ریزش مو

ریزش مو؛ علت، درمان، جلوگیری

ریزش مو یا به انگلیسی Alopecia می‌‎تواند برای سر یا برای کل بدن اتفاق بیفتد و اتفاق نسبتا شایعی است. ریزش مو می‌تواند موقتی یا دائمی باشد. همچنین دلایل مختلفی برای ریزش مو وجود دارد. عواملی مثل تغییرات هورمونی، وراثت، برخی از شرایط پزشکی، استفاده از محصولات نامناسب و یا افزایش سن می‌تواند دلیل این موضوع باشد.

اما آیا ریزش مو طبیعی است؟ از کجا بفهمیم ریزش مو داریم؟ آیا ریزش مو درمان دارد؟ علت ریزش مو چیست؟ چطور از ریزش مو جلوگیری کنیم؟ درمان ریزش مو چگونه است؟ برای این‌که پاسخ این سوال‌ها را بدانید تا انتهای این مقاله از مجله زیبایی کلینیک جردن با ما همراه باشید.

ریزش مو چیست؟

بیشتر افراد ممکن است در طول روز بین 50 تا 100 تار مو ریزش داشته باشند. به عنوان بخشی از چرخه رشد مو شما، تارهای جدید رشد موی شما رشد می‌کنند و جایگزین موهایی که ریخته‌اند می‌شوند. زمانی که موهای شما بیشتر می‌ریزند و تعداد کمتری دوباره رشد می‌کنند، این اتفاق ریزش مو در نظر گرفته می‌شود. ریزش مو انواع مختلفی دارد و می‌تواند هم بزرگسالان و هم کودکان را تحت تاثیر قرار دهد. ریزش مو هم در سر شما و هم در دیگر قسمت‌های بدن شما می‌تواند اتفاق بیفتد.

علائم ریزش مو چیست؟

علامت اصلی ریزش مو، از دست دادن مو بیشتر از حد معمول است. اما تشخیص این موضوع آنقدرها هم آسان نیست. علائم زیر می‌تواند به شما در این موضوع کمک کند:

• قسمت خالی پهن‌تر: اگر موهای خود را جدا کنید، اگر دچار ریزش مو باشید، قسمت فرق موی شما می‌تواند پهن‌تر شده باشد.
  • بالا رفتن خط رویش مو: اگر متوجه شوید خط رویش موی شما بالاتر از حد معمول به نظر می‌رسد، این اتفاق می‌تواند نشانه ریزش مو باشد.
  • ریزش زیاد مو: برس یا شانه خود را بعد از استفاده چک کنید. اگر تعداد زیادی مو روی آن جمع شده باشد، نشان دهنده ریزش مو است.
  • قسمت‌های بی‌مو: این قسمت‌ها می‌توانند از لحاظ اندازه متفاوت باشد.
  • درد یا خارش: اگر مبتلا به یک بیماری پوستی زمینه‌ای باشید که باعث ریزش مو شما شود، ممکن است احساس درد یا خارش کنید.
ریزش مو آقایان

علت ریزش مو چیست؟

در پاسخ به سوال علت ریزش مو چیست؟ باید گفت انواع مختلفی از ریزش مو وجود دارد. برخی از انواع ریزش مو شایع‌تر هستند و برخی نادرتر. هر کدام از علت ریزش مو می‌تواند به دلایل زمینه‌ای مختلف به وجود بیاید. بسته به نوع ریزش مو، ریزش می‌تواند نتیجه ژنتیک، مشکلات داخلی یا عوامل خارجی باشد. در ادامه به برخی از انواع ریزش مو اشاره می‌کنیم:

ریزش مو آندروژنیک (ارثی)

ریزش مو آندروژنیک به ریزش مو ارثی مثل ریزش مو با الگوی مردانه یا ریزش مو با الگوی زنانه اشاره دارد. این نوع ممکن است هم برای زنان اتفاق بیفتد و هم برای مردان. همچنین این نوع از ریزش مو شایع‌ترین علت ریزش مو است. ریزش مو آندروژنیک به تدریج اتفاق می‌افتد. ریزش مو با الگوی زنانه اغلب منجر به کم پشت شدن تمام قسمت‌های سر می‌شود. ریزش مو با الگوی مردانه معمولا شامل ریزش تدریجی مو در بالای شقیقه‌ها است که به شکل M ایجاد می‌شود.

ریزش مو سکه ای

الوپسی آره آتا یا ریزش مو سکه ای یک بیماری خودایمنی است که باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن به فولیکول مو حمله کند که باعث ایجاد قسمت‌های بی مو روی سر می‌شود. علاوه بر ریزش مو سر، برخی از افرادی که مبتلا به آلوپسی آره آتا هستند، موهای مژه، ابرو، ریش یا دیگر قسمت‌های بدن را از دست می‌دهند.

آناژن افلوویوم

آناژن افلوویوم ریزش سریع مو است که اغلب در اثر روش‌های درمانی سرطان مانند شیمی درمانی و پرتو درمانی ایجاد می‌شود. پس از پایان درمان معمولا موها خود به خود رشد می‌کنند.

تلوژن افلوویوم

تلوژن افلوویوم یک نوع موقت ریزش مو است که به صورت ناگهانی در اثر مواردی مثل یک اتفاق آسیب‌زا، استرس شدید یا یک بیماری جدی ایجاد می‌شود. همچنین این نوع ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی اتفاق بیفتد مثل:

• زایمان
  • پس از زایمان
  • یائسگی
  • سندروم تخمدان پلی کیستیک

سایر علل تلوژن افلوویوم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• سوء تغذیه و کمبود ویتامین‌ها یا مواد معدنی
  • اختلالات غدد درون ریز
  • شروع با توقف کنترل بارداری هورمونی
  • در نتیجه بیهوشی پس از عمل جراحی
  • بیماری‌های حاد یا عفونت شدید

همچنین انواع مختلفی از داروها می‌تواند باعث این نوع از ریزش مو شود مثل:

• ضد انعقاد‌ها
  • داروهای ضد تشنج
  • رتینوئید‌های خوراکی
  • مسدود کننده‌های بتا
  • داروهای تیروئید

این نوع ریزش مو معمولا پس از این‌که علت اصلی رفع شد به خودی خود برطرف می‌شود.

ریزش مو به دلیل عفونت قارچی

کچلی نوعی عفونت قارچی است که باعث ریزش مو می‌شود. این عفونت می‌تواند پوست سر و ساقه مو را تحت تاثیر قرار دهد و باعث ایجاد قسمت‌های طاس که پوسته پوسته و خارش‌دار هستند شود و حتی منجر به شکننده شدن موها می‌شود. اگر این نوع ریزش مو به موقع درمان نشود می‌تواند باعث مشکلات جدی‌تر شود.

ریزش مو کششی

ریزش مو کششی به دلیل کشش و فشار زیاد روی مو، اغلب زمانی که موها به صورت محکم یا دم اسبی بسته می‌شوند اتفاق می‌افتد.

ریزش مو چگونه تشخیص داده می‌شود؟

به دلیل اینکه عوامل زیادی می‌تواند باعث ریزش مو شود، بهتر است زمانی که تغییری در موهای خود مشاهده کردید، با پزشک خود صحبت کنید. احتمالا پزشک در مورد سابقه پزشکی و سلامتی شما مثل بیماری‌های اخیر شما، جراحی‌ها، سطح استرس، سابقه خانوادگی شما و معاینه فیزیکی برای کمک به کاهش علائم استفاده خواهد کرد.

اگر پزشک مشکوک به بیماری خودایمنی یا مشکلات پوستی باشد، ممکن است از پوست سر شما نمونه‌برداری کند. ممکن است برای فهمیدن این‌که چه چیزی باعث ریزش مو شده است نیاز به آزمایش‌های متعدد باشد. همچنین آزمایش خون برای بررسی کمبودهای غذایی یا بیماری‌های زمینه‌ای درخواست می‌شود.

درمان ریزش مو چیست؟

گزینه‌های مختلفی برای درمان ریزش مو وجود دارد. انتخاب بهترین گزینه برای شما بستگی به علت ریزش موی شما دارد. معمولا در قدم اول بعد از تشخیص علت ریزش مو، انواع شایع ریزش مو با داروهای موضعی یا خوراکی درمان می‌شوند. داروهای بدون نسخه (OTC)  معمولا شامل کرم‌ها، ژل‌ها یا محلول‌های موضعی هستند که مستقیما روی سر مالیده می‌شوند. رایج‌ترین محصولات دارای ماده ای به نام ماینوکسیدیل هستند.

داروهای تجویزی مثل فیناستراید، ممکن است بتوانند به جلوگیری از ریزش مو آندروژنیک به خصوص برای ریزش مو با الگوی مردانه کمک کنند. با استفاده از این دارو ممکن است ریزش مو شما کمتر شود.

اگر ریزش مو شما به دلیل یک بیماری خودایمنی باشد، ممکن است پزشک برای شما داروهای ضدالتهابی مثل کورتیکواستروئیدها را تجویز کند. درمان‌‌های دیگری نیز برای ریزش مو وجود دارد، مثل: برخی از اشکال لیزر درمانی، میکرونیدلینگ، پی آر پی مو و غیره.

کاشت مو

جراح در روش کاشت مو، فولیکول‌های مو را از آن بخش‌هایی که طاس نیستند، برمی‌دارد و در نواحی که طاس هستند قرار می‌دهد. این روش برای افرادی که ریزش مو ارثی دارند، به خوبی کار می‌کند.

چگونه می توان از ریزش مو جلوگیری کرد؟

کارهایی وجود دارد که می‌تواند به شما در به حداقل رساندن ریزش مو کمک کند:

• به موهای خود فشار وارد نکنید. اگر به صورت مرتب موهای خود را می‌بندید، سعی کنید این کار را به صورت محکم انجام ندهید تا فشار زیادی به موهای شما وارد نشود.
  • تا حد امکان سعی کنید با موهای خود با ملایمت رفتار کنید.
  • موهای خود را به آرامی خشک کنید. پس از شستن موها از حوله برای خشک کردن موهای خود به آرامی استفاده کنید. از چنگ زدن یا چلاندن موهای خود خودداری کنید.
  • از رژیم غذایی غنی استفاده کنید؛ سعی کنید مقدار زیادی از مواد غذایی مفید مثل آهن و پروتئین را در وعده غذایی خود بگنجانید.
  • استفاده از وسایلی مثل سشوار و اتوی مو را به حداقل برسانید (اگر می‌خواهید از این وسایل برای حالت دادن موهایتان استفاده کنید، زمانی که موهایتان کاملا خشک است و با کمترین درجه از آنها استفاده کنید)
  • رنگ و دکلره موهای خود را به حداقل برسانید
  • از شستن زیاد و هر روزه موهای خود خودداری کنید
  • از محصولات مناسب و با کیفیت برای موهای خود استفاده کنید
  • از استرس و محیط‌های استرس‌زا دوری کنید و برای کنترل اضطراب از روش‌های ریلکسیشن استفاده کنید یا از تراپیست کمک بگیرید.
  • از پزشک خود در مورد داروها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید و ممکن است باعث ریزش مو شود سوال کنید.(1)
پیشگیری از ریزش مو

بهترین شامپو ریزش مو چیست؟

خیلی از افرا در مورد بهترین شامپو برای ریزش مو سوال می‌کنند. شامپوهای ضد ریزش مو در برندها و انواع مختلفی موجود هستند و حتی تبلیغات زیادی برای این محصولات می‌شودبرخی از این شامپوها ممکن است کارایی و کیفیت لازم را نداشته باشند. بنابراین هنگام خرید شامپو ضد ریزش مو باید موارد مشخصی را در نظر بگیرید:

فرمولاسیون مناسب

فرمولاسیون شامپو تاثیر مستقیمی روی کیفیت و و کارایی شامپو برای رفع ریزش مو دارد. دقت کنید که شامپوی ضد ریزش مو دارای فرمولاسیون استاندارد و مناسب باشد تا بتواند در جلوگیری از ریزش مو موثر واقع شود.

سازگاری با انواع مو

افراد با انواع جنس مو و پوست باید از شامپوی مناسب خود برای رفع مشکلات استفاده کنند. بنابراین توجه کنید که شامپو برای نوع موی شما مناسب و سازگار باشد. شامپوی ضد ریزش مناسب باید بتواند سطح چربی و PH پوست سر و مو را کنترل کند و ریشه مو و سلولهای مو را تقویت کند.

بدون سولفات بودن شامپو

شامپوهای بدون سولفات بهترین شامپوهای ضد ریزش مو هستند. یکی از عوارض ریزش مو افزایش حساسیت پوست سر است. برای درمان ریزش مو حتما از شامپوهای بدون سولفات بهره بگیرید.

ریزش مو خانم ها

چه زمانی برای ریزش مو به پزشک مراجعه کنیم؟

زمانی که هیچ دلیل قابل توضیحی برای ریزش موی شما وجود ندارد، بهترین کار مراجعه به پزشک متخصص است تا علت ریزش مو و بهترین روش درمان برای شما مشخص شود. در طول قرار ملاقات خود، حتما علائم غیر عادی دیگری را که تجربه کرده اید با پزشک خود در میان بگذارید مثل:

• کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • تغییر در حرکات روده
  • تغییرات پوستی روی پوست سر یا بدن
  • اقدامات پزشکی اخیر یا جراحی‌هایی که انجام دادید
  • تغییر در رژِیم غذایی
  • هرگونه واکسیناسیون یا مصرف داروی جدید

جمع‌بندی

ریزش مو علل مختلفی دارد که مراجعه به پزشک می‌تواند دلیل آن را مشخص کند. درمان‌ ریزش مو در صورتی که هرچه زودتر انجام شود، شانس موفقیت بیشتری دارد. درمان‌هایی که در نظر گرفته می‌شوند، ممکنن است در نحوه مراقبت از موهایتان، بهبود رژیم غذایی و یا درمان‌های پزشکی باشد که ممکن است به صورت موضعی یا خوراکی استفاده شوند. حتی در صورتی که ریزش موی شما ارثی باشد، درمان هایی وجود دارد که می‌تواند به کاهش یا معکوس کردن ریزش مو شما کمک کند. صحبت با یک پزشک می‌تواند علت اصلی ریزش مو شما را مشخص کند و نگرانی شما را از این بابت حل کند.

سوالات متداول ریزش مو

بیماری مو مراقبت از مو