همه چیز درباره تزریق بوتاکس واژن

بوتاکس واژن
138

همه چیز درباره تزریق بوتاکس واژن

زمان مطالعه: 5 دقیقه

حتما با تزریق بوتاکس آشنایی دارید، روش رایجی که این روزها بیشتر برای اهداف زیبایی مثل رفع چین و چروک و خطوط صورت استفاده می‌شود. اما بد نیست بدانید که بوتاکس کاربردهای پزشکی متعددی نیز دارد. یکی از این کاربردها تزریق بوتاکس واژن است. اما تزریق بوتاکس واژن چگونه است؟ چرا این روش انجام می‌شود و در درمان چه مشکلاتی موثر است؟ چطور انجام می‌شود و چه مزایا و عوارضی دارد؟ بعد از درمان انتظار چه نتیجه‌ای را می‌توانیم داشته باشیم؟

برای یافتن پاسخ سوالات بالا و بیشتر این مقاله از مجله زیبایی کلینیک جردن را تا انتها بخوانید.

تزریق بوتاکس واژن چیست؟

تزریق بوتاکس واژینال شامل تزریق بوتاکس توسط پزشک به طور مستقیم در عضلات واژن است. این فرآیند با بی حسی موضعی انجام می‌شود، بنابراین بیمار بیدار است اما دردی احساس نخواهد کرد.

اما بوتاکس واژن برای چیست؟ احتمالا نام بوتاکس را شنیده باشید که از سم بوتولینوم می‌آید و برای اهداف زیبایی برای کاهش خطوط و چین و چروک صورت استفاده می‌شود. با این حال، بوتاکس کاربردهای پزشکی غیر آرایشی نیز دارد و برای درمان بیماری‌هایی مانند میگرن مزمن، مثانه بیش فعال، درد گردن، اسپاسم عضلانی و تعریق بیش از حد نیز استفاده می‌شود. مشکل رایجی که بوتاکس آن را درمان می‌کند اسپاسم عضلانی است و چندین علائم مشکل واژن و لگن ناشی از اسپاسم عضلانی است.

بوتاکس یک نوروتوکسین است که در صورت استفاده در دوزهای کم یک درمان ایمن و موثر است. بوتاکس در واقع با فلج کردن ماهیچه‌ای که به آن تزریق می‌شود عمل می کند و در نتیجه باعث شل شدن عضله می‌شود.

تزریق بوتاکس واژن چه مشکلاتی را درمان می‌کند؟

تزریق بوتاکس در واژن می‌تواند در درمان زنان مبتلا به اسپاسم عضلانی لگن که به عنوان اختلال عملکرد کف لگن نیز شناخته می‌شود، موثر باشد. بیماران مبتلا به اسپاسم عضلات لگن می‌توانند علائم مختلفی را نشان دهند زیرا کف لگن با مثانه، واژن، رکتوم، دنبالچه و استخوان شرمگاهی در تماس است.

زنان ممکن است درد، مشکل در ادرار کردن یا اجابت مزاج، یا درد حین رابطه جنسی را تجربه کنند. چندین اصطلاح پزشکی برای برخی از این شرایط وجود دارد، از جمله «اختلال درد/نفوذ تناسلی- لگن، اختلال عملکرد کف لگن، و واژینیسموس.»

شرایط خفیف و متوسط ​​ممکن است باعث سطوح مختلف درد شوند. برای زنان مبتلا به اسپاسم عضلانی قابل توجه، هرگونه تلاش برای نفوذ به واژن می‌تواند بسیار دردناک باشد، و سکس، معاینه زنان یا استفاده از تامپون را برای آنان دشوار یا غیرممکن می‌کند.

بسیاری از بیماران ابتدا روش‌های دیگری مانند فیزیوتراپی، گشادکننده‌ها، شل‌کننده‌های عضلانی یا استفاده از داروهای دیگر را برای درمان اضطراب و استرس زمینه‌ای که می‌تواند به شرایطی مانند واژینیسموس و اختلال عملکرد کف لگن کمک کند، امتحان می‌کنند.

اینها اغلب برای بسیاری از موارد خفیف تا متوسط ​​اسپاسم عضله لگن موفقیت آمیز هستند. اگر این مداخلات پزشکی را برای واژینیسموس یا سایر اختلالات کف لگن خود بدون موفقیت امتحان کرده‌اید یا نمی‌توانید این درمان‌ها را تحمل کنید، تزریق بوتاکس واژینال ممکن است گزینه درمانی خوبی باشد.

بوتاکس کردن واژن
بوتاکس کردن واژن

واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس حالتی است که در آن، رابطه جنسی منجر به درد می‌شود. این عارضه تا 7 درصد از زنان را مبتلا می‌کند. این اسپاسم یا انقباض غیرارادی عضلات اطراف یک سوم پایینی واژن با تلاش برای هر شکلی از نفوذ به واژن مقابله می‌کند. عضلات زیر پوست به نام عضلات پرینه و عضلات عمیق‌تر کف لگن را درگیر می‌کند.

واژینیسموس اولیه به حالتی می‌گویند که هیچ دخول واژینالی تا به حال موفقیت آمیز نبوده است، این موضوع شامل تامپون، مقاربت و سونوگرافی و غیره است. واژینیسموس ثانویه حالتی است که دخول واژینال در گذشته امکان پذیر بود اما اکنون به دلایل مختلفی که ممکن است منجر به ترس و استرس از آن شود دیگر امکان پذیر نیست. نوعی درد همراه با تلاش برای دخول.

زنانی که در گذشته درد واژن داشته‌اند، ممکن است به طور منطقی از درد ناشی از دخول بترسند. این می‌تواند منجر به انقباض غیرارادی کف لگن و عضلات واژن به عنوان یک مکانیسم محافظتی شود. اغلب این مشکل می‌تواند منجر به انقباض سایر ماهیچه‌های اطراف مانند پاها و باسن شود، که اغلب پاهای آنها را بسته نگه می‌دارد.

بسیاری از زنان احساس می‌کنند که دردی که تجربه می‌کنند بسیار مضر است اما همیشه اینطور نیست. با این حال، اضطرابی که ممکن است احساس کنند ممکن است بسیار واقعی باشد. هنگامی که با تلاش برای دخول درد را تجربه کردید، دفعه بعدی این کار حتی دشوارتر می‌شود.

این واکنش‌های غیرارادی چرخه ترس از درد را تداوم می‌بخشد که منجر به انقباض عضلانی می‌شود که منجر به افزایش درد و افزایش انقباض عضلانی می‌گردد. واژینیسموس یک پارادوکس است، انقباض غیرارادی عضلات ارادی است و اغلب قبل از لمس ناحیه تناسلی رخ می‌دهد.

شرایط فیزیکی زیادی وجود دارد که ممکن است به مقاربت دردناک کمک کند. سفت شدن پرده بکارت مادرزادی، نوارهای تنگ پوست پرینه، مشکلات پوستی واژن و فرج، لیکن اسکلروزیس، پسوریازیس یا عفونت‌های لگنی همگی می‌توانند باعث ایجاد درد در هنگام دخول شوند. اندومتریوز می‌تواند باعث درد عمیق در هنگام مقاربت شود و کندی بهبود پارگی‌ها یا زخم‌های بعد از زایمان واژینال همگی می‌تواند منجر به ناراحتی زنان شود.

واژینیسموس پس از یائسگی ممکن است به دلیل سندرم تناسلی ادراری یائسگی باشد که در آن به دلیل کاهش سطح استروژن، دیواره‌های واژن نازک، قرمز و خشک می‌شوند که اغلب منجر به شکافتن پوست پرینه با مقاربت و ناراحتی مداوم می‌شود.

نحوه تزریق بوتاکس به واژن

در طول عمل تحت بی حسی موضعی قرار خواهید گرفت. در هر صورت شما تحت نظر قرار می‌گیرید تا مطمئن شوید که این روش دردناک نیست. تزریق بوتاکس واژینال اغلب همراه با ماساژ ناحیه برای کمک به شل شدن عضلات و همچنین استفاده از گشاد کننده‌ها انجام می‌شود. پزشک شما می‌تواند شرایط شما را ارزیابی کند و بهترین روش درمانی را تعیین کند. هیچ برش جراحی در طول عمل ایجاد نمی‌شود.

تزریق بوتاکس واژن
تزریق بوتاکس واژن

عوارض تزریق بوتاکس واژن چیست؟

عوارض جدی برای این روش اثبات نشده، بلکه شامل همان عوارض موقتی و احتمالی است که تزریق بوتاکس به هر ناحیه دیگری از بدن ممکن است ایجاد کند، شامل:

  • تورم
  • درد
  • کبودی
  • قرمزی

چه کسانی نباید بوتاکس واژینال انجام دهند؟

کسانی که هریک از شرایط زیر را دارند نباید بوتاکس واژن انجام دهند و بهتر است حتما با پزشک مشورت کنند:

  • بانوانی که در دوران پریود هستند نمی‌توانند بوتاکس واژینال انجام دهند و باید تا پایان دوره صبر کنند.
  • کسانی که عفونت باکتریایی یا قارچی فعال در ناحیه واژن دارند.
  • کسانی که مشکل انعقاد خون دارند.
  • کسانی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند.
  • زنانی که در دوران بارداری یا شیردهی هستند.
  • کسانی که به آلبومین حساسیت دارند.
  • کسانی که به بوتاکس و ترکیبات موجود در آن آلرژی دارند.
  • کسانی که اختلالات عصبی عضلانی دارند.

چه زمانی نتیجه تزریق بوتاکس واژن را مشاهده می‌کنیم؟

اغلب، طی چند روز یا چند هفته پس از تزریق بوتاکس در واژن، زنان احساس تسکین درد می‌کنند. برای بسیاری از بیماران، این اثر چندین ماه یا بیشتر باقی خواهد ماند. ممکن است لازم باشد همچنان با یک فیزیوتراپیست کار کنید و از دیلاتورها استفاده کنید تا حداکثر سود را داشته باشید. همچنین می‌توانید انتظار داشته باشید که دو تا سه قرار ملاقات بعدی داشته باشید تا مطمئن شوید که برنامه کلی برای درمان بیماری خود را دنبال می کنید.(1)

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

در این نوشته از کلینیک جردن درباره تزریق بوتاکس به واژن و جوانب مختلف آن صحبت کردیم. راهکاری که می‌تواند برای بسیاری از زنانی که از مشکلات مختلف در لگن و واژن رنج می‌برند، مفید واقع شود.

فراموش نکنید که برای تشخیص مشکل خود و یافتن راه حل مناسب حتما باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. پزشک می‌تواند با بررسی شرایط جسمانی شما بهترین درمان را پیش روی شما قرار دهد.

سوالات متداول تزریق بوتاکس واژن

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دانشنامه بوتاکس زیبایی زنان

مقالات مرتبط