بهترین سن بوتاکس چه سنی است؟ از پیر تا جوان قابل انجام است؟

61

بهترین سن بوتاکس چه سنی است؟ از پیر تا جوان قابل انجام است؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

تزریق بوتاکس یکی از ایمن‌ترین روش‌های جوان‌سازی صورت برای مبارزه با چین و چروک و پیری صورت است. بوتاکس به عنوان یک درمان تزریقی و غیر تهاجمی، به طور گسترده‌ای توسط جمعیت زیادی که یا از جراحی می‌ترسند یا توانایی پرداخت هزینه جراحی زیبایی را ندارند، ترجیح داده می‌شود. این روش به ویژه در صاف کردن خطوط پنجه کلاغی در گوشه چشم، خطوط اخم  بین ابروها و خطوط  پیشانی موثر است.

در حالی که قبلاً بوتاکس برای زنان بالای 40 سال که می‌خواستند چین و چروک‌ها و خطوط ریز از قبل ایجاد شده را درمان کنند اختصاص داده می‌شد، آمارها اکنون نشان می‌دهد که تقریباً 30٪ از زنانی که تحت درمان بوتاکس هستند زیر 30 سال هستند. در واقع، روند بوتاکس پیشگیرانه در حال رشد است.

پزشکان باتجربه بوتاکس اثرات مثبت شروع زودهنگام تزریق بوتاکس را در جلوگیری از تشکیل خطوط ریز در وهله اول مشاهده کرده‌اند. اگر بوتاکس را زود شروع کنید، در آینده به مقدار بسیار کمتری تزریق نیاز خواهید داشت. اما، چه سنی برای شروع بوتاکس مناسب است؟ آیا برای انجام درمان بوتاکس دیر و زود وجود دارد؟ بهترین سن تزریق بوتاکس چه سنی است؟ تا انتهای این مقاله از مجله کلینیک زیبایی جردن همراه ما باشید.

سن مناسب برای شروع بوتاکس چه سنی است؟

سن مناسب بوتاکس از فردی به فرد دیگر متفاوت است. درواقع باید سوالات زیر را از خود بپرسید:

  1. آیا می خواهید از چین و چروک جلوگیری کنید یا آنها را درمان کنید؟ بوتاکس پیشگیرانه می‌تواند از هرگونه چین و چروک و خطوط ریز جلوگیری کند.
  2. آیا وقتی صورتم در حال عادی و استراحت است خطوط ریز می‌بینم؟  خطوط به طور طبیعی زمانی ایجاد می‌شوند که اخم می‌کنید، لبخند می‌زنید یا هر حالت دیگری با صورت خود ایجاد می‌کنید. هنگامی که صورت شما به حالت استراحت باز می‌گردد، باید این درمان چین و چروک را در نظر بگیرید. اکثر مردم این اتفاق را در اواخر دهه 20 تا 30 سالگی تجربه می‌کنند.
  3. چقدر در معرض آفتاب قرار گرفته‌ام؟  اگر پاسخ «خیلی زیاد» باشد (چه به خاطر شغل یا مثلا جلسات منظم برنزه کردن)، ممکن است خطوط ظریف و چین و چروک‌ها را زودتر از حد معمول مشاهده کنید. حتی اگر هنوز تعداد زیادی را ندیده‌اید، بهتر است که با یک متخصص پوست حرفه‌ای مشورت کنید.

بوتاکس در 20 سالگی: به جای عجله کردن، مراقب علائم باشید

در عصر رسانه‌های اجتماعی، به‌ویژه اینستاگرام، نسل‌های جوان دغدغه پرهیز از علائم پیری را دارند. روش‌های بوتاکس از سال 2010 تا کنون 28 درصد در بین افراد 20 تا 29 ساله تحت عنوان بوتاکس پیشگیرانه افزایش یافته است.

با این حال، قبل از 25 سالگی، بعید است که فرد دارای خطوط ظریف قابل مشاهده باشد که بخواهد از بوتاکس بهره مند شود. هنگام لبخند زدن یا اخم کردن، خطوط ریز به طور طبیعی در اطراف دهان و چشم ها ایجاد می‌شود. اینها خطوط پویا نامیده می‌شوند، زیرا وقتی لبخند یا اخم را متوقف کنید و صورت شل شود، ناپدید می‌شوند. بعداً، با افزایش سن، این خطوط ریز پویا شروع به تبدیل شدن به چین  و چروک های دائمی کم و بیش عمیق می‌کنند .

بنابراین، به عنوان یک قاعده معمول، زمانی که شروع به دیدن خطوط ریز در هنگام استراحت در اطراف چشم یا دهان خود می‌کنید، در آن زمان است که باید برای اولین بار بوتاکس را در نظر بگیرید.

قبل از 25 سالگی، این اتفاق غیر معمول است. با این حال، پس از 25 سالگی، برخی از زنان علائم پیری را مشاهده می‌کنند. این امر مخصوصاً اگر سیگاری باشند، در معرض نور خورشید قرار بگیرند، پوست روشنی داشته باشند، زیاد اخم ‌کنند یا از نظر ژنتیکی مستعد چین و چروک باشند، بیشتر صدق می‌کند.

در این مرحله، یک متخصص با تجربه صورت و حالات صورت شما را بررسی می‌کند و به شما ‌گوید که چه نوع چین و چروک هایی ممکن است ایجاد شوند. سپس می‌توانید با شروع تزریق بوتاکس در نواحی خاص موافقت کنید، یا به صورت خود نگاه کنید و کمی بیشتر صبر کنید.

آیا باید در 20 سالگی بوتاکس بزنم؟

در اکثر موارد 20 سالگی سن تزریق بوتاکس نیست. شروع بوتاکس در 20 سالگی ممکن است با خطر دستیابی به اثر معکوس و پیری زودتر صورت همراه شود.

در واقع، اگر برای سال‌ها بیش از حد بوتاکس داشته باشید، عضلات تزریق شده ضعیف می‌شوند و صاف‌تر می‌شوند و علائم آتروفی عضلانی، به‌ویژه در اطراف چشم‌ها را نشان می‌دهند. پوست نازک‌تر و شل‌تر می‌شود. این باعث می‌شود چشمان شما زودتر از آنچه باید پیر به نظر برسند.

علاوه بر این، زمانی که عضله‌ای نمی‌تواند حرکت کند، صورت ممکن است عضله دیگری را برای اخم کردن به کار بگیرد و خطوط ظریف غیرمنتظره‌ای را در نواحی غیرمعمول‌تر و درمان‌نشده‌تر صورت، مانند کناره‌های بینی، ایجاد کند.

بنابراین نباید قبل از 30 سالگی برای بوتاکس عجله کنید. با این حال، اگر دلایل واقعی برای پیر شدن صورت دارید، یک استراتژی تزریق کافی را با متخصص پوست خود در میان بگذارید. ممکن است با هم  تزریق‌های میکروی فوق‌العاده هدفمند را در نواحی بسیار خاص صورت خود ، به‌ویژه پیشانی، ابروها و گوشه‌های چشم انتخاب کنید (بوتاکس برای خطوط اطراف دهان بسیار کمتر عمل می‌کند).

همچنین در مورد سایر  روال‌های ضد پیری کم هزینه‌تر مثل استفاده از کرم ضد آفتاب و کلاه زیر نور خورشید، استراحت کافی، اجتناب از استرس، استفاده از آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین A و C، انجام لایه برداری منظم و غیره صحبت کنید.

تزریق بوتاکس پیشگیرانه در 30 سالگی

اکثر طرفداران بوتاکس پیشگیرانه موافق هستند که یک زن در اوایل دهه 30 خود کاندیدای ایده آل برای آن است و سن مناسب بوتاکس می‌تواند بعد از سی سالگی باشد. در این سن، تزریق بوتاکس می‌تواند از ایجاد چین و چروک جلوگیری کرده و آن را به تعویق بیندازد.

بعد از 35 سالگی، ممکن است برای بهره مندی از ظرفیت پیشگیری بوتاکس خیلی دیر باشد، به خصوص اگر عضلات چهره‌ای بسیار پرتحرک یا پوست روشن دارید، از نظر ژنتیکی مستعد هستید یا عادات سبک زندگی ناسالمی مانند استفاده از تخت‌های برنزه، قرار گرفتن در معرض بیش از حد خورشید را دارید یا سیگار می‌کشید.

برای اکثر افراد، اوایل دهه 30 زندگی اولین خطوط ریز در زمان استراحت ظاهر می‌شود و این زمانی است که بوتاکس پیشگیری کننده می‌تواند بیشترین فواید را داشته باشد. این زمانی است که اکثر خانم‌ها درمان بوتاکس را شروع می‌کنند.

بوتاکس در 40 سالگی

بسیاری از خانم‌ها ترجیح می دهند بوتاکس را برای سنین بالاتر به تعویق بیندازند. با این حال، این بهترین استراتژی برای پوست شما نیست.

در واقع، زنانی که بوتاکس را زودتر شروع می‌کنند، علائم پیری کمتری  بعد از اواسط چهل سالگی خود دارند و به طور کلی به درمان‌های ضد چروک کمتری نیاز دارند، چه بوتاکس باشد چه نباشد.

زنانی که قبلا هرگز بوتاکس نکرده‌اند، اثرات پیشگیرانه بوتاکس اولیه را از دست داده‌اند  و باید چین و چروک‌های ایجاد شده را برطرف کنند. از نظر پوست، برخی از آسیب‌ها در حال حاضر دائمی شده‌اند. پوست در حال حاضر نازک‌تر است و چین و چروک‌های ساکن از همه آشکارتر هستند.

در چنین مواردی، بوتاکس به تنهایی ممکن است برای بازگرداندن چهره‌ای شاداب کافی نباشد و ممکن است به روش ‌ای دیگری مثل استفاده از فیلر، لیزر یا حتی جراحی نیاز باشد.

بوتاکس بعد از 40 سالگی: بخشی از یک درمان گسترده‌تر

اگر قصد دارید بوتاکس را بعد از 40 سالگی شروع کنید، باید توجه داشته باشید که بوتاکس برای خطوط ریز به دلیل حرکات مکرر صورت (لبخند، اخم و غیره) بهتر عمل می‌کند. برای عضلاتی که به دلیل افزایش سن سنگین می‌شوند یا دچار افتادگی می‌شوند، کمتر جواب می‌دهد.

بنابراین، اگر مشکل افتادگی گردن یا خطوط عمیق اطراف دهان باشد، احتمالاً بوتاکس کمک چندانی نخواهد کرد یا اصلاً کمکی نخواهد کرد. برای چنین مشکلاتی، پزشک شما می‌تواند درمان های مکمل بوتاکس را پیشنهاد کند.

چرا به طور کلی نباید از بوتاکس ترسید؟

بوتاکس برند تجاری سم بوتولینوم است. به دلیل کلمه “سم”، برخی تزریق بوتاکس را به دلیل ترس از عوارض جانبی آن به تعویق می‌اندازند. به طور خاص، برخی می‌ترسند که با یک چهره بی حس و “یخ زده” روبرو شوند.

اگر پزشک شما تجربه کافی نداشته باشد، این یک خطر واقعی است.  با این حال، با یک متخصص قابل اعتماد، تزریق‌ها برای رفع چین و چروک‌ها موثر است بدون اینکه به صورت شما حالت یخ زده و بی روح بدهد.

آیا بوتاکس عوارض جانبی دارد؟

عوارض جانبی بوتاکس بسیار نادر است. بوتاکس به طور گسترده‌ای به عنوان یک روش ایمن در نظر گرفته می‌شود.

عوارض جانبی معمولاً شامل تورم یا قرمزی و کبودی برای چند روز است. عوارض جانبی کمتر متداول شامل خشکی دهان، گردن درد، سردرد و تاری دید است. همه اینها با گذشت زمان از بین می‌روند، زیرا اثر بوتاکس نیز کاهش می‌یابد.

تحمل چندین هفته از عوارض جانبی شدیدتر می‌تواند نشانه این باشد که بوتاکس در دراز مدت برای شما مناسب نیست. در صورت بروز عوارض جانبی مشخص، حتماً باید قبل از تکرار درمان بوتاکس با پزشک خود مشورت کنید. همچنین توصیه نمی شود که زنان باردار یا شیرده این روش را انجام دهند.

به خاطر داشته باشید که تا چند ساعت پس از درمان، نباید ورزش کنید یا خم شوید تا تزریق در عضلات مناسب جذب شود و به عضلات همسایه منتقل نشود. تزریق بوتاکس را زمانی انجام دهید که بدانید می‌توانید در خانه بمانید و بعد از آن استراحت کنید!

در حالی که بوتاکس غیر تهاجمی است و به طور کلی فقط عوارض جانبی خفیفی دارد، باز هم یک روش پزشکی است. بنابراین یک متخصص مورد اعتماد را انتخاب کنید و بررسی کنید که آنها گواهینامه لازم و تجربه طولانی در تزریق بوتاکس را دارند. این تضمین می کند که تزریقات شما به درستی انجام شوند.

برای بوتاکس خود برنامه ریزی کنید

نکته اصلی این است: اگر مبارزه با علائم پیری برای شما مهم است و اگر فکر می‌کنید که چین و چروک در آینده شما را ناراحت می‌کند، بهتر است در مورد  استراتژی بوتاکس زودتر فکر کنید .

همیشه به یاد داشته باشید که  پوست خود را درمان کنید، نه سن خود را. اگرچه دستورالعمل‌های مربوط به سن مفید هستند، اما آنها چیزی بیش از یک قانون سرانگشتی راحت نیستند. ممکن است زودتر از دیگران به بوتاکس نیاز داشته باشید، یا ممکن است در 40 سالگی پوستی عالی داشته باشید و به بوتاکس بسیار کمتری نسبت به دیگران نیاز داشته باشید.

یک مشاوره اولیه  با پزشک داشته باشید تا صورت خود را مطالعه کرده و در مورد جدول زمانی مناسب بوتاکس تصمیم بگیرید. در مورد سبک زندگی سالم و روتین‌های پوستی صحبت کنید که حس خوبی برای پوست ایجاد می‌کنند و نباید با بوتاکس جایگزین شوند. تشخیص زودهنگام وضعیت پوست به تعیین استراتژی بوتاکس که برای شما مناسب است کمک می کند.

بوتاکس یک سوزن جادویی نیست که تمام مشکلات چین و چروک و پیری صورت شما را حل کند.آن را به عنوان یک درمان قدرتمند که بخشی از یک استراتژی گسترده‌تر ضد پیری است، در نظر بگیرید و از یک چهره شاداب، متناسب با سن و با نشاط لذت ببرید.(1)

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

در این نوشته از مجله زیبایی کلینیک جردن درباره بهترین سن بوتاکس صحبت کردیم. انجام بوتاکس و لزوم یا عدم لزوم آن را در هر دهه‌ای از زندگی بررسی کردیم و نکات مهم را برشمردیم. فراموش نکنید که تصمیم برای تزریق بوتاکس باید با مشاوره با یک پزشک متخصص و باتجربه انجام گیرد.

سوالات متداول بهترین سن تزریق بوتاکس

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دانشنامه بوتاکس دسته بندی نشده

مقالات مرتبط