سردرد بعد از بوتاکس

علت سردرد بعد از بوتاکس و راه درمان آن

بروز سردرد بعد از بوتاکس یکی از اتفاقاتی است که برای درصد زیادی از افراد رخ می‌دهد. این سردرد معمولاً خفیف و مختصر است. تنها حدود 1٪ از این سردردها ممکن است شدید، ناتوان کننده و طولانی باشند. این عارضه جانبی ممکن است چند ساعت پس از درمان بروز کند. اما علت بروز سردرد پس از بوتاکس چیست؟ چطور می‌توان این سردرد را درمان کرد؟ آیا جای نگرانی وجود دارد؟

در این نوشته از مجله زیبایی کلینیک جردن به بررسی این موضوع می‌پردازیم و سوالات رایج را پاسخ می‌دهیم. اگر سردرد بعد از تزریق بوتاکس دغدغه شما هم هست، حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

بوتاکس چگونه عمل می‌کند؟

بوتاکس برگرفته از کلستریدیوم بوتولینوم، نوروتوکسینی است که از نظر پزشکی برای درمان بیماری‌های عضلانی خاص استفاده می‌شود. همچنین از نظر زیبایی برای از بین بردن خطوط و چین و چروک صورت با فلج کردن موقت عضلات زیرین استفاده می‌شود.

هنگامی که برای درمان بوتاکس به متخصص پوست مراجعه می‌کنید، در واقع برای درمان سم بوتولینوم می‌روید که به آن جوانسازی بوتولینوم نیز گفته می‌شود. بوتاکس نام تجاری سم بوتولینوم نوع A است.

سه تا از شناخته شده‌ترین نام‌های تجاری عبارتند از:

برخی اوقات فرد پس از تزریق بوتاکس احساس سردرد می‌کند. در واقع بروز سردرد  بعد از بوتاکس می‌تواند یکی از عوارض جانبی موقتی آن باشد. اما دلیل بروز آن چیست و چطور باید رفع شود؟ در ادامه مقاله به پاسخ این سوالات می‌پردازیم.(1)

علت سردرد بعد از بوتاکس چیست؟

سردرد ممکن است پس از انجام تزریق بوتاکس به دلایل مختلف ایجاد شود. در اینجا دلایل احتمالی بروز این سردرد را بررسی می‌کنیم:

• یکی این است که وقتی بوتاکس تزریق می‌شود، عضله مورد نظر ابتدا اسپاسم می‌کند و در نهایت آرام می‌شود و فلج می‌شود. این اسپاسم عضلانی ممکن است باعث سردرد شود.
  • همچنین اگر رگ خونی در طول تزریق بوتاکس آسیب ببیند و هماتوم (حوضچه خون) ایجاد شود، ممکن است سردرد ایجاد شود. این اتفاق ممکن است باعث سردرد همراه با یک توده حساس و کبود شده روی پوست شود.
  • ضربه زدن تصادفی سوزن به استخوان جمجمه
  • استرس/اضطراب ناشی از تزریق بوتاکس نیز ممکن است در بروز سردرد نقش داشته باشد.
  • ناخالصی احتمالی در یک دسته خاص از بوتاکس

خبر خوب این است که سردردهای مربوط به تزریق بوتاکس خفیف به نظر می‌رسند و یک تا سه روز پس از درمان برطرف می‌شوند. گزارش‌های بسیار نادری از سردردهای مرتبط با بوتاکس وجود دارد که شدید بوده و یا برای هفته‌ها ادامه داشته‌اند. در این موارد غیرعادی، متخصصان گمان می‌کنند که سردرد ممکن است ناشی از یک تکنیک معیوب یا وجود نوعی ناخالصی در بوتاکس مورد استفاده باشد.

جالب است که بدانید اگرچه برخی از افراد پس از درمان بوتاکس سردرد بعد از بوتاکس را تجربه می‌کنند، اما بوتاکس می‌تواند به عنوان درمان سردرد نیز استفاده شود: یک مطالعه در سال 2010 نشان داد که بوتاکس می‌تواند برای جلوگیری از سردردهای مزمن روزانه و میگرن استفاده شود.

علت سر درد بعد بوتاکس

چطور سردرد بعد از بوتاکس را درمان کنیم؟

سردردهای مرتبط با بوتاکس را معمولاً می‌توان با داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) مانند تایلنول (استامینوفن) یا یک داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) مانند موترین یا ادویل (ایبوپروفن) کاهش داد.

اینها همان داروهایی هستند که برای درمان سردردهای تنشی مورد استفاده قرار می‌گیرند – یک درد کسل‌کننده و فشار مانند که در اطراف کل سر احساس می‌شود.

از آنجایی که تایلنول و NSAID ها برای برخی از افراد مناسب نیستند، قبل از مصرف حتما با پزشک خود صحبت کنید. به عنوان مثال، از مصرف NSAID ها در افرادی که مشکلات سلامت زمینه‌ای خاصی مانند بیماری قلبی، نارسایی کلیه، یا سابقه خونریزی معده دارند، باید اجتناب شود.

به خاطر داشته باشید که برخی از پزشکان ممکن است توصیه کنند بیماران خود از NSAID ها به طور کلی اجتناب کنند. به این دلیل که NSAID ها می‌توانند خون را رقیق کنند و ممکن است باعث ایجاد یا تشدید هر گونه کبودی یا آسیب عروق خونی شوند.

راه دیگر این است که در دوره بعدی دوز تزریق بوتاکس خود را کاهش دهید و ببینید آیا سردرد بعد از بوتاکس شما هم کمتر می‌شود یا خیر.(2)

سردرد بعد از تزریق بوتاکس

عوارض جانبی بوتاکس چیست؟

پس از درمان بوتاکس، برخی از افراد یک یا چند مورد از عوارض جانبی زیر را تجربه می‌کنند:

• واکنش آلرژیک
  • کهیر
  • سفتی عضلات
  • مشکل در بلع
  • ضعف عضلانی
  • علائم سرماخوردگی

لازم به توضیح است که اگر تزریق بوتاکس در کلینیک معتبر و به دست پزشک متخصص انجام شود امکان بروز عوارض جدی خیلی کم است. بنابراین مراجعه به مراکز زیبایی قانونی و معتبر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مراقبتهای بعد از بوتاکس شامل چیست؟

با رعایت مراقبت های بعد از بوتاکس می‌توانید عوارض جانبی احتمالی را زودتر رفع کرده و همچنین به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید. مهم‌ترین مراقب‌های بعد از بوتاکس عبارتند از:

• تا چند ساعت بعد از بوتاکس سر خود را پایین نیندازید.
  • در معرض نور مستقیم خورشید و حرارت و گرما قرار نگیرید.
  • برای کاهش کبودی یا تورم از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • شب هنگام خوابیدن مراقب باشید که روی صورت خود و ناحیه تزریق شده نخوابید.
  • تا 48 ساعت از فعالیت‌های شدید و ورزش سنگین خودداری کنید.
  • ناحیه تزریق شده را دستکاری نکنید و به آن فشار وارد ننمایید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر سردرد شما شدید است یا علیرغم درمان ادامه دارد، لطفاً با پزشکی که درمان بوتاکس شما را انجام داده است تماس بگیرید.

در نهایت، اگر به طور مداوم پس از تزریق دچار سردرد می‌شوید، با پزشک  خود صحبت کنید. آنها ممکن است بتوانند دوز کمتری از بوتاکس را تزریق کنند یا محل تزریق را در ویزیت بعدی شما تغییر دهند تا از سردرد جلوگیری شود.

بوتاکس یک داروی همه کاره است که برای کاهش خطوط و چین و چروک‌های صورت، پیشگیری از سردردهای میگرنی مزمن و درمان عضلات بیش فعال و سایر بیماری‌ها استفاده می شود. سردرد یک عارضه جانبی احتمالی است که ممکن است با تزریق بوتاکس سر، گردن یا صورت رخ دهد.

خوشبختانه این عارضه جانبی خفیف است و اغلب با داروهای مسکن بدون نسخه قابل تسکین است. اما اگر همچنان نگران هستید با پزشک خود تماس بگیرید.

در این نوشته سعی کردیم درباره سردرد بعد از بوتاکس و علت و راه‌های رفع آن صحبت کنیم. بوتاکس با کاربردهای چندوجهی و مشخصات ایمنی قوی، مطمئناً یک داروی فوق العاده است. با این وجود، اگر قصد تزریق بوتاکس را دارید، حتماً به دنبال کلینیک معتبر و پزشک متخصص باشید که آموزش و تجربه کافی برای انجام آن‌ها داشته باشد. متاسفانه بسیاری از عوارض جانبی که گزارش شده‌اند در نتیجه مراجعه به مراکز غیرقانونی، آرایشگاه‌‌ها و افراد غیر متخصص رخ داده‌اند. توصیه ما مراجعه به کلینیک فوق تخصصی پوست و مو جردن با مدیریت پروفسور نیلفروش زاده است. کافی است یکبار امتحان کنید.

همچنین، توجه داشته باشید که انجام بوتاکس اغلب مستلزم تعهد شماست. به این دلیل که اثر بوتاکس موقتی است و معمولا حدود سه تا چهار ماه ماندگاری دارد. این احتمال وجود دارد که برای حفظ هر گونه نتیجه زیبایی یا درمانی دلخواه به تزریق‌های مکرر نیاز داشته باشید.

سوالات متداول سردرد بعد از بوتاکس

جوانسازی پوست دانشنامه بوتاکس مراقب های قبل و بعد عمل