کرایوتراپی

کرایوتراپی استفاده از سرمای شدید برای انجماد و برداشتن بافت‌های غیر طبیعی است. پزشکان از این روش برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی (از جمله زگیل و اسکین تگ) و برخی سرطان‌ها از جمله سرطان پروستات، دهانه رحم و کبد استفاده می‌کنند. به این درمان کرایوآبلیشن نیز می گویند.

اما کرایوتراپی دقیقا چیست و چرا انجام می‌شود؟ این روش چطور عمل می‌کند؟ این روش چگونه انجام می‌شود؟ مزایا و معایب این درمان چیست؟

در این نوشته از مجله زیبایی کلینیک جردن این روش درمانی را به شما معرفی کرده و به سوالات مطرح شده پاسخ می‌دهیم. با ما همراه باشید.

کرایوتراپی چیست؟

کرایو تراپی چیست؟ این روش درمانی است که در آن پزشک شما سرمای شدید را برای انجماد و تخریب بافت‌های غیر طبیعی اعمال می‌کند. برای ایجاد این سرمای شدید، پزشک شما از ماده‌ای مثل نیتروژن مایع یا گاز آرگون استفاده می‌کند.

کرایوتراپی می‌تواند برای درمان انواع بیماری‌های پوستی و برخی سرطان‌ها از جمله سرطان پروستات و کبد استفاده شود. این درمان می‌تواند بافت را به صورت خارجی (روی پوست) و داخلی (داخل بدن) درمان کند. این درمان را می‌توان کریوابلیشن نیز نامید.

چرا پزشکان از کرایوتراپی استفاده می‌کنند؟

کرایوتراپی یک روش درمانی کم تهاجمی است. این نوع درمان بافت آسیب دیده بیمار را که می‌تواند ناشی از انواع مشکلات یا بیماری‌ها باشد، از بین می‌برد. کرایوتراپی معمولاً بدون جراحی باز انجام می‌شود. اکثر افراد به سرعت و با درد کمی بهبود می‌یابند. پزشک شما ممکن است کرایو تراپی را برای موارد زیر توصیه کند:

• سرطان استخوان
  • سرطان دهانه رحم، سرطان کبد یا سرطان پروستات
  • سلول‌های پیش سرطانی در دهانه رحم (انتهای پایین رحم)
  • شرایط پوستی پیش سرطانی و سرطان‌های پوست در مراحل اولیه، از جمله کارسینوم سلول سنگفرشی و کارسینوم سلول بازال
  • رتینوبلاستوما (سرطان شبکیه در کودکان)
  • مشکلات پوستی مانند زگیل، اسکین تگ‌ها یا لکه‌های تیره.
دستگاه کرایوتراپی

کرایوتراپی چگونه عمل می‌کند؟

در طول کرایوتراپی، پزشک سرمای شدید را روی بافت‌های غیرطبیعی اعمال می‌کند. سلول ها نمی‌توانند در این سرمای شدید دوام بیاورند و پس از درمان می‌میرند.

پزشک شما می‌تواند از چند ماده مختلف برای ایجاد سرمای شدید مورد استفاده در سرما درمانی استفاده کند. این مواد می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

• نیتروژن مایع
  • اکسید نیتروژن مایع
  • گاز آرگون.

انواع روش‌های کرایوتراپی

روش‌های کرایوتراپی مختلفی برای انجماد بافت وجود دارد. روشی که پزشک شما از سرما استفاده می‌کند به محل بافت غیر طبیعی بستگی دارد.

خارجی: اگر بافت روی پوست شما قرار داشته باشد، پزشک شما معمولاً از یک دستگاه اسپری یا سواب پنبه‌ای برای استفاده از عامل انجماد استفاده می‌کند.

داخلی: برای درمان شرایط داخل بدن، مانند سلول‌های پیش سرطانی یا تومور، پزشک شما از ابزاری به نام کرایوپروب استفاده می‌کند. این پروب از طریق یک برش کوچک در پوست شما وارد می‌شود.

کرایوتراپی خارجی باعث می شود که پوست یخ زده تاول زده و پوست کنده شود تا پوست جدید سالم رشد کند. هنگامی که سلول‌های غیرطبیعی در طول کرایو تراپی داخلی منجمد می‌شوند و می‌میرند، سیستم ایمنی شما به پاکسازی بافت از بدن کمک می‌کند. (1)

انواع کرایوتراپی

کرایوتراپی سه نوع مختلف دارد که در اینجا آنها را معرفی می‌کنیم:

کرایوتراپی نیتروژن مایع

به این روش انجماد- ذوب دوبل هم گفته می‌شود. این روش برای درمان ضایعات پوستیريال زگیل، و بافت سرطانی مناسب است. نیتروژن مایع ماده اصلی برای سرمادرمانی در این روش است. این ماده دمای -196 درجه را ایجاد می‌کند. نیتروژن مایع به درون ضایعه پوستی نفوذ کرده و آن را از بین می‌برد.

کرایوتراپی با یخ دی اکسید کربن

در این روش از سیلندر حاوی دی اکسید کربن بر روی ناحیه آسیب دیده استفاده می‌شود.

سرمادرمانی با DMEP

این روش برای درمان زگیل در دمای -57 درجه استفاده می‌شود. این روش ممکن است با درد، سوزش، التهاب و قرمزی همراه باشد. برای کاهش این عوارض پزشک دارو تجویز می‌کند.

چگونه باید برای کرایوتراپی آماده شویم؟

اکثر افراد برای آماده شدن برای کرایوتراپی روی پوست نیازی به انجام کار خاصی ندارند. پزشک قبل از کرایوتراپی داخلی دستورالعمل‌هایی را به شما می‌دهد تا به شما در آماده شدن کمک کند.

ممکن است مجبور شوید چند روز قبل از کرایوسرجری داخلی، مصرف برخی داروها مانند آسپرین یا رقیق‌کننده‌های خون را متوقف کنید. سایر دستورالعمل‌های ویژه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• محدود کردن مقدار خوردن یا نوشیدن قبل از عمل
  • داشتن یک همراه در روز عمل برای اینکه شما را به خانه برساند.

کرایوتراپی چگونه انجام می‌شود؟

اگر کرایوتراپی خارجی انجام می‌دهید، پزشک شما سرما را با یک دستگاه اسپری یا سواب پنبه‌ای اعمال می‌کند. پزشکان معمولاً از نیتروژن مایع برای این نوع تصفیه استفاده می‌کنند.

برای کرایوتراپی داخلی، کرایوپروب از طریق یک برش کوچک در پوست شما وارد می‌شود. پزشک شما ممکن است از تصویربرداری اولتراسوند برای هدایت کرایوپروب به سمت بافتی که قرار است منجمد شود، استفاده کند.

بسته به محل سلول‌های غیر طبیعی، ممکن است بیهوشی موضعی یا بیهوشی عمومی به شما داده شود. بی حسی موضعی برای بی حس کردن یک نقطه خاص عمل می‌کند، در حالی که بیهوشی عمومی در طول جراحی برای خواباندن شما استفاده می‌شود.

کرایو تراپی

بعد از کرایوتراپی چه انتظاری باید داشته باشم؟

اگر برای یک بیماری پوستی خارجی کرایوتراپی انجام می‌دهید، ناحیه تحت درمان بعد از درمان قرمز می‌شود و احتمالاً تاول می‌زند. هر درد خفیفی باید بعد از حدود سه روز از بین برود. ناحیه تحت درمان یک دلمه تشکیل می‌دهد که معمولاً در عرض یک تا سه هفته بهبود می‌یابد.

پس از کرایو تراپی داخلی، ممکن است تا سه روز ناراحتی یا درد خفیف در ناحیه آسیب دیده داشته باشید. زنانی که کرایوتراپی روی دهانه رحم انجام می‌دهند ممکن است از چند روز تا چند هفته ترشحات آبکی داشته باشند.

مزایا و معایب کرایوتراپی چیست؟

کرایوسرجری یک روش درمانی کم تهاجمی است. در مقایسه با جراحی سنتی، معمولاً درد و خونریزی کمتری دارد و خطر آسیب رساندن به بافت سالم نزدیک سلول‌های غیر طبیعی کمتر است.

طبق منابعی که کرایوتراپی کل بدن را تبلیغ می‌کنند، ممکن است این روش برای «هر کسی که می‌خواهد سلامت و ظاهر خود را بهبود بخشد» – که طبق برآورد تقریباً برای همه افراد اینطور است – و همچنین برای گروه‌های دیگر شامل مزایای زیر باشد:

• بهبودی پس از یک آسیب ورزشی دردناک
  • یک بیماری مزمن دردناک مانند آرتریت روماتوئید
  • ورزشکارانی که می خواهند عملکرد خود را بهبود بخشند
  • بهبود خلق و خو یا کاهش اضطراب

خطرات کرایوتراپی اندک است، اما ممکن است عوارضی ایجاد شود. این عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• خونریزی، گرفتگی یا درد بعد از کرایوتراپی در اطراف دهانه رحم.
  • شکستگی استخوان.
  • آسیب عصبی که منجر به از دست دادن احساس می‌شود.
  • تورم، جای زخم و عفونت پوست.

چشم انداز افرادی که کرایوتراپی می‌کنند چیست؟

پزشکان با موفقیت بسیاری از مشکلات را با کرایوتراپی درمان می‌کنند. اکثر بیماری‌های پوستی که با کرایوتراپی درمان می‌شوند، پس از درمان به مراقبت خاصی نیاز ندارند.

برخی از افرادی که کرایو تراپی داخلی دارند باید فعالیت خود را برای چند روز پس از عمل محدود کنند. پزشک به شما اطلاع می‌دهد که چه زمانی می‌توانید به روال عادی خود بازگردید. ممکن است برای برداشتن تمام بافت‌های غیر طبیعی به بیش از یک درمان کرایوتراپی نیاز داشته باشید.

چه زمانی باید با پزشکم تماس بگیرم؟

در صورت مشاهده علائم عفونت پس از کرایوتراپی با پزشک خود تماس بگیرید. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• سرخی.
  • چرک
  • تب بی دلیل

همچنین اگر بعد از بهبودی از کرایوتراپی همچنان متوجه مشکل پوستی شدید، باید به پزشک خود مراجعه کنید.

در این نوشته از مجله زیبایی کلینیک جردن درمان کرایوتراپی را به شما عزیزان معرفی کردیم و درباره مزایا، معایب، کاربردها و انواع این روش درمانی صحبت کردیم. اقدام به موقع و استفاده از این روش، می‌تواند در درمان بسیاری از مشکلات پوستی و بافتی به شما کمک کند.

کلینیک فوق تخصصی پوست و مو جردن با بهترین تجهیزات، محیط بهداشتی و پزشکی، و تیم متخصصان مجرب و کارآمد، می‌تواند این درمان و همچنین تمامی خدمات زیبایی را به شما ارائه دهد.