تزریق چربی به صورت؛ مزایا، نتایج و عوارض آن

تزریق چربی به صورت
176

تزریق چربی به صورت؛ مزایا، نتایج و عوارض آن

زمان مطالعه: 9 دقیقه

تزریق چربی به صورت یکی از روش‌هایی است که برای رفع چین و چروک و حجم دادن و جوان‌تر کردن صورت به کار گرفته می‌شود. این روش نسبت به تزریق فیلر از ماندگاری بیشتر برخودار است اما طی فرآیند طولانی‌تری انجام می‌شود.

تزریق چربی به صورت چطور انجام می‌شود؟ چه کسانی برای این روش کاندید مناسبی هستند؟ نتایج تزریق چربی صورت چقدر ماندگار است؟ آیا این روش عوارض جانبی دارد؟ در این نوشته از مجله زیبایی کلینیک جردن به طور مفصل درباره این موضوع صحبت کرده و پاسخ همه سوالات را می‌دهیم.

تزریق چربی به صورت چیست؟

اصطلاحات مختلفی برای توصیف انتقال چربی از یک قسمت از بدن به قسمت دیگر استفاده می‌شود. برخی از نمونه‌ها شامل پیوند چربی، انتقال چربی و تزریق چربی است. تمام این اصطلاحات تکنیک استفاده از چربی به عنوان یک پرکننده طبیعی برای بهبود ظاهر صورت را توصیف می‌کند.

هدف انتقال چربی جوانسازی صورت با افزایش حجم، تغییر خطوط و کاهش ظاهر چین و چروک است. این روش به بازگرداندن حجم بافت‌های صورت که با افزایش سن از بین رفته‌اند کمک می کند. همچنین نشان داده شده که کیفیت پوست و بافت پوست را بهبود می‌بخشد. جوانسازی صورت با انتقال چربی معمولا در نواحی مانند گونه‌ها، لب‌ها، پلک‌ها، شقیقه‌ها و برای چین و چروک‌های اطراف دهان (خطوط ماریونت، خطوط نازولبیال) استفاده می‌شود(1).

انتقال چربی با تغییر حجم و کانتور صورت را جوان می‌کند، اما فقط بافت‌ها را به حداقل می‌رساند یا سفت می‌کند. بیمارانی که شلی قابل توجه یا افتادگی پوست صورت و گردن دارند نیز می‌توانند از تزریق چربی به گردن و صورت استفاده کنند اما ممکن است از لیفت صورت و یا لیفت گردن سود بیشتری ببرند. در طول مشاوره با جراح پلاستیک خود درباره گزینه‌هایی برای جوانسازی صورت که به بهترین وجه برای شما و اهداف شما مناسب است صحبت کنید.

تزریق کردن چربی به صورت
تزریق کردن چربی به صورت

چه کسانی کاندید مناسبی برای تزریق چربی به صورت هستند؟

جوانسازی صورت با انتقال چربی یک گزینه عالی برای بیمارانی است که می‌خواهند حجم نواحی خاصی را در صورت افزایش دهند یا حجم از دست رفته با افزایش سن را بازگردانند. چربی تزریق شده در این نواحی باعث افزایش حجم و بهبود کانتور می‌شود تا ظاهری جوان‌تر داشته باشید. انتقال چربی همچنین برای جبران حجم از دست رفته که باعث ایجاد چین و چروک و گودی می‌شود مفید است.

چربی‌های منتقل شده به خطوط عمیق لبخند، گوشه‌های دهان، چشم‌های گود شده و گونه‌های افتاده می‌تواند حجم را بازگرداند و اثرات پیری را بهبود بخشد. جراح پلاستیک شما در جلسه مشاوره، نگرانی‌ها و تغییرات مورد نظر و همچنین سابقه پزشکی شما را بررسی می‌کند تا تعیین کند که آیا جراحی لیفت صورت و یا گردن برای شما مناسب است یا خیر. شرایط فیزیکی مانند فشار خون بالا، دیابت، استعمال دخانیات، بیماری کلیوی، مشکلات قلبی و سایر شرایط جدی ارزیابی خواهند شد.

تزریق چربی به صورت چطور انجام می‌شود؟

جوانسازی صورت با جراحی انتقال چربی به صورت سرپایی انجام می‌شود و شما در همان روز عمل به خانه خواهید رفت. جراحی تحت بیهوشی موضعی یا عمومی انجام می‌شود.

چربی از بدن شما گرفته می‌شود و به نواحی خاصی از صورت برای جوانسازی صورت منتقل می‌شود. چربی از هر قسمتی از بدن شما که در آن چربی اضافی دارید گرفته می‌شود. رایج‌ترین نواحی برای گرفتن چربی شکم، ران‌ها و پهلوها هستند. تزریق چربی شکم به صورت جزو عمل‌های متداول است. چربی به عنوان یک پرکننده طبیعی استفاده می‌شود. از بدن شما گرفته و به بدن شما بازگردانده می‌شود. بنابراین خطر حساسیت یا بیماری وجود ندارد.

مقدار معینی از چربی منتقل شده ذوب می‌شود زیرا بافت چربی به منبع خونی که در محلی که تزریق می شود بستگی دارد. با توجه به این کاهش مورد انتظار، در زمان عمل مقدار اضافی چربی برای جبران تزریق می‌شود. این تزریق برای جبران تحلیلی است که رخ خواهد داد. انتظار می‌رود اکثریت جذب در 6 تا 8 هفته اول پس از جراحی رخ دهد.

پس از این، انتظار می‌رود تمام حجم باقی مانده دائمی باشد. برای برداشت (گرفتن) چربی، یک برش کوچک در نزدیکی ناحیه‌ای که چربی اضافی برای اهدا وجود دارد ایجاد می‌شود و لیپوساکشن انجام می‌شود. برای انتقال (تزریق چربی صورت)، برش کوچکی در ناحیه صورت و در قسمتی ایجاد می‌شود که نیاز به حجم، کانتور و جوانسازی دارد. برش‌ها به صورت استراتژیک در چین‌های طبیعی قرار می‌گیرند تا ظاهر آن‌ها را به حداقل برسانند و پس از بهبودی باید قابل مشاهده نباشند.

تزریق چربی صورت
تزریق چربی صورت

مزایای تزریق چربی به صورت چیست؟

تزریق چربی به گردن و صورت نسبت به دیگر روش‌های زیبایی و کانتور و حجم دهی صورت، از مزایای قابل توجهی برخوردار است که در این قسمت به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

  • باعث جوانسازی، حجم دهی به نواحی لازم و زیبایی بیشتر چهره می‌گردد.
  • به دلیل اینکه از چربی بدن خود شخص استفاده می‌شود، امکان بروز آلرژی و مشکلاتی از این دست وجود ندارد.
  • نتیجه حاصل از این عمل ماندگاری بسیار بالایی دارد و می‌توان گفت تقریبا دائمی است.
  • با وجود اینکه هزینه بالاتری نسبت به تزریق ژل دارد اما مقرون به صرفه است چون با یک بار انجام روش، برای سال‌ها باقی می‌ماند و نیاز به هزینه مجدد نیست.
  • با این روش می‌توان با یک تیر دو نشان زد. هم چربی اضافه بدن در نواحی پهلو یا شکم را برداشت و هم چربی مورد نیاز صورت را تزریق کرد.

مراقبت‌های پس از تزریق چربی به صورت چیست؟

پس از جراحی و تزریق چربی صورت، شما می‌توانید در همان روز با همراهی یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود به خانه بروید، پس از اینکه تمام اثرات بیهوشی عمومی از بین رفت. بعد از عمل باید نکاتی را رعایت کنید و مراقبت‌هایی را انجام دهید که شامل موارد زیر است:

  1. در طول روز باید در خانه استراحت کنید.
  2. تا یک هفته بعد از عمل از فعالیت بدنی که ضربان قلب یا فشار خون شما را بالا می‌برد، خودداری کنید.
  3. شما می‌توانید فعالیت‌های سبک اوقات فراغت مانند مطالعه یا استفاده از کامپیوتر را انجام دهید.
  4. شب‌ها باید در حالی که سر خود را بالا بر روی بالش قرار دهید بخوابید یا روی یک صندلی دراز بخوابید. بالا نگه داشتن سر به کاهش تورم صورت کمک می‌کند.
  5. ممکن است کمی درد خفیف داشته باشید. و ممکن است در نواحی که چربی از آن گرفته شده کبودی مشاهده کنید. برای شما داروی ضد درد تجویز خواهد شد.
  6. در 1 تا 2 هفته اول باید منتظر کمی کبودی و تورم باشید. این کبودی و تورم به تدریج هر هفته بهبود می‌یابد. می‌توانید انتظار داشته باشید که 1 تا 2 هفته پس از جراحی به تدریج فعالیت‌های خود را افزایش دهید.
  7. تا زمانی که 4 تا 6 هفته از جراحی شما نگذشته است، نباید هیچ فعالیت سنگینی (افزایش ضربان قلب یا فشار خون) انجام دهید.

جهت مطالعه بیشتر: مراقبت های بعد از تزریق چربی

ماندگاری نتایج تزریق چربی به صورت چقدر است؟

انتقال چربی می‌تواند با کاهش علائم قابل مشاهده پیری در صورت که ممکن است شامل خطوط عمیق زیر پلک‌ها و از اطراف بینی تا گوشه دهان و همچنین بهبود شکل گونه‌ها باشد، به جوان سازی صورت شما کمک کند. اگرچه مقداری جذب چربی وجود دارد، اما نتایج انتقال چربی دائمی است. با این حال، انتقال چربی روند پیری را متوقف نمی‌کند.

عوارض تزریق چربی به صورت چیست؟

مانند هر جراحی دیگری، برخی از عوارض رایج ممکن است رخ دهد. لازم به ذکر است که اگر این کار به دست پزشک متبحر و متخصص و در محیط کاملا مجهز و بهداشتی انجام شود احتمال عوارض جانبی جدی خیلی کم است. با این حال عوارض تزریق چربی صورت شامل موارد زیر هستند:

  • خونریزی (تشکیل هماتوم)
  • عفونت
  • بهبود ضعیف و کند زخم
  • جای زخم نامطلوب
  • درد (که ممکن است پس از بهبود برش‌ها ادامه یابد)
  • بی حسی/تغییرات حس پوست
  • عدم تقارن صورت
  • آسیب به عصب صورت
  • بی‌نظمی در ناحیه چربی برداشت شده

3 مورد آخر از عوارض نادر هستند که در صورت تزریق به دست پزشک نابلد و نامتخصص ممکن است رخ دهد. پس از موارد مهم برای تزریق چربی صورت مراجعه به یک کلینیک تخصصی و قانونی است.

عوارض تزریق چربی به صورت
عوارض تزریق چربی به صورت

چه کسانی نمی‌توانند تزریق چربی به صورت داشته باشند؟

اگر شامل هر یک از شرایط زیر می‌شوید باید پیش از انجام این کار حتما با پزشک مشورت کنید چون ممکن است عمل تزریق چربی برای شما خطرناک یا ممنوع باشد:

  • کسانی که به بیماریهای خاص مثل انواع سرطان، دیابت و غیره مبتلا هستند.
  • کسانی که به بیماری خودایمنی مبتلا هستند.
  • کسانی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند.
  • بانوانی که در دوران بارداری یا شیردهی هستند.
  • کسانی که مشکلات پوستی حاد دارند.
  • کسانی که مبتلا به بیماری‌های عفونی هستند.

نتیجه نهایی تزریق چربی به صورت چه زمانی قابل مشاهده است؟

بهبودی پس از انتقال چربی برای جراحی جوانسازی صورت یک فرآیند تدریجی است. معمولاً برش حداقلی وجود دارد، اما مقداری کبودی و تورم وجود دارد که به طور کلی در 2 هفته پس از جراحی برطرف می‌شود. برخی از تورم‌های خفیف ممکن است برای چند ماه باقی بماند و ممکن است تا یک سال طول بکشد تا نتایج به طور کامل ظاهر شوند.

تزریق چربی به صورت از چه سنی مناسب است؟

سن دقیق و ثابتی برای انجام این روش زیبایی مشخص نشده است. اما طبیعتا چنین اعمال زیبایی را بعد از 18 یا 23 سالگی، یعنی زمانی که رشد صورت و بدن کامل شده است انجام می‌دهند. اما افراد بالای 40 یا 50 سال که دچار افتادگی پوست و خطوط و چین و چروک صورت شده‌اند بیشترین بهره را از عمل تزریق چربی صورت می‌برند. در هر حال، شما باید قبل از این کار با پزشک خود مشورت کنید و مورد بررسی قرار بگیرید تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا این کار برای شما مفید است یا نه.

تزریق چربی به صورت بهتر است یا تزریق ژل؟

تزریق چربی و تزریق ژل هرکدام مزایا و معایب خود را دارند و فرد باید با توجه به ویژگی‌های هر کدام و همچنین نیاز خود و در نهایت با مشورت پزشک یکی از این دو روش را انتخاب کند. اگر بخواهیم این دو روش را مقایسه کنیم شامل این موارد می‌شود:

  • تزریق چربی عمل سخت‌تری است اما تزریق ژل بسیار ساده و آسان است.
  • تزریق چربی عملی تقریبا تهاجمی است اما تزریق ژل روشی غیرتهاجمی محسوب می‌شود.
  • عمل تزریق چربی دوره نقاهت دارد اما در تزریق ژل پس از تزریق می‌توانید بلافاصله به فعالیت‌های روزمره برگردید.
  • تزریق چربی ماندگاری تقریبا دائمی دارد اما ماندگاری ژل موقتی است.
  • هزینه عمل تزریق چربی بالاتر از تزریق ژل است.

بیشتر بخوانید:

هزینه تزریق چربی به صورت چقدر است؟

از آنجایی که این روش نوعی جراحی به حساب می‌آید و شامل مراحل لیپوساکشن (برداشت چربی)، تصفیه چربی و تزریق چربی است، هزینه آن از روش‌هایی مثل تزریق ژل بالاتر است. از طرفی ماندگاری تزریق چربی صورت بسیار بیشتر از فیلر و تقریبا می‌شود گفا دائمی است. این ماندگاری بالا یکی دیگر از عواملی است که باعث می‌شود هزینه این روش بالاتر باشد.

عوامل دیگری نیز می‌توانند روی هزینه نهایی شما تاثیر داشته باشند. از جمله اینکه به چه مقدار چربی برای تزریق نیاز دارید، میزان سختی و مدت زمان عمل شما، مهارت پزشک، اعتبار کلینیک و هزینه‌های کلینیک یا بیمارستانی که عمل در آن انجام می‌شود.

عکس قبل و بعد تزریق چربی به صورت

جمع بندی

در این نوشته سعی کردیم درباره تزریق چربی به صورت و جزئیات و جوانب مربوط به آن توضیح دهیم. فراموش نکنید که مراجعه به کلینیک معتبر و انجام کار به دست پزشک متحصص و ماهر از اهمیت زیادی در کسب نتایج مطلوب برخوردار است.

کلینیک زیبایی جردن افتخار دارد که با تیم پزشکی متخصص و مجرب و تجهیزات مدرن و به‌روز، بهترین نتایج را به شما عزیزان ارائه دهد.

سوالات متداول تزریق چربی به صورت

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جوانسازی پوست دانشنامه تزریق چربی

مقالات مرتبط