سریع‌ترین راه از بین بردن لک صورت؛ درمان خانگی و پزشکی

از بین بردن لک صورت
83

سریع‌ترین راه از بین بردن لک صورت؛ درمان خانگی و پزشکی

زمان مطالعه: 6 دقیقه

ممکن است بتوانید لکه های صورت را با داروهای خانگی و با محافظت از پوست خود در برابر نور خورشید درمان کنید. این لکه‌ها می‌توانن به علت‌های گوناگونی ظاهر شوند. اختلالات رنگدانه‌ای پوست باعث تغییر در رنگ پوست شما می‌شود.

اما چطور می‌شود از شر لک صورت خلاص شد؟ یا بهتر بگوییم: سریع‌ترین راه برای از بین بردن لک صورت چیست؟ در این مقاله از کلینیک زیبایی جردن سریع‌ترین و موثرترین راه‌هایی که می‌توانید برای رفع لکه صورت امتحان کنید را به شما معرفی کرده‌ایم.

علت ایجاد لک صورت چیست؟

آسیب‌های ناشی از نور خورشید شایع‌ترین علت افزایش رنگدانه‌های پوست است و معمولاً قسمت‌هایی از بدن را که بیشتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، تحت تاثیر قرار می‌دهد. علل دیگر عبارتند از:

  • داروهای خاص، از جمله داروهای شیمی درمانی
  • هورمون‌های بارداری
  • بیماری‌های غدد درون ریز، مانند بیماری آدیسون
  • ملاسما
  • مقاومت به انسولین
  • تحریک پوست یا ضربه

بسته به نوع لکه و علت ایجاد آن، گزینه‌های درمانی خانگی یا پزشکی می‌توانند به عنوان سریع ترین راه از بین بردن لک قهوه‌ای صورت موثر باشند.

از بین بردن لک صورت در خانه

راه های مختلفی وجود دارد که می‌توانید لکه‌های صورت یا هایپرپیگمانتاسیون را در خانه درمان کنید. در اینجا بهترین و توصیه‌شده‌ترین این روش‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. توجه داشته باشید درمان لک صورت در خانه و با روش‌های خانگی ممکن است عوارض ناخواسته ایجاد کنند. پس بهتر است ابتدا تست حساسیت انجام دهید و سپس روش مورد نظر را امتحان کنید.

درمان لک صورت با سرکه سیب

سرکه سیب حاوی اسید استیک است که تحقیقات نشان می‌دهد ممکن است رنگدانه‌ها را کمرنگ کند.

نحوه استفاده از این ماده:

  1. مقدار مساوی سرکه سیب و آب را در ظرفی با هم ترکیب کنید.
  2. روی لکه‌های تیره خود بمالید و بگذارید دو تا سه دقیقه بماند.
  3. با آب ولرم بشویید.
  4. این کار را دو بار در روز تکرار کنید تا به نتایج دلخواه برسید.

توجه داشته باشید استفاده از این روش ممکن است برای تمام انواع پوست مناسب نباشد پس باید در استفاده از آن احتیاط کنید. حتما ابتدا روی بخش کوچکی از بازو تست حساسیت را انجام دهید تا مطمئن شوید حساسیت نشان نمی‌دهید.

علت لک صورت
علت لک صورت

از بین بردن لک صورت با آلوئه ورا

بر اساس مطالعاتی که تا به حال انجام شده، آلوئه ورا حاوی آلوئین است، یک ترکیب رنگدانه طبیعی که نشان داده شده است که پوست را روشن می‌کند و به عنوان یک درمان غیرسمی هایپرپیگمانتاسیون موثر عمل می کند.

نحوه استفاده:

  1. ژل آلوئه ورا خالص را قبل از خواب روی نواحی تیره بمالید.
  2. صبح روز بعد با آب ولرم بشویید.
  3. هر روز این کار را تکرار کنید تا رنگ پوستتان بهتر شود.

رفع لک صورت با پیاز قرمز

عصاره پیاز قرمز (Allium cepa) یکی از مواد تشکیل دهنده برخی از کرم‌های روشن کننده پوست و جای زخم است. تحقیقات نشان داده است که پوسته‌ی خشک پیاز قرمز می‌تواند به طور موثری پوست را روشن کند. به دنبال کرم‌هایی برای هایپرپیگمانتاسیون باشید که حاوی آلیوم سپا هستند و طبق دستورالعمل استفاده کنید. در استفاده از این روش نیز تست حساسیت روی بازو را فراموش نکنید.

چای سبز برای درمان لک صورت

منبع معتبر تحقیقاتی نشان می‌دهد که عصاره چای سبز ممکن است در صورت استفاده روی پوست، اثر رنگ زدایی داشته باشد. شما می‌توانید عصاره چای سبز را خریداری کرده و طبق دستورالعمل آن را بمالید. برخی از وب‌سایت‌ها استفاده از کیسه‌های چای سبز را روی لکه‌های تیره برای اثر روشن‌کنندگی پیشنهاد می‌کنند، اگرچه هیچ مدرکی برای تأیید این ادعا وجود ندارد.

اگر می خواهید آن را امتحان کنید، این مراحل را دنبال کنید:

  1. یک چای سبز کیسه‌ای را به مدت سه تا پنج دقیقه در آب جوش دم کنید.
  2. چای کیسه‌ای را از آب خارج کنید و بگذارید خنک شود (چون قرار نیست پوستتان را بسوزانید)
  3. کیسه چای را روی لکه‌های تیره خود بمالید.
  4. دو بار در روز این کار را تکرار کنید تا به نتیجه برسید.

آب چای سیاه برای درمان لکه صورت

یک مطالعه بر روی حیوانات که در سال 2011 منتشر شد، نشان داد که آب چای سیاه لکه‌های تیره روی خوکچه هندی را روشن می‌کند. آب چای سیاه دو بار در روز، شش روز در هفته به مدت چهار هفته استفاده شد.

نحوه استفاده:

  1. یک قاشق غذاخوری برگ چای سیاه تازه را به یک فنجان آب مقطر در حال جوش اضافه کنید.
  2. دو ساعت دم کنید و صاف کنید تا برگ‌ها جدا شوند.
  3. یک گلوله پنبه را در آب چای خیس کنید و دو بار در روز روی نواحی تیره بمالید.
  4. هر روز به مدت شش روز در هفته این کار را انجام دهید. این عمل را در چهار هفته تکرار کنید.

عصاره شیرین بیان برای لک صورت

عصاره شیرین بیان حاوی مواد فعالی است که نشان داده شده است که هایپرپیگمانتاسیون ناشی از ملاسما و قرار گرفتن در معرض نور خورشید را کاهش می‌دهد. کرم‌های موضعی حاوی عصاره شیرین بیان بدون نسخه در دسترس هستند. طبق دستورالعمل روی بسته بندی استفاده کنید.

شیر برای از بین بردن لک

ثابت شده است که شیر، دوغ و حتی شیر ترش به طور موثری تغییر رنگ پوست را کاهش می‌دهند. اسید لاکتیک عنصر مسئول این اثر است.

برای استفاده از هر یک از این موارد برای درمان لک صورت:

  1. یک تکه پنبه را در شیر خیس کنید.
  2. دو بار در روز آن را روی لکه های تیره پوست بمالید.
  3. هر روز تکرار کنید تا نتیجه را ببینید.

رب گوجه فرنگی برای لک صورت

مطالعه‌ای که در سال 2011 در مجله بریتانیایی پوست منتشر شد، نشان داد که رب گوجه‌فرنگی غنی از لیکوپن از پوست در برابر آسیب‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت محافظت می‌کند. شرکت کنندگان در مطالعه روزانه 55 گرم رب گوجه فرنگی را در روغن زیتون به مدت 12 هفته مصرف کردند.

عصاره ارکیده برای درمان لک

بر اساس تحقیقات منبع معتبر، عصاره ارکیده به اندازه داروهای افزایش رنگدانه ویتامین C موثر است. استفاده از عصاره‌های غنی از ارکیده روی پوست به مدت هشت هفته باعث بهبود اندازه و ظاهر لکه های تیره شد.

می‌توانید محصولات پوستی حاوی عصاره ارکیده از جمله ماسک، کرم و اسکراب را خریداری کنید. برای بهترین نتیجه طبق دستورالعمل استفاده کنید.

دال عدس (عدس قرمز)

ماسک‌های صورت دال عدس که از عدس قرمز تهیه می‌شوند، می‌توانند بهترین ماسک برای لک صورت باشند. اگرچه هیچ مدرکی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد، عدس قرمز سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که برای پوست مفید هستند.

برای درست کردن ماسک دال عدس خود:

  1. 50 گرم عدس قرمز را یک شب در یک کاسه آب خیس کنید.
  2. برای درست کردن یک خمیر خوب از مخلوط کن یا غذاساز استفاده کنید.
  3. خمیر را به طور یکنواخت روی صورت خود بمالید و بگذارید 20 دقیقه بماند.
  4. با آب سرد بشویید و پوست خود را با حوله خشک کنید.

شاید مطالعه این مقاله مفید باشد و ابهامات شما را برطرف کند: از بین بردن لک صورت با خمیر دندان واقعی است؟

درمان لک صورت
درمان لک صورت

درمان پزشکی لک صورت

بسته به علت هایپرپیگمانتاسیون شما، درمان ممکن است شامل رسیدگی به یک بیماری زمینه‌ای یا قطع یک دارو باشد. اگر درمان‌های خانگی برای لکه صورت نتوانند نتایجی را که می‌خواهید به شما ارائه دهند، چندین گزینه درمانی پزشکی برای درمان قطعی لک صورت وجود دارد. شامل:

  1. لایه برداری شیمیایی
  2. میکرودرم ابریژن
  3. نور پالسی شدید (لیزر IPL)
  4. لیزر برای از بین لک صورت
  5. سرما درمانی(1)

شما می‌توانید بهترین درمان‌ها برای لک صورت را در کلینیک فوق تخصصی پوست، مو، زیبایی و لیزر جردن انجام دهید. کلینیک جردن با جدیدترین دستگاه‌ها و برترین پزشکان با مدیریت پروفسور نیلفروش زاده جزو بهترین کلینیک‌های زیبایی در تهران محسوب می‌شود. کافی است یکبار به کلینیک جردن سر بزنید.

جمع بندی

لک صورت معمولا یک دغدغه زیبایی است تا دغدغه پزشکی. چندین درمان خانگی برای رنگدانه وجود دارد که می تواند به شما کمک کند لکه های تیره را روشن کنید. موثرترین و پرکاربردترین این درمان‌ها را برای از بین بردن سریع لکه صورت به شما معرفی کردیم. همچنین به روش‌های پزشکی و دارویی درمان لک اشاره کردیم. حتما دقت داشته باشید استفاده از روش‌های خانگی برای درمان لک صورت ممکن است برای همه افراد مناسب نباشند و استفاده از آن‌ها نیاز به احتیاط دارد. بهتر است از روش‌های مطمئن و امتحان شده استفاده کنید تا دچار عوارض ناخواسته نشوید.

اگر در مورد ازدیاد رنگدانه‌های پوست خود نگران یا مشکوک هستید و نمی‌دانید که تغییر رنگ پوست شما ناشی از یک بیماری زمینه‌ای یا عوامل دیگر است، با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

سوالات متداول از بین بردن لک صورت

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بیماری پوستی مراقبت از پوست

مقالات مرتبط