علت بروز ترک پوستی + بهترین روش‌های درمان و پیشگیری

ترک پوستی
56

علت بروز ترک پوستی + بهترین روش‌های درمان و پیشگیری

زمان مطالعه: 5 دقیقه

استرچ مارک، استریا یا ترک پوستی، نوعی از اسکار است که پس از کشیده شدن یا کوچک شدن سریع پوست ظاهر می‌شود. معمولا ترک های پوستی به دلیل بارداری، افزایش وزن، کاهش وزن و یا فعالیت‌هایی مثل بدن‌سازی به وجود می‌آیند. برای دانستن مطالبی مثل علائم، علت و درمان ترک پوستی و مطالب بیشتر در این مورد تا انتهای این نوشته از مجله زیبایی کلینیک جردن را مطالعه کنید.

ترک پوستی یا استرچ مارک چیست؟

ترک پوستی، استرچ مارک و یا استریا، در واقع تغییر رنگ پوست، کمی فرورفتگی و خطوط مثل اسکار روی پوست شما است. این اتفاق زمانی می‌افتد که پوست شما به سرعت کشیده یا منقبض شود. معمولا استرچ مارک روی قسمت‌های زیر ظاهر می‌شود:

  • ناحیه شکم
  • ران
  • سینه‌ها
  • بالای بازوها
  • پایین کمر
  • باسن

چه افرادی ترک پوستی دارند؟

هر فردی می‌تواند ترک پوستی داشته باشد اما اگر شرایط زیر را دارید، احتمال بیشتری دارد که روی بدن شما ترک پوستی ظاهر شود:

  • باردار هستید، به خصوص اگر پوست تیره دارید
  • به صورت ناگهانی وزن اضافه کردید یا وزن از دست داده‌اید
  • ماهیچه ‌های شما به سرعت به دلیل بدن‌سازی یا وزنه برداری بزرگ شده‌اند
  • در دوران نوجوانی هستید و جهش رشد را تجربه می‌کنید
  • سابقه خانوادگی ترک پوستی دارید
  • مبتلا به سندروم کوشینگ یا سندروم مارفان هستید
  • به مدت طولانی پردنیزون مصرف کرده‌اید.

آیا ترک پوستی ضرر دارد؟

خیر، به صورت کلی ترک پوستی به بدن آسیبی نمی‌رساند اما ممکن است روی سلامت روانی شما تاثیر بگذارند. ممکن است از ظاهر ترک‌های خود احساس خوبی نداشته باشید و این موضوع روی افکار و رفتار شما تاثیر بگذارد.

علائم ترک پوستی چیست؟

علائم ترک پوستی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خطوط فرو رفته روی پوست شما
  • تغییر رنگ پوست (قرمز، صورتی، بنفش یا قهوه ای)
  • براق به نظر رسیدن پوست و رگه هایی که به رنگ نقره ای یا سفید به نظر می‌رسد
  • خارش
  • تحریک پوست
استریا پوستی
استریا پوستی

چه چیزی باعث ایجاد ترک پوستی می‌شود؟

زمانی که پوست شما به سرعت کشیده یا منقبض شود، این اتفاق باعث می‌شود الاستین و کلاژن پوست شما بشکند. نقش اصلی الاستین اجازه دادن به کشش پوست است. نقش اصلی کلاژن پوست نیز ایجاد ساختار، استحکام و  پشتیبانی از پوست شماست. همانطور که پوست شما بهبود می‌یابد، استرچ مارک در قسمت‌هایی که الاستین می‌شکند ظاهر می‌شود.

ترک‌های پوستی چگونه تشخیص داده می‌شوند؟

تشخیص استرچ مارک آسان است و لزوما نیازی به مراجعه به پزشک برای تشخیص آن نیست. اگر به پزشک خود مراجعه کنید، معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و سابقه پزشکی شما را بررسی می‌کند. اگر مشکوک باشند که ترک‌های پوستی شما نشانه ای از سندرم کوشینگ است، ممکن است آزمایش های بیشتری را درخواست کند.

ترک پوستی چگونه درمان می شود؟

به صورت کلی درمان ترک پوستی دشوار است، درمان‌هایی وجود دارد که ظاهر پوست را بهبود می‌بخشند اما ممکن است باعث از بین رفتن کامل آن‌ها نشوند. توجه به درمان ترک‌های پوستی زمانی که برای اولین بار ظاهر می‌شوند، بهترین نتایج را به همراه دارد. استرچ مارک‌های عمیق و قدیمی‌تر ممکن است برای درمان چالش برانگیزتر باشند. گزینه‌های درمان ترک پوستی عبارتند از:

لایه برداری پوست با لیزر

در لایه برداری پوست با لیزر، پزشک از پرتوهای کوتاه و متمرکز نور روی ترک‌های پوستی شما استفاده می‌کند. لیزر لایه های پوست شما را با دقت زیادی برمی‌دارد که باعث تحریک رشد فیبرهای کلاژن جدید برای ایجاد پوستی صاف‌تر می‌شود. شما باید تفاوت فوری را بعد از درمان مشاهده کنید. پوست شما ممکن است تا یک سال به بهبود خود ادامه دهد و بهبود ممکن است برای چندین سال باقی بماند. عوارض جانبی ممکن است شامل ظاهر شدن برجستگی‌های کوچک سفید (میلیا) روی پوست شما، تورم، نواحی تیره روی پوست (هایپرپیگمنتیشن) و نواحی روشن روی پوست باشد. (1)

درم ابریژن

در روش درم ابریژن پزشک از یک ابزار تخصصی برای از بین بردن ترک‌های پوستی شما استفاده می‌کند. احتمالا حداقل دو هفته طول می کشد تا پوست شما بهبود یابد. چندین هفته یا چند ماه پس از عمل باید نتایج کامل را مشاهده کنید. عوارض جانبی ممکن است شامل میلیا، هایپرپیگمنتیشن، تورم و بزرگ شدن منافذ باشد.

میکرونیدلینگ

در طی میکرونیدلینگ پزشک شما به وسیله سوزن‌های بسیار نازک سوراخ‌های ریزی روی پوست ایجاد می‌کند. سوراخ‌های کوچک باعث تحریک رشد فیبرهای کلاژن و الاستین جدید برای ایجاد پوستی سفت‌تر می‌شود. بیشتر افراد برای دیدن نتیجه به 3 تا 6 جلسه درمان نیاز دارند. بعضی از افراد در عرض 4 تا 6 ماه نتیجه کامل را مشاهده می‌کنند، اما در برخی از افراد این زمان ممکن است بیشتر طول بکشد. عوارض جانبی می‌تواند شامل تحریک پوست، تغییر رنگ پوست، تورم و پوسته پوسته شدن باشد.

رتینول

رتینول از مشتقات ویتامین A است. این ماده در بسیاری از کرم های ضد پیری پوست بدون نسخه (OTC) به دلیل توانایی آن در بهبود چین و چروک و سطح آبرسانی پوست شما وجود دارد. ممکن است به مصرف رتینول به طور منظم به مدت حداقل 6 ماه لازم باشد تا نتایج به صورت قابل توجهی مشاهده شود. عوارض جانبی می‌تواند شامل خشک شدن پوست، تحریک پوست، تغییر رنگ و حساسیت پوست باشد.

استرچ مارک
استرچ مارک

آیا درمان خانگی برای ترک پوستی وجود دارد؟

تحقیقات نشان می‌دهد برخی از درمان‌های خانگی می‌توانند به بهبود یا جلوگیری از ترک‌های پوستی کمک کنند که این موارد می‌تواند شامل گزینه‌های زیر باشد:

  • ژل آلوئه ورا
  • هیالورونیک اسید
  • گیاه سنتلا آسیاتیکا

ماساژ ملایم محصولات روی ترک‌های پوستی می‌تواند به گرفتن بهترین نتیجه کمک کند. توجه کنید اگر باردار هستید، قبل از استفاده از این محصولات با پزشک خود مشورت کنید.

آیا می‌توان از ایجاد ترک پوستی جلوگیری کرد؟

شما نمی‌توانید کاری انجام دهید که تضمین کند استرچ مارک روی پوست شما ظاهر نشود. اما برخی از کارها می‌تواند ریسک آن را کاهش دهد مثل:

نوشیدن آب کافی

نوشیدن آب به مقدار کافی به نرم ماندن پوست شما کمک می‌کند بنابراین کمتر احتمال دارد روی پوست شما ترک ایجاد شود. مصرف کافئین مثل قهوه، چای یا نوشابه نیز می‌تواند ریسک ایجاد استرچ مارک را افزایش دهد.

رژیم غذایی

خوردن غذاهای سالم می‌تواند کمک کننده باشد. مواد غذایی:

  • سرشار از روی مانند آجیل یا ماهی
  • سرشار از ویتامین‌های C ،A ،D مثل هویج، مرکبات و شیر
  • سرشار از پروتئین مانند عدس، لوبیا، کلم بروکلی، گوشت بدون چربی و مرغ.

ورزش

ورزش گردش خون را افزایش می‌دهد و به بدن شما کمک می‌کند کلاژن تولید کند. افزایش گردش خون و کلاژن به مقاومت پوست شما کمک می‌کند.

جمع‌بندی

ترک پوستی یا استرچ مارک یک مشکل شایع است که می‌تواند برای هرکسی ایجاد شود. با وجود این‌که این علائم رایج هستند، ممکن است از اینکه ترک پوستی روی بدن شما ظاهر می شوند، احساس خوبی نداشته باشید. درمان استرچ مارک می‌تواند دشوار باشد اما می‌توانید با پزشک خود در مورد اینکه چگونه می توانید علائم استرچ مارک را کاهش دهید صحبت کنید، با هم می توانید تصمیم بگیرید که چه درمانی برای شما بهترین است.

سوالات متداول ترک پوستی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بیماری پوستی مراقبت از پوست

مقالات مرتبط