کم پشتی موها
77

کم پشتی مو؛ علت، علائم + 7 درمان ضروری

زمان مطالعه: 6 دقیقه

داشتن موهای پرپشت و سالم بخش مهمی از زیبایی افراد است. کم پشتی موها می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بی‌افتد. در این مقاله از مجله زیبایی کلینیک جردن درباره علت و درمان کم‌پشتی موها و هرآنچه که نیاز دارید دراین‌باره بدانید صحبت خواهیم کرد. اگر خود یا اطرافیان دچار این مشکل هستید، حتما برای دریافت اطالاعات بیشتر دراین‌باره تا انتها همراه ما باشید.

علت کم پشتی مو چیست؟

کم پشتی مو می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. ژنتیک، سبک زندگی و برخی از شرایط پزشکی و داروها از علل کم پشتی موها هستند.

عادت‌های سبک زندگی که عامل کم پشتی مو است می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آسیب رساندن به موها: این مورد شامل مواردی مثل رنگ کردن موها، دکلره موها، استفاده زیاد از سشوار و اتو مو است. همچنین استفاده زیاد از محصولات مو مثل اسپری‌ها و ژل‌های مو می‌تواند باعث ریزش مو و در نتیجه کم پشتی مو شود.
  • محکم بستن موها: محکم بستن و کشیدن موها می‌تواند به مرور زمان باعث کم پشتی مو شود.
  • عدم دریافت مواد غذایی کافی و مفید: دریافت نکردن مواد غذایی مفید مثل: آهن، فولیک اسید و سایر مواد معدنی می‌تواند باعث کم پشتی مو، ریزش و به اندازه کافی رشد نکردن موهای جدید شود.
  • استرس: استرس با افزایش هورمون‌هایی مثل کورتیزول مرتبط است. استرس بیش از اندازه می‌تواند باعث تلوژن افلوویوم شود. به این معنی که موهای شما دچار ریزش می‌شوند و فولیکول‌های مو وارد فاز طولانی استراحت می‌شوند که در آن موهای جدید رشد نمی‌کنند.

همچنین کم پشتی موها ممکن است به صورت ارثی و ژنتیکی باشد و یا به دلایل شرایط پزشکی رخ دهد. شما ممکن است دچار کم پشتی مو شوید اگر:

  • به تازگی بچه‌دار شده‌اید
  • اخیرا مصرف قرص‌های ضدبارداری را متوقف کرده‌اید
  • دچار تغییرات هورمونی شده‌اید
  • وزن قابل توجهی را در مدت زمان کوتاهی از دست داده‌اید
  • تحت درمان برای یک بیماری خود ایمنی هستید
  • دچار نقص سیستم ایمنی هستید
  • دچار یک اختلال پوستی و یا عفونت هستید
  • کمبود ویتامین D دارید
  • دچار کمبود سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ریبوفلاوین، سلنیوم و روی هستید.
کم پشتی موی مرد و زن
کم پشتی موی مرد و زن

درمان کم پشتی مو چیست؟

برای کم پشتی مو درمان‌هایی وجود دارد که می‌توانند کمک کننده باشند. البته قبل از امتحان کردن آن‌ها باید با پزشک خود صحبت کنید. این موارد عبارتند از:

ماساژ پوست سر

این روش یک روش آسان و ارزان است که همه می‌توانند آن را انجام دهند. البته حتما دقت کنید این کار را به روش درست انجام دهید تا نتیجه عکس نداشته باشد. ماساژ پوست سر باید به آرامی و با اصول صحیح انجام شود تا نتیجه بدهد. به آرامی و با نوک انگشتان به پوست سر فشار آرام وارد کنید تا جریان خون در این ناحیه افزایش یابد. می‌توانید از ابزار مخصوص این کار یعنی ماساژور دستی پوست سر استفاده کنید. این کار همچنین باعث می‌شود سلول‌های مرده پوست نیز از بین بروند.

  • مزایا: مقرون به صرفه و در دسترس بودن.
  • معایب: کم پشتی مو ناشی از شرایط پزشکی را برطرف نمی‌کند.

استفاده از شامپو ضد ریزش

این شامپوها علاوه بر این‌که ادعا در کمک به بهبود ریزش مو و کم پشتی مو دارند، می‌توانند به عنوان حجم دهنده موها عمل کنند. این موضوع برای افرادی که موهای نازکی دارند مفید است. همچنین برخی از این شامپوها حاوی ویتامین‌ها و آمینو اسیدها هستند که به سلامت بیشتر پوست کف سر کمک می‌کند. برای به دست آوردن بهترین نتیجه، از این محصولات طبق دستورالعمل استفاده کنید. همچنین می توانید از پزشک خود در مورد استفاده از یک شامپوی قوی‌تر سوال کنید.

  • مزایا: بسیاری از شامپوهای ضد ریزش بدون نسخه در دسترس هستند.
  • معایب: ممکن است این شامپوها به تنهایی ریزش مو را برطرف نکنند و نیاز به تجویز پزشک داشته باشید.

استفاده از مولتی ویتامین‌ها

موهای سالم و زیبا به سلامت کلی بدن شما بستگی دارد. زمانی که شما دچار کمبود برخی از مواد غذایی هستید، موهای شما ممکن است رشد کندی داشته باشند یا رشد نکنند. آزمایش خون می تواند به تشخیص کمبود مواد مغذی بدن شما کمک کند.

بر اساس آزمایش شما و بسته به تشخیص پزشک، ممکن است برای شما مولتی ویتامین روزانه توصیه شود. موهای سالم برای ضخیم و قوی شدن به آهن، اسید فولیک و روی نیاز دارند. می‌توانید در رابطه با انتخاب برند مناسب با پزشک خود یا داروساز مشورت کنید.

با این حال باید دقت کنید اگر کمبود ویتامین ندارید و مواد مغذی مورد نیاز را دریافت می‌کنید، از مصرف ویتامین‌های اضافی خودداری کنید. دریافت بیش از حد برخی از مواد مغذی ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر داشته باشد.

  • مزایا: مولتی ویتامین ها می توانند به رفع ریزش موی ناشی از کمبودهای تغذیه ای کمک کنند و بدون نسخه در دسترس هستند.
  • معایب: در برخی موارد مقدار زیاد ویتامین‌ها در بدن ممکن است مضر باشد.

استفاده از مکمل فولیک اسید

اسید فولیک نوعی ویتامین B است که در برخی از مطالعات نشان داده شده است که کمبود آن ممکن است باعث برخی از انواع ریزش مو شود. اما با این حال، مانند مولتی ویتامین ها، شواهد کافی مبنی بر تضمین اسید فولیک برای کمک به ضخیم تر شدن موهای شما وجود ندارد.

  • مزایا: این مکمل‌ها بدون نسخه پزشک در دسترس هستند و می‌توانند کمبود این ماده را جبران کنند.
  • معایب: شواهد کافی در مورد اثربخشی آنها وجود ندارد.

بیوتین

بیوتین یا ویتامین B7 یک ماده مغذی محلول در آب است که به طور طبیعی در مواد غذایی مانند آجیل، عدس و جگر یافت می شود. اگر رژیم غذایی متعادلی داشته باشید، بعید است که بیوتین کمی داشته باشید. با این حال انواع مکمل بیوتین در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است.

اگر مکمل‌های ویتامین B5 مصرف می‌کنید، نباید بیوتین مصرف کنید. این دو وقتی با هم مصرف شوند، می توانند اثربخشی یکدیگر را کاهش دهند.

  • مزایا: بیوتین به صورت گسترده بدون نسخه پزشک در دسترس است.
  • معایب: شواهد کافی مبنی بر کمک این ماده به بهبود ریزش مو وجود ندارد.
عکس کم پشتی مو
عکس کم پشتی مو

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل که با نام تجاری Rogaine شناخته می شود، یک درمان بدون نسخه برای ریزش مو است که توسط FDA تایید شده است. محصول را مطابق دستورالعمل مصرف کنید تا نتیجه را مشاهده کنید. تا 16 هفته ممکن است زمان ببرد تا نتایج مشاهده شوند. مهم است از این محصول به صورت مداوم و طبق مقدار توصیه شده استفاده کنید. در غیر این صورت ممکن است نتیجه ای دریافت نکنید.

تحریک پوست سر و رشد موهای ناخواسته در صورت و گردن از عوارض احتمالی این دارو است.

  • مزایا: ماینوکسیدیل توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید شده است و بدون نسخه در دسترس است.
  • معایب: ممکن است باعث تحریک پوست سر شود. همچنین برای حفظ نتایج باید به صورت مداوم از آن استفاده کرد.

کورتیکواستروئیدها

به عنوان مثال بیماری آلوپسی آره آتا که یک اختلال خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می‌کند و باعث نازک شدن مو و ریزش ناگهانی مو می‌شود. کورتیکواستروئیدها در این موارد می‌توانند کمک کننده باشند.

  • مزایا: کورتیکواستروئیدها به درمان التهاب و ریزش موی مربوط به خود ایمنی کمک می کنند.
  • معایب: فقط با نسخه در دسترس است و استفاده طولانی مدت ممکن است باعث نازک شدن پوست و سایر عوارض جانبی شود.(1)

درمان خانگی کم پشتی مو

در این قسمت چند روش خانگی و سنتی را برای درمان کم پشتی مو به شما معرفی می‌کنیم.

تخم مرغ برای کم پشتی مو

تخم مرغ به دلیل ویتامین‌ها و مواد مغذی که دارد می‌تواند فولیکول‌های مو را برای رشد تحریک کند. دو تخم مرغ را با هم مخلوط کنید و هم بزنید، سپس این ماسک را روی موی خیس قرار دهید و به سر بمالید. بعد از سی دقیقه موهایتان را با یک شامپوی ملایم شستشو دهید.

تخم شنبلیله برای کم پشتی مو

تخم شنبلیله حاوی موادی است که تاثیر فراوانی بر تقویت موها و پرپشت کردن آنها دارند. تخم شنبلیله را از شب تا صبح در آب بخیسانید، سپس محلول را از صافی رد کرده و به موها و کف سر خود بمالید.

روغن رزماری برای کم پشتی مو

روغن رزماری تاثیر زیادی روی فولیکول‌های مو و تقویت آنها دارد. این روغن را می‌توانید روی قسمت‌های کم پشت موها و پوست سر بمالید تا با به جریان انداختن خون در پوست سر به رشد و تحریک موها کمک کند. روغن رزماری برای کم پشتی ابرو نیز استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

در این مقاله به مطالبی درباره کم پشتی موها پرداختیم. اگر دچار کم پشتی مو هستید، حتما با پزشک متخصص پوست و مو صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند به شما در تشخیص علت و احتمال وجود هرگونه بیماری زمینه ای کمک کند و برای شما بهترین درمان را در نظر بگیرند. همچنین شما می‌توانید در خصوص کم‌پشتی موهای خود با متخصصان کلینیک جردن مشاوره رایگان داشته باشید، جهت ارتباط با مشاوران کلیک کنید: تماس با ما

سوالات متداول کم پشتی مو

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بیماری مو مراقبت از مو

مقالات مرتبط