برفک واژن
243

برفک واژن؛ علت، علائم، درمان و پیشگیری

زمان مطالعه: 7 دقیقه

رشد بیش از حد قارچ کاندیدا باعث برفک واژن می شود. ایجاد برفک در واژن باعث می‌شود پوست اطراف واژن شما بسوزد و خارش داشته باشد، و ممکن است قوام ترشحات واژن شما را تغییر دهد. درمان این مشکلشامل داروهای ضد قارچ است.

اما در این نوشته از مجله کلینیک زیبایی جردن بررسی می‌کنیم که برفک واژن دقیقا چیست، چه کسانی به آن مبتلا می‌شوند، چه چیزهایی ریسک ابتلا به آن را بالا می‌برند، علائم و علل این عارضه چیست، و تشخیص و درمان آن چگونه ممکن است. اگر شما هم تجربه ابتلا به این عارضه را داشته‌اید و یا می‌خواهید بیشتر درباره آن بدانید حتما تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

برفک واژن چیست؟

برفک واژن نوعی عفونت قارچی است. بدن شما حاوی نوعی مخمر به نام کاندیدا است که باعث عفونت قارچی واژن یا همان برفک می‌شود. مخمر نوعی قارچ است و کاندیدا نوع خاصی از مخمر است. وقتی این مخمر در بدن شما در تعادل باشد، هیچ مشکلی وجود ندارد. اما زمانی که مخمر از تعادل خارج می‌شود، به سرعت رشد می‌کند و می‌توانید به عفونت قارچی مبتلا شوید. عفونت مخمری یا برفک باعث سوزش، خارش، قرمزی در ناحیه فرج شما (بخش بیرونی واژن) و تغییر در ترشحات واژن می‌شود. برفک یک عفونت مقاربتی (STI) نیست.

نام‌های دیگر برفک واژن عبارتند از کاندیدیاز ولوواژینال یا کاندیدیاز واژینال. عفونت قارچی واژن یا برفک نوعی واژینیت است، وضعیتی که در آن واژن متورم، دردناک و عفونی می‌شود. انواع مختلفی از واژینیت وجود دارد که هر کدام علائم مشابهی دارند، اما عفونت‌ قارچی واژن یکی از شایع‌ترین آنها است.

عفونت قارچی کاندیدا و واژن

شاید عجیب باشد، اما قارچ در چندین مکان در بدن شما زندگی می‌کند. مخمری که در دهان، دستگاه گوارش و واژن وجود دارد کاندیدا است. به طور معمول، کاندیدا مشکلی ایجاد نمی‌کند. قرار است در بدن شما باشد و سایر باکتری‌ها به کنترل رشد آن کمک می‌کنند. با این حال، برخی عوامل باعث می‌شود که باکتری‌های «خوب» نتوانند با باکتری‌های «بد» مبارزه کنند. گاهی اوقات باکتری‌های «بد» برنده می‌شوند و در نهایت با یک بیماری مواجه می‌شوید.

برفک واژن زنان
برفک واژن زنان

برفک واژن چگونه است؟

در صورت ابتلا به عفونت قارچی، ظاهر فرج و نوع ترشحات واژن شما ممکن است تغییر کند. ناحیه پوست خارج از دهانه واژن ممکن است خارش داشته باشد و بسوزد. خارش و سوزش می‌تواند هنگام ادرار کردن یا رابطه جنسی بدتر شود. طبیعی است که ترشحات واژن شما غلیظ‌تر یا ضخیم‌تر شوند، اما اگر بوی متفاوتی داشته باشند باید نگران باشید. این نکته هم توجه داشته باشید که همه افراد علائم مشابهی را تجربه نمی‌کنند(1).

چه کسانی به برفک واژن مبتلا می‌شوند؟

هر خانمی ممکن است به عفونت قارچی واژن مبتلا شود. زن‌ها بیشتر پس از بلوغ و قبل از یائسگی به این عفونت‌ها مبتلا می‌شوند. برخی عوامل می توانند شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت قارچی قرار دهند، اما عفونت‌های قارچی بسیار رایج و قابل درمان هستند.

چه چیزی خطر ابتلا به برفک واژن را افزایش می‌دهد؟

عوامل خاصی می‌توانند خطر ابتلا به عفونت برفک واژن را افزایش دهند. برخی از آنها عبارتند از:

  • استفاده از آنتی بیوتیک‌ها، قرص‌های ضد بارداری یا استروئیدهای خاص
  • باردار بودن​
  • داشتن مشکلی که سیستم ایمنی شما را ضعیف می‌کند
  • ابتلا به دیابت کنترل نشده

برخی از عوامل سبک زندگی نیز خطر ابتلا به برفک یا عفونت قارچی واژن را افزایش می‌دهند، مثل:

  • نشستن با حوله حمام خیس
  • تعویض نکردن لباس‌های آلوده به عرق
  • استفاده از تامپون‌های معطر یا دئودورانت واژینال.

علائم برفک واژن چیست؟

چندین نشانه مشخص از برفک یا عفونت قارچی واژن وجود دارد. این علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • احساس خارش یا سوزش در واژن و فرج
  • ترشحات غلیظ و سفید رنگ واژن با غلظت پنیری
  • قرمزی و تورم واژن و فرج
  • بریدگی‌های کوچک یا ترک‌های ریز در پوست فرج شما به دلیل پوست آسیب‌پذیر آن ناحیه
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • در برخی موارد، یکی دیگر از علائم عفونت قارچی واژن می‌تواند درد هنگام رابطه جنسی باشد.

علائم عفونت قارچی یا برفک واژن مشابه علائمی است که افراد در هنگام ابتلا به عفونت مقاربتی (STI) یا سایر عفونت‌های واژن احساس می‌کنند. اگر هر یک از این علائم را دارید با به پزشک متخصص مراجعه کنید و معاینه شوید.

عکس برفک واژن و ناحیه تناسلی
عکس برفک واژن و ناحیه تناسلی

علت برفک واژن چیست؟

هنگامی که باکتری در واژن شما از تعادل خارج می‌شود، می‌تواند باعث تکثیر کاندیدا شود. این اتفاق ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد، از جمله:

  • مصرف آنتی بیوتیک‌ها: آنتی بیوتیک‌هایی که عفونت‌های بدن شما را درمان می‌کنند، باکتری‌های خوب واژن را از بین می‌برند. باکتری‌های خوب مخمر را کنترل می‌کنند. تعادل بدون باکتری خوب تغییر می‌کند و منجر به عفونت قارچی می‌شود.
  • بارداری و هورمون‌ها: هر چیزی که هورمون‌های شما را مختل کند یا تغییر دهد می‌تواند تعادل کاندیدا را در واژن شما مختل کند. شامل بارداری، استفاده از قرص‌های ضد بارداری و تغییرات طبیعی در طول چرخه قاعدگی.
  • ابتلا به دیابت کنترل نشده: قند خون بالا بر باکتری‌های موجود در ادرار شما تأثیر می‌گذارد.
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف: اگر به بیماری مانند HIV یا ایدز مبتلا هستید، داروهای شما می‌توانند سیستم ایمنی بدن شما را سرکوب کنند. شیمی درمانی و پرتودرمانی برای سرطان نیز می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را سرکوب کند.

چگونه برفک واژن تشخیص داده می‌شود؟

پزشک شما عفونت قارچی واژن را تشخیص می‌دهد. باید ویزیت شوید و در مورد علائم خود صحبت کنید. پزشک شما ممکن است نیاز به گرفتن نمونه‌ای از ترشحات واژن شما برای تایید عفونت قارچی داشته باشد. ترکیبی از علائم شما و نمونه ترشح به پزشک می‌گوید که چه نوع عفونت قارچی دارید و چگونه آن را درمان کنید.

درمان برفک واژن چگونه است؟

داروهای ضد قارچ اکثر عفونت‌های قارچی واژن را درمان می‌کنند. نوع دارو به شدت عفونت بستگی دارد. پزشک شما بهترین درمان را بر اساس علائم و وضعیت شما تجویز می‌کند.

داروهای ضد قارچ از طریق مبارزه با رشد بیش از حد مخمر در بدن شما عمل می‌کنند. داروها یا خوراکی هستند (معمولاً در یک دوز فلوکونازول از طریق خوراکی داده می‌شود) یا موضعی (روزانه تا هفت روز استفاده می‌شود). می‌توانید داروهای موضعی را در ناحیه واژن خود بمالید یا با استفاده از اپلیکاتور آنها را در داخل واژن (شیاف) قرار دهید. برخی از داروهای رایج ضد قارچ میکونازول و ترکونازول هستند.

پزشک اطلاعاتی در مورد هر نوع دارو و دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه استفاده صحیح از هر یک به شما می‌دهد. مهم است که هنگام استفاده از این داروها همیشه دستورالعمل‌های پزشک را دنبال کنید تا مطمئن شوید که عفونت به طور کامل برطرف شده و عود نمی‌کند.

اگر برای عفونت قارچی دارو مصرف می‌کنید، تا زمانی که درمان به پایان نرسیده، نباید رابطه جنسی داشته باشید. رابطه جنسی ‌می‌تواند باعث تحریک بیشتر شود و برخی از داروهای ضد قارچ می‌توانند مواد مورد استفاده در کاندوم و دیافراگم را ضعیف کنند.

درمان خانگی برفک واژن

علاوه بر داروهای شیمیایی درمان‌های خانگی نیز برای برفک واژن پیشنهاد شده است. اگرچه ممکن است این روش‌ها به اندازه روش‌های دارویی پزشکی موثر نباشند اما می‌توانند کمک کننده باشند.

  • استفاده از سیر
  • استفاده از جوش شیرین
  • روغن درخت چای
  • روغن نارگیل
  • مصرف ماست به عنوان پروبیوتیک

فراموش نکنید که قبل از اقدام برای استفاده از هریک از مواد ذکر شده حتما با پزشک مشورت کنید.

آیا می‌توانیم از درمان بدون نسخه برای برفک واژن استفاده کنیم؟

گاهی اوقات می‌توانید عفونت قارچی واژن را با داروهای بدون نسخه درمان کنید. با این حال، اگر کاملاً مطمئن نیستید که عفونت قارچی دارید، بهتر است از این امر اجتناب کنید. معمولاً بهتر است با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که درمان مناسب و موثر را پیش می‌گیرید.

چگونه می‌توانیم از ابتلا به برفک واژن پیشگیری کنیم؟

شما می‌توانید با ایجاد چند تغییر در سبک زندگی از ابتلا به عفونت‌های قارچی واژن پیشگیری کنید. این تغییرات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عدم استفاده از دوش واژینال؛ دوش واژن می‌تواند باکتری‌هایی که در واقع قارچ را کنترل می‌کنند، بکشد
  • عدم استفاده از دئودورانت‌های واژن
  • عدم استفاده از تامپون یا پدهای معطر
  • عوض کردن لباس‌های خیس مثل مایو یا لباس‌های بدنسازی در اسرع وقت
  • پوشیدن لباس زیر نخی و لباس‌های گشاد
  • استفاده از روان کننده‌های جنسی مبتنی بر آب
  • نگه داشتن سطح قند خون خود در محدوده طبیعی برای بیماران دیابت.

در صورت ابتلا به برفک واژن مکرر چه باید بکنم؟

اگر در سال بیش از چهار عفونت قارچی واژن دارید، با پزشک خود صحبت کنید. او ممکن است این موارد را تجویز کند:

  • انجام آزمایش برای تایید یا رد عفونت قارچی
  • انجام آزمایش قند خون برای دیابت
  • تست اچ آی وی/ایدز

در مورد تغییرات احتمالی هورمونی (کنترل بارداری یا بارداری) با پزشک صحبت کنید. پزشک از نتایج آزمایش شما برای اطمینان از ارائه درمان مناسب استفاده می‌کند. درمان علت زمینه‌ای در حین درمان عفونت قارچی می‌تواند مهم باشد. مدیریت دلیل عفونت می‌تواند به پیشگیری از عفونت‌های قارچی واژن در آینده کمک کند.

بیشتر بخوانید:

کلام آخر

برفک واژن یک عفونت قارچی بسیار شایع است که اکثر زنان  در طول زندگی خود به آن مبتلا خواهند شد. این مشکل با دارو قابل درمان است، که برخی از داروها را می‌توان بدون نسخه از داروخانه خریداری کرد. حتی اگر علائم عفونت قارچی واژن را می‌دانید، مهم است که توسط پزشک معاینه شوید. او می‌تواند بهترین درمان را بر اساس نوع و شدت عفونت قارچی شما توصیه کند.

سوالات متداول برفک واژن

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بیماری پوستی

مقالات مرتبط