شوره سر
79

شوره سر، علت + بهترین درمان خانگی

زمان مطالعه: 6 دقیقه

شوره سر یک مسئله شایع است که باعث پوسته پوسته شدن پوست سر می‌شود. مسری یا جدی نیست اما درمان آن گاهی اوقات می‌تواند دشوار و زمان‌بر باشد. شوره خفیف را می‌توان با یک شامپوی ملایم روزانه درمان کرد اما در موارد شدید‌تر نیاز به بررسی بیشتر و درمان جدی‌تر است. شوره سر که با خارش و پوسته های سفید روی سر مشخص می‌شود، برای برخی از افراد می‌تواند آزار دهنده و ناراحت کننده باشد. اما علت شوره سر چه چیزی است؟ چگونه شوره سر را درمان کنیم؟ برای پاسخ به این سوال‌ها تا انتهای این مقاله از مجله کلینیک زیبایی جردن با ما همراه باشید.

شوره سر چیست؟

شوره سر زمانی رخ می‌دهد که تکه‌های کوچک پوست از پوست سر جدا می‌شود که ممکن است پوسته هارا در موهای خود یا روی شانه مشاهده کنید. شوره سر می‌تواند باعث خارش پوست سر شما شود که یک مشکل رایج است. علل مختلفی ممکن است منجر به شوره موی سر شوند که در ادامه اشاره خواهیم کرد.

علت شوره سر چیست؟

شوره سر به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد، مانند:

  • پوست خشک سر
  • درماتیت سبورئیک
  • حساسیت و واکنش به محصولات مو
  • پوست چرب سر یا تحریک شده
  • قارچ سر مانند مخمر مالاسزیا
  • بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس
  • عدم تعادل هورمونی (آندروژن)
  • ابتلا به بیماری‌های خاص مانند پارکینسون یا ویروس HIV
  • عدم رعایت بهداشت مو (نشستن با مقدار کافی شامپو، استحمام دیر به دیر، عدم شستشوی مناسب و باقی ماندن شامپو)
  • کم خوابی
  • استرس و اضطراب
  • آسیب ناشی از رنگ مو، سشوار و بابلیس مو
  • کمبود ویتامین‌ها
شوره پوست سر
شوره پوست سر

درمان شوره سر در خانه چیست؟

اگرچه بسیاری از محصولات بدون نسخه (OTC) برای درمان شوره سر طراحی شده‌اند، اما درمان‌های طبیعی هم اغلب به همان اندازه اثربخش هستند. در ادامه چند راه خانگی ساده برای خلاص شدن از شوره سر به طور طبیعی آورده شده است.

روغن درخت چای

قبل ها روغن درخت چای برای درمان بیماری‌هایی مثل آکنه و پسوریازیس استفاده می‌شده است. همچنین ثابت شده است این روغن دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی قوی است که ممکن است به کاهش علائم شوره سر کمک کند. در واقع طبق یک بررسی قدیمی تر روغن درخت چای در مبارزه با نوع خاصی قارچ که می‌تواند باعث درماتیت سبورئیک و شوره سر شود می‌تواند کمک کند. البته باید توجه کنید روغن درخت چای در افرادی که پوست حساسی دارند ممکن است باعث تحریک شود. پس به این نکته دقت کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل که به دلیل خواص متعددش مشهور است، به عنوان یک درمان طبیعی برای  شوره سر نیز استفاده می‌شود. روغن نارگیل می‌تواند با بهبود آبرسانی پوست و جلوگیری از خشکی که می‌تواند باعث بدتر شدن شوره سر شود، عمل کند. البته توجه داشته باشید این روغن برای افرادی که کف سر چرب دارند ممکن است مناسب نباشد.  همچنین طبق برخی تحقیقات روغن نارگیل می‌تواند در بهبود آبرسانی پوست به عنوان مرطوب کننده موثر باشد. تحقیقات دیگری نشام داده است که روغن نارگیل به درمان اگزما که یک بیماری پوستی است و می‌تواند  شوره سر را تشدید کند، کمک می‌کند.

آلوئه ورا

همان طور که می‌دانید آلوئه ورا خواص زیادی دارد و گاهی اوقات از آن در کرم های پوستی و لوازم آرایشی اضافه می‌شود. هنگامی که روی پوست استفاده میشود می‌تواند به بیماری های پوستی مثل سوختگی کمک کند. یک بررسی انجام شده نیز نشان می‌دهد که خواص ضد باکتریایی آلوئه ورا نیز ممکن است از شوره سر محافظت کند. همچنین آلوئه ورا می‌تواند التهاب را کاهش دهد که ممکن است علائم را تسکین دهد. با این وجود به مطالعات بیشتری برای این نتایج احتیاج است.

استرس خود را کم کنید

استرس بر بسیاری از جنبه های سلامت و تندرستی تاثیر می‌گذارد. از سلامت روان گرفته تا مواردی این چنین. البته استرس به خودی خود باعث شوره سر نمی‌شود. اما ممکن است علائمی مثل خشکی و خارش را تشدید کند. سطح استرس بالا  در دراز مدت ممکن است فعالیت سیستم ایمنی شما را تغییر داده یا سرکوب کند. که این موضوع ممکن است توانایی بدن شما را برای مبارزه با برخی عفونت های قارچی و بیماری های پوستی که به شوره سر کمک می‌کند، مختل کند. برای کنترل سطح استرس می‌توانید تکنیک های کاهش استرس مانند: مدیتیشن، یوگا، تنفس عمیق، ورزش و … را امتحان کنید. به صورت کلی استرس ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کند و توانایی بدن شما برای مبارزه با عفونت هایی که باعث شوره سر می‌شود کاهش دهد.

سرکه سیب برای درمان شوره سر

سرکه سیب برای سلامتی فوایدی دارد و اغلب به عنوان یک درمان طبیعی برای شوره سر استفاده می‌شود. به این دلیل که اعتقاد بر این است ک اسیدیته سرکه به تحریک ریزش سلول های مرده پوست سر کمک می‌کند. همچنین سرکه سیب کمک به کاهش رشد قارچ ها می‌کند و در نتیجه شوره سر نیز کاهش می‌یابد.  اگر می‌خواهید سرکه سیب را امتحان کنید توجه کنید قبل از مصرف که به آن حساسیت نداشته باشید. می‌توانید چد قاشق از سرکه سیب به شامپوی خود اضافه کنید.

امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 نقش مهمی در بدن شما دارند. نه تنها غشاء سلولی را می‌سازند بلکه برای عملکرد قلب، سیستم ایمنی و ریه های شما نیز بسیار مهم هستند. به علاوه امگا 3 برای سلامت پوست حیاتی است. که کمک به هیدراته کردن، بهبود زخم و جلوگیری از پیری زودرس می‌کنند.

کمبود اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند باعث مجموعه ای علائم از جمله خشکی مو، خشکی پوست و حتی شوره سر شود. ماهی های سالمون، قزل آلا و غیره منابع عالی اسید های چرب امگا3 هستند. همچنین می‌توانید مصرف غذاهای غنی از امگا 3 را مانند دانه چیا و گردو افزایش دهید. به صورت کلی اسیدهای چرب امگا3 برای سلامت پوست مهم هستند و ممکن است به کاهش التهاب کمک کنند. کمبود آن می‌تواند باعث خشکی پوست، خشکی مو و شوره سر شود.(1)

برای درمان شوره از مصرف بعضی غذاها اجتناب کنید

تحقیقات بیشتری در مورد رابطه بین رژیم غذایی و شوره سر مورد نیاز است، برخی افراد ممکن است متوجه شوند که محدود کردن مصرف بری از غذاها التهاب را تسکین می‌دهد. که ممکن است به بهبود سلامت پوست سر کند.

برخی از غذاهایی که ممکن است بخواهید آن‌ها را محدود کنید عبارتند از:

  • گوشت قرمز
  • غذاهای فراوری شده
  • غذاهای سرخ شده
  • غذاها و نوشیدنی‌های شیرین

علاوه بر این برخی از غذاها ممکن است باعث تشدید بیماری های پوستی مانند اگزما شوند که ممکن است به شوره سر کمک کند.

به جز درمان های خانگی چه درمان هایی برای شوره سر وجود دارد؟

بسیاری از درمان‌های خانگی برای شوره سر وجود دارد، اما در برخی موارد ممکن است درمان اضافی لازم باشد. بسیاری از شامپو های OTC و درمانی پوست سر حاوی مواد ضد قارچ یا ضد باکتری هستند که برای کاهش شوره سر طراحی شده‌اند. اگر این محصولات بعد از دو تا سه هفته اثر نکردند، بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید تا بهترین درمان برای شما در نظر گرفته شود.

کلام آخر

اگرچه گاهی اوقات مقابله با شوره سر، کاری دشوار است، اما انواع راه های طبیعی وجود دارد که می‌توانند این علائم را کاهش داده و تسکین دهند. اگر راه‌هایی که در این مقاله به آن اشاره کردیم موثر نبودند، با یک مختصص پوست مشورت کنید تا بدانید علت چیست و بهترین راهکار درمانی برای شما در نظر گرفته شود.

سوالات متداول شوره سر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بیماری پوستی بیماری مو مراقبت از مو

مقالات مرتبط