خشکی پوست سر

خشکی پوست سر؛ علت + درمان خانگی و پزشکی

ممکن است شما نیز از افرادی باشید که خشکی پوست سر را تجربه کرده اید. برای کمک به تسکین التهاب و خارش ناشی از خشکی پوست سر، درمان های مختلفی بسته به علت وجود دارد. همچنین راه های طبیعی برای درمان خشکی پوست سر در خانه نیز وجود دارد که می‌توانید آنها را امتحان کنید. اما علت خشکی پوست سر چیست؟ چگونه می‌توان خشکی پوست سر را درمان کرد؟ اگر می‌خواهید در مورد خشکی پوست سر بیشتر بدانید تا انتهای این مقاله از مجله زیبایی کلینیک فوق تخصصی جردن را بخوانید.

علت خشکی پوست سر چیست؟

چه چیزی باعث خشکی پوست سر می‌شود؟ خشکی پوست سر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما شایع‌ترین علت خشکی پوست سر می‌تواند واکنش به تغییر آب وهوا یا یک محصول آسیب زننده در محصولات مراقبت از مو است. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که پوست سر شما رطوبت زیادی را از دست بدهد. ویژگی بارز خشکی پوست سر خارش مداوم است، اما ممکن است با شوره سر، درد یا ریزش مو نیز همراه باشد. گاهی اوقات شستن زیاد موها در هر روز یا ننوشیدن آب کافی می‌تواند دلیل آن باشد. همچنین شرایط پزشکی مثل اگزما یا پسوریازیس می‌تواند دلیل آن باشد. در ادامه به راه های درمان خانگی خشکی پوست سر با توجه به علت آن اشاره می‌کنیم.

علت خشکی پوست سر

علائم خشکی پوست سر چیست؟

از علائم خشکی پوست سر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• التهاب و قرمز شدن پوست سر
  • پوسته پوسته شدن سطح پوست سر
  • شوره زدن موها
  • خارش شدید پوست سر

درمان خشکی پوست سر چگونه ممکن است؟

درمان خشکی پوست سر بستگی به علت خشکی پوست سر دارد. بر اساس شرایطی که می‌تواند باعث آن شود، درمان های زیر وجود دارد.

درمان خشکی سر به علت درماتیت (اگزما)

درمان اگزمای پوست سر شامل مرطوب نگه داشتن پوست سر و همچنین موارد زیر است:

• اسید سالیسیلیک
  • شامپوهای شوره سر
  • داروهای تجویزی مانند کورتیکواستروئید ها، آنتی هیستامین ها و غیره

درمان خشکی سر به علت پسوریازیس پوست سر

پسوریازیس یک بیماری پوستی مزمن است که باعث می‌شود سلول های پوست شما خیلی سریع رشد کنند. این رشد سریع باعث می‌شود سلول های پوست شما به صورت تکه ای روی سطح پوست انباشته شوند. این تکه ها پلاک نامیده می‌شوند.  پسوریازیس پوست سر می‌تواند منجر به خشکی ناشی از تجمع سلول های پوستی ناشی از این بیماری مزمن شود.

علاوه بر کورتیکواستروئید ها، اسید سالیسیلیک و شامپو‌های درمانی پزشک ممکن است درمان های دیگر را تجویز کند. مثل:

• کلسیپوترین
  • تازاروتن
  • نور درمانی
  • داروهای بیولوژیک

درمان خشکی پوست سر به علل دیگر

به غیر از بیماری‌های رایج و زمینه ای سلامتی ممکن است در اثر کم آبی یا قرار گرفتن در معرض هوای سرد، آب داغ، گرمای ناشی از منابع مصنوعی، شوره سر، قارچ  و محصولات شیمیایی، پوست سر خشک شود. اگر این موارد شما را اذیت می‌کنند و بر زندگی روزمره شما تاثیر گذاشته است یا علائم جدی‌تری مانند سوزش دارید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

علت خشک شدن پوست سر

چگونه می‌توان خشکی پوست سر را در خانه درمان کرد؟

درمان خشکی پوست سر بستگی به علت این بیماری دارد. معمولا می‌توانید با یک شامپوی سر ملایم مخصوص پوست سر خشک از خشکی پوست سر خلاص شوید. اگر پوست سر خشکی دارید و عوض کردن شامپو و روتین مویی موثر نبود، درمان های طبیعی وجود دارند که می‌توانند کمی در بهبود خشکی پوست سر شما موثر باشند:

روغن نارگیل

روغن نارگیل فواید زیادی برای سلامت پوست دارد. می‌تواند پوست سر را مرطوب کند. علاه بر این خواص ضد باکتری و ضد قارچی آن می‌تواند به کاهش عفونت کمک کند. تحقیقات نشان ی‌دهد می‌تواند حتی به طور قابل توجهی به درمان درماتیت آتوپیک کمک کند.

روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد عفونی کننده، ضد قارچی و آنتی بیوتیکی قوی است که می‌تواند خشکی پوست سر و علائم آن را تسکین دهد. به همین علت است که بسیاری از شامپو های شوره سر دارای روغن درخت چای هستند.

آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا خواصی دارد که می‌تواند به خشکی پوست سر کمک کند. این گیاه دارای خواص ضد التهابی است که به می‌تواند به کاهش تحریک پوست کمک کند. همچنین یک گیاه مرطوب کننده است.

سرکه سیب

این سرکه خواص ضد میکروبی دارد و می‌تواند باکتری ها یا قارچ هایی که باعث خارش می‌شوند را از بین ببرد. همچنین سرکه سیب دارای خواص ضد التهابی نیز هست.

جوش شیرین و روغن زیتون

روغن زیتون به رفع خشکی کمک می‌کند. جوش شیرین خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد. اگر در کنار پوست سر خشک، شوره دارید، این ترکیب انتخاب خوبی است.

موز

موز له شده به کاهش خشکی سر کمک می‌کند. همچنین برای رفع شوره سر نیز می‌تواند مفید باشد.

روغن جوجوبا

این روغن می‌تواند برای کاهش خشکی سر مفید باشد. همچنین این روغن دارای خواص ضد التهابی است که میتواند برای عواملی که باعث خشکی پوست سر شده اند کمک کننده باشد.

آووکادو

علاوه بر خوردن آووکادو، می‌توانید آن را یا روغن آن را به صورت موضعی برای تسکین پوست سر خشک بمالید.

عکس خشکی پوست سر

عوارض درمان خانگی خشکی پوست سر

درمان خشکی پوست سر با روش درمان های خانگی اگر درست استفاده شود،  به طور کلی ایمن و بی خطر است. باید توجه داشته باشید اگر می‌خواهید روغن هایی مثل روغن درخت چای را امتحان کنید، آن را با روغن های حامل مثل روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کنید سپس آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید. اجازه دهید به مدت 10 دقیقه بماند.

قبل از استفاده از هر محصول جدید به خصوص اسنشیال اویل ها حتما باید آن‌را در قسمتی مثل مچ دست تست کنید تا مطمئن شوید به آن واکنش آلرژیک ندارید.

برخی از افراد به اندازه ای پوست سر خشک خود را میخارانند که حتی باعث ایجاد زخم های باز می‌شود. در صورت عدم مراقبت این زخم ها ممکن است ملتهب یا عفونی شوند. اگر این زخم ها روی پوست سر شما وجود دارد باید قبل از استفاده از روغن‌ها یا درمان‌های خانگی با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است با این کار زخم را تحریک کنید(1)

درمان خشکی سر در نوزادان چگونه است؟

خشکی پوست سر نوزادان ممکن است ناشی از بیماری های پوستی مانند اگزما یا درماتیت سبورئیک نوزادی باشد که به آن کلاه گهواره نیز گفته می‌شود. معمولا این بیماری خود به خود برطرف می‌شود. اما می‌توانید درمان‌های خانگی زیر را برای خشکی سر نوزادان امتحان کنید.

• قبل از شستشو با شامپو می‌توانید پوست سر نوزاد را با روغن بچه یا روغن زیتون ماساژ دهید.
  • از یک شامپو ضد شوره حاوی پیریتیون زینک یا سلنیوم سولفاید که برای نوزادان تهیه شده است، استفاده کنید. شامپوهای حاوی سالیسیلیک اسید برای نوزادان توصیه نمی‌شود.
  • با تایید پزشک، کرم هیدروکورتیزون که در گروه داروهای بدون نسخه است را روی پوست سر کودک بمالید تا التهاب و خارش را از بین ببرید.

اگر خشکی سر کودک شما به دلیل بیماری پوستی دیگری مثل اگزما باشد، ممکن است به داروهای تجویزی خاصی نیاز داشته باشد.

با وجود اینکه خشکی پوست سر می‌تواند آزار دهنده باشد، اما خوشبختانه قابل درمان است. بسیاری از مواردی که دچار خشکی پوست سر بودند به خوبی به تغییر در محصولات و روتین مویی خود پاسخ داده اند. درمان های خانگی نیز اگر به صورت درست استفاده شوند می‌توانند بهبود را سرعت ببخشند. اگر خشکی سر خیلی برای شما آزار دهنده است، باید با یک پزشک مشورت کنید. علاوه بر این پزشک به شما کمک می‌کند تا مطمیئن شوید که بیماری زمینه ای وجود نداشته باشد که نیاز به  درمان با نسخه داشته باشد. اگر همراه با خشکی پوست سر، ریزش مو و ایجاد زخم را تجربه کردید، با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

سوالات متداول خشکی پوست سر

بیماری پوستی بیماری مو مراقبت از مو