خشکی پوست دست
114

علت و درمان خشکی پوست دست

زمان مطالعه: 5 دقیقه

یکی از مشکلاتی که به احتمال زیاد در طول زندگی خود تجربه کرده اید، خشکی پوست دست است که یکی از موارد آزار دهنده ای است که می‌تواند باعث خارش، قرمزی، پوسته پوسته شدن و ایجاد ترک روی پوست شود. اما علت خشکی پوست دست چیست؟ درمان خشکی دست چیست؟ برای خشکی دست چی خوبه؟ برای پاسخ به این سوال‌ها تا انتها این مقاله از کلینیک جردن را بخوانید.  

علت خشکی پوست دست چیست؟

اما علت خشکی دست چیست؟ در بیشتر موارد خشکی دست ها به دلیل شرایط محیطی ایجاد می‌شوند. برای مثال شستن مکرر دست ها یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یا شرایط آب و هوا و همچنین برخی شرایط پزشکی می‌تواند باعث ایجاد این مشکل شود. عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث خشکی شود. در ادامه به چند مورد از علت های خشکی دست اشاره می‌کنیم:

آب و هوا

در ماه های سردتر، خشکی پوست بیشتر می‌شود. تغییرات آب و هوایی، به ویژه هوای سرد و بدون رطوبت می‌تواند باعث خشکی دست شود. کاهش رطوبت هوا باعث جذب رطوبت از پوست می‌شود.

خشک شدن دست
خشک شدن دست

شرایط کاری

شرایط کاری نیز می‌تواند باعث خشکی دست شود. افرادی مانند پرستاران و پزشکان و دیگر مشاغلی که نیاز به شستشوی زیاد دست‌ها دارند، بیشتر در معرض این مشکل هستند. همچنین کارگران کارخانه‌ها یا آرایشگران ممکن است به طور معمول در معرض مواد شیمیایی قرار گیرند که می‌تواند خشکی پوست دست را افزایش دهد.

شرایط پزشکی

برخی از شرایط پزشکی نیز ممکن است منجر به خشکی دست شود. به عنوان مثال افراد مبتلا به اختلالات خودایمنی مانند دیابت یا لوپوس، ممکن است گردش خون در دست هایشان کم تر باشد. این موضوع باعث می‌شود که پوست دست آنها راحت تر تحریک شود. اگزما و پسوریازیس، دو بیماری که باعث التهاب پوست می‌شوند، همچنین می‌توانند باعث خشکی دست شوند.

علت خشکی دست
علت خشکی دست

درمان خشکی پوست دست چیست؟

برای درمان خشکی دست راه هایی وجود دارد. می‌توانید موارد زیر را برای درمان امتحان کنید.

استفاده از مرطوب کننده

کرم ها و لوسیون ها به بازگرداندن رطوبت به پوست کمک می‌کنند. حتما با توجه به مقدار خشکی پوست خود چند بار در روز از مرطوب کننده ها و آبرسان ها استفاده کنید.

استفاده از دستکش

اگر دستانتان به علت شستن ظروف با دست خشک شده است، حتما از دستکش استفاده کنید. مواد شوینده پوست را به شدت خشک می‌کنند.

استرس را کاهش دهید

اگر دچار اگزما و خشکی شدید دست هستید، باید بدانید استرس می‌تواند علائم شما را بدتر کند. اگر استرس زیادی را تجربه می‌کنید، راهکار هایی را برای کاهش استرس خود در نظر بگیرید.

مصرف دارو

اگر دچار اگزما هستید، ممکن است پزشک به شما مصرف دارو را توصیه کند. پزشک ممکن است استروئید هایی را که می‌توانید روی پوست خود بزنید یا حتی انتی بیوتیک ها را تجویز کند.

استفاده از کرم های درمانی

برای پوست های بسیار خشک، ممکن است پزشک برای شما لوسیون ها و کرم های مخصوص حاوی لاکتیک اسید یا اوره را تجویز کند. این کرم‌ها می‌توانند تاثیر خوبی روی بهبود خشکی پوست داشته باشند.

استفاده از کرم هیدروکورتیزون

در برخی از موارد، خشکی پوست می‌تواند به وضعیتی به نام درماتیت بدتر شود که در آن پوست ملتهب و قرمز می‌شود. در این موارد لوسیون حاوی هیدروکورتیزون می‌تواند مفید و تسکین دهنده باشد.

از پانسمان مرطوب استفاده کنید

پوستی که به دلیل خشکی ترک خورده است باید درمان شود. ممکن است پزشک شما استفاده از پانسمان مرطوب را توصیه کند.

دوری از نور مستقیم خورشید

آفتاب می تواند پوست را خشک کند، باعث سوختگی شود و منجر به سایر مشکلات شدیدتر سلامتی شود. تمام نواحی بدن باید از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید محافظت شوند و دست ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. محافظت از دست‌ها با دستکش یا ضد آفتاب با کیفیت می‌تواند به جلوگیری از خشک شدن دست‌ها در آفتاب کمک کند.

از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

پوست دست شما به انداز پوست بقیه بدن شما در برابر اشعه های مضر خورشید آسیب پذیر است. استفاده از ضد آفتاب به نرمی و لطافت پوست شما کمک می‌کند.

استفاده از آلوئه ورا

آلوئه ورا به دلیل خواص آنتی بیوتیکی و ضدالتهابی آن، یکی از مواد رایج در بسیاری از محصولات پوستی است. آلوئه ورا بدون نسخه در دسترس است و می توان آن را به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی و ایمن روی پوست استفاده کرد.

آب کافی بنوشید

نوشیدن آب کافی می‌تواند کیفیت پوست شما را بهبود بخشد و به درخشندگی و شفافیت آن کمک کند. توصیه می‌شود در روز 8 لیوان آب بنوشید.

اگر خشکی دست شما به دلیل شرایط کاری شما است، یک کرم مرطوب کننده کوچک با خود به همراه داشته باشید تا بتوانید در طول روز از آن استفاده کنید. به دنبال مرطوب کننده های حاوی موادی مثل گلیسیرین، روغن جوجوبا، شی باتر و آلوئه ورا باشید.

همچنین باید از گرمای بیش از حد مانند خشک کن دست دوری کنید. گرما نیز مانند سرما می‌تواند پوست را بیشتر خشک کند.

خشکی دست
خشکی دست

چه زمانی باید برای خشکی پوست دست به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر خشکی دست شما به دلیل اگزما یا سایر بیماریهای پوستی باشد، ممکن است دچار عوارضی مانند عفونت یا تغییر شکل ناخن ها شوید. علائم خاص ممکن است نشان دهنده یک مشکل شدید باشند که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تغییر رنگ پوست
  • خونریزی
  • قرمزی شدید
  • تورم
  • و غیره.

اگر خشکی دست شما با درمان های خانگی بهبود نیافت یا اگر هریک از علائم بالا را دارید باید از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.(1)

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

در بیشتر اوقات، خشکی پوست دست جای نگرانی ندارد و ممکن است برای همه پیش بیاید. معمولا می‌توان خشکی دست را با مرطوب کننده درمان کرد. اما اگر مشکل شما با درمان های خانگی خشکی پوست دست و مطالبی که در این مقاله به آن اشاره کردیم، بهبود نیافت یا علائمی مثل خونریزی یا عفونت داشتید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

سوالات متداول خشکی پوست دست

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بیماری پوستی

مقالات مرتبط