جراحی، امروزه پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته است، انواع این گزینه‌های بدون جراحی شامل، تزریق فیلر به صورت، تزریق چربی به صورت و بوتاکس صورت است که موقتی هستند و اثرات آن بسته به نوع مواد استفاده شده تا حدود 1 سال ماندگاری دارند. در این روش‌های لیفت صورت برشی روی پوست صورت ایجاد نمی‌شود و عوارض موقتی و کوتاهی دارند.

3- لیفت صورت با نخ

در روش لیفت با نخ، با استفاده از نخ‌های مخصوصی، نواحی افتاده صورت به بالا کشیده می‌شوند و چین و چروک را از بین می‌برند. این روش نیز نیازی به بیهوشی ندارد و کم تهاجمی محسوب می‌شود. لیفت صورت با نخ یکی از بهترین روش‌ها برای برای لیفتینگ صورت مخصوصا برای از بین بردن خط خنده است.

4- لیفت صورت با اندولفیت

یکی دیگر از روش‌های نوین، برای لیفت کردن صورت، اندولیفت است. شاید این روش بهترین انتخاب باشد، یک روش کم تهاجمی، با تاثیر و ماندگاری بالا. در اندولفیت صورت، با استفاده از دستگاه لیزر مخصوصی، امواجی به زیر پوست ساطع می‌شوند و به جوانسازی و تقویت کلاژن سازی کمک می‌کنند. این روش با بالاترین کیفیت در کلینیک فوق تخصصی جردن زیر نظر پروفسور نیلفروش زاده، نفر اول اندولفیت ایران انجام می‌شود.

5- لیفت صورت با دستگاه

اکنون دستگاه‌های زیادی برای لیفتینگ صورت استفاده می‌شود که هرکدام مزایا و معایب خود را دارد. اما این دستگاه‌ها هم کم تهاجمی بوده و معمولا عارضه جانبی خاصی ندارد. این دستگاه‌ها شامل موارد زیر است:

مشاوره با پزشک می‌تواند به شما کمک کند که بفهمید بهترین روش لیفتینگ صورت بدون جراحی برای شما کدام است.

لیفت کردن صورت
لیفت کردن صورت

مراقبت قبل از جراحی لیفت صورت

قبل از هر چیز، باید به این نکته توجه کنید که برای دستیابی به نتایج مطلوب از عمل جراحی لیفت صورت، بهترین کلینیک و پزشک را انتخاب کنید. شما هزینه، زمان و سلامتی خود را در این عمل سرمایه‌گذاری کرده‌اید، بنابراین باید از یک مشاوره با یک متخصص و ماهر که در این زمینه آموزش‌های لازم را دریافت کرده است، بهره ببرید.

این مشاوره به شما کمک می‌کند تا هرگونه اضطراب و نگرانی درباره این نوع عمل را قبل از ورود به اتاق عمل برطرف کنید. زیرا استرس می‌تواند به عنوان یک عامل مخرب در جریان جراحی تأثیرگذار باشد. پس به دقت و تلاش بیشتری برای انتخاب هوشمندانه اقدام کنید و به این ترتیب، ضامن سلامتی و آرامش خود باشید. باید به خاطر داشته باشید که هیچ کس نیاز فوری و اورژانسی به انجام عمل جراحی لیفت صورت ندارد، بنابراین در طول زمان برای تحقیق و استعلام نیازمندی‌ها خود صبر و حوصله داشته باشید.

  • قبل از عمل جراحی، می‌توانید برای مشاهده مقایسه‌پذیر نتایج پس از عمل، عکسی از چهره خود بگیرید و سپس بعد از عمل همین کار را تکرار کنید.
  • در روز جراحی، می‌توانید یک همراه را به عنوان حامی در کنار خود داشته باشید. این فرد همچنین به عنوان حامی عاطفی و حامی فیزیکی شما عمل می‌کند.
  • پیش از جراحی و به مدت ۶ هفته، استفاده از تنباکو و مواد مخدر را متوقف کنید تا تأثیر مثبتی در فرآیند بهبودی پس از عمل داشته باشد.
  • اگر قصد کاهش وزن دارید، باید بدانید که بهتر است عمل جراحی را به تاخیر بیندازید تا به وزن مطلوب برسید.
  • قبل از شروع عمل جراحی، باید مصرف برخی از داروها که ممکن است در این جراحی مشکل ایجاد کنند، قطع کنید و درباره داروهایی که به صورت روزمره مصرف می‌کنید، با پزشک خود مشورت کنید.
  • باید از مصرف مشروعبات الکلی و مشروبات الکی تا چند هفته قبل از جراحی خودداری کنید.
  • در نظر داشته باشید که در مدت ۲۴ ساعت پس از جراحی امکان استحمام وجود ندارد، لذا باید روز قبل از جراحی برای این امر تدابیر لازم را بگیرید.

این مواردی که ذکر شد برای قبل از عمل جراحی لیفتیگ صورت است، قبل از روش‌های غیرجراحی نیاز به مراقبت خاصی ندارید، اما بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

مراقبت بعد از لیفت صورت

پس از اتمام عمل جراحی لیفت صورت، می‌توانید برای حفظ تمیزی و ضمانت بهبودی مناسب زخم‌های ناحیه‌های برش جراحی، از آنتی‌بیوتیک استفاده کنید. همچنین ممکن است پس از عمل، با لوله‌های خارجی که به بدن شما متصل شده‌اند، مواجه شوید. این لوله‌ها به منظور تخلیه مایعات، چربی‌ها و خونابه‌های اضافی که نباید در بدن باقی بمانند، قرار داده شده‌اند و پس از چند روز در بیمارستان جدا می‌شوند.

مهمترین نکته قابل تأمل این است که برای بهبودی بهتر و سریعتر، باید از انجام فعالیت‌های سنگین و نیمه‌سنگین در طی ۶ هفته اجتناب کنید و حتی حداقل تا دو هفته، از رابطه جنسی خودداری کنید.

پس از لیفت کردن صورت با سایر روش‌هایی که ذکر شد به جز جراحی، نیاز به مراقبت این‌چنینی نیست پس از چندروز می‌توانید به فعالیت‌های عادی خود بازگردید.

میزان ماندگاری جراحی لیفت صورت چقدر است؟

ماندگاری لیفت صورت به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله روش استفاده شده، نوع پوست و بافت صورت، و عوامل فردی مانند رژیم غذایی، سبک زندگی، و عادات مراقبتی پس از انجام لیفتینگ.

در اکثر موارد، جراحی لیفت صورت نتایج طولانی‌مدتی دارد و به میزان قابل توجهی بهبود در ظاهر صورت و کاهش نشانه‌های پیری می‌انجامد. اما لازم به ذکر است که عمل جراحی لیفت صورت نمی‌تواند روند پیری را به طور کامل متوقف کند و پس از گذشت زمان، علائم پیری به تدریج بازگشت پیدا می‌کنند.

ماندگاری سایر روش‌های غیرجاحی محدود‌تر بوده ممکن است پس از مدتی نیاز به تکرار آن داشته باشید. اما بازهم هزینه بسیار مقرون به صرفه‌تر از عمل جراحی خواهد داشت. برخی روش‌ها مانند اندولفیت و هایفوتراپی در یک جلسه انجام می‌شوند و تا حدود 2 سال ماندگاری دارند، همچنین با گذشت زمان روند پیری کاهش می‌یابد.

عوارضی لیفت صورت

با توجه به تکنیک انجام عوارض متفاوت خواهند بود.

عوارض لیفت صورت با جراحی

همانند هر عمل جراحی دیگری، عمل جراحی لیفت صورت نیز ممکن است عوارضی به دنبال داشته باشد. این عوارض می‌توانند موقتی یا دائمی باشند و بستگی به جزئیات عمل، تکنیک‌های استفاده شده، و واکنش فرد به جراحی دارند. برخی از عوارض معمول عمل جراحی لیفت صورت عبارتند از:

  • درد و تورم: پس از جراحی، ممکن است درد و تورم در منطقه صورت رخ دهد. این علائم معمولاً در مدت چند روز تا هفته اول پس از جراحی بهبود می‌یابند.
  • شکافتگی پوست: در برخی موارد، ممکن است پوست در ناحیه‌های جراحی شکافته شود. این عارضه معمولاً با درمان و مراقبت مناسب بهبود می‌یابد.
  • عفونت: عفونت در محل جراحی نیز ممکن است رخ دهد. استفاده از ضدعفونی کننده‌ها و رعایت تمیزی و مراقبت صحیح از جراحی می‌تواند خطر عفونت را کاهش دهد.
  • احتمال خونریزی و کبودی: در حین و پس از جراحی، ممکن است خونریزی و کبودی در ناحیه جراحی رخ دهد. استفاده از پانسمان‌ها و فشارگذاری مناسب می‌تواند این عوارض را کاهش دهد.
  • تحریک عصب‌ها: در برخی موارد، جراحی لیفت صورت ممکن است عصب‌های صورت را تحریک کند و موجب احساس غیرطبیعی در ناحیه صورت شود. این علائم معمولاً به طور طبیعی بهبود می‌یابند، اما در برخی موارد ممکن است دائمی باقی بمانند.

همچنین، همیشه واکنش های ناخواسته و غیرمنتظره ممکن است رخ دهد، بنابراین مهم است که با پزشک خود در مورد هرگونه عوارض و تغییرات غیرمعمول صحبت کنید و توصیه های وی را رعایت کنید.

عوارض لیفت صورت با جراحی
عوارض لیفت صورت با جراحی

عوارض لیفت صورت بدون جراحی

در رو‌ش‌های کم تهاجمی لیفتیگ صورت، عوارض جانبی بسیار محدود بوده پس از گذشت چندروز از بین می‌روند؛ این عوارض شامل موارد زیر است:

  • کبودی
  • تورم
  • قرمزی ناحیه درمان
  • احساس سوزن سوزن شدن

هزینه لیفت صورت چقدر است؟

قیمت لیفت صورت بسته به عوامل گوناگونی متفاوت است. از جمله: سن و میزان افتادگی پوست، نوع روشی که برای لیفت استفاده می‌شود، دستمزد پزشک متخصص و مشاوره، هزینه آزمایشات و غیره. بدیهی است که روش جراحی از هزینه بالاتری نسبت به روش‌های غیر جراحی برخوردار است.

جمع‌بندی

لیفت صورت یک روش موثر برای بهبود ظاهر و کاهش نشانه‌های پیری است. انواع مختلف جراحی و غیرجراحی برای بالا کشیدن صورت وجود دارد با این‌حال، ماندگاری نتایج بستگی به عوامل متعددی دارد و نتایج ممکن است به طور طبیعی با گذشت زمان کاهش یابند. علاوه بر این، همانند هر عمل جراحی دیگری، عمل لیفت صورت نیز ممکن است عوارضی نظیر درد، تورم، شکافتگی پوست، عفونت، جوش و آکنه، خونریزی، تحریک عصب‌ها و غیره به دنبال داشته باشد. اما عوارض لیفت صورت بدون جراحی بسیار محدودتر است. بنابراین، قبل از تصمیم‌گیری درباره عمل لیفت صورت، مهم است با پزشک خود مشورت کنید و اطلاعات کاملی در مورد ریسک‌ها، مزایا و عوارض مرتبط با این‌کار دریافت کنید.

سوالات متداول لیفت صورت

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جوانسازی پوست دانشنامه اندولیفت دانشنامه بوتاکس دانشنامه تزریق چربی دانشنامه تزریق ژل دانشنامه تزریق فیلر دانشنامه لیفت دانشنامه هایفوتراپی

مقالات مرتبط