علت ریزش مژه چیست؟ + 4 درمان و بهترین روش پیشگیری

ریزش مژه ها
37

علت ریزش مژه چیست؟ + 4 درمان و بهترین روش پیشگیری

زمان مطالعه: 5 دقیقه

ریزش چند مژه در روز طبیعی است. مژه‌ها معمولاً در عرض چند روز دوباره رشد می‌کنند. اگر احساس می‌کنید مژه‌هایتان می‌ریزند و رشد نمی‌کنند، باید با یک پزشک مشورت کنید تا دلایل احتمالی این مشکل را بفهمید. اما در این مقاله از مجله زیبایی کلینیک جردن بررسی می‌کنیم که علل ریزش مژه ها چیست و چه راه‌هایی برای درمان و پیشگیری وجود دارد. با ما همراه باشید.

چرخه رشد طبیعی مژه چیست؟

یک فرد بالغ به طور متوسط ​​دارای 100 تا 150 مژه بالایی و 50 تا 75 مژه تحتانی در هر پلک است. هر مژه یک چرخه رشد دارد که شامل مراحل زیر است:

فاز آناژن

این دوره رشد هر مژه است. این مرحله معمولاً دو هفته به طول می‌انجامد. اگر در این مدت مژه‌های شما بیفتد، بلافاصله رشد نمی‌کند.

فاز تلوژن

این طولانی‌ترین مرحله است که چهار تا نه ماه طول می‌کشد. دوره استراحت قبل از ریزش مژه و رشد مژه جدید به جای آن در نظر گرفته می‌شود.

چرخه کامل مژه می‌تواند بین 5 تا 11 ماه طول بکشد. از دست دادن چند مژه در بیشتر روزها طبیعی است، حتی اگر متوجه ریزش آنها نشوید.

علت ریزش مژه چشم
علت ریزش مژه چشم

علت ریزش مژه ها چیست؟

اگر از ریمل استفاده می‌کنید و مژه‌هایتان بیش از حد می‌ریزد، ممکن است به این محصول حساسیت داشته باشید. یا ممکن است ریمل را خیلی خشن زده باشید. ریزش مژه بیش از حد همچنین می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد.

این بیماری‌ها که منجر به ریزش مژه می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • آلوپسی آره آتا
  • اسکلرودرمی
  • پرکاری تیروئید
  • کم‌کاری تیروئید
  • لوپوس

ریزش شدید مژه همچنین می‌تواند ناشی از بلفاریت یعنی التهاب پلک‌ها باشد. بلفاریت می‌تواند در اثر آلرژی، عفونت یا ضربه ایجاد شود. همچنین اگر تحت شیمی درمانی هستید، ممکن است ریزش موقت مژه را تجربه کنید.

اگر دلیل پزشکی برای ریزش مژه های شما وجود داشته باشد، پزشک شما ممکن است بتواند علت اصلی را درمان کند. این درمان می‌تواند منجر به بازگشت رشد معمولی مژه شود.

اگر دلیلی برای ریزش مژه‌های شما وجود ندارد و می‌خواهید رشد مژه‌ها را تسریع کنید، چندین راه از نظر پزشکی برای انجام این کار وجود دارد.

درمان ریزش مژه و رشد مجدد آن چیست؟

شما می‌توانید رشد مژه ها را به چند روش تسریع کنید:

رژیم غذایی سالم داشته باشید

تغذیه خوب از رشد مژه ها و همچنین سلامت کلی حمایت می‌کند. برخی از مواد مغذی می‌توانند به رشد و تقویت مژه ها کمک کنند.

  • پروتئین: موهای شما عمدتاً از پروتئین تشکیل شده است، بنابراین یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین حیاتی است. پروتئین آمینو اسیدهای مورد نیاز بدن را برای تولید کراتین تامین می‌کند. کراتین می‌تواند به مژه‌ها کمک کند سالم و قوی بمانند.
  • بیوتین: بیوتین از تولید کراتین نیز پشتیبانی می‌کند. بیوتین در بسیاری از غذاها یافت می شود، از جمله: آجیل، گل كلم، کلم بروکلی، کلم پیچ، پیازها، غلات کامل.
  • میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین‌های A و C: که با حمایت از تولید سلول و کلاژن به رشد مژه‌ها کمک می‌کنند. گزینه‌ها عبارتند از: میوه‌ها و سبزیجات نارنجی تیره و زرد مانند انواع توت‌ها، آووکادوها.
  • نیاسین: ویتامین B-3 به بهبود جریان خون در فولیکول‌های مو کمک می کند و رشد را تحریک می‌کند. نیاسین در موارد زیر یافت می‌شود: جوجه، ماهی، گوشت گاو، بوقلمون، بادام زمینی، نخود سبز، آووکادوها.
  • آهن: رژیم غذایی فاقد آهن می‌تواند باعث شود که بسیاری از مژه‌ها در یک زمان به مرحله استراحت خود بروند. خوردن غذاهای غنی از آهن ممکن است به جلوگیری از این امر کمک کند. این غذاها شامل: سبزی‌های تیره و برگ دار مانند اسفناج، میوه خشک شده، طیور، غذای دریایی، لوبیا و غلات غنی شده با آهن هستند.
درمان ریزش مژه
درمان ریزش مژه

مولتی ویتامین مصرف کنید

برای اطمینان از دریافت مواد مغذی ضروری می‌توانید رژیم غذایی خود را با مولتی ویتامین تکمیل کنید. اگرچه تعدادی از برندها به طور خاص برای سلامت مو، ناخن و پوست طراحی شده‌اند، اما هر مولتی ویتامین با کیفیت بالا باید این کار را انجام دهد. اطمینان حاصل کنید که موردی که انتخاب می‌کنید 100 درصد از میزان توصیه شده روزانه را تامین می‌کند.

از داروهای حالت دهنده مژه بدون نسخه استفاده کنید

شما می‌توانید مجموعه‌ای از سرم‌های رشد مژه و ژل‌های حالت دهنده را پیدا کنید. اینها را می‌توان به تنهایی یا زیر آرایش استفاده کرد. برخی از انواع ریمل حاوی نرم‌کننده‌هایی مثل کمپلکس‌های لیپیدی یا پپتیدی هستند که ممکن است به رشد مژه‌ها کمک کنند.

در مورد Latisse با پزشک خود صحبت کنید

لاتیس (بیماتوپروست)، تایید شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده، یک درمان موضعی است که برای افزایش رشد مژه استفاده می‌شود. لاتیس تعداد فولیکول‌های مو تولید شده در مرحله رشد فعال (آناژن) را افزایش می‌دهد. همچنین می‌تواند مژه‌ها را بلند و تیره کند.(1)

چگونه می‌توانیم از ریزش مژه پیشگیری کنیم؟

تغییرات کوچک در عادات روزانه شما می‌تواند از ریزش مژه بیش از حد جلوگیری کند. بسته به سبک زندگی خود، می‌توانید این موارد را در نظر گرفته و انجام دهید:

  • یک ریمل جدید را امتحان کنید. ممکن است به برند استفاده شده حساسیت داشته باشید و از آن مطلع نباشید. اگر از ریمل ضدآب استفاده می‌کنید، سعی کنید از فرمول غیر ضدآب استفاده کنید.
  • آرایش را به آرامی پاک کنید. مالیدن یا کشیدن مژه‌ها، به خصوص زمانی که مژه‌ها با ریمل پوشیده شده‌اند، می‌تواند باعث ریزش مژه‌ها شود. استفاده از پاک کننده‌های آرایش ملایم و لمس نرم می‌تواند کمک کننده باشد.
  • قبل از خواب آرایش را پاک کنید. مژه‌هایی که با ریمل پوشانده شده‌اند شکننده‌تر و مستعد شکستن هستند. مالیدن چشم‌ها به بالش در تمام طول شب نیز ممکن است باعث ریزش و کنده شدن آنها شود.
  • فر مژه را کنار بگذارید. این دستگاه‌ها می‌توانند باعث بیرون آمدن مژه‌ها شوند، به‌ویژه اگر در حین استفاده از ریمل از آن‌ها استفاده کنید.
  • مژه‌های مصنوعی و اکستنشن را با دقت بردارید. این محصولات با چسب به ‌مژه‌های طبیعی شما می‌چسبند. برداشتن چسب می‌تواند مژه‌های شما را همراه با آن از بین ببرد. حتما از شوینده ملایم و روغنی استفاده کنید. یا اجازه دهید اکستنشن‌ها به طور طبیعی از بین بروند.

بیشتر بخوانید:

کلام آخر

مژه ها از الگوی رشد طبیعی پیروی می‌کنند و به طور منظم می‌ریزند. اگرچه این می‌تواند باعث نگرانی شود، اما بدانید که آنها معمولاً بدون درمان دوباره رشد می‌کنند. اگر می‌خواهید روند رشد را تسریع کنید، چندین درمان خانگی و تغییر سبک زندگی وجود دارد که ممکن است کمک کند.

اگر علائم غیرمعمولی را تجربه می کنید و نگران این هستید که ریزش مژه ها ممکن است نشانه چیز جدی‌تری باشد، با پزشک خود مشورت کنید. پزشکان می‌توانند به شما کمک کنند تا علت دقیق ریزش مژه شما را تعیین کنند و درمان مناسب را توصیه کنند. آنها همچنین می‌توانند اطلاعاتی در مورد داروهای موضعی مانند Latisse به شما ارائه دهند.

سوالات متداول ریزش مژه ها

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بیماری مو مراقبت از مو

مقالات مرتبط