بهترین لیزر برای از بین بردن لک صورت و بدن

لیزر برای از بین بردن لک صورت و بدن
363

بهترین لیزر برای از بین بردن لک صورت و بدن

زمان مطالعه: 6 دقیقه

وجود لکه‌های تیره روی پوست صورت و بدن می‌تواند برای فرد ناخوشایند و آزاردهنده شود. به همین دلیل اکثر افرادی که این لک‌ها را دارند، دنبال راهی برای از بین بردن آنها هستند. خوشبختانه امروزه راه‌های متعددی برای اهداف زیبای و درمانی پوست وجود دارد. یکی از این روش‌ها، لیزر برای از بین بردن لک صورت و بدن است.

حتما فیلم لیزر لک صورت را در اینترنت دیده‌اید، اما این لیزردرمانی چطور عمل می‌کند و چه انواعی دارد؟ چه لک‌هایی را از بین می‌برد؟ آیا درد دارد؟ چند جلسه برای درمان نیاز است؟ آیا عوارض دارد؟ چه مراقبت‌هایی برای آن نیاز است؟ پاسخ این سوالات را در این نوشته از مجله زیبایی کلینیک جردن بگیرید.

لیزردرمانی پوست چگونه عمل می‌کند؟

درمان نور لیزر یک فلاش است، شبیه فلاش دوربین. فرکانس این نور به بهترین شکل توسط لکه‌های رنگدانه تیره در پوست جذب می‌شود. پوست روشن اطراف، که رنگدانه ندارد، آن نور را دریافت نمی‌کند، بنابراین سلول‌های رنگدانه تیره تقریباً تمام انرژی نور را جذب می‌کنند و به سادگی پس از چند روز پوسته پوسته می‌شوند.

وجود لکه‌ قهوه‌ای روی دست‌ها، بازوها یا صورت افراد غیرمعمول نیست. رنگدانه ثابت است و معمولاً نمی‌توانید آنها را احساس کنید زیرا صاف هستند و برآمده نیستند.

این لکه‌های قهوه‌ای اغلب به عنوان لکه‌های پیری، لکه‌های کبدی یا لکه‌های خورشیدی شناخته می‌شوند. در اصطلاح پزشکی، این لکه‌های قهوه ای به نام لنتیژین شناخته می‌شوند که اساساً لکه‌های ناشی از آفتاب ناشی از آسیب به پوست هستند. لنتیژین‌ها تمایل دارند پوست ما را تیره، پیر و فرسوده جلوه دهند.

لیزر برای درمان چه لک‌هایی موثر است؟

لیزر درمانی را می‌توان برای درمان لکه‌های ناخواسته ای که ممکن است به دلایل گوناگونی ظاهر شوند، استفاده کرد. بیشتر برای علائمی مانند موارد زیر استفاده می‌شود:

  • لکه‌های پیری: لکه‌های پیری لکه‌های مسطح، برنزه، قهوه‌ای یا سیاه هستند که اغلب در صورت، دست‌ها و سایر نواحی بدن که بیشتر در معرض نور خورشید هستند ظاهر می‌شوند.
  • روزاسه: روزاسه یک بیماری مزمن پوستی است که باعث قرمزی، برجستگی‌های کوچک و رگ‌های خونی قابل مشاهده روی صورت می‌شود.
  • هایپرپیگمانتاسیون: هایپرپیگمانتاسیون وضعیتی است که در آن لکه‌های پوست تیره‌تر از پوست اطراف می‌شوند. این اتفاق می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله قرار گرفتن در معرض نور خورشید، تغییرات هورمونی و برخی داروها باشد.
  • ملاسما: ملاسما یک بیماری شایع پوستی است که باعث ایجاد لکه‌های قهوه ای یا خاکستری مایل به قهوه‌ای روی صورت، به ویژه روی گونه‌ها، پیشانی، بینی و لب بالایی می‌شود. این لک‌ها اغلب به دلیل تغییرات هورمونی، مانند تغییراتی که در دوران بارداری رخ می‌دهد، ایجاد می‌شوند.
لیزر درمانی برای چه لک‌هایی مناسب است؟
لیزر درمانی برای چه لک‌هایی مناسب است؟

لیزردرمانی برای لک چطور انجام می‌شود؟

لیزر درمانی لکه‌های تیره، از لیزر نور شدید پالس (IPL) استفاده می‌کند. سر لیزر (به اندازه یک تمبر پستی) نوری را ساطع می‌کند که توسط سلول‌های تیره پوست جذب می‌شود. هر چه سلول پوست تیره‌تر باشد، انرژی بیشتری جذب می‌کند و آن سلول خاص را از بین می‌برد.

سپس سلول‌های مرده پوست به بالای پوست شما حرکت کرده و پوسته پوسته می‌شوند. همانطور که پوسته پوسته می‌شوند، فقط لکه‌های تیره را از بین می‌برید. سلول‌های پوست اطراف آسیبی نمی‌بینند. چون رنگدانه تیره ندارند، انرژی لیزر را جذب نمی‌کنند.

این درمان برای انواع پوست‌های روشن‌تر عالی است. از آنجایی که لیزر می‌تواند به وضوح بین پوست معمولی و نقطه تیره تمایز قائل شود، بسیار موثر است.

لایه برداری شیمیایی نیز می‌تواند به از بین بردن لکه‌های تیره کمک کند. اگر پوست تیره‌تری دارید، می‌توانید به جای لیزر درمانی، لایه‌برداری شیمیایی را انتخاب کنید، زیرا برای پوستی که رنگدانه بیشتری دارد، ایمن‌تر است.(1)

از بین بردن لک با لیزر
از بین بردن لک با لیزر

انواع لیزر برای از بین بردن لک صورت و بدن

انواع مختلفی از لیزر درمانی که علائم خاصی را برطرف می‌کنند، عبارتند از:

  • درمان با نور پالسی شدید (IPL): درمان لیزر IPL از نور با طیف وسیع برای هدف قرار دادن مناطق تغییر رنگ پوست استفاده می‌کن. این درمان  اغلب برای از بین بردن لکه‌ قهوه‌ای و قرمز ناشی از آسیب روزاسه یا آفتاب استفاده می‌شود.
  • لیزر ND: YAG: لیزر Nd:YAG یک نوع لیزر درمانی است که برای درمان لکه‌های قهوه‌ای ناخواسته مانند لکه‌های ناشی از افزایش سن، لکه‌های خورشیدی و سایر اشکال هایپرپیگمانتاسیون استفاده می‌شود.
  • لیزر VBeam: لیزر VBeam یک لیزر رنگی پالسی است که به کاهش ظاهر لکه‌های قرمز، خال‌های قرمز مادرزادی، شکستگی عروق خونی، اسکارها و سایر ضایعات پوستی مانند آنژیوم و روزاسه کمک می‌کند.
  • لیزر CO2RE: لایه برداری فرکشنال CO2 به تحریک تولید کلاژن و در نتیجه بهبود ظاهر چین و چروک صورت، بافت پوست و تغییر رنگ کمک می‌کند. CO2 یک فرآیند جوانسازی لیزری بسیار قدرتمند است و توسط متخصصان پزشکی مجاز ما انجام می‌شود.
  • لیزر سابلیتیو: لیزر سابلیتیو نوعی لیزر برای بازسازی پوست است که از انرژی فرکانس رادیویی برای بهبود تن و بافت پوست شما استفاده می‌کند. می‌تواند چین و چروک، اسکار آکنه، آسیب‌های ناشی از آفتاب، لکه‌های ناشی از افزایش سن و سایر بیماری‌های پوستی را درمان کند.

توجه به این نکته ضروری است که نوع خاصی از لیزر مورد استفاده برای درمان به علائم بیماری پوستی که تحت درمان است بستگی دارد. بنابراین، مشورت با یک متخصص پوست برای تعیین مناسب‌ترین برنامه درمانی برای نیازهای خاص شما ضروری است.

انواع لیزر برای از بین بردن لک
انواع لیزر برای از بین بردن لک

عوارض لیزر صورت برای لک

عوارض لیزر برای لک صورت معمولا موقتی هستند و خطرناک نیستند. از میان این عوارض می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرمزی
  • تورم
  • زخم

انجام مراقبت‌های بعد از لیزر صورت برای لک می‌تواند میزان این عوارض موقتی را کاهش دهد. این عوارض پس از چند روز ازبین می‌روند.

لیزر برای لک صورت
لیزر برای لک صورت

مراقبت‌های قبل و بعد از لیزردرمانی برای لک چیست؟

در حالی که لیزر درمانی یک روش درمانی بسیار ساده و آسان است، توصیه می‌شود بیماران قبل و بعد از جلسه خود اقدامات خاصی را انجام دهند.

مراقبت های قبل از لیزر درمانی پوست

  • مشاوره: قبل از انجام جلسه لیزر درمانی، باید با یک متخصص پوست مشورت کنید تا وضعیت پوست خود را ارزیابی کرده و مناسب‌ترین نوع لیزر درمانی را برای نیازهای خود تعیین کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید: حداقل دو هفته قبل از جلسه از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید تا بهترین نتایج ممکن را تضمین کنید.
  • از برخی محصولات مراقبت از پوست اجتناب کنید: محصولات مراقبت از پوست مانند رتینوئیدها و لایه بردارها می‌توانند با ایجاد حساسیت بیشتر پوست، خطر عوارض را افزایش دهند.
  • از مصرف برخی داروها و مکمل‌ها اجتناب کنید: برخی داروها و مکمل‌ها مانند آسپرین و رقیق کننده‌های خون می‌توانند خطر خونریزی و کبودی را افزایش دهند.

مراقبت های بعد از لیزر درمانی پوست

  • از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید: پس از یک جلسه لیزر درمانی، پوست شما ممکن است حساسیت بیشتری به نور خورشید داشته باشد. مهم است که از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید و هنگام بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 30 استفاده کنید.
  • اجتناب از برخی فعالیت‌ها: بسته به نوع لیزر درمانی، ممکن است لازم باشد تا مدتی پس از درمان از فعالیت‌های خاصی مانند ورزش شدید یا شنا اجتناب کنید.
  • از کرم‌های تسکین‌دهنده استفاده کنید: ممکن است متخصص پوست استفاده از کرم یا پماد تسکین‌دهنده را در ناحیه تحت درمان توصیه کند تا قرمزی، تورم و ناراحتی را به حداقل برساند.
  • دستورالعمل‌های بعد از درمان را دنبال کنید: متخصص پوست دستورالعمل‌های خاصی را بر اساس نوع لیزر درمانی و ناحیه تحت درمان ارائه می‌دهد.(2)

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

 در این نوشته از کلینیک زیبایی جردن درباره لیزر برای از بین بردن لک صورت و بدن صحبت کردیم. فراموش نکنید که پیش از هر اقدامی جهت رفع لک، شما باید با یک پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید. پزشک بعد از تشخیص نوع لک می‌تواند بهترین نوع لیزردرمانی و بهترین درمان و مراقبت را به ما پیشنهاد دهد.

سوالات متداول لیزر برای لک صورت و بدن

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بیماری پوستی پاکسازی پوست مراقبت از پوست

مقالات مرتبط