مراقبت بعد از لیزر موهای زائد؛ نکات مهمی که باید بدانید!

مراقبت بعد از لیزر موهای زائد
52

مراقبت بعد از لیزر موهای زائد؛ نکات مهمی که باید بدانید!

زمان مطالعه: 5 دقیقه

لیزر موهای زائد یک روش حر‌‌فه‌ای است که عموما توسط متخصص پوست انجام می‌شود تا به خلاص شدن از شر موهای زائد کمک کند. این فرآیند با متمرکز کردن پرتوهای نور برای هدف قرار دادن فولیکول‌های مو و تخریب آن‌ها عمل می‌کند.

اما باید بدانیم مراقبت بعد از موهای زائد شامل چه مواردی می‌شود. این مراقبت‌ها می‌تواند در گرفتن نتیجه مطلوب و بدون عوارض بسیار موثر باشد. در این نوشته از مجله زیبایی کلینیک جردن درباره نکات مراقبتهای بعد از لیزر موهای زائد صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

لیزر موهای زائد چیست؟

لیزرموهای زائد درمانی است که بیشتر برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  • صورت
  • قفسه سینه
  • زیر بغل
  • دست‌ها
  • بیکینی
  • پاها
  • شکم

یک تحقیق نشان داده که پیشرفت‌ها در لیزر درمانی این امکان را فراهم کرده است که این درمان نه تنها مثل گذشته موهای تیره را در پوست‌های روشن از بین ببرد، بلکه برای رنگ‌های پوست تیره‌تر نیز کارآمد باشد. پزشک شما بهترین لیزر را بر اساس رنگ مو و پوست و همچنین بافت موهای شما تعیین می کند.

با این حال، با وجود چنین پیشرفت‌هایی در فناوری، لیزر موهای زائد یک درمان پیچیده است که نیاز به توجه دقیق به مراقبت‌های بعدی دارد. نحوه مراقبت از پوست پس از عمل می‌تواند به کاهش خطر عوارض جانبی و آسیب‌های احتمالی کمک کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بایدها و نبایدها در مورد مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد و اینکه چه زمانی باید برای کمک با پزشک خود تماس بگیرید، ادامه این مطلب را بخوانید.

اقدامات بعد از لیزر موهای زائد صورت
اقدامات بعد از لیزر موهای زائد صورت

مراقبت بعد از لیزر موهای زائد

مراقبتهای بعد از لیزر موهای زائد بدن و صورت شامل یک سری بایدها و نبایدها می‌شود که در ادامه این نوشته به آنها اشاره می‌کنیم.

پزشک دستورالعمل‌های خاصی را برای مراقبت از پوست و اقدامات بعد از لیزر موهای زائد به شما می‌دهد. به طور کلی، برای کمک به بهبود پوست و جلوگیری از عوارض جانبی باید توصیه های بعد از لیزر موهای زائد شامل موارد زیر را انجام دهید.

از کمپرس خنک استفاده کنید

یک دستمال تمیز و نرم را با آب خنک خیس کنید و هر بار چند دقیقه روی ناحیه تحت درمان قرار دهید. همچنین می‌توانید از کیسه یخ که در یک دستمال کاغذی پیچیده شده استفاده کنید. این روش به کاهش تورم و درد موقت پس از لیزر موهای زائد کمک می‌کند.

کرم‌های تجویزی را طبق دستور استفاده کنید

پزشک شما ممکن است یک کرم استروئیدی را برای کمک به به حداقل رساندن هرگونه درد و ناراحتی پس از درمان تجویز کند. همچنین ممکن است توصیه کند استامینوفن (تیلنول) یا داروهای ضد التهابی برای تسکین درد مصرف کنید.

از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید

از آنجایی که پوست شما بعد از لیزر موهای زائد حساس می‌شود، پزشک توصیه می‌کند که از قرار گرفتن در معرض مستقیم خورشید خودداری کنید. از 1 ماه قبل از لیزر تا 1 ماه بعد از لیزر باید از آفتاب دوری کنید. پس از این مدت، هر روز به محل درمان ضد آفتاب بزنید. همچنین از گرما و سایر محرک‌ها دوری کنید.

بعد از لیزر آب زیاد بنوشید

به علت خشکی و کاهش رطوبت پوست بعد از لیزر، برای مراقبت بعد از لیزر مو زائد بهتر است آب زیاد بنوشید. نوشیدن آب به مقدار کافی رطوبت مورد نیاز پوست را تأمین می‌کند و از خشک شدن آن پیشگیری می‌کند.

پوست را تحریک نکنید

از خاراندن، خراشیدن و لایه برداری ناحیه تحت درمان لیزر خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند بهبودی را مختل کند و خطر عوارضی مثل زخم یا عفونت را افزایش دهد.

شستن صورت بعد از لیزر موهای زائد

برای مراقبت بعد از لیزر موهای زائد صورت، بعد از لیزر بهتر است تا حدود 24 ساعت صورت خود را نشویید. پوست صورت دارای حساسیت بالایی است و برای بازیابی و ترمیم نیاز به این زمان دارد.

آیا می‌توانم بعد از لیزر موهای زائد اصلاح کنم؟

آیا شیو بعد از لیزر موهای زائد بلامانع است؟ پزشک به شما دستور می‌دهد که قبل از لیزر اصلاح کنید تا نتیجه بهتری از درمان بگیرید. شما می‌توانید پس از لیزر موهای زائد نیز اصلاح کنید، اما بهتر است صبر کنید تا قرمزی یا التهاب پوست رفع شود، حتما چندین ساعت صبر کنید. از اصلاح پوستی که متورم، قرمز یا دردناک است خودداری کنید.

برخی پزشکان با توجه به نوع دستگاهی که استفاده می‌کنند اصلاح کردن را تا زمانی که موهای لیزر شده بریزند ممنوع می‌دانند تا بهترین نتیجه را داشته باشید.

مراقبت بعد از لیزر بیکینی

بعد از لیزر موهای زائد بیکینی باید از پوشیدن لباس زیر تنگ خودداری کنید. لباس نخی و گشاد بپوشید. یکی دیگر از مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی این است که از شیو کردن ناحیه تناسلی بعد از لیزر خودداری کنید تا التهاب و قرمزی آن کاهش یابد. اگر دچار تاول یا سوختگی شدید استفاده از پمادهای تجویزشده توسط پزشک توصیه می‌شود.

مراقبت های بعد از لیزر
مراقبت های بعد از لیزر

عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

قرمزی یا تغییر رنگ و تورم عوارض جانبی شایع، اما موقت لیزر موهای زائد هستند. همچنین ممکن است درد خفیفی را تجربه کنید. چنین عوارض جانبی معمولاً در عرض 1 تا 3 روز برطرف می‌شوند.

یک متخصص مجرب و دارای گواهی با استفاده از انواع لیزرهای مناسب برای پوست و رنگ یا نوع مو، برای کاهش عوارض ناشی از لیزر موهای زائد تلاش خواهد کرد. آنها همچنین از شما در مورد سابقه پزشکی و داروهایی که مصرف می‌کنید و ممکن است باعث ایجاد واکنش‌های نامطلوب شوند، سوال خواهند کرد.

عوارض جانبی جدی‌تر این روش ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تغییر رنگدانه پوست که ممکن است دائمی باشد
  • زخم‌
  • سوختگی
  • درد شدید
  • تاول
  • عفونت

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در حالی که لیزر موهای زائد روشی غیر تهاجمی در نظر گرفته می‌شود و کمترین عوارض را ایجاد می‌کند، باید مراقب هرگونه عوارض جانبی احتمالی باشید. اگر متوجه عوارض شدید باید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • افزایش تورم
  • سوختگی یا تاول
  • دردی که با استفاده از پماد و کرم برطرف نمی‌شود
  • علائم تغییر رنگدانه یا اسکار
  • علائم عفونت، از جمله چرک و رگه‌های قرمز یا تغییر رنگ(1)

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

در این نوشته از مجله زیبایی کلینیک جردن درباره مراقبت بعد از لیزر موهای زائد صحبت کردیم. فراموش نکنید که انجام این مراقبت‌ها و رعایت بایدها و نبایدهایی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم می‌تواند در رسیدن به نتیجه مطلوب از لیزر موهای زائد نقش پررنگی داشته باشد. به دلیل ایمنی و اثربخشی کلی، لیزر موهای زائد یکی از محبوب‌ترین روش‌های غیر تهاجمی است.

با این حال، مانند هر روش زیبایی، پیروی از دستورالعمل‌های مراقبت بعد از لیزر موهای زائد برای کمک به دستیابی به بهترین نتایج ممکن بسیار مهم است.

مراقبت از پوست پس از لیزر موهای زائد ممکن است خطر عوارض جانبی را کاهش دهد، اما همه خطرات قابل اجتناب نیستند. حتماً در مورد مزایا و خطرات برای انواع مو و پوست خود با پزشک خود صحبت کنید و هر گونه واکنش جدید یا بد را فوراً گزارش دهید.

سوالات متداول اقدامات بعد از لیزر موهای زائد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مراقب های قبل و بعد عمل موهای زائد

مقالات مرتبط