چین و چروک دور چشم؛ علت + سریع‌ترین راه درمان

چین و چروک دور چشم
75

چین و چروک دور چشم؛ علت + سریع‌ترین راه درمان

زمان مطالعه: 8 دقیقه

با افزایش سن، پوست شما مقداری خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. عوامل محیطی، مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید و ژنتیک، در چگونگی ظاهر شدن چین و چروک‌ها و خطوط ریز اولیه روی صورت افراد نقش دارند. پوست اطراف چشم‌ها ناحیه‌ای است که احتمالاً زودتر نشانه‌های پیری را نشان می‌دهد، زیرا ناحیه زیر کره چشم (حفره اطراف چشم) دارای پوست نازکی با رگ‌های خونی است.

داشتن خطوط زیر چشم و چین و چروک دور چشم یکی از بخش‌های معمول پیری است. با این حال، در صورت تمایل، می‌توانید از طریق چندین روش پیشگیرانه و درمان خانگی آنها را برطرف کنید. در این مقاله از مجله زیبایی کلینیک جردن به تمامی سوالات شما در این خصوص پاسخ خواهیم داد.

علت چین و چروک دور چشم چیست؟

شایع‌ترین علت خطوط ریز و چین و چروک دور چشم شما پیری است. اما ممکن است عوامل دیگری نیز در ایجاد آنها نقش داشته باشند، از جمله:

  • اشعه ماوراء بنفش
  • سیگار کشیدن
  • حرکت دادن زیاد عضلات اطراف چشم
  • فاکتورهای محیطی

اشعه ماوراء بنفش

اشعه مضر فرابنفش (UV) کلاژن پوست شما را تجزیه می‌کند. کلاژن پروتئین اصلی در بافت پوست شما و کلید حفظ ساختار صورت شما در طول زمان است.

اشعه ماوراء بنفش می‌تواند با قرار گرفتن در معرض آفتاب (بدون محافظت) و تخت‌های برنزه کننده پوست شما را تحت تاثیر قرار دهد. به گفته سازمان غذا و دارو (FDA)، قرار گرفتن محافظت نشده در معرض اشعه ماوراء بنفش منجر به ظاهر شدن زودتر چین و چروک دور چشم و خطوط صورت می‌شود.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن پوست شما را در معرض استرس اکسیداتیو اضافی قرار می‌دهد و به کلاژن و الاستین آن آسیب می‌رساند و این منجر به چین و چروک می‌شود.

سیگار همچنین رگ‌های خونی صورت شما را منقبض می‌کند، گردش خون به رگ‌های خونی شما را مسدود می‌کند و پوست شما را از ویتامین A محروم می‌کند.

حرکات و حالات تکراری

حالات چهره مثل لبخند زدن، اخم کردن، و درهم گره کردن ابروها می‌تواند باعث ایجاد خطوط ریز روی صورت شما شود.

حتی عادات خواب شما می‌تواند باعث ایجاد خطوط ریز شود، اگر ماهیچه‌های صورت هر شب هنگام خواب به بالش فشار داده شوند. با افزایش سن، پوست شما توانایی خود را برای بازگشت به شکل اصلی خود از دست می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که خوابیدن با صورت فرو رفته در بالش می‌تواند باعث ایجاد خطوط زیر چشم شود.

فاکتورهای محیطی

عوامل محیطی مثل هوای خشک، باد و آلودگی نیز می‌توانند در ایجاد خطوط و چین و چروک دور چشم نقش داشته باشند.

چین و چروک زیر چشم
چین و چروک زیر چشم

درمان خانگی چین و چروک دور چشم

برخی درمان‌های خانگی، انتخاب‌ سبک زندگی درست و محصولات مراقبت از پوست ممکن است به کاهش خطوط ریز دور چشم کمک کنند که در ادامه اشاره خواهیم کرد و سپس به تفصیل هرکدام را شرح خواهیم داد.

برخی از گزینه‌های سبک زندگی عبارتند از:

  • تمرینات صورت
  • درمان آلرژی
  • داشتن یک رژیم غذایی متعادل
  • اجتناب از قرار گرفتن در معرض آفتاب
  • کاهش یا ترک سیگار
  • خواب کافی
  • عدم استفاده از روبالشتی‌های ابریشمی یا ساتن

مراحل مراقبت از پوست عبارتند از:

  • لایه برداری
  • مرطوب کننده
  • اجتناب از محصولات آسیب زننده به پوست
  • ماساژ و استفاده از غلتک‌های صورت
  • استفاده از ماسک برای دور چشم

مواد مفید شامل:

  • ویتامین C موضعی
  • رتینوئیدها
  • کوآنزیم Q10 (CoQ10)
  • پپتیدها
  • پروبیوتیک‌های موضعی
  • اسید هیالورونیک

تمرینات صورت برای سفت کردن پوست

خیلی از افراد اعلام کرده‌اند که برخی از تمرینات صورت در سفت کردن پوست زیر چشم موثر هستند. همچنین می توانید ماساژ صورت را اضافه کنید.

درمان آلرژی

آلرژی اغلب باعث التهاب اطراف چشم شما می‌شود. همچنین می‌تواند باعث آبریزش چشمان شما شود. مالیدن یا خاراندن چشم‌ها به دلیل علائم آلرژی می‌تواند به قرمزی چشم‌ها کمک کرده و پوست شما را خشک کند.

درمان علائم آلرژی می‌تواند به صورت شما ظاهری آرام‌تر بدهد و همچنین می‌تواند در دراز مدت از پوست دور چشم شما محافظت کند.

لایه برداری آرام پوست

می توانید به آرامی پوست خشکی را که زیر چشم شما تشکیل می‌شود لایه برداری کنید تا رشد سلول‌های جدید را تقویت کنید. فقط از محصولاتی استفاده کنید که مخصوص لایه برداری و ماساژ ناحیه زیر چشم شما هستند.

استفاده از کرم دور چشم

کمبود رطوبت می‌تواند خطوط ریز و چین و چروک دور چشم شما را افزایش دهد. به دنبال مرطوب‌کننده‌هایی باشید که سرشار از موادی هستند که باعث افزایش گردش خون و رشد سلول‌های جدید می‌شوند.

رتینول (مشتق شده از ویتامین آ)، پپتیدها و اسید هیالورونیک، همگی توسط محققان و متخصصان تایید می‌شوند.

محصولات زیر چشم به شکل ژل و سرم خنک کننده ممکن است برای مبارزه با خطوط ریز بهترین عملکرد را داشته باشند.

استفاده از ماسک برای رفع چین و چروک دور چشم

برخی از ماسک‌ها می‌توانند به کاهش چین و چروک دور چشم و طراوت بخشیدن به پوست این ناحیه به شما کمک کنند.

  • ماسک سفیده تخم مرغ: سفیده تخم مرغ به‌عنوان ماسک کلاژن دور چشم شناخته می‌شود و تاثیر بالایی در رفع چین و چروک دارد. اگر به سفیده تخم مرغ قرص ویتامین E اضافه کرده و یا آن را با عسل ترکیب کنید شاهد تاثیر فوق العاده‌اش در جوانسازی پوست خواهید بود.
  • ماسک خیار: قدیمی‌ترین و بهترین ماسک برای ناحیه دور چشم ماسک خیار است. تاثیر خیار در آبرسانی و مرطوب کنندگی معروف است. خیار را رنده کرده و به مدت بیست دقیقه دور چشم خود بگذارید و سپس به آرامی آن را بشویید.
  • ماسک چای سبز: چای سبز شامل ترکیب شیمیایی به نام پلی‌فنول است و می‌تواند ضمن طراوت بخشیدن به پوست، چین و چروک اطراف چشم را کاهش دهد.

اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید

شما می‌توانید با محافظت از پوست خود در برابر اشعه ماوراء بنفش از ایجاد خطوط ریز و چین و چروک دور چشم جلوگیری کنید. همیشه وقتی بیرون می‌روید از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 30 استفاده کنید، حتی اگر هوا آفتابی نباشد.

اگر در روز چندین ساعت در معرض نور مستقیم خورشید هستید، از کلاه لبه‌دار و عینک آفتابی برای محافظت از چشمان خود استفاده کنید. استفاده از این موارد فواید زیادی از جمله پیشگیری از ایجاد چین و چروک دور چشم برای شما خواهد داشت.

رژیم غذایی متعادل

ویتامین C، ویتامین A و ویتامین E همگی اغلب در محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شوند. با گنجاندن غذاهای غنی از این ویتامین‌ها در رژیم غذایی خود، به پوست خود (و بقیه بدنتان) کمک می‌کنید تا سلول‌های جدید سالمی تشکیل دهند.

برخی از محققان بر این باورند که ارتباط قوی بین رژیم غذایی متعادل و پوست سفت وجود دارد. مرکبات رنگارنگ، هویج و کدو تنبل را در نظر بگیرید و میزان این ویتامین‌ها را در رژیم غذایی خود افزایش دهید.

ویتامین C موضعی

ویتامین C موضعی، مثل ویتامین C که در کرم‌ها و سرم‌ها یافت می‌شود، می‌تواند به آبرسانی ناحیه زیر چشم کمک کند و خطوط ریز و چین و چروک دور چشم را صاف کند.

طبق یک مطالعه قدیمی‌تر در سال 2009، ویتامین C به عنوان اسید اسکوربیک به پوست کمک می‌کند رطوبت خود را با کاهش از دست دادن آب حفظ کند.

ویتامین C همچنین برای تحریک تولید کلاژن شناخته شده است. بر اساس یک مطالعه در سال 2020 بر نمونه‌های پوست انسان (پوست واقعی انسان که در محیط کشت قرار داده شده)، ترکیب ویتامین C و اسکوالان برای افزایش ضخامت اپیدرم و تولید کلاژن III (نوعی کلاژن مفید برای بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و هیدراتاسیون) کمک کننده است.  

رتینوئیدها

رتینوئیدهای مشتق شده از ویتامین A به کاهش خطوط ریز و چین و چروک دور چشم و روی سطح پوست کمک می‌کنند. آنها برای خنثی کردن رادیکال‌های آزاد که ممکن است به کلاژن آسیب برسانند، عمل می‌کنند و سطح استرس اکسیداتیو پوست را کاهش می‌دهند.

طبق یک مطالعه سال 2019، رتینوئیدها عملکرد محافظتی پوست را تقویت می‌کنند و تخریب سلول‌های پوست را کند می‌کنند.

کوآنزیم  Q10

کوآنزیم (CoQ10) Q10 یکی دیگر از مواد قوی است که می‌تواند به کاهش چین و چروک دور چشم و خطوط ریز کمک کند.

پپتیدها

پپتیدها آمینو اسیدهایی هستند که پروتئین‌های خاصی را که مورد نیاز پوست است، می‌سازند. آنها یکی دیگر از مواد تقویت کننده کلاژن هستند.

در حالی که مولکول‌های کلاژن به راحتی در پوست جذب نمی‌شوند، پپتیدها جذب پوست می‌شوند. انها به جای نشستن روی لایه بالایی، به پوست نفوذ می‌کنند. هنگامی که این کار را انجام می دهند، به خاصیت ارتجاعی، بهبود سد پوستی و کاهش چین و چروک کمک می‌کنند.

پروبیوتیک‌های موضعی

صحبت در مورد پروبیوتیک‌ها و سلامت روده و مراقبت از پوست سالهاست که در حال افزایش است. طبق یک مطالعه در سال 2015، برخی از پروبیوتیک‌ها تولید سرامیدها را در پوست افزایش می‌دهند، چربی‌هایی که رطوبت را در پوست حفظ می‌کنند.

یک مطالعه در سال 2016 به اثرات ضد پیری پروبیوتیک‌های موضعی اشاره کرد، از جمله:

  • بازگرداندن pH پوست
  • کاهش استرس اکسیداتیو
  • کاهش پیری
  • بهبود عملکرد سد پوست.

اسید هیالورونیک

اسید هیالورونیک به پوست شما ساختار و حجم می‌دهد، به این معنی که به عنوان یک مرطوب کننده عمل می‌کند و مولکول‌های آب را روی سطح پوست شما نگه می‌دارد. این بدان معنی است که پوست شما هیدراته می‌شود.

در مطالعه‌ای در سال 2014، محققان دریافتند که نانو هیالورونیک اسید موضعی و مولکولی کم، عمق چین و چروک دور چشم و سطح پوست را تغییر می‌دهد، رطوبت و خاصیت ارتجاعی را افزایش می‌دهد و بهتر از سایر محصولات مشابه جذب پوست می‌شود.

داروهای DIY

برخی از موادی که می توانید در فروشگاه مواد غذایی پیدا کنید ممکن است به کاهش خطوط و چین و چروک دور چشم و پوست کمک کند.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که ژل آلوئه ورا به طور قابل توجهی ظاهر چین و چروک‌ها را کاهش می‌دهد و همچنین کلاژن و هیدراتاسیون را هنگام استفاده روی پوست اضافه می‌کند.

یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که کرم پوستی ساخته شده از غشای تخم مرغ باعث کاهش عمق چین و چروک، محافظت در برابر رادیکال‌های آزاد و افزایش تولید کلاژن برای 20 زن سالم بین 45 تا 65 سال در طی 8 هفته شده است.

خطوط دور چشم
خطوط دور چشم

روش‌های زیبایی برای کاهش چین و چروک دور چشم

همچنین راه‌هایی برای درمان خطوط زیر چشم با استفاده از روش‌های زیبایی و درمان‌های پوست صورت وجود دارد، از جمله:

این موارد باید مشورت و تحت نظر یک پزشک متخصص پوست و مو انجام گیرد. مراجعه به بهترین کلینیک زیبایی ریسک عوارض و خطرات را کاهش خواهد داد.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی را می‌توان روی صورت اعمال کرد تا سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد و باعث رشد سلول‌های جدید شود. لایه برداری شیمیایی نمی‌تواند چین و چروک‌های عمیق را درمان کند یا پوست افتاده را سفت کند، اما ممکن است بتواند خطوط ریز و چین و چروک دور چشم شما را کاهش دهد.

فیلرها

فیلرهای پوستی به پوست زیر یا اطراف چشم تزریق می‌شوند تا ظاهر صورت را حجیم کنند. فیلرها موقتی هستند و اکثر محصولات نتایجی را به شما می‌دهند که 6 ماه تا 2 سال دوام می‌آورند. اما تزریق فیلر یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای رفع چین و چروک زیر چشم است.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن یک روش محبوب و کم تهاجمی است که برای لایه برداری پوست شما استفاده می‌شود. برای این درمان اغلب از هندپیس نوک الماسی در نواحی حساس پوست مانند چشمان شما استفاده می‌شود.

میکرودرم ابریژن سلول‌های مرده و کدر پوست را از بین می‌برد و گردش خون را در ناحیه‌ای از پوست که در آن فشار وارد می‌شود، تقویت می‌کند.

لیزرها

لیزر به عنوان درمان خطوط و چین و چروک دور چشم به طور فزاینده‌ای محبوب می‌شود. چندین نوع لیزر درمانی برای این منظور موجود است. لیزر فرکشنال یکی از گزینه‌هایی است که با ایجاد سوراخ‌های میکروسکوپی در پوست برای تحریک تولید کلاژن و الاستین عمل می‌کند.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یک روش درمانی محبوب است که ظاهر خطوط و چین و چروک دور چشم و پوست را کاهش می‌دهد.

در طی این روش، از سوزن‌های ریز برای ایجاد سوراخ در پوست استفاده می‌شود که می‌توان به دنبال آن از کرم یا سرم پوست استفاده کرد. با بهبودی پوست، کلاژن تحریک شده و خطوط ریز و بافت پوست را بهبود می‌بخشد.

بوتاکس

مقدار کمی بوتاکس را می‌توان به عضلات هدف زیر چشم تزریق کرد و با شل شدن آن ناحیه، ظاهر چین و چروک را کاهش داد.

با توجه به آکادمی پوست آمریکا  (AAD)، در روش تزریق بوتاکس اکثر افراد نتایج را تنها در 3 تا 7 روز مشاهده می‌کنند و کاهش قابل توجهی در ظاهر چین و چروک را به مدت 3 تا 4 ماه تجربه می‌کنند.(1)

بیشتر بخوانید:

کلام آخر

ایجاد برخی خطوط ریز و چین و چروک دور چشم طبیعی است. گرچه محصولات مراقبت از پوست، محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش و سبک زندگی سالم ممکن است باعث جلوگیری از خطوط ریز یا کاهش ظاهر آنها شود، شاید نتوانید به طور کامل از آنها جلوگیری کنید. برای مشاوره حرفه‌ای درباره رفع خطوط و چین و چروک این ناحیه حساس به یک پزشک یا متخصص پوست در یک کلینیک پوست و مو و زیبایی معتبر مراجعه کنید.

سوالات متداول چین و چروک دور چشم

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جوانسازی پوست

مقالات مرتبط