از بین بردن لک صورت با خمیردندان؛ واقعا موثر است؟

از بین بردن لک صورت با خمیردندون
5558

از بین بردن لک صورت با خمیردندان؛ واقعا موثر است؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

از خمیر دندان اغلب به عنوان یک درمان خانگی برای پوست نام برده می‌شود که می تواند به مقابله با لکه صورت و جوش و آکنه کمک کند. البته تعدادی از متخصصان هم اعتقاد دارند استفاده از خمیردندان برای از بین بردن لک صورت مناسب نیست. اما همچنان این روش موثر دانسته شده. در این مقاله می‌خوانیم از بین بردن لک صورت با خمیردندان ممکن است؟ چطور باید این کار را انجام داد؟ نظر متخصصان درباره این روش چیست؟ حتما تا انتهای این نوشته از مجله زیبایی کلینیک جردن با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را بگیرید.

نحوه استفاده از خمیردندان برای لک صورت

برای این کار لازم است مراحل زیر را انجام دهید:

مواد تشکیل دهنده خمیر دندان را بررسی کنید

اگر قصد دارید از خمیر دندان برای تمیز کردن صورت خود استفاده کنید، قبل از ادامه دادن باید مواد روی تیوب را بررسی کنید. تعدادی از موادی که معمولا در خمیردندان یافت می‌شوند می‌توانند به طور قابل توجهی پوست شما را تحریک کنند.

اگر خمیردندان شما حاوی سدیم لوریل سولفات، تریکلوزان و یا فلوراید سدیم است، دست نگه دارید. این مواد به عنوان محرک پوست شناخته می شوند.

موادی مانند کربنات کلسیم و روی می‌توانند تأثیر مثبت بیشتری بر روی پوست شما داشته باشند، اما این موارد را می‌توان در درمان‌های تخصصی که حاوی محرک‌ها نیستند یافت. خمیر دندان سفید ساده ممکن است مواد تحریک کننده کمتری نسبت به خمیردندان‌های ژل‌مانند شفاف داشته باشد.

مقدار کمی از خمیردندان را روی پوست تمیز بمالید

اگر تصمیم به استفاده از خمیردندان دارید، عاقلانه است که ابتدا آن را آزمایش کنید. مقدار کمی از آن را روی پوست خود در چند مکان مختلف بمالید. اگر پوست شما قرمز شد، بیش از حد خشک شد یا تغییر رنگ داد، نباید به استفاده از خمیردندان به طور مستقیم روی پوست خود ادامه دهید.

اگر واکنش بدی نداشتید، مقدار کمی را روی یک نقطه بمالید و اجازه دهید خشک شود. اگر از انگشتان خود استفاده می کنید، ابتدا دست‌های خود را بشویید. مراقب پوست خود در اطراف خمیر دندان باشید. اگر تحریک یا زخم شد، فورا آن را بشویید.

صورت خود را بشویید

با توجه به اینکه مزایای استفاده از خمیردندان بر روی لکه‌ها در بهترین حالت نامشخص است، مدت زمانی که باید آن را روی پوست خود بگذارید مشخص نیست. برخی از افراد خمیردندان را یک شب می‌گذارند، اما اگر پوست حساسی دارید، این قرار گرفتن طولانی مدت می‌تواند باعث تحریک شود. برای به حداقل رساندن خطرات آسیب رساندن به پوست خود احتیاط کنید.

وقتی آن را می‌شویید، از آب گرم و حرکات دایره‌ای ملایم استفاده کنید. مقداری آب خنک روی صورت خود بپاشید و اگر احساس کردید پوستتان سفت و خشک است، مرطوب کننده بمالید. این روش می‌تواند در مواردی در از بین بردن لک صورت با خمیردندون موثر باشد.

از بین بردن لک صورت با خمیردندان
از بین بردن لک صورت با خمیردندان

ساختن ژل شستشوی صورت با خمیردندان

برای ساختن ژل شستشوی صورت با خمیردندان باید مراحل زیر را انجام دهید:

خمیردندان را رقیق کنید

اگر می خواهید از خمیر دندان نه صرفا برای چند لکه یا نقطه خاص، بلکه برای تمیز کردن تمام صورت خود استفاده کنید، می‌توانید یک ژل شستشوی صورت با خمیر دندان بسازید. با توجه به پتانسیل خمیر دندان برای تحریک پوست شما، این کار معمولاً توصیه نمی‌شود. بنابراین قبل از انجام این کار حتما خمیر دندان را روی پوست خود تست کنید.

هیچ فرمول ثابتی وجود ندارد، اما می‌توانید فقط کمی خمیر دندان را با یک فنجان آب مخلوط کنید. احتمالاً نباید بیشتر از یک قاشق چایخوری استفاده کنید، اما باید بفهمید که چقدر از آن برای پوست شما تحریک کننده است.

محلول را به آرامی روی صورت خود بمالید

هنگامی که محلول را آماده کردید، می‌توانید آن را به آرامی روی صورت تمیز بمالید. مایع را به آرامی روی پوست خود بمالید و مطمئن شوید که پوستتان را نمی‌سوزاند یا باعث تحریک نمی‌شود. از آب فراوان استفاده کنید و پوست خود را با دستان خود اسکراب نکنید.

اگر پوست شما احساس درد یا تحریک کرد فورا آن را بشویید. خشکی، قرمزی یا سفتی نشانه این نیست که محلول به طور موثر جوش‌های شما را خشک می کند.

صورت را بشویید و مرطوب کننده بزنید

به آرامی صورت خود را بشویید و با یک حوله نرم خشک کنید. با توجه به پتانسیل خمیردندان برای خشک کردن و تحریک پوست شما، بهتر است بعد از استفاده از خمیردندان از مرطوب کننده برای صورت خود استفاده کنید. قبل از انجام این کار از تمیز بودن دستان خود اطمینان حاصل کنید. اگر پوست شما قرمز، دردناک یا تحریک شده است، به جای از بین بردن لک صورت با خمیردندان روش‌های جایگزینی را برای تمیز کردن صورت در نظر بگیرید. (1)

ساختن ماسک خمیردندان برای لک صورت

علاوه بر روش‌های ذکرشده شما می‌توانید انواع ماسک خمیردندان را بسازید و آن را روی پوست خود امتحان کنید. در این قسمت نحوه درست کردن ماسک خمیردندان را به شما آموزش می‌دهیم.

ماسک خمیردندان و وازلین

برای از بین بردن لک صورت با خمیردندون این ماسک به خصوص برای افرادی مناسب است که پوست حساس و نازکی دارند. چون وازلین با خاصیت نرم کنندگی و التیام بخشی زیادی که دارد می‌تواند اثرات تحریک کنندگی خمیر دندان را خنثی کند. 

کافی است یک قاشق چایخوری خمیردندان را با یک قاشق چایخوری وازلین مخلوط کرده و خوب هم بزنید تا ترکیب شوند. سپس می‌توانید این خمیر را روی لک‌های صورت خود بگذارید و بعد از پنج دقیقه با آب ولرم بشویید.

ماسک خمیردندان و جوش شیرین

درست مانند ماسک قبلی، می‌توانید مقداری خمیردندان را این بار با جوش شیرین مخلوط کنید و روی لکه‌های پوست خود قرار دهید. حدود 10 تا 20 دقیقه صبر کنید و سپس آن را با آب خنک بشویید و خشک کنید. فراموش نکنید که موقع خشک کردن پوست، حوله را روی صورت نکشید، بلکه به آرامی بگذارید و بردارید. حتما از حوله تمیز استفاده کنید.

خمیر دندان برای لک و جوش صورت
خمیر دندان برای لک و جوش صورت

آیا درمان جوش با خمیردندان امکان پذیر است؟

برای این کار باید خیلی احتیاط کنید. قبل از استفاده حتما مواد تشکیل دهنده خمیردندان را بخوانید تا مطمئن شوید حاوی مواد تحریک کننده‌ای که در ابتدای مقاله ذکر کردیم نباشد. بهتر است خمیردندان را فقط روی جوش‌ها بگذارید. اگر احساس سوزش کردید یا پوستتان تحریک شد از این کار خودداری کنید.

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که این روش را نباید خیلی زیاد استفاده کنید چون باعث خشکی و آسیب به پوست می‌شود. اگر احساس کردید روش درمان جوش با خمیردندان برای شما موثر نیست یا پوستتان را تحریک می‌کند از راهکارهای دیگری استفاده کنید. بعضی از افراد از روش استفاده از سیب زمینی برای رفع لک صورت بهره می‌برند.

تاثیر خمیردندان بر لک صورت از نگاه متخصص پوست

طبق تحقیق پزشک متخصص کلینیک جردن، پروفسور نیلفروش زاده، اکثر خمیردندان‌ها حاوی جوش شیرین، پراکسید هیدروژن، منتول و سایر موادی است که می‌تواند باعث خشک شدن و تحریک پوست شود. اما خمیردندان ممکن است تا حدی برای کاهش قرمزی و لک صورت و خشک شدن پوست مناسب باشد، اما به طور کامل آنها را از بین نمی‌برد. توصیه ما به شما استفاده از دیگر روش‌های پزشکی درمانی تایید شده مانند لیزر برای از بین بردن لک صورت است. استفاده از روش‌های درمانی که آزمایش شده و تایید شده هستند، خیال شما را از بابت نداشتن عوارض و موثر بودن درمان راحت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

در این نوشته سعی کردیم درباره از بین بردن لک صورت با خمیردندان صحبت کنیم و چند روش موثر را به شما پیشنهاد دهیم. روش‌های خانگی برای درمان لک صورت یا جوش گاهی می‌توانند موثر باشند و خیلی اوقات نه. این موضوع از فرد به فرد متفاوت است. اما مطالعه درباره آنها قطعا می‌تواند باعث آگاهی شما شده و در تصمیم گیری شما موثر باشد. امیدواریم که خواندن این مطلب برایتان مفید بوده باشد. اگر تجربه‌ای در این زمینه داشته‌اید حتما زیر همین مقاله با ما و خوانندگان دیگر به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول از بین بردن لک صورت با خمیردندان

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بیماری پوستی پاکسازی پوست مراقبت از پوست

مقالات مرتبط