بوتاکس صورت
150

بوتاکس صورت چیست؟ آیا عوارض دارد؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

می‌توان گفت یکی از بیشترین کاربردهای بوتاکس برای صورت است. این روش رایج و محبوب می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای در بهبود وضعیت ظاهری چهره شما ایجاد کند. به خصوص اگر در مرکز معتبر و به دست پزشک متخصص و باتجربه انجام شود.

اما بوتاکس صورت چطور و در کدام نواحی انجام می‌شود؟ چه کسانی برای انجام این روش مناسب‌اند؟ مزایای استفاده از این روش چیست؟ چه مراقبت‌هایی بعد از انجام آن لازم است؟ آیا این روش عوارض جانبی دارد؟ در این نوشته از مجله زیبایی کلینیک جردن قصد داریم به طور کامل درباره بوتاکس صورت صحبت کرده و به سوالات شما عزیزان پاسخ دهیم.

بوتاکس صورت چطور عمل می‌کند؟

تزریق بوتاکس انقباضات عضلانی را متوقف می‌کند و به طور موقت عضلات خاصی را در صورت شما فلج می‌کند تا خطوط و چین و چروک‌های ظریف را صاف کند و ظاهری آرام و جوان و شاداب برای شما ایجاد کند.

ماده فعال بوتاکس، onabotulinumtoxinA، از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم مشتق شده است. هنگامی که سم بوتولینوم به عضلات شما تزریق می‌شود، از انقباض و تکرار حرکات ماهیچه‌ای جلوگیری می‌کند و در نتیجه از عمیق‌تر شدن خطوط و چین و چروک صورت پیشگیری می‌کند(1).

چه کسانی برای انجام بوتاکس صورت مناسب‌اند؟

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا تزریق بوتاکس برای شما مناسب است یا خیر. بهترین پاسخ این است که مستقیماً با یک متخصص پوست یا جراح پلاستیک دارای مجوز قانونی مشورت کنید که می‌تواند سؤالات، نیازها و نگرانی‌های شما را برطرف کند.

بوتاکس به طور معمول یک عمل زیبایی برای زنان در نظر گرفته می‌شود، اما مردان نیز می‌توانند از آن بهره مند شوند. FDA در ابتدا بوتاکس را در سال 1989 برای درمان بلفارواسپاسم یا انقباض غیرارادی عضلات پلک تایید کرد. با این حال، در سال 2002 بود که سازمان غذا و داروی آمریکا تاییدیه خود را برای استفاده از بوتاکس به منظور زیباسازی و جوانسازی چهره ارائه کرد.

با این حال، به طور کلی، بوتاکس صورت یک درمان بسیار موفق و غیر تهاجمی برای کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک روی صورت از طریق روش‌های غیرجراحی است. بوتاکس همچنین می‌تواند شرایطی مانند میگرن، تعریق بیش از حد و اسپاسم عضلانی را به صورت موثر درمان و برطرف کند.

بوتاکس کردن صورت
بوتاکس کردن صورت

بوتاکس صورت در چه نواحی استفاده می‌شود؟

تزریق بوتاکس می تواند ظاهر خطوط اخم و خطوط ریز روی صورت را بهبود بخشد. اما ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که برای داشتن زیبایی طبیعی در کدام نواحی باید بوتاکس تزریق کنید.

در اینجا 12 ناحیه از صورت که برای درمان بوتاکس صورت بهترین هستند، آورده شده است:

1. خطوط افقی پیشانی

این خطوط افقی می‌توانند در سرتاسر پیشانی شما ایجاد شوند که معمولاً به دلیل بالا بردن مکرر ابروها در طول زمان ایجاد می‌شوند.

2. خطوط اخم

خطوط اخم که معمولا به عنوان خطوط “11” یا گلابلار شناخته می‌شود. این خطوط عمودی هستند و بین ابروهای شما ایجاد می‌شوند. اخم کردن، چشم دوختن و دیگر حالت‌ها می‌توانند باعث ایجاد این چین و چروک‌ها شوند. درمان بوتاکس صورت در بهبود ظاهر این چین و چروک‌ها بسیار موثر است.

3. خطوط موشی

این چین و چروک‌ها در دو طرف بینی ظاهر می‌شوند و وقتی صورت خود را می‌چرخانید، می‌توان آن‌ها را با تزریق بوتاکس در پل بینی برای صاف کردن آن‌ها درمان کرد.

4. ابرو

اگر ابروهای افتاده یا کمی آویزان دارید، چند درمان استراتژیک بوتاکس می‌تواند به لیفت کردن آنها کمک کند و ظاهری جوان‌تر به شما بدهد.

5. خطوط پنجه کلاغی

این خطوط در گوشه چشم‌ها وجود دارند. این چین و چروک‌های ریز به دلیل خیره شدن یا لبخند زدن، در گوشه چشم شما ظاهر می‌شود. آنها اغلب در سه خط مجزا مشاهده می‌شوند، شبیه به پای کلاغ. از این رو نام این خطوط را پنجه کلاغی گذاشته‌اند. بوتاکس می‌تواند به رفع این خطوط کمک کند.

6. خطوط بالای لب

آیا خطوط عمودی کوچکی در بالای لب بالایی خود دارید؟ آنها خطوط بالای لب نامیده می‌شوند و می‌توان آنها را با تزریق بوتاکس در ناحیه بین بینی و لب بالایی درمان کرد تا این چین و چروک‌ها صاف شود و ظاهری جوان‌تر به لب‌ها بدهد. تزریق در این ناحیه همچنین می‌تواند لبخند لثه‌ای را اصلاح کند.

7. خط فک

بوتاکس را می‌توان به عضلات در امتداد فک تزریق کرد تا خط فک مشخص‌تری داشته باشید و در نتیجه عضلات صورت جوان‌تر و ظاهری بهتر ایجاد شود.

8. گردن

بوتاکس می‌تواند با شل کردن عضلات این ناحیه ظاهر نوارهای پلاتیسمال یا “گردن بوقلمون” را بهبود بخشد.

9. چانه

تزریق مقدار کمی بوتاکس به چانه می‌تواند به بهبود ظاهر چانه دوطبقه کمک کند و ظاهری صاف‌تر و سفت‌تر به پوست بدهد.

10. گوشه‌های دهان

اگر در گوشه‌های دهان چین و چروک‌هایی دارید (که گاهی به آن خطوط ماریونت گفته می‌شود)، بوتاکس می‌تواند با شل کردن ماهیچه‌های آن ناحیه به صاف‌تر شدن آن‌ها کمک کند.

11. دندان قروچه

اگر دندان قروچه می‌کنید یا فک خود را فشار می‌دهید، ممکن است در امتداد خط فک چین و چروک ایجاد شود. بوتاکس می‌تواند چین و چروک‌های مرتبط را هنگامی که به عضله ماستر تزریق می‌شود، درمان کند، که مسئول حرکات فشردن و ساییدن است.

12. زیر چشم (خط اشک)

تزریق بوتاکس در ناحیه فرورفتگی اشک می‌تواند با شل کردن عضلات و بافت‌ها در صورتی که حلقه‌های تیره یا کیسه‌های زیر چشم دارید، به روشن‌تر شدن ناحیه کمک کند.

مراقبت‌های قبل و بعد از بوتاکس صورت چیست؟

مواردی وجود دارد که باید قبل و بعد از تزریق بوتاکس آنها را رعایت کنید، که عبارتند از:

  1. حداقل 24 ساعت قبل از درمان از الکل خودداری کنید، زیرا الکل می‌تواند خون شما را رقیق کند که ممکن است باعث کبودی و خونریزی بعد از درمان شود.
  2. حداقل تا 24 ساعت پس از درمان از انجام فعالیت‌های شدید خودداری کنید زیرا می‌تواند باعث حرکت بوتاکس به سایر ماهیچه‌های صورت شما شود و نتایج ناخواسته‌ای ایجاد کند.
  3. حداقل تا 12 ساعت پس از تزریق بوتاکس از دست زدن یا مالش ناحیه تحت درمان خودداری کنید تا از انتشار سم به سایر نواحی صورت خود جلوگیری کنید که ممکن است عوارض جانبی ناخواسته‌ای به همراه داشته باشد.
  4. حداقل یک هفته قبل از درمان از مصرف آسپرین یا سایر داروهای رقیق کننده خون خودداری کنید، زیرا این داروها می‌توانند کبودی و خونریزی را افزایش دهند.
  5. حداقل 24 ساعت پس از درمان در معرض نور خورشید قرار نگیرید تا از انتشار بوتاکس به خارج از محل تزریق جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید:

از کجا بفهمیم بوتاکس صورت اشتباه تزریق شده یا نه؟

در مورد اشتباه تزریق شدن بوتاکس صورت چند نکته کلیدی وجود دارد که باید به دنبال آنها باشید:

اولاً، اگر هر گونه توده یا برآمدگی در محل تزریق مشاهده کردید، می‌تواند نشان دهنده این باشد که بوتاکس به درستی تزریق نشده است.

اگر بعد از تزریق بوتاکس متوجه تغییراتی در حالات صورت یا حرکات ماهیچه‌ای خود شدید، می‌تواند نشان دهنده این باشد که بوتاکس به ناحیه دیگری از صورت شما حرکت کرده و عوارض جانبی ناخواسته‌ای ایجاد نموده است.

اگر هر گونه درد یا ناراحتی را تجربه کردید که ادامه یافت یا هر نشانه‌ای از واکنش آلرژیک را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید تا در مورد علائم صحبت کنید.

چه کسانی نمی‌توانند بوتاکس صورت انجام دهند؟

در حالی که بوتاکس صورت یک گزینه محبوب زیبایی و درمانی است، افرادی خاص نباید تزریق بوتاکس را انجام دهند و بهتر است از آن اجتناب کنند، از جمله کسانی که ملاحظات یا نگرانی‌های زیر را دارند:

  1. افرادی که آلرژی به پروتئین شیر گاو یا واکنش به تزریق سم بوتولینوم دارند.
  2. افرادی که سابقه شرایط پزشکی مانند بیماری قلبی، دیابت و مشکلات تنفسی دارند.
  3. افراد مبتلا به اختلالات عصبی عضلانی.
  4. زنان باردار یا شیرده.

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

بوتاکس یک درمان زیبایی همه کاره است که می‌تواند به شما در دستیابی به اهداف زیبایی مختلف کمک کند! اگر به دنبال درمان بوتاکس صورت هستید، نیازی به جستجوی بیشتر نیست:

کلینیک زیبایی جردن با پزشکان متخصص و مجرب، تجهیزات مدرن و فضایی بهداشتی، می‌تواند بوتاکس و انواع خدمات زیبایی را با بهترین کیفیت به شما عزیزان ارائه دهد.

سوالات متداول

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جوانسازی پوست دانشنامه بوتاکس

مقالات مرتبط