جوش سرسیاه
179

جوش سرسیاه؛ علت، علائم، درمان و پیشگیری

زمان مطالعه: 6 دقیقه

جوش سرسیاه یک بیماری پوستی بسیار شایع است که بیشتر صورت، گردن، پشت و سینه شما را درگیر می‌کند. دلایل مختلفی برای بروز این جوش‌ها وجود دارد، از جمله چربی بیش از حد روی پوست و تحریک فولیکول مو. جوش‌های سرسیاه معمولاً نوجوانان را درگیر می‌کنند، اما می‌توانند در هر سنی ایجاد شوند. بنابراین افراد معمولا دنبال راهی برای درمان جوش سرسیاه هستند.

در این نوشته از مجله زیبایی کلینیک جردن قصد داریم درباره این موضوع صحبت کنیم. جوش سرسیاه چیست؟ علت جوش سرسیاه چیست؟ علائم این جوش‌ها چیستند؟ این جوش‌ها چطور درمان می‌شوند؟ درمان خانگی جوش سرسیاه چیست؟ آیا فشار دادن جوش سرسیاه مجاز است؟ چطور از بروز آنها پیشگیری کنیم؟

جوش سرسیاه چیست؟

جوش‌های سرسیاه نوعی آکنه (آکنه ولگاریس) هستند. آنها برآمدگی‌های باز روی پوست هستند که با چربی اضافی و پوست مرده پر می‌شوند. به نظر می‌رسد کثیفی در برآمدگی است، اما انعکاس نور نامنظم از فولیکول مسدود شده در واقع باعث ایجاد لکه‌های تیره می‌شود.

جوش‌های سرسیاه برآمدگی‌های کوچک، دردناک و تغییر رنگ داده‌ای هستند که در نوک آن مایع غلیظ و سفید مایل به زرد (چرک) قرار دارد.

چه کسانی دچار جوش سرسیاه می‌شوند؟

جوش‌های سرسیاه معمولاً نوجوانان و جوانانی را تحت تأثیر قرار می‌دهند که تحت تغییرات هورمونی قرار می‌گیرند. با این حال، بسیاری از بزرگسالان تا دهه 20، 30 و بعد از آن همچنان آکنه دارند. حتی برخی برای اولین بار در بزرگسالی دچار جوش‌های سر سیاه می‌شوند.

جوش سر سیاه بسیار رایج است. برخی از محققان معتقدند که جوش‌های سرسیاه تقریباً همه را در طول زندگی تحت تأثیر قرار می‌دهد. آنها بیشتر در بین نوجوانان شایع هستند، اما 10٪ تا 20٪ از بزرگسالان نیز جوش های سر سیاه دارند.

جوش سر سیاه
جوش سر سیاه

علائم جوش سر سیاه چیست؟

جوش های سرسیاه شکل خفیف‌تری از آکنه هستند. برجستگی‌های تیره و باز در پوست شما مشخصه اصلی جوش‌های سرسیاه است. آنها مانند جوش‌های سرسفید درد ندارند و احساس ناراحتی ایجاد نمی‌کنند.

علت بروز جوش سرسیاه چیست؟

غدد چربی در سراسر بدن شما قرار دارند و بیشتر آنها به فولیکول‌های مو متصل می‌شوند. دانه‌های سر سیاه و سرسفید کومدون هستند (کومدو منفرد). جوش‌های سرسیاه کومدون‌های باز و جوش‌های سر سفید کومدون‌های بسته هستند. کومدون زمانی رخ می‌دهد که فولیکول مو/غده چربی ملتهب شود. التهاب می‌تواند در نتیجه موارد زیر رخ دهد:

  • افزایش تولید سبوم (مواد روغنی تولید شده توسط غدد چربی).
  • تشکیل غیرطبیعی کراتین (پروتئینی که به ساخت مو، پوست و ناخن شما کمک می‌کند).
  • افزایش هورمون‌ها (آندروژن).
  • افزایش حضور باکتری روی پوست که باعث ایجاد آکنه می‌شود.
علت جوش سرسیاه
علت جوش سرسیاه

درمان جوش سرسیاه

داروهای بدون نسخه می‌توانند جوش‌های سر سیاه را درمان کنند. این داروها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اسید سالیسیلیک: برای جوش های سرسیاه به عنوان پاک کننده یا لوسیون بدون نسخه در دسترس است. این دارو به برداشتن لایه بالایی پوست آسیب دیده کمک می‌کند. اسید سالیسیلیک سلول‌های مرده پوست را حل می‌کند تا از گرفتگی فولیکول‌های مو جلوگیری کند.
  • اسید آزلائیک: جو، گندم، چاودار و سایر غلات مختلف به طور طبیعی حاوی اسید آزلائیک هستند. میکروارگانیسم‌های روی پوست شما را می‌کشد و تورم را کاهش می‌دهد.
  • بنزوئیل پراکسید: این دارو به عنوان یک محصول بدون نسخه مانند  Clearasil ،  Stridex و   PanOxyl به عنوان ژل یا شستشو در دسترس است. این دارو باکتری‌های سطحی را هدف قرار می‌دهد که اغلب آکنه را تشدید می‌کنند. غلظت‌های کمتر و فرمولاسیون‌های شستشو کمتر باعث تحریک پوست شما می‌شود. تحریک (خشکی) یک عارضه جانبی شایع است.
  • رتینوئیدها (مشتقات ویتامین A): رتینوئیدها مانند Retin-A ،Tazorac و Differin (که اکنون بدون نسخه در دسترس است)، جوش های سرسیاه و سرسفید را از بین می‌برند و به جلوگیری از مسدود شدن منافذ کمک می‌کنند. ممکن است متوجه تغییر رنگ پوست یا لایه برداری شوید. استفاده از رتینوئیدها به صورت یک روز در میان یا استفاده همزمان از آنها به عنوان مرطوب کننده می‌تواند این عوارض را کاهش دهد.

اگر جوش‌های سرسیاه شما با داروهای بدون نسخه از بین نرفتند، پزشک ممکن است اینها را توصیه کند:

  • رتینوئیدهای تجویزی: رتینوئیدهای تجویزی قوی‌تر از رتینوئیدهای بدون نسخه هستند.
  • آنتی بیوتیک‌های خوراکی: آنتی بیوتیک‌های خوراکی باکتری‌هایی را که باعث ایجاد جوش‌های سرسیاه می‌شوند کاهش می‌دهند.
  • میکرودرم ابریژن: یک متخصص پوست از یک ابزار تخصصی برای “سنباده زدن” پوست شما استفاده می‌کند. برداشتن لایه های بالایی پوست، گرفتگی‌هایی را که باعث ایجاد جوش‌های سرسیاه می‌شوند، آزاد می‌کند.
  • لایه برداری شیمیایی: لایه برداری شیمیایی از یک محلول شیمیایی ملایم برای برداشتن لایه‌های پوست و کاهش جوش سرسیاه استفاده می‌کند.
  • لایه برداری پوست با لیزر: لایه برداری پوست با لیزر پرتوهای کوتاه و متمرکز نور را به سمت جوش‌های سر سیاه شما هدایت می‌کند. پرتوهای نور مقدار چربی تولید شده توسط غدد چربی را کاهش می‌دهند.
جوش سرسیاه بینی
جوش سرسیاه بینی

درمان خانگی جوش سرسیاه

چند درمان خانگی وجود دارد که ممکن است به درمان جوش سرسیاه کمک کند:

  • روغن درخت چای: روغن درخت چای می‌تواند از رشد باکتری‌ها جلوگیری کرده یا آن را متوقف کند. مقدار کمی روغن درخت چای را روی یک اپلیکاتور پنبه‌ای بمالید و روی جوش‌های سرسیاه خود بمالید.
  • اسکراب شکر یا نمک: اسکراب‌های شکر و نمک سلول‌های مرده روی سطح پوست شما را خراشیده (لایه برداری می‌کند). صورت خود را خیس کنید، یک اسکراب نمک یا شکر را روی نواحی آسیب دیده خود بمالید و پوست خود را با حرکات دایره ای کوچک تا 30 ثانیه ماساژ دهید. پس از پایان کار صورت خود را با آب بشویید.
  • خمیر دندان: یکی دیگر از روش‌های خانگی برای از بین بردن جوش سر سیاه، استفاده از خمیردندان است. مقداری خمیردندان را در ظرفی بریزید و با مسواک به آرامی هم بزنید که نرم شود. مسواک آغشته به خمیردندان را روی پوست تمیز مورد نظر بمالید. بعد از 5 دقیقه پوست خود را آبکشی نمائید.
  • چای سبز: برگ‌های مرطوب چای سبز می‌تواند به کاهش تولید چربی در پوست شما کمک کند. چای سبز نیز یک آنتی اکسیدان است. برگ‌های خشک چای سبز را با آب مخلوط کنید و برگ‌های مرطوب را با حرکات دایره ای کوچک به مدت 30 ثانیه روی پوست خود ماساژ دهید. پس از پایان کار صورت خود را با آب بشویید.(1)
درمان خانگی جوش سرسیاه
درمان خانگی جوش سرسیاه

آیا فشار دادن جوش سرسیاه اشکالی ندارد؟

از بین بردن یا بیرون کشیدن دانه‌های سر سیاه می‌تواند بسیار وسوسه انگیز و رضایت بخش باشد. با این حال، از بین بردن جوش‌های سرسیاه می‌تواند چندین مشکل ایجاد کند:

  1. شما نمی‌توانید کل جوش سر سیاه را از بین ببرید. حتی ممکن است جوش سرسیاه را بیشتر به داخل پوست خود فشار دهید که می‌تواند باعث تحریک دردناک شود.
  2. ممکن است باکتری یا روغن بیشتری را به دهانه جوش سرسیاه وارد کنید. دانه‌های سر سیاه شما می‌توانند بزرگ‌تر یا حتی پخش شوند.
  3. التهاب یا جای زخم: پوست شما حساس است و ناخن‌های شما بسیار قوی‌تر از پوست شما هستند. هنگامی که از ناخن‌های خود برای اعمال فشار زیادی به پوست خود برای از بین بردن جوش سر سیاه استفاده می‌کنید، ممکن است پوست خود را تحریک کرده یا به طور جدی آسیب وارد کنید.

چطور از بروز جوش سرسیاه پیشگیری کنیم؟

پیشگیری از جوش‌های سر سیاه در طول تغییرات طبیعی هورمونی اگر غیرممکن نباشد، دشوار است. اما برخی چیزها می‌تواند کمک کند:

  • صورت خود را روزانه با آب گرم و یک پاک کننده ملایم صورت بشویید.
  • به طور معمول از مرطوب کننده استفاده کنید.
  • لازم نیست استفاده از آرایش را متوقف کنید، اما سعی کنید از محصولات “غیر کومدوژنیک” استفاده کنید و در پایان هر روز آرایش را پاک کنید.
  • دست‌های خود را به صورتتان نمالید.

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

جوش سرسیاه یک بیماری شایع پوستی است که اکثر افراد به ویژه نوجوانان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از آنجا که عمدتاً نوجوانان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بسیاری از مردم جوش های سرسیاه را به عنوان چیزی که از دوران کودکی به بزرگسالی انتقال داده شده نسبت می‌دهند و به پزشک مراجعه نمی‌کنند.

با این حال، علیرغم اینکه آنها چقدر رایج هستند، می‌توانند تأثیر شدیدی بر سلامت روان شما داشته باشند. اگر متوجه علائم اضطراب یا افسردگی به دلیل وجود جوش‌های سرسیاه شدید، حتما با پزشک خود صحبت کنید و برای درمان جوش سرسیاه اقدام کنید.

سوالات متداول جوش سرسیاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جوش و اسکار

مقالات مرتبط