حساسیت پوستی؛ علت، انواع + بهترین راه درمان خانگی

حساسیت پوستی؛ علت، انواع + بهترین راه درمان خانگی

اکثر ما در مقطعی از زندگی، پوستی برآمده، خارش دار، پوسته پوسته یا قرمز را ممکن است تجربه کرده باشیم. یکی از رایج ترین دلایل آن حساسیت پوستی است. حساسیت یا آلرژی پوستی انواع و علائم مختلفی دارد که به هرکدام باید توجه کرد. راه‌های درمانی نیز برای این مشکل مانند برخی دارو‌ها و کمپرس سرد و غیره وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. اگر شماهم می‌خواهید درباره این مشکل بیشتر بدانید تا انتهای این مقاله از کلینیک زیبایی جردن با ما همراه باشید.

حساسیت پوستی چیست؟

بثورات و تحریکات پوستی شایع هستند؛ اکثر مردم در یک مقطع زمانی دچار واکنش پوستی می‌شوند. هنگامی که یک پاسخ ایمنی به یک آلرژن مسئول تحریک پوست باشد، به آن شرایط پوستی آلرژیک گفته می‌شود.

انواع حساسیت پوستی

انواع مختلفی از شرایط پوستی آلرژیک وجود دارد که در ذیل به رایج‌ترین نوع آن ها اشاره می‌کنیم:

1-درماتیت

درماتیت به التهاب پوست گفته می شود که باعث ایجاد بثورات قرمز، پوسته پوسته، خارش دار و گاهی دردناک می شود. دو مورد از رایج ترین انواع درماتیت، درماتیت آتوپیک (اغلب اگزما نامیده می شود) و درماتیت تماسی هستند.

الف- درماتیت آتوپیک (اگزما)

اگزما یک بیماری آلرژیک مزمن پوستی است که معمولا در دوران نوزادی یا اوایل کودکی شروع می شود و اغلب با سایر بیماری های آلرژیک مانند آلرژی غذایی، رینیت آلرژیک و آسم همراه است. درماتیت آتوپیک ممکن است محرک های مختلفی داشته باشد. محرک‌های بالقوه شامل شوره حیوانات، گرده‌ها، کنه‌های گرد و غبار، تعریق، سایر عفونت‌ها، استرس یا تماس با مواد محرک مانند پشم یا صابون است. غذاها محرک رایج اگزما نیستند، مگر به ندرت در نوزادان و کودکان خردسال.

آلرژی پوستی

ب-درماتیت تماسی

درماتیت تماسی در اثر تماس با یک ماده بیولوژیکی یا شیمیایی ایجاد می‌شود و معمولاً به آنهایی که توسط یک آلرژن ایجاد می‌شوند و آنهایی که توسط یک محرک ایجاد می‌شوند تقسیم می‌شوند.

علائم حساسیت تماسی:
  • سرخی
  • ترک خوردن
  • سوزش
  • تاول
  • برآمدگی ها
  • تکه های فلس دار
  • بثورات

در درماتیت تماسی معمولاً پوست فوراً واکنشی نشان نمی دهد. ممکن است از چند ساعت تا 10 روز طول بکشد. به طور معمول، از 12 ساعت تا 3 روز طول می کشد. حتی با درمان، علائم می تواند 2 تا 4 هفته طول بکشد.

درماتیت تماسی تحریکی

این واکنش زمانی اتفاق می‌افتد که یک ماده به دلیل ماهیت سوزاننده ماده شیمیایی به جای پاسخ ایمنی، به پوست در محل تماس آسیب می‌رساند. درماتیت تماسی تحریکی اغلب بیشتر باعث خارش، درد یا سوزش است. هر چه پوست شما طولانی تر با مواد شیمیایی تماس داشته باشد یا ماده خشن تر باشد، واکنش های پوستی شما شدیدتر خواهد بود. این واکنش ها معمولاً روی دست ها ظاهر می شود و اغلب به دلیل تماس مواد شیمیایی با پوست در محل کار است.

درمان درماتیت تماسی تحریکی
  • اجتناب از ماده ای که باعث واکنش می شود
  • استفاده از کرم ها و لوسیون ها برای بازیابی پوست آسیب دیده
  • استفاده از تجهیزات محافظ شخصی مانند دستکش

درماتیت تماسی آلرژیک

زمانی اتفاق می‌افتد که تماس پوست با یک ماده خاص باعث ایجاد پاسخ ایمنی می‌شود که به صورت راش ظاهر می‌شود.

رایج‌ترین مثال، واکنش خارش‌دار، قرمز و تاولی است که پس از لمس پیچک سمی تجربه می‌شود. در پیچک سمی، واکنش آلرژیک توسط یک ماده شیمیایی گیاهی روغنی به نام اوروشیول ایجاد می شود. واکنش‌های دیگر ممکن است در اثر تماس با سایر نواحی پوست یا لباس‌های شما که گیاه با آن تماس داشته است رخ دهد. این واکنش های آلرژیک پوستی می تواند 24 تا 48 ساعت پس از تماس ایجاد شود. پس از شروع یک واکنش، ممکن است 14 تا 28 روز طول بکشد تا از بین برود، حتی با درمان.

سایر موادی که اغلب باعث درماتیت تماسی آلرژیک می شوند عبارتند از فلزات (به عنوان مثال، نیکل)، محصولات مراقبت شخصی مانند لوازم آرایشی حاوی عطرها و مواد نگهدارنده، رنگ مو، و محصولات لاستیکی (لاتکس). حتی برخی داروهای موضعی مانند کرم های آنتی بیوتیک (نئومایسین) یا استروئیدها می توانند باعث ایجاد درماتیت تماسی آلرژیک شوند.

درمان درماتیت تماسی آلرژیک
  • خیساندن و کمپرس سرد
  • آنتی هیستامین های خوراکی
  • کرم های کورتیکواستروئیدی موضعی
  • برای واکنش های شدید مانند پیچک سمی، پردنیزون خوراکی نیز ممکن است توصیه شود.

برای جلوگیری از تکرار واکنش، نکته کلیدی اجتناب از تماس با مواد آلرژیک است. پزشک متخصص شما ممکن است آزمایشاتی را برای شناسایی آلرژن مسئول ایجاد کننده بثورات (به عنوان مثال: پچ تست) انجام دهد.

انواع حساسیت پوستی صورت

کهیر یا آنژیوادم

کهیرها برآمدگی‌های قرمز خارش‌دار هستند. اکثر کهیرها حاد هستند و ظرف چند روز تا چند هفته از بین می روند.

اغلب ارتباطی بین قرار گرفتن در معرض یک آلرژن (غذا، دارو، واکسن، نیش زنبور) یا ارتباط با یک بیماری (عفونت های ویروسی یا باکتریایی به ویژه در کودکان) با ایجاد کهیر حاد وجود دارد. کهیر همچنین می تواند در اثر عوامل فیزیکی مانند سرما، گرما، ورزش، فشار و قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد شود.

کهیر مزمن به کهیرهایی گفته می شود که بیش از 6 هفته طول بکشد. این ها ممکن است برای چندین ماه یا حتی سال ها به طور مداوم به وجود بیایند و از بین بروند.

درمان کهیر

• از کمپرس خنک و کرم ضد خارش استفاده کنید.
  • هنگام دوش گرفتن یا حمام از آب ولرم استفاده کنید و از مالش با دستمال، لوفا یا اسفنج مشبک خودداری کنید.
  • از صابون های بدون عطر، پاک کننده ها و مرطوب کننده ها استفاده کنید.
  • لباس های تنگ نپوشید که می تواند ناحیه را تحریک کند.
  • متخصص شما ممکن است به شما پیشنهاد کند که آنتی هیستامینی مانند دیفن هیدرامین یا ستیریزین مصرف کنید.
  • سایر داروهای خوراکی تجویزی نیز ممکن است مورد نیاز باشد، به خصوص اگر کهیر طولانی مدت باشد.
  • اگر واکنش شما شدید است، به خصوص اگر تورم، گلوی شما را درگیر کند، ممکن است به تزریق اورژانسی اپی نفرین (آدرنالین) یا استروئیدها (مانند پردنیزولون) نیاز داشته باشید. کهیر در گلو می تواند راه هوایی شما را مسدود کند و تنفس را دشوار کند.

آنژیوادم (تورم)

آنژیوادم تورمی است که لایه های عمیق تر پوست را تحت تاثیر قرار می دهد. این عارضه اغلب پلک ها، لب ها، زبان، دست ها یا پاها را درگیر می کند. آنژیوادم معمولاً با کهیر رخ می دهد اما می تواند خود به خود نیز اتفاق بیفتد.

علائم آنژیوادم

در مواردی که آنژیوادم همزمان با کهیر ظاهر می شود، تورم معمولاً احساس خارش دارد. در مواردی که آنژیوادم بدون کهیر تظاهر می‌کند، می‌تواند احساس خارش داشته باشد یا به جای آن ممکن است سوزش، گزگز یا احساس سوزن سوزن شدن ایجاد کند.

در موارد نادر، تورم شدید در اطراف گلو می تواند توانایی تنفس را مسدود کند. این یک اورژانس پزشکی به نام آنافیلاکسی است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد و می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد.

درمان آنژیوادم

• کمپرس سرد
  • آنتی هیستامین ها
  • داروهای ضد التهاب (کورتیکواستروئیدها)
  • تزریق اپی نفرین
  • داروهای استنشاقی که به باز شدن راه های هوایی کمک می کنند.
  • اگر تورم گلو داشتید که باعث مشکل در تنفس شود، فوراً به پزشک متخصص مراجعه کنید.
درمان حساسیت پوستی

درمان خانگی حساسیت پوستی

موثرترین راه برای جلوگیری از حساسیت پوستی، محدود کردن یا اجتناب از تماس با آلرژن است. اما اگر در تماس با آلرژن هستید، درمان های خانگی برای رفع علائم وجود دارد.

تعدادی از درمان های خانگی وجود دارد که افراد سال ها از آنها برای تسکین علائم ناشی از واکنش های آلرژیک پوستی استفاده می کنند. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر دارای انواع مختلفی از خواص بیولوژیکی فعال از جمله ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. همه اینها می توانند به تسکین خارش واکنش های آلرژیک پوستی کمک کنند.

روش های رایج استفاده از بلغور جو دوسر برای درمان واکنش های آلرژیک پوستی شامل حمام یا ضماد بلغور جو دوسر است که هر دو روش به پودر جو دوسر نیاز دارند.

حمام بلغور جو دوسر

1. ۱ فنجان پودر جو دوسر را به یک وان آب ولرم اضافه کنید.
  2. بلغور جو دوسر را به طور کامل با آب حمام مخلوط کنید.
  3. وارد وان شوید و بدن خود را کاملاً غوطه ور کنید.
  4. پس از 30 دقیقه، خود را با یک دوش خنک و ملایم بشویید.

خمیر بلغور جو دوسر

1. یک چهارم فنجان پودر جو دوسر را با 1 قاشق چایخوری آب مقطر مخلوط کنید.
  2. به هم زدن و اضافه کردن آب ادامه دهید تا خمیری صاف و قابل پخش داشته باشید.
  3. خمیر را به ناحیه آسیب دیده بمالید.
  4. به آرامی محل را با یک پارچه مرطوب پانسمان کنید.
  5. پس از 30 دقیقه، پارچه مرطوب را بردارید و به آرامی محل را با آب خنک بشویید.
  6. منطقه را مرطوب کنید.

توجه: می توانید به مخلوط آماده شده 1 قاشق چایخوری روغن نارگیل، چهار قطره اسانس اسطوخودوس یا حتی هر دو را اضافه کنید.

جوش شیرین

جوش شیرین می تواند عدم تعادل pH پوست را برطرف کند و به عنوان یک ضد التهاب برای تسکین آلرژی پوست شما عمل می کند.

خمیر جوش شیرین

1. 4  قاشق غذاخوری جوش شیرین و 12 قاشق غذاخوری آب مقطر را باهم مخلوط کنید تا زمانی که به صورت خمیر درآید.
  2. خمیر را روی ناحیه خارش دار بمالید.
  3. پس از 10 دقیقه، ناحیه مورد نظر را به آرامی با آب خنک بشویید.

توجه: می توانید به جای آب، از روغن نارگیل استفاده کنید.

حمام جوش شیرین

1. 1 فنجان جوش شیرین را در یک وان آب ولرم مخلوط کنید.
  2. هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.
  3. بدن کاملاً غوطه ور خود را حدود 15 دقیقه خیس کنید.
  4. خود را با یک دوش ملایم و ولرم بشویید.

درمان حساسیت پوستی در طب سنتی

پزشکان طب سنتی انواع گیاهان را برای درمان آلرژی های پوستی توصیه می کنند. برخی از این گیاهان توصیه شده عبارتند از:

• آلوئه ورا: استفاده موضعی از ژل شفاف گیاه آلوئه ورا ممکن است خارش درماتیت آتوپیک و سایر مشکلات پوستی را تسکین دهد.
  • Rumex japonicus Houtt: یک مطالعه معتبر در سال 2006 این گیاه چند ساله رایج را به عنوان یک درمان جایگزین بالقوه موثر برای درماتیت آتوپیک شناسایی کرد.
  •  عصاره برگ خرمالو: یک مطالعه معتبر در سال 2002 بر روی موش ها نشان داد که مصرف خوراکی عصاره برگ خرمالو هم ویژگی های پیشگیرانه و هم درمانی برای درماتیت آتوپیک را دارد.
  • کونیاک سرامید: مطالعه‌ای در سال 2006 نشان داد که مصرف خوراکی کونیاک سرامید باعث بهبود شرایط پوست و کاهش پاسخ‌های آلرژیک در کودکان مبتلا به درماتیت آتوپیک می‌شود.

سایر گیاهانی که اغلب توسط پزشکان طب سنتی به عنوان درمان های خانگی آلرژی پوستی پیشنهاد می شوند عبارتند از:

• ریحان
  • بابونه
  • گشنیز
  • گل همیشه بهار
  • چریش
  • گزنه

توجه داشته باشید قبل از استفاده از هر داروی طبیعی یا غیر طبیعی حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

جمع‌بندی

کلینیک فوق تخصصی پوست، لیزر و پیوند موی جردن با مجرب ترین کادر تخصصی پزشکی و پیشرفته ترین تجهیزات آماده خدمت‌رسانی به شما مراجعین عزیز در خصوص درمان بیماری های آلرژیک پوستی و سایر بیماری های مربوط به پوست و مو می باشد. کافی است شماره تماس کلینیک جردن ارتباط بگیرید.

سوالات متداول حساسیت پوستی

بیشترین رأی