درمان نیش حشرات خانگی
722

بهترین راه‌های درمان نیش حشرات خانگی

زمان مطالعه: 7 دقیقه

با شروع افزایش دما در فصل تابستان، بسیاری از حشرات از استراحتگاه خود بیرون می‌آیند و به تدریج در فضای باز و حتی خانه‌ها پخش می‌شوند. در حالی که بیشتر نیش‌های حشرات خفیف هستند و ناراحتی زیادی ایجاد نمی‌کنند، خاراندن آن ناحیه می‌تواند منجر به ورود باکتری‌ها به زیر پوست و بدن شود و منجر به عفونت گردد.

اما برای درمان نیش حشرات خانگی باید چه کرد؟ چه راه‌هایی وجود دارد؟ چطور می‌توان از نیش حشرات جلوگیری کرد؟ در این نوشته از مجله زیبایی کلینیک جردن این موضوع را بررسی کرده و روش‌هایی را به شما آموزش می‌دهیم. با ما همراه باشید.

درمان نیش حشرات خانگی

اگر در نهایت حشره‌ای شما را نیش زد، اقداماتی وجود دارد که باید برای کمک به درمان علائم انجام دهید:

  1. رفع نیش: بعد از اینکه گزیده شدید، نیش / کنه / موهای حشره ممکن است در زخم باقی بماند، که باید با دست برداشته شود یا با یک شی با لبه سخت از طرفین خراشیده شود. از استفاده از موچین برای برداشتن خودداری کنید.
  2. تمیز کردن محل: به آرامی محل نیش را تمیز کنید. محل مورد نظر باید با آب و صابون شسته شود.
  3. استفاده از کمپرس سرد: اگر دچار تورم شدید، می‌توانید به مدت 10 دقیقه از کمپرس سرد استفاده کنید.
  4. از آنتی هیستامین برای تسکین درد استفاده کنید. اگر یک واکنش آلرژیک خفیف یا خارش را تجربه می‌کنید، می‌توانید از یک قرص آنتی هیستامین برای کمک به کاهش آن استفاده کنید.
  5. درد را درمان کنید. اگر درد دارید، می توانید از مسکن‌های بدون نسخه استفاده کنید (لطفاً توجه داشته باشید که آسپرین نباید به افراد زیر 16 سال داده شود).
  6. برای تسکین بیشتر، درمان‌های موضعی در خانه را در نظر بگیرید. همچنین می‌توانید از درمان های موضعی برای کمک به علائم استفاده کنید.

درمان خانگی نیش حشرات

در این قسمت به روش‌های درمان خانگی حشرات رایج اشاره‌ای می‌کنیم:

درمان خانگی نیش پشه

نیش پشه اغلب بی ضرر است اما می‌تواند خارش داشته و یا پوست را تحریک کند. چند درمان خانگی وجود دارد که می‌تواند درد و خارش را کاهش دهد، از جمله موارد زیر:

جو دوسر

جو دوسر می‌تواند خارش و تورم را تسکین دهد زیرا گزارش شده است که خواص ضد تحریکی دارد. به سادگی با آب مخلوط کنید تا یک ماده خمیری درست شود و بعد روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

نکته اصلی: اگر ناحیه آسیب دیده گسترده است، 1 فنجان جو را در یک وان حمام گرم بپاشید و گهگاه جو دوسر را روی پوست بمالید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا به دلیل خواص ضدالتهابی خود شناخته شده است، به همین دلیل است که معمولاً برای کمک به بهبود زخم‌های جزئی و آرام کردن عفونت‌ها استفاده می‌شود.

یخ

یخ همچنین به دلیل ضدالتهاب بودن آن معروف است زیرا پوست را بی‌حس می‌کند و تسکین کوتاه‌مدت ایجاد می‌کند.

نکته اصلی: برای جلوگیری از سردی سوزناک یخ، یک مانع بین یخ و سطح پوست قرار دهید.

چای بابونه

چای بابونه یک درمان طبیعی رایج است و می‌تواند برای کاهش تحریک پوست، تسریع بهبود و کاهش التهاب استفاده شود. برای استفاده از چای بابونه برای نیش پشه، یک چای کیسه‌ای بابونه را به مدت 30 دقیقه در آب سرد خیس کنید و در یخچال بگذارید. تمام آب اضافی چای کیسه‌ای را فشار داده و مستقیماً روی محل گزش بمالید.

درمان خانگی نیش زنبور

یکی دیگر از حشرات رایجی که ممکن است انسان‌ها را نیش بزنند زنبور است. برای درمان خانگی نیش زنبور می‌توان از راهکارهای زیر بهره گرفت:

  • عسل: عسل در بهبود جای زخم و نیش و کاهش درد و خارش پوست ماده‌ای موثر است.
  • کرم کاندولا: این کرم تسکین دهنده است و برای التیام زخم‌ها و جلوگیری از تحریک زیاد پوست به کار می‌رود.
  • روغن درخت چای: نوعی خاصیت ضد عفونی کننده دارد و می‌تواند درد ناشی از نیش زنبور را کاهش دهد.
  • آلوئه ورا: همانطور که گفتیم آلوئه ورا در تسکین درد و التیام بخشیدن به پوست موثر است.
  • روغن اسطوخودوس: این روغن خواص ضد التهابی و تسکینی دارد. این روغن را می‌توانید با روغن زیتون رقیق کنید و استفاده نمایید.
درمان خانگی نیش حشرات
درمان خانگی نیش حشرات

علائم عفونت نیش حشره چیست؟

گاهی اوقات اگر پوست خراش دیده یا پاره شود، باکتری‌ها وارد بدن می‌شوند که می‌تواند ناشی از نیش حشره یا خاراندن ناحیه آسیب‌دیده به دلیل خارش باشد. این اتفاق می‌تواند منجر به عفونت پوستی شود و می‌تواند در هر جایی از بدن رخ دهد اما بیشتر روی پاها دیده می‌شود.

علائم عفونت عبارتند از:

  • حساسیت و التهاب در ناحیه آسیب دیده
  • حرارت یا گرمایی که از پوست ساطع می‌شود
  • سرخی
  • رگه‌های قرمز در نزدیکی ناحیه آسیب دیده
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی
  • تخلیه و چرک در ناحیه آسیب دیده
  • تب و لرز

چطور عفونت نیش حشرات را درمان کنیم؟

درمان نیش حشرات خانگی در صورت عفونت باید سریعا انجام شود. در ابتدای عفونت یا در موارد خفیف عفونت، ممکن است بتوانید گزش عفونی را در خانه با چند مرحله درمان کنید:

  1. باید محل را با آب و صابون کاملا تمیز کنید و سعی کنید از دست زدن به آن خودداری کنید.
  2. اگر باعث ناراحتی می‌شود، از یک درمان موضعی مانند کرم هیدروکورتیزون برای کمک به تسکین خارش استفاده کنید.
  3. کرم‌های آنتی بیوتیک موضعی بدون نسخه (OTC) نیز ممکن است برای درمان عفونت‌های جزئی در خانه استفاده شوند.
  4. برای کمک به بهبودی، ناحیه عفونی را پوشیده نگه دارید.
  5. اگر درمان خانگی مؤثر نبود یا عفونت شدیدتر بود، نیش حشره عفونی را می‌توان با یک دوره آنتی بیوتیک درمان کرد، بنابراین به پزشک عمومی مراجعه کنید. بسیار مهم است که دوره کامل آنتی بیوتیک‌ها را در صورت تجویز آنها تکمیل کنید، حتی اگر علائم کاهش یافته باشد، زیرا ممکن است عفونت همچنان باقی مانده باشد.
  6. گزش حشرات کمتر رایج اما شدیدتر، مانند نیش عنکبوت، ممکن است به آنتی بیوتیک برای گزش حشرات جهت درمان سریع عفونت در سیستم بدن شما نیاز داشته باشد(1).

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم عفونت را تجربه کردید، مهم است که با پزشک عمومی خود مشورت کنید زیرا ممکن است برای درمان آن به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید. اگر برای درمان نیش حشرات خانگی اقدام کردید و رفع نشد حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

بسیار مهم است که بلافاصله پس از مشاهده علائم عفونت اقدام کنید، زیرا درمان زودهنگام آن آسان‌تر است و احتمال پیشرفت عفونت به شرایط شدیدتر مانند سپسیس را کاهش می‌دهد.

اگر هر یک از علائم زیر را در کنار علائمی که قبلا ذکر شد، تجربه کردید، با اورژانس تماس بگیرید:

  • درجه حرارت بالا و تب
  • تنفس سریع یا ضربان قلب
  • سرگیجه یا احساس ضعف
  • پوست سرد و حساس
  • لکه‌های بنفش روی پوست
  • گیجی
  • از دست دادن هوشیاری

چطور خارش و تحریک نیش حشرات را تسکین دهیم؟

اولین واکنش طبیعی بدن به نیش حشره آزاد کردن هیستامین شیمیایی به عنوان نوعی محافظت است. این ترشح هیستامین می‌تواند باعث خارش، قرمزی و تورم شود. در اینجا چند راه برای تسکین خارش تحریک‌کننده‌ای که می‌تواند ایجاد شود آورده شده است:

  • کرم هیدروکورتیزون: از کرم‌های موضعی ضد التهابی مانند کرم هیدروکورتیزون می‌توان برای به حداقل رساندن خارش، قرمزی و تورم استفاده کرد.
  • آنتی هیستامین خوراکی: آنتی هیستامین‌ها برای مقابله با اثرات هیستامین طبیعی تولید شده توسط بدن شما عمل می کنند.
  • کمپرس سرد/یخ: اگرچه اثرات کمپرس سرد موقتی است، اما روشی موثر برای کاهش خارش با بی حس کردن پوست است.
  • ژل تسکین درد: این ژل‌ها را می توان برای تسکین درد و خارش ناشی از نیش حشرات استفاده کرد.

سرعت عمل در درمان نیش حشرات خانگی می‌تواند تا حد زیادی از عفونت و سایر واکنش‌ها پیشگیری کند.

درمان نیش پشه در خانه
درمان نیش پشه در خانه

برای کاهش تورم ناشی از نیش حشرات چه کنیم؟

تورم و التهاب بخشی از واکنش طبیعی بدن به گزش توسط حشره یا حشره است. تورم به طور طبیعی کاهش می‌یابد، اما چند راه برای تسریع آن وجود دارد:

  • کمپرس سرد: حوله را در آب سرد خیس کنید و روی پوست بمالید. دوباره خیس کنید و بشویید تا با گذشت زمان، ناحیه خنک بماند.
  • کیسه یخ: یخ به طور طبیعی ناحیه را خنک می‌کند و تورم را کاهش می‌دهد و همچنین برای کاهش خارش ناحیه را بی حس می‌کند.
  • قرص‌های تسکین درد: مسکن های بدون نسخه مانند پاراستامول و ایبوپروفن را می‌توان برای کاهش درد و تورم مصرف کرد. لطفا توجه داشته باشید که آسپرین نباید به افراد زیر 16 سال داده شود.
  • ارتفاع: بالا نگه داشتن ناحیه آسیب دیده برای حداقل 15 دقیقه باعث کاهش جریان خون و فشار می‌شود.

چطور از نیش حشرات خانگی پیشگیری کنیم؟

پیشگیری خیلی آسان‌تر از درمان نیش حشرات خانگی است. با اینکه بیشتر نیش حشرات با علائم خفیف همراه است، مزاحمت و تحریک ناشی از آن برای بسیاری از ما در ماه‌های گرم‌تر بسیار وحشتناک می‌شود. از این رو، بهترین گزینه این است که در وهله اول اقداماتی را انجام دهید و از قبل برنامه ریزی کنید تا از گزش و نیش جلوگیری کنید.

از اسپری‌های دافع حشرات استفاده کنید

توصیه می‌شود از یک دافع حشرات 30% DEET (ماده فعال در بسیاری از اسپری‌های دافع حشرات) استفاده کنید که تقریبا تا هشت ساعت از بدن در مقابل نیش حشرات محافظت می‌کند.

لباس و کفش محافظ بپوشید

پوشیدن لباس‌هایی که تا حد امکان پوست را بپوشاند و پوشیدن کفش در فضای باز خطر تماس مستقیم حشرات با پوست را کاهش می‌دهد. پوشیدن لباس‌های رنگ روشن نیز به شناسایی کنه‌ها کمک می‌کند، بنابراین برای هر موقعیتی که ممکن است در معرض خطر بیشتر قرار داشته باشید، توصیه می‌شود.

در و پنجره‌ها را ببندید

این کار احتمال ورود حشرات به داخل را کاهش می‌دهد، به خصوص در ماه‌های گرم‌تر یا هنگام سفر به خارج از کشور.

از تور حشره‌کش استفاده کنید

برای محافظت بیشتر، از تورهای حشره کش پوشیده شده با حشره کش استفاده کنید که برای پشه‌ها کشنده است، اما برای افراد و حیوانات خانگی بی ضرر است. این امر به ویژه در کشورهای با آب و هوای گرم که تحت تأثیر بیماری‌های ناقل شدیدتر، مانند مالاریا قرار دارند، اهمیت دارد. اطمینان حاصل کنید که توری به زمین می‌رسد یا زیر آن فرو رفته است تا راه‌های ورود را ببندید.

خونسرد باشید

اگر در اطراف یک زنبور هستید، حرکات ناگهانی انجام ندهید و آنها را به سمت خود نکشید – این حرکات فقط آنها را تحریک می‌کند و احتمال گزیده شدنتان شما را افزایش می‌دهد.

روی غذا و نوشیدنی‌های بودار را بپوشانید

مطمئن شوید که روی هر ظرف غذا، قوطی و بطری را بپوشانید، مخصوصاً وقتی بیرون هستید، زیرا اغلب می‌توانند حشرات را جذب کنند. همچنین مهم است که در نظر بگیرید که هر عطر یا محصولات بهداشتی با بوی قوی احتمالاً همین کار را می‌کند. اگر زباله دارید، کیسه ‌ا یا ظروف را محکم کنید تا از حشرات محافظت شوید.

کک حیوانات خانگی را درمان کنید

با درمان منظم حیوان خانگی خود نگذارید کک به یک معضل تبدیل شود. با درمان تخصصی کک می‌توانید از این اتفاق جلوگیری کنید. اگر خانه‌تان گرم است شاید لازم باشد این کار را در تمام طول سال انجام دهید.

جمع بندی

در این نوشته از کلینیک جردن سعی کردیم درباره درمان نیش حشرات خانگی و روش‌های مختلف آن حرف بزنیم. همچنین راه‌های پیشگیری از این اتفاق را به شما عزیزان معرفی کردیم. فراموش نکنید که اقدام به موقع می‌تواند تاثیر فراوانی در کاهش درد و خارش و جلوگیری از عفونت نیش حشرات شود.

سوالات متداول درمان نیش حشرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بیماری پوستی مراقبت از پوست

مقالات مرتبط