لکه های پوستی
89

لکه های پوستی؛ علت، درمان و پیشگیری

زمان مطالعه: 5 دقیقه

لک‌ها نواحی تیره کوچک و صاف روی پوست هستند. اندازه آنها متفاوت است و معمولاً در قسمت‌هایی که در معرض نور خورشید هستند مثل صورت، دست‌ها، شانه‌ها و بازوها ظاهر می‌شوند. بروز این لک‌ها دلایل مختلفی دارد و به عوامل گوناگونی وابسته است.

لکه های پوستی چه هستند و چرا ایجاد می‌شوند؟ علائم بروز آنها چیست؟ راه درمان و پیشگیری از آنها چیست؟ در این نوشته از کلینیک جردن درباره این موضوع صحبت کرده‌ایم. اگر شما هم دغدغه لک های پوست را دارید حتما تا پایان این نوشته از مجله زیبایی کلینیک جردن با ما همراه باشید.

لکه های پوستی چه هستند؟

از کک و مک و لکه‌های ناشی از افزایش سن گرفته تا جای زخم، موارد بسیاری می‌توانند چهره شما را مخدوش نشان دهند. در حالی که پوست ناهموار و لکه دار ممکن است برخی افراد را وادار کند تا محصولات مختلف روشن کننده پوست را امتحان کنند.

گرچه بسیاری از محصولات و راه حل‌های روشن کننده پوست در بازار وجود دارد، اما همه آنها مناسب نیستند و برخی حتی می‌توانند خطرناک باشند. دانستن اینکه چه چیزی را باید جستجو کنید می‌تواند به شما کمک کند تا اگر می‌خواهید پوستی یکدست‌تر داشته باشید، یک گزینه مطمئن را انتخاب کنید.

به گفته متخصصان، هیپرپیگمانتاسیون یا لکه‌های تیره می‌تواند ناشی از اسکار آکنه، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید یا تغییرات هورمونی باشد.

پزشکان می‌گویند: کرم‌ها و سرم‌های مختلفی وجود دارد که افراد می‌توانند از آنها برای روشن کردن، رفع و کاهش نقاط تیره در طول زمان استفاده کنند. هر یک از این گزینه های درمانی با خطراتی همراه است. باید مطمئن شوید که کدام گزینه می‌تواند بهترین کارکرد را برای شما داشته باشد.(1)

لک پوست
لک پوست

علت بروز لکه های پوستی چیست؟

عوامل زیر می‌تواند در بروز این لکه‌ها موثر باشند:

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید نقش اصلی را در همه انواع هایپرپیگمانتاسیون از جمله ملاسما ایفا می‌کند. اشعه ماوراء بنفش و همچنین نور مرئی و گرما، ملانوسیت‌ها را فعال می‌کنند تا ملانین بیشتری بسازند.

تخت‌های برنزه کننده  

استفاده از تخت‌های برنزه کننده شما را در معرض اشعه‌های UV مصنوعی قرار می‌دهد که قوی‌تر از اشعه UV خورشید است.

بارداری

این نوع لکه‌ها به دلایل هورمونی ایجاد می‌شوند. به طور خاص، استروژن و پروژسترون مقصر هستند. این هورمون‌ها در دوران بارداری افزایش می‌یابند. به طور مشابه، قرص‌های ضد بارداری و درمان‌های جایگزین هورمونی نیز می‌توانند باعث ایجاد لکه شوند.

برخی داروها

مانند بارداری، قرص‌های ضد بارداری و درمان‌های جایگزین هورمونی می‌توانند با افزایش استروژن و پروژسترون، پوست را تحریک کنند. برخی از رتینوئیدها، آنتی بیوتیک‌ها و داروهای فشار خون، پوست شما را به اشعه UV خورشید حساس می‌کنند. علاوه بر این، برخی از داروهای ضد تشنج ممکن است پوست را تحریک کنند.

استرس

در برخی موارد استرس با افزایش سطح کورتیزول باعث ایجاد لکه می‌شود.

اختلال عملکرد تیروئید

به طور معمول، تیروئید شما هورمون‌هایی می‌سازد که متابولیسم و ​​ضربان قلب شما را تنظیم می‌کنند. تیروئید کم کار یا پرکار ممکن است باعث ایجاد لکه های پوستی شود.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به لکه های پوستی هستند؟

هر کسی می‌تواند به لک پوستی مبتلا شود. با این حال، برخی از افراد در معرض خطر بالاتری نسبت به دیگران هستند.

به طور خاص، عوامل خطر لک پوستی عبارتند از:

  • جنسیت: هورمون‌های استروژن و پروژسترون باعث ایجاد لکه می‌شوند. این عارضه در زنان شایع‌تر است.
  • رنگ پوست: افراد با رنگ پوست تیره ملانین بیشتری نسبت به دیگران تولید می‌کنند.
  • سابقه خانوادگی: داشتن خویشاوندان خونی مبتلا به لک نیز خطر ابتلا را افزایش می‌دهد.
لک صورت
لک صورت

درمان لکه پوستی

اهداف درمانی برای لک صورت یا بدن شامل کاهش تولید ملانین و صاف کردن رنگ پوست شما است. زمان لازم برای رسیدن به این اهداف متفاوت است. با این حال، ممکن است نتایج را در عرض 3 تا 12 ماه مشاهده کنید برخی از درمان‌های لک پوستی عبارتند از:

محافظت در برابر آفتاب

روزانه از ضدآفتاب ضدآب با طیف وسیع با SPF 30 یا بیشتر استفاده کنید. به طور خاص، ضد آفتاب‌های حاوی اکسید روی، دی اکسید تیتانیوم و اکسید آهن به درمان لکه پوستی کمک می‌کنند. محافظت در برابر آفتاب می‌تواند به کاهش ظاهر لکه و جلوگیری از آن کمک کند.

مصرف دارو

هیدروکینون به یکدست شدن رنگ پوست شما کمک می‌کند. پزشک ممکن است ترتینوئین و یک کورتیکواستروئید خفیف را نیز توصیه کند. در برخی موارد، آنها ممکن است استفاده از کرمی را توصیه کنند که از هر سه ماده تشکیل شده باشد. سایر داروها عبارتند از آزلائیک اسید، کوجیک اسید و ویتامین C .

لایه برداری شیمیایی

این لایه برداری مقداری از رنگدانه سطح را از بین می‌برد.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ باعث افزایش جذب و اثربخشی داروهای موضعی می‌شود.

لیزر

این درمان با استفاده از حرارت، رنگدانه‌ها را هدف قرار می‌دهد و از بین می‌برد. با این حال، حرارت همچنین می‌تواند لکه را تحریک کند. بنابراین، لیزرهایی که گرمای زیادی تولید نمی‌کنند، کلید درمان این بیماری هستند. اینجا بیشتر بخوانید: بهترین لیزر برای از بین بردن لک صورت

پلاسمای غنی از پلاکت

پزشک با این روش، پلاسمای خون شما را به ناحیه آسیب دیده تزریق می‌کند. به این روش پی آر پی (PRP) می‌گویند.

ترانکسامیک اسید

برای موارد شدید لکه پوست، پزشک ممکن است استفاده از ترانکسامیک اسید را توصیه کند. این دارو به صورت محلول موضعی یا خوراکی موجود است.

علاوه بر این، می‌توانید لکه های پوستی را با آرایش پنهان کنید. پزشکممکن است به شما توصیه کند ابتدا از دارو استفاده کنید، سپس از ضد آفتاب استفاده کنید. در نهایت، مواد آرایشی را برای پوشاندن ناحیه آسیب دیده اعمال کنید.

 درمان لکه پوستی
درمان لکه پوستی

چطور از بروز لکه های پوستی پیشگیری کنیم؟

شما نمی‌توانید برخی از عوامل، مثل سابقه خانوادگی یا رنگ طبیعی پوست را تغییر دهید. با این حال، یک عامل خطر که می‌توانید کنترل کنید قرار گرفتن در معرض نور خورشید است.

محافظت از خود در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از لک آوردن پوست است. بنابراین، روزانه از ضدآفتاب با طیف وسیع مقاوم در برابر نور با SPF 30 یا بیشتر استفاده کنید و حداقل هر دو ساعت یک بار ضد آفتاب خود را تمدید کنید.

همچنین کلاه‌های لبه پهن بپوشید، به دنبال سایه باشید و تا حد امکان از آفتاب دوری کنید. اجتناب از تخت‌های برنزه کننده نیز می‌تواند در ایمن ماندن پوست شما بسیار موثر باشد.(2)

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

در این نوشته از کلینیک زیبایی جردن سعی کردیم درباره لکه های پوستی، علت ایجاد آنها و همچنین درمان و پیشگیری از آنها صحبت کنیم. امروزه درمان‌ها و روش‌های زیادی به خصوص در زمینه زیبایی پوست و مو وجود دارند.

شما می‌توانید برای دریافت انواع خدمات پوستی، از جمله درمان لک صورت، از طریق کلینیک فوق تخصصی جردن اقدام کنید. این کلینیک جزو مراکز قانونی و معتبر و مجهز است که می‌تواند خدمات زیبایی را به بهترین نحو به شما عزیزان ارائه دهد.

سوالات متداول لکه های پوستی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بیماری پوستی

مقالات مرتبط