جوش و آکنه

جوش و آکنه؛ علت، علائم، پیشگیری و درمان

داشتن پوستی صاف و درخشان و بدون جوش آرزوی هر کسی است. یکی از معضلاتی که بسیاری از افراد با آن درگیرند جوش و آکنه است. این مشکل در دوره بلوغ بیشتر است اما می‌تواند در هر مقطع سنی دیگری هم وجود داشته باشد.

اما جوش یا آکنه چیست؟ چه علائمی دارد؟ علت بروز آن چیست؟ چطور می‌شود از آن پیشگیری کرد؟ چطور می شود آن را درمان کرد؟ چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در این نوشته از کلینیک جردن درباره این موضوع صحبت می‌کنیم و به تمامی سوالات رایج پاسخ می‌دهیم. اگر شما هم از وجود آکنه و جوش در صورت و بدن خود رنج می‌برید، حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

جوش و آکنه چیست؟

به گفته متخصصان کلینیک زیبایی جردن، آکنه یک بیماری شایع پوستی است که باعث ایجاد لکه‌هایی روی صورت، گردن، پشت یا سینه می‌شود. این لکه‌ها می توانند جوش‌های سرسفید، سرسیاه یا جوش‌های ملتهب و پر از چرک باشند.

فرق جوش و آکنه این است که جوش معمولا سطحی‌تر است و بهبود می‌یابد و آکنه عمیق‌تر و عفونی‌تر است و روی پوست لکه به جا می‌گذارد.

آکنه بزرگسالان که آکنه هورمونی نیز نامیده می‌شود، آکنه‌ای است که بعد از سن 18 تا 20 سالگی ادامه می‌یابد یا زمانی که فردی در اوایل دهه بیست سالگی خود است شروع می‌شود. آکنه ولگاریس عموماً نوجوانان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و برای 3 تا 5 سال ادامه می‌یابد، اگرچه گاهی اوقات می‌تواند برای مدت طولانی‌تری نیز ادامه یابد.

برخی از افراد دارای شکل خفیف آکنه هستند که فقط با لکه‌ها یا شیوع گاه به گاه بروز می‌کند، در حالی که برخی دیگر آکنه‌های شدیدتری دارند و نواحی بزرگی از صورت و بدنشان تحت تأثیر قرار گرفته است. آکنه در زنان بیشتر از مردان است.

جوش و آکنه می‌تواند باعث شود که فردی از ظاهر خود احساس نارضایتی کند، اعتماد به نفس ضعیفی ایجاد کند و تمایلی به بودن در کنار دیگران نداشته باشد. با این حال، درمان‌های موثر مختلفی برای آکنه وجود دارد. اگر جوش دارید و آزارتان می‌دهد، باید با داروساز یا پزشک عمومی صحبت کنید.

جوش صورت

فرق آکنه با جوش چیست؟

نام علمی آکنه، ولگاریس است. آکنه زمانی رخ می‌دهد که جوش‌های متعددی روی پوست ایجاد می‌شوند. جوش معمولا یک برآمدگی عفونی منفرد است، در حالی‌که آکنه به وجود چندین جوش پر از چرک که در قسمتی از پوست پخش شده‌اند، اشاره دارد. اگر دچار جوش‌های مکرر می‌شوید، احتمالا از آکنه رنج می‌برید.

علائم جوش و آکنه چیست؟

علائم آکنه عبارتند از:

• جوش‌های سرسفید – لکه‌های کوچک سفید زیر سطح پوست
  • جوش‌های سرسیاه – منافذ کوچک و مسدود شده با یک نوک سیاه
  • جوش – لکه‌های قرمز ملتهب که می‌توانند چرک زرد در وسط داشته باشند
  • ندول‌ها – برجستگی‌های قرمز بزرگ زیر پوست که می‌تواند دردناک باشد

این علائم بیشتر در صورت دیده می‌شود، اما آکنه می‌تواند روی پشت، قفسه سینه، شانه‌ها یا گردن نیز تاثیر بگذارد. آکنه شدید می‌تواند باعث ایجاد اسکار شود – به عنوان مثال، زمانی که التهاب عمیق یا شدید ندول‌ وجود دارد. لکه‌ها یا جوش‌های گاه به گاه به عنوان آکنه در نظر گرفته نمی‌شوند.

انواع جوش پوستی

جوش انواع مختلفی دارد که ظاهر و علائم متفاوتی دارند. آنها به شرح زیر هستند:

• آکنه کیستیک
  • جوش سرسفید
  • جوش سرسیاه
  • ندول
  • پاپول
  • پاسچول

علت بروز جوش و آکنه چیست؟

مجله سلامت healthdirect می‌نویسد: آکنه توسط باکتری‌هایی ایجاد می‌شود که در صورت مسدود شدن منافذ پوست می‌توانند در داخل منافذ رشد کنند. این باکتری‌ها می‌توانند موادی تولید کنند که به پوست آسیب می‌رسانند و منجر به تجمع سلول‌ها و باکتری‌های مرده پوست می‌شوند که سپس می‌توانند جوش یا ندول در پوست ایجاد کنند.

هنگامی که هورمون‌های آندروژن باعث تولید بیش از حد چربی در منافذ صورت، گردن، سینه و شانه‌ها می‌شود، منافذ مسدود می‌شوند. سطح آندروژن در پسران و دختران در دوران بلوغ افزایش می‌یابد. به همین دلیل است که بسیاری از نوجوانان آکنه دارند در حالی که کودکان اینگونه نیستند. همچنین، دختران زودتر از پسران به بلوغ می‌رسند و بنابراین ممکن است در سنین پایین‌تر از پسران دچار آکنه شوند.

آکنه تنها در اثر عدم تعادل هورمونی در تعداد بسیار کمی از افراد ایجاد می‌شود. با این حال، برخی از شرایط سلامتی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نیز در بروز جوش و آکنه موثر هستند. همچنین استرس می‌تواند منجر به افزایش هورمون‌ها شود و فرد را مستعد ابتلا به آکنه کند.

افرادی که اعضای نزدیک خانواده آنها آکنه داشته‌اند نیز بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. برخی از افراد متوجه می‌شوند که آکنه آنها با خوردن غذاهای خاص بدتر می‌شود، اما آکنه عموماً به دلیل غذاهایی که می‌خورید ایجاد نمی‌شود. اگر اضافه وزن دارید و آکنه دارید، احتمالاً شدیدتر و درمان آن سخت‌تر است.

آکنه صورت

پیشگیری از جوش و آکنه

اگر آکنه دارید، راه‌هایی وجود دارد که به جلوگیری از ظاهر شدن لکه‌های جدید کمک می‌کند و به جلوگیری از ایجاد اسکار آکنه کمک می‌کند. موارد زیر به جلوگیری از ملتهب شدن لکه‌ها یا ایجاد اسکار کمک می‌کند:

• صورت خود را دو بار در روز با آب گرم و یک پارچه نرم، خیلی آرام و ملایم بشویید
  • هر زمان که در معرض آفتاب هستید، از کرم‌های ضد آفتاب و کلاه لبه‌دار برای محافظت از پوست خود استفاده کنید
  • قبل از رفتن به رختخواب آرایش خود را پاک کنید
  • موهای خود را مرتباً شامپو بزنید، مخصوصاً اگر موهایتان چرب است و روی پوست شما قرار دارد
  • یک رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید و به طور منظم ورزش کنید

اما مواردی که باید از آنها اجتناب کنید عبارتند از:

• آرایش چرب یا ضد آفتاب چرب
  • شستن بیش از حد صورت خود یا استفاده از صابون‌های نامناسب
  • لباس‌های تنگ روی مناطقی که آکنه دارید
  • فشار دادن یا کندن لکه‌ها یا جوش‌ها
پیشگیری از جوش و آکنه

آکنه بیشتر افراد بین 15 تا 24 سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بسیاری از افراد پس از رسیدن به اواسط بیست سالگی متوجه می‌شوند لکه‌ها کمتر شده‌اند. با این حال، برخی از افراد از جوش و آکنه خلاص نمی‌شوند و به درمان مداوم نیاز دارند.

آکنه همچنین افرادی را که به طور طبیعی پوستشان چرب‌تر است، بیشتر درگیر می‌کند. در حالی که نمی‌توانید سن یا نوع پوست خود را تغییر دهید، دانستن راه‌هایی برای مدیریت آکنه و مراقبت از پوست می‌تواند مفید باشد.

جوش و آکنه چطور درمان می‌شود؟

داروساز می‌تواند یک شستشوی ملایم صورت بدون صابون را توصیه کند که می‌توانید دو بار در روز با آب گرم انجام دهید. مراقب باشید که پوست خود را زیاد نشویید زیرا ممکن است آکنه را تشدید کند. اگر بعد از شستن پوست همچنان احساس چربی می‌کنید، پزشک می‌تواند یک شوینده یا پاک‌کننده آکنه بدون نسخه را توصیه کند.

اگر آکنه شما متوسط ​​یا شدید باشد، پزشک می‌تواند داروهایی را تجویز کند که ممکن است به شکل قرص یا کرم باشد.

مهم است که به یاد داشته باشید که درمان آکنه به زمان نیاز دارد – اغلب 1 تا 2 ماه – و شما نباید در صورت عدم مشاهده بهبودی درمان را متوقف کنید. اگر آکنه پس از اولین درمان بهبود نیافت، می‌توانید به داروساز یا پزشک خود مراجعه کنید و بپرسید که آیا درمان دیگری وجود دارد که بتوانید امتحان کنید.

درمان‌های بدون نسخه برای جوش و آکنه

اگر آکنه خفیف دارید، داروساز می‌تواند به شما کمک کند یک شوینده یا پاک کننده آکنه، یک لوسیون یا کرم ضد جوش و آکنه با موادی مانند بنزوئیل پراکسید، آزلائیک اسید یا اسید گلیکولیک انتخاب کنید که می‌تواند این عارضه را درمان کند. از این محصولات درست در سراسر ناحیه‌ای که آکنه وجود دارد استفاده کنید، نه فقط روی نقاط منفرد. به عنوان مثال، اگر روی گردن خود آکنه دارید، باید کل گردن خود را با این محصول بشویید. اگر این درمان‌ها باعث تحریک یا خشکی پوست شما می‌شود، سعی کنید کمتر از آنها استفاده کنید.

درمان‌های دیگر می‌تواند به آکنه خفیف کمک کند، مانند میکرودرم ابریژن سبک، لایه برداری شیمیایی و دیاترمی سبک. این درمان‌ها ممکن است نیاز به تکرار منظم داشته باشند و برای افراد مبتلا به آکنه شدید مناسب نیستند.

درمان‌های تجویزی برای جوش و آکنه

برای آکنه‌های شدیدتر، یا زمانی که سایر درمان‌ها موثر نبوده‌اند، پزشک ممکن است دارویی را برای استفاده توصیه کند. این تجویز می‌تواند همراه کرم‌ها و لوسیون‌های موجود در داروخانه باشد.

پزشک شما ممکن است کرم‌های آنتی بیوتیکی را برای کاهش عفونت و التهاب در جوش‌ها یا ندول‌ها یا رتینوئیدها برای کمک به حذف جوش‌های سرسفید و سرسیاه تجویز کند. هر دوی این ها می‌توانند به عنوان یک عارضه جانبی، پوست شما را تحریک یا خشک کنند. در صورت بروز سوزش شدید پوست، استفاده از این محصولات را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

اگر جوش و آکنه شما پس از استفاده از این کرم‌ها بهبود نیابد، پزشک ممکن است داروهای خوراکی را توصیه کند. این داروها شامل:

• آنتی بیوتیک‌هایی مانند داکسی سایکلین یا مینوسیکلین برای درمان باکتری
  • داروهای ضد آندروژن مانند اسپیرونولاکتون یا سیپروترون که هورمون تستوسترون را مسدود می‌کند و بنابراین چربی کمتری در منافذ شما تولید می شود.
  • قرص‌های ضد بارداری حاوی استروژن و پروژسترون برای کمک به کنترل آکنه که برای برخی از زنان مناسب است.
  • ایزوترتینوئین خوراکی که می‌تواند به درمان آکنه شدید کمک کند

برخی از محصولات طبیعی مانند روغن درخت چای، بلغور جو دوسر کلوئیدی، عصاره چای سبز، آلفا هیدروکسی اسید (اسید میوه) و اسید آزلائیک نیز می‌توانند به آکنه کمک کنند. با این حال، آنها همچنین می توانند پوست شما را تحریک کنند یا با داروهای دیگری که ممکن است مصرف می کنید تداخل ایجاد کنند. قبل از استفاده از درمان‌های خانگی آکنه یا استفاده از هر نوع ماسک خانگی برای جوش و آکنه با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.(1)

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر آکنه شما پس از استفاده از درمان توصیه شده توسط داروساز بهبود نیافت، یا اگر آکنه شما شدید است و باعث نگرانی شما می‌شود، باید به پزشک مراجعه کنید. آکنه درمان نشده می‌تواند اسکارهای پوستی بر جای بگذارد، بنابراین مهم است که برای درمان اقدام کنید.

اگر آکنه شما شدید باشد پزشک عمومی ممکن است شما را به یک متخصص پوست ارجاع دهد. آنها می‌توانند به شما در تصمیم گیری برای بهترین درمان کمک کنند.

اگر آکنه را درمان نکنیم چه می‌شود؟

در صورت درمان نشدن، آکنه شدید می‌تواند اسکارهای مادام‌العمر روی پوست شما باقی بگذارد. مراقبت از پوست و درمان آکنه خطر این اتفاق را کاهش می‌دهد. درمان جوش‌های عفونی قبل از اینکه عفونت به پوست اطراف سرایت کند بسیار مهم است زیرا کیست‌های ملتهب ناشی از پوست عفونی اغلب می توانند جای زخم بر جای بگذارند.

آکنه همچنین می‌تواند بر اعتماد به نفس شما تأثیر منفی بگذارد. گاهی اوقات ممکن است نخواهید دیگران شما را ببینند، بنابراین از بیرون رفتن و گذراندن وقت با دوستان و خانواده خودداری می‌کنید. این می‌تواند احساس بدتری را در شما ایجاد کند و در طول زمان منجر به مشکلات عاطفی بیشتری شود.

اگر متوجه شدید که نگران ظاهرتان هستید، از موقعیت‌های اجتماعی دوری می‌کنید، یا به دلیل آکنه خود احساس ناراحتی می‌کنید، به داروساز یا پزشک مراجعه کنید. آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا بهترین درمان ممکن را دریافت کنید.

در این نوشته از کلینیک جردن درباره جوش و آکنه، علت بروز آنها، علائم و درمان و پیشگیری از آنها صحبت کردیم. فراموش نکنید که برای استفاده از هر روش درمانی حتما با پزشک مشورت کنید. گاهی برخی اقدامات خودسر باعث تشدید آکنه می‌شود. بنابراین بهتر است ابتدا مورد معاینه و بررسی قرار بگیرید و سپس بهترین درمان را به کار ببندید.

سوالات متداول جوش و آکنه

جوش و اسکار