بهترین روش‌های پزشکی و غیرپزشکی برای رفع غبغب

رفع غبغب
246

بهترین روش‌های پزشکی و غیرپزشکی برای رفع غبغب

زمان مطالعه: 7 دقیقه

داشتن غبغب یکی از معضلاتی است که افرادی با آن روبرو هستند و این مشکل تاثیر زیادی روی چهره آنها گذاشته است. اما شما می‌توانید با انجام تمرینات ورزشی، کاهش وزن یا روش‌های پزشکی از شر غبغب خلاص شوید.

غبغب که به عنوان چربی زیر چانه نیز شناخته می‌شود، یک اتفاق رایج است و زمانی اتفاق می‌افتد که لایه‌ای از چربی در زیر چانه شما تشکیل شود. این مشکل اغلب با افزایش وزن همراه است، اما می‌تواند به دلیل ژنتیک یا شل شدن پوست ناشی از افزایش سن نیز ایجاد شود. اما چه راه هایی برای از بین بردن غبغب وجود دارد؟ بهترین روش از بین بردن غبغب چیست؟ روش‌ غیر پزشکی برای رفع غبغب چیست؟ در این نوشته راه‌های غیر پزشکی و پزشکی موثری را برای رفع غبغب به شما عزیزان معرفی می‌کنیم. اگر شما هم از این مشکل رنج می‌برید حتما تا پایان این مقاله از مجله زیبایی کلینیک جردن با ما همراه باشید.

علت وجود غبغب چیست؟

 در مورد علل غبغب، دلایل نسبتاً ساده هستند. اغلب اوقات، غبغب به دلیل چاقی یا حتی کمی اضافه وزن است. در حالی که لزوماً جای نگرانی وجود ندارد، علت اصلی آن می‌تواند باعث مشکلات سلامتی شود و یا زیبایی صورت را تحت تاثیر قرار دهد.

به عنوان مثال، چاقی، که علت اصلی غبغب است، می‌تواند با چندین مشکل سلامتی از جمله نرخ مرگ و میر بالاتر، فشار خون بالا، دیابت نوع 2، بیماری قلبی و غیره مرتبط باشد همچنین وجود غبغب هارمونی و زیبایی خطوط صورت را به هم ریخته و حالت ناخوشایندی ایجاد می‌کند.

چاقی تنها دلیل دو چانه نیست. ژنتیک نیز در این امر نقش دارد. به این ترتیب، برخی از افراد به لطف عوامل ارثی، خط فک قوی‌تر یا نرم‌تری دارند. حتی افراد لاغر ممکن است به دلیل نداشتن تراکم عضلانی، غبغب داشته باشند که در نتیجه ترکیب چربی بدن بالاتر است.

روش‌های غیر پزشکی برای رفع غبغب

روش‌های غیر پزشکی شامل تمرینات مخصوص و رژیم و ورزش می‌شوند که درباره هرکدام توضیح می‌دهیم.

ورزش صورت برای رفع غبغب

در حالی که هیچ مدرک علمی مبنی بر اینکه تمرینات چانه برای از بین بردن غبغب شما کار می‌کند وجود ندارد، اما شواهدی مبنی بر اثربخش بودن آن گزارش شده است. در اینجا شش تمرین معرفی می‌کنیم که ممکن است به تقویت عضلات و پوست در ناحیه غبغب شما کمک کند. هر تمرین را چند بار در روز تکرار کنید. به خاطر داشته باشید که همیشه قبل از انجام یک ورزش صورت جدید با پزشک خود مشورت کنید.

تمرین فک پایین

  1. سر خود را به عقب خم کنید و به سقف نگاه کنید.
  2. فک پایین خود را به سمت جلو فشار دهید تا کشش زیر چانه احساس شود.
  3. ده ثانیه صبر کنید.
  4. فک خود را شل کنید و سر خود را به حالت خنثی برگردانید.
  5. تا 10 بار این حرکت را تکرار کنید.

تمرین توپ زیر چانه

  1. یک توپ حدود 23 سانتی‌متری را زیر چانه قرار دهید.
  2. چانه خود را روی توپ فشار دهید.
  3. چندین بار این تمرین را در روز تکرار کنید.
  4. هر بار سه ست 8 تا 10 تایی انجام دهید.

تمرین غنچه کردن لب‌ها

  1. با سر کج به عقب، به سقف نگاه کنید.
  2. لب‌های خود را طوری جمع کنید که گویی سقف را می‌بوسید تا ناحیه زیر چانه خود را بکشید.
  3. سر خود را به حالت عادی خود برگردانید.
  4. سه ست 8 تا 10 تایی این تمرین را انجام دهید.

تمرین درآوردن زبان

  1. با نگاه مستقیم به جلو، زبان خود را تا جایی که می‌توانید بیرون بیاورید.
  2. زبان خود را به سمت بالا و به سمت بینی بلند کنید.
  3. 10 ثانیه نگه دارید و رها کنید.
  4. این تمرین را 10 بار تکرار کنید.
  5. سه ست 8 تا 10 تایی انجام دهید.

تمرین کشیدن گردن

  1. سر خود را به عقب خم کنید و به سقف نگاه کنید.
  2. زبان را به سقف دهان خود فشار دهید.
  3. 5 تا 10 ثانیه نگه دارید و رها کنید.
  4. 10 بار این کار را تکرار کنید.

تمرین فک پایین در دو جهت

  1. سر خود را به عقب خم کنید و به سقف نگاه کنید.
  2. سر خود را به سمت راست بچرخانید.
  3. فک پایین خود را به سمت جلو بلغزانید.
  4. 5 تا 10 ثانیه نگه دارید و رها کنید.
  5. با چرخاندن سر به چپ تکرار کنید.
  6. 10 بار این تمرین را تکرار کنید.
روش‌های از بین بردن غبغب
روش‌های از بین بردن غبغب

کوچک کردن غبغب با رژیم غذایی

اگر غبغب شما ناشی از افزایش وزن است، کاهش وزن ممکن است آن را کوچک‌تر کند یا از شر آن خلاص شوید. بهترین راه برای کاهش وزن، داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم است.

برخی از دستورالعمل‌های تغذیه سالم عبارتند از:

  • وعده‌های بیشتری از میوه و سبزیجات در روز بخورید.
  • غلات تصفیه شده را با غلات کامل جایگزین کنید.
  • از مصرف غذاهای فرآوری شده خودداری کنید.
  • پروتئین بدون چربی مانند مرغ و ماهی بخورید.
  • از چربی‌های سالم مانند روغن زیتون، آووکادو و آجیل استفاده کنید.
  • لبنیات کم چرب بخورید.
  • در حد نیاز کالری روزانه خود بمانید.
  • علاوه بر داشتن یک رژیم غذایی سالم، نیاز دارید تا فعالیت بدنی بیشتری برای کاهش وزن داشته باشید.
  • با کاهش عدد در مقیاس شما، ممکن است صورت شما لاغرتر شود.

روش‌های پزشکی برای رفع غبغب

اگر غبغب شما به دلیل ژنتیک باشد، سفت کردن ناحیه با ورزش ممکن است کمکی نکند، همچنین مشخص نیست که آیا کاهش وزن به شما کمک می‌کند یا خیر. در این مورد، پزشک ممکن است روش‌های درمانی مانند موارد زیر را پیشنهاد کند:

اندولیفت غبغب

اندولیفت یکی از مدرن‌ترین و جدیدترین روش‌های جوانسازی بدون جراحی است که برای انواع نواحی صورت و بدن استفاده می‌شود. در این روش با استفاده از لیزر، فیبر‌هایی به لایه‌های عمقی پوست فرستاده و باعث تحریک آنان می‌شود. اندولیفت غبغب به سفت کردن پوست شل، کاهش چربی و افزایش کلاژن سازی کمک می‌کند.

لیپولیز غبغب

لیپولیز که به عنوان لیپواسکالپچر نیز شناخته می‌شود، از لیپوساکشن یا گرمای لیزر برای ذوب چربی و کانتور کردن پوست استفاده می‌کند. در بیشتر موارد، یک بی حس کننده موضعی تنها چیزی است که در طول لیپولیز برای درمان غبغب مورد نیاز است.

لیپولیز فقط چربی را درمان می‌کند. پوست اضافی را از بین نمی‌برد و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش نمی‌دهد. عوارض جانبی لیپولیز ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تورم
  • کبودی
  • درد
از بین بردن غبغب
از بین بردن غبغب

مزوتراپی غبغب

مزوتراپی یک روش کم تهاجمی است که مقادیر کمی از ترکیبات حل کننده چربی را از طریق یک سری، تزریق می‌کند. در سال 2015، سازمان غذا و دارو، یک داروی تزریقی مورد استفاده در مزوتراپی یعنی اسید دئوکسی کولیک (Kybella) را تایید کرد. اسید دئوکسی کولیک به بدن شما در جذب چربی‌ها کمک می‌کند.

برای مزوتراپی غبغب ممکن است 20 تزریق یا بیشتر اسید دئوکسی کولیک در هر درمان لازم باشد. شما می‌توانید در مجموع تا شش جلسه درمان داشته باشید و باید حداقل 1 ماه بین جلسات صبر کنید.

اسید دئوکسی کولیک در صورت تزریق نادرست ممکن است باعث آسیب جدی عصبی شود. فقط یک متخصص پوست یا یک پزشک با تجربه جراحی پلاستیک که در مورد دارو آگاه است باید این تزریق‌ها را انجام دهد.

عوارض جانبی احتمالی اسید دئوکسی کولیک و سایر داروهای تزریقی مزوتراپی عبارتند از:

  • تورم
  • کبودی
  • درد
  • بی حسی
  • قرمزی

هایفوتراپی غبغب

هایفوتراپی یکی دیگر از روش‌های غیرتهاجمی برای از بین بردن غبغب است. در این روش امواج فراصوت با ورود به لایه‌های عمیق پوست، به از بین بردن چربی‌ها و افزایش کلاژن سازی کمک می‌کند. هایفوتراپی غبغب بدون نقاهت است و عوارض جانبی بسیار کمی خواهد داشت.

برای انجام هر روشی، مهم‌ترین نکته، مراجعه به یک کلینیک معتبر و قانونی تخصصی است. کلینیک فوق تخصصی پوست و مو جردن در تهران، مفتخر به انجام انواع روش‌های زیبایی برای رفع غبغب و سایر موارد با بالاترین دقت و کیفیت است. کافی است برای دریافت مشاوره رایگان با مرکز ما تماس بگیرید: تماس با کلینیک جردن

عمل پیکرتراشی غبغب یا سابمنتوپلاستی

عمل پیکرتراشی شامل برداشتن رسوبات چربی و سفت کردن عضلات زیر چانه و گردن می‌شود. این عمل با بیهوشی عمومی انجام می‌شود. ابتدا روی نواحی مورد نظر علامت ‌گذاری می‌شود و پوست با محلول ضد‌عفونی ‌کننده کاملا تمیز می‌شود. بعد از بیهوشی برش‌هایی در امتداد خط رویش مو ایجاد می‌شود تا چربی و پوست اضافی را از زیر فک پایین حذف کنند.

ماهیچه‌های زیرین گردن مثل پلاتیسما می‌توانند در صورت نیاز کشیده و سفت شوند. وقتی این برداشت چربی و سفت کردن ماهیچه‌ها انجام شد، برش‌ها را بخیه می‌زنند. زخم‌ها معمولا قابل‌ دیدن نیستند، زیرا برش‌های جراحی به صورت استراتژیک و در محل‌هایی ایجاد می‌شوند که زیاد در معرض دید نباشند.

سریعترین راه رفع غبغب چیست؟

بهترین راه برای خلاص شدن از شر چربی‌های اضافی در هر نقطه از بدن، داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم است. هنگام تلاش برای از بین بردن غبغب، صبور باشید. غبغب یک شبه از بین نمی‌رود، مگر اینکه لیپوساکشن، مزوتراپی، اندولیفت یا لیپولیز به عنوان سریعترین راه برای برداشتن غبغب انجام دهید. بسته به اندازه غبغب شما، ممکن است چند ماه طول بکشد تا کوچک شود.

حفظ وزن سالم به شما کمک می‌کند در بسیاری از موارد از غبغب جلوگیری کنید. همچنین دارای مزایای اضافی است زیرا خطرات تهدیدکننده سلامتی که چاقی به همراه دارد مثل موارد زیر را کاهش می‌دهد:

  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • آپنه خواب
  • بیماری قلبی
  • سرطان‌های خاص
  • سکته(1)
قبل و بعد از بین بردن غبغب
قبل و بعد از بین بردن غبغب

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

بروز غبغب به دلایل متعددی اتفاق می‌افتد. قبل از انجام یک روش تهاجمی، کاهش وزن، ورزش‌های صورت و چانه را امتحان کنید، مگر اینکه مطمئن باشید که علت آن ژنتیک است. قبل از شروع رژیم غذایی و برنامه ورزشی، با پزشک خود صحبت کنید. آنها به هر گونه نگرانی سلامتی شما رسیدگی می‌کنند و به شما در تعیین اهداف کاهش وزن سالم کمک می‌کنند. آنها همچنین برنامه غذایی متناسب با سبک زندگی شما را توصیه می‌کنند.

اگر رژیم غذایی و ورزش به رفع غبغب شما کمک نکرد، از پزشک خود بپرسید که بهترین روش پزشکی برای از بین بردن غبغب شما چیست. متخصصان کلینیک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جوانسازی پوست دانشنامه اندولیفت دانشنامه مزوتراپی دانشنامه هایفوتراپی

مقالات مرتبط