انواع زگیل در نواحی مختلف و راه درمان آنها را بشناسید!

انواع زگیل
1020

انواع زگیل در نواحی مختلف و راه درمان آنها را بشناسید!

زمان مطالعه: 7 دقیقه

زگیل‌ها برآمدگی‌های برآمده روی پوست هستند که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شوند. آنها می‌توانند ناراحت کننده، مسری و دردناک باشند. درمان‌های خانگی و پزشکی برای انواع زگیل وجود دارد. اما انواع زگیل چیست؟ هرکدام چه ویژگی‌هایی دارند؟ آیا زگیل خطرناک است؟ چطور می‌شود زگیل را درمان کرد؟ چه روش‌های خانگی و پزشکی برای درمان زگیل وجود دارد؟

در این مقاله از مجله زیبایی کلینیک جردن درباره این موضوع صحبت می‌کنیم. اگر می‌خواهید در این‌باره بیشتر بدانید تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

انواع زگیل کدامند؟

شش نوع اصلی زگیل وجود دارد. هر نوع در قسمت متفاوتی از بدن ظاهر می‌شود و ظاهری متمایز دارد. در ادامه مقاله این شش نوع را به شما معرفی می‌کنیم.

زگیل معمولی

زگیل معمولی معمولاً در پشت انگشتان دست و پا و روی زانوها رشد می‌کند. اما آنها می‌توانند در جای دیگری هم ظاهر شوند. آنها می‌توانند ظاهری خشن، ضخیم، دانه‌ای و بالای گرد داشته باشند. ممکن است شبیه گل کلم به نظر برسند. زگیل‌های معمولی اغلب خاکستری‌تر از پوست اطراف هستند.

اندازه آنها می‌تواند از 1 میلی متر (میلی متر) تا 1 سانتی متر (سانتی متر) یا بزرگتر باشد و می‌تواند به تنهایی یا به صورت گروهی ایجاد شود. این زگیل‌ها معمولاً جدی و دردناک نیستند و می‌توانند خود به خود از بین بروند.

علائم و نشانه‌های زگیل معمولی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • برجستگی‌های کوچکی که می‌توانند سخت، زبر و دانه دار باشند
  • برجستگی‌های گوشتی رنگ با لکه‌های سیاه کوچک رگ‌های خونی لخته شده
  • توانایی انتشار به مناطق دیگر از طریق تماس مستقیم
انواع زگیل پوستی
انواع زگیل پوستی

زگیل کف پا

زگیل های کف پا همانطور که از نامش پیداشت، در کف پا رشد می‌کنند. بر خلاف سایر زگیل‌ها، زگیل‌های کف پا در پوست شما رشد می‌کنند، نه خارج از آن.

اگر متوجه شوید که به نظر می‌رسد سوراخ کوچکی در کف پای خود دارید که توسط پوست سفت شده احاطه شده است، ممکن است زگیل کف پا داشته باشید. زگیل کف پا می‌تواند راه رفتن را دردناک کند.

دو نوع زگیل کف پا وجود دارد:

زگیل کف پا از نوع میرمسیال

این زگیل‌ها توسط HPV نوع 1 ایجاد می‌شوند. علائم و نشانه‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • زگیل‌های عمیق و حساس که به دلیل ایستادن یا راه رفتن به سمت داخل رشد می‌کنند
  • درد با فشار مستقیم
  • می‌توانید احساس کنید که روی سنگریزه ها قدم می گذارید
  • پوست مایل به زرد که شبیه پینه به نظر می‌رسد
  • می‌تواند نقاط سیاه داشته باشد

زگیل کف پا از نوع موزاییکی

این زگیل ها توسط HPV نوع 2 ایجاد می‌شوند. علائم و نشانه‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • زگیل‌های سطحی کوچک
  • یک الگوی موزاییکی از زگیل‌های متعدد که به صورت خوشه ظاهر می‌شوند
  • درد کمتری نسبت به زگیل کف پا نوع میرمسیال دارد

 زگیل مسطح

زگیل‌های مسطح که به عنوان زگیل نوجوانی نیز شناخته می‌شوند، معمولا روی صورت، ران‌ها یا بازوها رشد می‌کنند. آنها اغلب توسط HPV انواع 3، 10 و 28 ایجاد می‌شوند.

آنها کوچک هستند و بلافاصله قابل مشاهده نیستند. زگیل‌های مسطح دارای قسمت بالایی صاف هستند، گویی که خراشیده شده‌اند. آنها می‌توانند گوشتی، صورتی، قهوه‌ای یا کمی زرد باشند. آنها اغلب در گروه‌های بزرگ 20 تا 200 رشد می‌کنند.

زگیل‌های مسطح معمولاً از انواع زگیل دردناک نیستند و معمولاً در مناطقی ظاهر می‌شوند که بریدگی یا خراش در پوست شما وجود دارد، مانند تراشیدن صورت یا پاها. آنها همچنین در کودکان شایع هستند و می‌توانند از طریق تماس مستقیم منتقل شوند.

علائم و نشانه‌های زگیل مسطح می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • علائم کوچک مسطح، گرد یا بیضی روی پوست
  • علائم گوشتی رنگ
  • معمولا دردناک نیست

زگیل رشته‌ای

زگیل‌های رشته‌ای در اطراف دهان یا بینی و گاهی اوقات روی گردن یا زیر چانه شما رشد می‌کنند. آنها از انواع زگیل مسری هستند و همچنین می‌توانند به سایر قسمت‌های بدن شما سرایت کنند.

زگیل‌های رشته‌ای کوچک هستند و به شکل فلپ یا برچسب پوستی کوچک هستند. آنها می‌توانند به صورت رشته‌های نازک و انگشت مانند از پوست شما بیرون بزنند.

زگیل‌های رشته‌ای همرنگ پوست شما هستند. آنها معمولاً بدون درد هستند مگر اینکه در یک ناحیه حساس مانند چین روی پوست شما ایجاد شوند.

علائم و نشانه‌های زگیل رشته‌ای می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • رشد کوچکی که از پوست خارج می‌شود
  • فلپ گوشتی رنگ
  • رشد سریع
  • معمولا دردناک نیست
زگیل مسطح
زگیل مسطح

زگیل ناخن

زگیل‌های ناخن در زیر و اطراف ناخن‌های پا و دست رشد می‌کنند. آنها می توانند دردناک باشند و بر رشد ناخن تأثیر بگذارند.

آنها کوچک شروع می‌شوند – تقریباً به اندازه یک سوزن – اما می‌توانند بزرگتر شوند و از طریق تماس مستقیم به مناطق دیگر گسترش یابند. ممکن است در لمس خشن باشند و ظاهری شبیه گل کلم داشته باشند.

علائم و ‌نشانه‌های زگیل ناخن می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • رشد خشن در اطراف یا زیر ناخن
  • هنگام افزایش اندازه دردناک است
  • شکافتن پوست اطراف ناخن
  • ظاهر ناخن و کوتیکول ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد

زگیل تناسلی

این زگیل‌ها در شکل‌ها و اندازه‌های گوناگونی مثل گل کلمی و خوشه‌ای وجود دارند. ویروس زگیل ناحیه تناسلی از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود. این زگیل‌ها در اطراف واژن، مقعد و یا زبان ایجاد می‌شوند. این زگیل سویه‌های مختلفی دارد که برخی از آنها ریسک بیشتری دارند و ممکن است به زگیل سرطانی تبدیل شده و باعث بروز سرطان دهانه رحم، سرطان مقعد یا سرطان دهان شوند.

درمان انواع زگیل

برای درمان زگیل روش‌های متعدد خانگی و پزشکی وجود دارد که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم.

درمان خانگی زگیل

اگرچه انواع زگیل‌ معمولاً خود به خود از بین می‌روند، اما ممکن است خجالت آور یا ناراحت کننده باشند، بنابراین ممکن است بخواهید آنها را در خانه درمان کنید. بسیاری از زگیل‌ها به خوبی به درمان‌های موجود در داروخانه پاسخ می‌دهند. حتما قبل از مصرف هرپماد یا دارویی با پزشک خود مشورت کنید. برخی از مواردی که باید به خاطر بسپارید عبارتند از:

  • شما می‌توانید زگیل ها را به سایر قسمت های بدن خود گسترش دهید و برای دیگران مسری هستند. اگر برای درمان نیاز دارید که زگیل را با سوهان ناخن یا سنگ پا بمالید، از آن ابزار روی هیچ قسمت دیگری از بدن خود استفاده نکنید و به دیگران اجازه استفاده از آن را ندهید.
  • اگر دیابت دارید سعی نکنید زگیل روی پای خود را درمان کنید. به پزشک خود مراجعه کنید. دیابت می‌تواند باعث از دست دادن حس در پاهای شما شود، بنابراین می‌توانید بدون اینکه متوجه شوید به راحتی به خود آسیب بزنید.
  • سعی نکنید زگیل‌های صورت یا سایر قسمت‌های حساس بدن خود (مانند اندام تناسلی، دهان یا سوراخ های بینی) را با درمان‌های خانگی از بین ببرید.

درمان زگیل با اسید سالیسیلیک

شما باید این محصولات را هر روز و اغلب به مدت چند هفته استفاده کنید. اگر قبل از اعمال درمان زگیل را حدود 15 دقیقه در آب خیس کنید و دستورالعمل های روی بسته را دنبال کنید، بهترین کارایی را خواهند داشت.

نوار چسب برای درمان زگیل

برخی از افراد در درمان زگیل با چسب نواری موفق بوده‌اند. این فرآیند شامل:

  • پوشاندن زگیل با چسب بنواری برای چند روز
  • خیساندن زگیل
  • مالش زگیل برای از بین بردن پوست مرده

این رویکرد می‌تواند چندین دوره درمان را ببرد. با این حال، با توجه به آکادمی پوست آمریکا (AAD)، تحقیقات در مورد اینکه آیا این رویکرد موثر است یا خیر، اختلاف نظر وجود دارد.

درمان پزشکی زگیل

اگر زگیل شما به درمان‌های خانگی به خوبی پاسخ ندهد، ممکن است پزشک بتواند کمک کند. به یاد داشته باشید، اگر دیابت دارید و روی پاهایتان زگیل دارید، حتما باید برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

نیتروژن مایع

پزشک ممکن است انواع زگیل شما را با نیتروژن مایع منجمد کند. این روش ممکن است کمی دردناک باشد، اما معمولا به خوبی جواب می‌دهد. ممکن است بیش از یک درمان مورد نیاز باشد. یخ زدن باعث ایجاد تاول در زیر و اطراف زگیل شما می‌شود. این کار زگیل را در عرض یک هفته از پوست جدا می کند.

فریز کردن زگیل

برخی از درمان‌های بدون نسخه، هوای سرد غلیظ (مخلوطی از دی متیل اتر و پروپان) را روی انواع زگیل اسپری می‌کنند. این کار پوست را می‌کشد و به شما امکان می‌دهد سطح زگیل را خراش دهید.

اگر می‌خواهید زگیل را به سرعت از بین ببرید، این درمان‌ها انتخاب خوبی هستند، اما برای از بین بردن همه زگیل‌ها به اندازه کافی قوی نیستند.

عمل جراحی

جراحی معمولاً تنها در صورتی در نظر گرفته می‌شود که زگیل به درمان‌های دیگر پاسخ نداده باشد. پزشک شما می‌تواند زگیل شما را با یک چاقوی جراحی جدا کند یا با برق بسوزاند. ابتدا باید یک واکسن بیهوشی دریافت کنید و این واکسن‌ها می توانند دردناک باشند. جراحی نیز ممکن است باعث ایجاد اسکار شود.(1)

علت ایجاد زگیل چیست؟

سویه‌های خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باعث ایجاد زگیل می‌شوند. ویروس می‌تواند از طریق بریدگی‌های کوچک وارد پوست شما شود و باعث رشد سلول‌های اضافی شود. لایه بیرونی پوست شما ضخیم‌تر و سفت‌تر می شود و زگیل را تشکیل می‌دهد. پوست مرطوب و نرم یا پوست آسیب دیده بیشتر به زگیل مبتلا می‌شوند.

همه زگیل ها از HPV می‌آیند، اما همه اشکال HPV باعث ایجاد زگیل نمی‌شوند. نوع HPV که می‌تواند به سرطان تبدیل شود (مانند سرطان دهانه رحم) باعث ایجاد زگیل نمی‌شود.

چطور از زگیل پیشگیری کنیم؟

راه‌هایی برای پیشگیری از انواع زگیل یا جلوگیری از انتشار آن‌ها به سایر قسمت‌های بدن در صورت بروز زگیل وجود دارد. این دستورالعمل‌های ساده را دنبال کنید:

  • دست‌های خود را مرتب بشویید، به خصوص اگر با فردی که زگیل دارد در تماس بوده‌اید.
  • زگیل‌های خود را نچینید.
  • زگیل‌ها را با بانداژ بپوشانید.
  • دست و پای خود را خشک نگه دارید.
  • هنگامی که در رختکن یا محل استحمام عمومی هستید از دمپایی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

زگیل‌ها به طور کلی خطرناک نیستند، اما می‌توانند ناراحت کننده و گاهی اوقات دردناک باشند. بسیاری از انواع زگیل به درمان بدون نسخه پاسخ می‌دهند، اما اگر زگیل شما تغییر رنگ داد، دردناک شد، یا اگر مشکوک هستید که زگیل شما ممکن است زگیل نباشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

زگیل‌ها مسری هستند، اما می‌توانید برای جلوگیری از انتشار یا ابتلا به آنها اقدامات احتیاطی انجام دهید، از جمله شستن مکرر دست‌ها و پوشیدن کفش در رختکن‌های عمومی.

سوالات متداول انواع زگیل

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بیماری پوستی

مقالات مرتبط