علت و راه‌های رفع تیرگی باسن و سفید کردن مقعد

رفع تیرگی باسن
673

علت و راه‌های رفع تیرگی باسن و سفید کردن مقعد

زمان مطالعه: 5 دقیقه

معمولا ناحیه باسن و مقعد پوست تیره‌تری نسبت به بقیه قسمت‌های بدن دارد. این تیرگی می‌تواند از دلایل مختلفی ناشی شود. تیره بودن پوست این قسمت می‌تواند ظاهر ناخوشایندی ایجاد کند و سبب نارضایتی و عدم اعتماد به نفس فرد شود.

در این نوشته قصد داریم علت تیرگی باسن را بررسی کنیم و روش‌های رفع تیرگی باسن و سفید کردن مقعد را به شما معرفی کنیم. اگر این موضوع جزو دغدغه‌های شما نیز هست، تا پایان این نوشته از مجله زیبایی جردن با ما همراه باشید.

علت تیرگی باسن چیست؟

زیاد بودن پیگمنت‌های پوست می تواند توسط مجموعه‌ای از عوامل ایجاد شود، از قرار گرفتن در معرض نور خورشید گرفته تا مشکلات پوستی، در مورد پوست باسن و نواحی تیره دیگر نیز همینطور است.

دکتر کریستینا سمکوا، مشاور متخصص پوست در کلینیک کادوگان، می‌گوید: «پوست در چین‌های باسن، زیر بغل، آرنج و پشت زانوها، همگی دارای غلظت بالاتری از ملانوسیت‌ها هستند – سلول‌هایی که ملانین تولید می‌کنند، که مسئول رنگدانه‌های پوست ما است.»

این نواحی همچنین اصطکاک بیشتری را تجربه می کنند که می تواند منجر به تحریک پوست و در نهایت هایپرپیگمانتاسیون شود. هایپرپیگمانتاسیون همان زیاد بودن پیگمنت‌های پوست و تیرگی پوست در ناحیه است.

سمکوا می‌گوید از شایع‌ترین دلایل این تیرگی می‌تواند آکنه یا مشکل فولیکولیت نیز باشد. این مشکل باعث می‌شود که فولیکول مو ملتهب یا عفونی شود. ظاهری شبیه آکنه دارد که با جوش‌های کوچک سرسفید در اطراف فولیکول مو یا برجستگی‌های قرمز کوچک مشخص می شوند. فولیکولیت می‌تواند به دلیل پوشیدن لباس‌های تنگ و عرق کردن پوست ایجاد شود.

لباس‌های تنگ می‌توانند کثیفی، عرق، سلول‌های مرده پوست و باکتری‌ها را در پوست به دام بیندازند و از تنفس پوست جلوگیری کنند. سمکوا می‌گوید که این مسئله منجر به التهاب فولیکول مو می‌شود.

اگر ورزش کنید و لباس‌های آغشته به عرق خود را برای مدتی بپوشید، می‌توانید احتمال مشکل تیره شدن ناحیه باسن را افزایش دهید. سمکووا می‌گوید: «عرق، گرد و غبار و کثیفی را به دام می‌اندازد و هر چه بیشتر لباس را بپوشید، پوست طولانی‌تر در معرض عوامل تحریک‌کننده باقی می‌ماند.»(1)

روش‌های خانگی درمان تیرگی باسن

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم قصد داریم در این نوشته راه‌های رفع تیرگی باسن را به شما معرفی کنیم. ابتدا با معرفی درمان‌های خانگی شروع می‌کنیم.

زردچوبه

زردچوبه یکی از درمان‌های خانگی در دسترس است که می‌تواند روند روشن شدن ران‌ها و باسن شما را تسریع بخشد. استفاده روزانه از خمیر زردچوبه نتایج بهتری به همراه خواهد داشت. ۲ تا ۳ قاشق زردچوبه بردارید و مقداری ماست به آن اضافه کنید. با هم مخلوط کنید و خمیر را روی نواحی تیره باسن پخش کنید. اجازه دهید خشک شود و سپس با آب بشویید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا حاوی خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است که می‌تواند سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد و باعث درخشندگی پوست شود. آلوئه ورا طبیعتی بسیار تسکین‌دهنده دارد، زیرا می‌تواند پوستی سالم، انعطاف پذیر و درخشان را ایجاد کند. مقداری ژل آلوئه ورا تازه بردارید و ران‌ها و باسن خود را با آن ماساژ دهید. پس از خشک شدن کامل، آن را با آب بشویید.

آب سیب‌زمینی و عسل

سیب زمینی دارای خواص سفیدکنندگی طبیعی پوست است در حالی که عسل دارای خواص مرطوب کنندگی برای صافی و لطافت پوست شماست. این ترکیب می‌تواند به رفع تیرگی باسن کمک کند. آب سیب زمینی را بگیرید و مقداری عسل به آن اضافه کنید. با هم مخلوط کنید و روی قسمت داخلی ران و باسن بمالید. بعد از مدتی محل را با آب سرد بشویید. این درمان را دو یا سه بار در روز تکرار کنید تا پوستی سفید و درخشان داشته باشید.

زیتون و شکر

شکر حاوی خواص لایه برداری است. از این رو می‌تواند سلول های مرده پوست را از بین ببرد و پوست شما را هیدراته نگه دارد. روغن زیتون حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌تواند با باکتری‌ها مبارزه کند، بنابراین پوستی سالم به شما می‌دهد. دو قاشق شکر بردارید و مقداری روغن زیتون به آن اضافه کنید. با هم مخلوط کنید و باسن و قسمت داخلی ران خود را با آن بشویید. با حرکات دایره‌ای ماساژ دهید و با آب بشویید.

آب پرتقال

آب پرتقال حاوی خواص سفیدکنندگی است که می‌تواند پوست را تازه و درخشان کند. آب پرتقال می‌تواند به شما کمک کند به مرور از شر لکه‌های تیره خلاص شوید. می‌توانید با استفاده از پرتقال و مالیدن آن به نواحی تیره باسن به روشن‌تر شدن پوست این ناحیه کمک کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب می تواند برای رفع تیرگی باسن و داخل ران موثر باشد و همچنین به التیام احساس سوزش کمک می‌کند. مقداری سرکه سیب بردارید و مقداری آب به آن اضافه کنید. با هم مخلوط کنید و روی نواحی تیره بمالید. اجازه دهید خشک شود و با آب بشویید. سرکه سیب حاوی خواص مرطوب کنندگی نیز هست که می‌تواند پوست شما را هیدراته و مرطوب نگه دارد. (2)

رفع تیرگی مقعد
رفع تیرگی مقعد

روش‌های پزشکی رفع تیرگی باسن

علاوه بر درمان‌های خانگی، روش‌های پزشکی و دارویی موثری نیز وجود دارند که می‌توانند برای رفع تیرگی باسن و مقعد به شما کمک کنند. در این قسمت موثرترین و بهترین این روش‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

کرم‌ها و ژل‌های روشن‌کننده

این کرم‌ها و ژل‌ها می‌توانند در کاهش تیرگی و روشن‌تر کردن پوست باسن و سفید کردن مقعد موثر باشند. اما قبل از خرید هر نوع کرم یا پمادی بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کرده و از عدم آلرژی پوستی نسبت به آن مطمئن شوید.

لایه برداری

لایه‌بردارها می‌توانند سلول‌های مرده پوست را از بین ببرند و باعث جایگزین شدن سلول‌های تازه شوند. این کار به رفع تیرگی باسن و روشن‌تر شدن آن کمک می‌کند. برای استفاده از لایه‌بردارهای شیمیایی حتما باید با تجویز پزشک اقدام کنید.

لیزر درمانی

لیزر یک راه موثر و سریع برای رفع تیرگی است. تابش اشعه لیزر پیگمنت‌های رنگدانه‌ای پوست را از بین برده و باعث روشن شدن نواحی باسن و کشاله ران و مقعد می شود. یک روش غیرتهاجمی و ماندگار که می‌توانید برای رفع تیرگی باسن از آن استفاده کنید.

جمع بندی

امروزه روشن بودن پوست نواحی خصوصی بدن مثل اندام تناسلی و ناحیه باسن و مقعد جزو معیارهای زیبایی به شمار می‌رود و تیرگی این نواحی می‌تواند بر اعتماد به نفس فرد تاثیر منفی بگذارد. در این نوشته سعی کردیم علت تیرگی این ناحیه را بررسی کنیم و روش‌های خانگی و پزشکی رفع تیرگی باسن و سفید کردن مقعد را به شما معرفی نماییم.

سوالات متداول رفع تیرگی مقعد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بیماری پوستی پاکسازی پوست

مقالات مرتبط