پروتز مو
102

پروتز مو؛ کاربرد، مزایا، معایب و هزینه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

ریزش مو مشکلی است که ممکن است برای هر فردی پیش آید. افراد در مورد حفظ موهای خود بسیار حساس هستند، اما در برخی از مقاطع زندگی، همه ما شروع به ریزش مو می‌کنیم، که نه تنها شکلی متفاوت به ظاهر ما می دهد، بلکه ناراحتی نیز به همراه دارد. مشکل تیروئید، کمبود پروتئین، شیمی درمانی و سطوح پایین ویتامین همگی می‌توانند منجر به مشکل ریزش مو شوند.

یکی از روش‌هایی که می‌توان ریزش مو را با آن جبران کرد پروتز مو است. پروتز مو یا پروتز جمجمه نوعی کلاه گیس سفارشی است که مخصوصا برای بیمارانی طراحی شده است که به دلیل شرایط پزشکی، درمان یا در نتیجه هر بیماری یا درمان بالینی دیگری موهای خود را از دست داده‌اند.

پروتز جمجمه با کلاه گیس متفاوت است که افراد تمایل دارند از آن برای پوشاندن طاسی خود به صورت خارجی استفاده کنند. در این نوشته از مجله زیبایی کلینیک جردن درباره پروتز مو صحبت می‌کنیم. اگر شما هم به دنبال راهی برای جبران ریزش مو هستید حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

پروتز مو چیست و چطور ساخته می شود؟

پروتز مو اساساً قطعه ای است که برای جایگزینی موی فرد ساخته می‌شود و در نتیجه نواحی طاس یا جاهایی که موها تراکم کمتری دارند را می‌پوشاند. رشته‌های پروتز به صورت انفرادی یا در گروه‌های کوچک و با یک لایه ریز یا پارچه‌ای ساخته می‌شوند که پوست انسان را تحریک می‌کند. سپس این مبنا به شکل موقت یا نیمه دائمی به سر افراد می‌پیوندد.

پروتز مو در چندین مرحله انجام می‌شود که شامل برداشتن قالب محیطی جمجمه به منظور دستیابی به تناسب کامل است. قالب در پایه، جایی که مو به آن متصل است، گرفته می‌شود. این پایه با استفاده از پارچه ضد حساسیت تهیه می‌شود زیرا افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرند عموماً به هر ماده خارجی بسیار حساس هستند و همچنین پوست آنها مستعد آلرژی است. همین روند در هنگام استفاده از مو روی پایه انجام می‌شود.

چه کسانی برای استفاده از پروتز مو کاندید مناسبی هستند؟

افراد زیر برای استفاده از این محصول کاندید مناسبی هستند:

  1. افرادی که بانک موی کافی و مناسب برای استفاده در روش کاشت مو ندارند.
  2. افرادی که می‌خواهند پیش از کاشت مو نتیجه تقریبی را به صورت عینی مشاهده کنند.
  3. افرادی که ریزش موی شدید دارند و دچار طاسی در بخش‌هایی از سر یا تمام سر شده‌اند.
  4. افرادی که به دلیل بیماری خاصی ریزش ناگهانی مو را تجربه می‌کنند.
  5. افرادی که تحت تاثیر شیمی درمانی دچار ریزش مو شده‌اند.
پروتز کردن مو
پروتز کردن مو

مزایای پروتز مو چیست؟

اکنون نگاهی به مهم‌ترین مزایای موجود در فرآیند پروتز مو می‌اندازیم. مزایای پروتز مو عبارتند از:

  • پروتز مو با تمام موارد احتمالی طاسی، از جمله برای کسانی که تحت شیمی درمانی هستند، مطابقت دارد. شیمی درمانی همیشه شامل ریزش مو می‌شود.
  • افراد می‌توانند فوراً به نتیجه برسند و برای مدت معینی منتظر نمانند.
  • همچنین در مقایسه با کاشت مو هزینه کمتری دارد.
  • اگرچه این روش به عنوان یک راه حل دائمی عمل نمی‌کند، اما می‌تواند تاثیر طولانی مدت داشته باشد و در نتیجه از ریزش مو برای مدت زمان قابل توجهی جلوگیری کند.
  • افرادی که بخشی از این فرآیند هستند، می‌توانند تمام فعالیت‌های روزانه خود را بدون هیچ گونه محدودیتی انجام دهند.
  • هیچ جراحی در این فرآیند وجود ندارد.
  • یکی دیگر از مزایای پروتز مو این است که در صورت عدم نتیجه رضایت بخش، قابلیت برگشت پذیری دارد.
مزایای پروتز مو
مزایای پروتز مو

معایب پروتز مو چیست؟

علاوه بر مزایای ذکر شده در بالا، معایب خاصی نیز در پروتز مو وجود دارد که افراد برای حصول نتیجه مطلوب باید از آنها آگاه باشند. این معایب عبارتند از:

  • پروتز مو نیاز به نگهداری دوره‌ای دارد.
  • برخی از مدل‌ها با کیفیت بالاتر استفاده می‌شوند و نتایج طبیعی‌تر هزینه‌های زیادی را به همراه دارد.

عوارض پروتز مو چیست؟

از عوارض احتمالی پروتز مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد محلی برای رشد باکتری
  • کم کردن رطوبت سر و ایجاد خشکی
  • صدمه زدن به موهای اصلی فرد
  • ایجاد بوی بد
  • بروز آلرژی و حساسیت در پوست سر
  • کاهش رشد مو
  • ضعیف شدن ریشه مو
  • ایجاد عفونت
  • کمبود اکسیژن برای سر و مو

در پروتز مو از موی مصنوعی استفاده می‌شود یا طبیعی؟

این سوال خیلی از افراد است. در حال حاضر، ‌رایج‌ترین ترجیح استفاده از مدل موی طبیعی است، به دلیل اینکه دوام بیشتری دارد و نتیجه بسیار دلپذیرتر و زیباتری به دست می‌دهد. با این حال، مدل‌هایی با موهای مصنوعی نیز وجود دارد که معمولاً ارزان‌تر از موهای طبیعی هستند. بنابراین اگر فرد نتواند هزینه پروتز مو طبیعی را تقبل کند می‌تواند از مدل‌های مصنوعی با قیمت پایین‌تری بهره‌مند گردد.(1)

انواع روش‌ اتصال پروتز مو به سر چیست؟

پروتز مو را می‌وان با روش‌های مختلفی به سر متصل کرد. بسته به میزان ریزش مو و نیاز و ویژگی‌های هر فرد یکی از این روش‌ها برای او مناسب‌تر است. روش‌های مختلف اتصال پروتز شامل موارد زیر هستند:

اتصال با چسب گیاهی

چسب مخصوص اتصال پروتز مو در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. این چسب‌ها معمولا یک ماه در برابر شستشو دوام دارند. سپس باید با استفاده از مواد خاصی آن را از سطح سر پاک کرد و چسب جدید به کار برد.

اتصال با کلیپس

روش دوم استفاده از کلیپس است. این کلیپس‌ها به موهای اطراف سر فرد متصل می‌شوند، بنابراین کسانی که طاسی کامل دارند نمی‌توانند از این روش اتصال استفاده کنند. از طرفی اتصال کلیپس به موهای دیگر، می‌تواند باعث سستی آنها و ریزش بیشتر شود.

اتصال با گره

در این روش پروتز به موهای دیگر فرد گره زده می‌شود. انجام این روش نیاز به تخصص و مهارت دارد، به نحوی که موهای سالم فرد آسیب نبیند. از طرفی با رشد موها پروتز شل می‌شود و باید برای سفت کردن مجدد آن اقدام کرد.

عکس قبل و بعد پروتز مو
عکس قبل و بعد پروتز مو

قیمت پروتز مو چقدر است؟

هزینه پروتز مو به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان هزینه‌ای ثابت برای آن اعلام کرد. ابتدا پزشک باید میزان ریزش مو و یا طاسی را بررسی کند. میزان سطحی که نیاز به مو دارد، تعداد پروتز موی مورد نیاز، مواد مورد استفاده برای ساخت پروتز، طبیعی یا مصنوعی بودن موهای پروتز، روش اتصال پروتز مو به سر، پروتز مو زنانه یا پروتز مو مردانه و دیگر موارد در تعیین هزینه نهایی تاثیر دارند.

قیمت پروتز مو مردانه یا زنانه چقدر است؟ این سوالی است که بسیاری می‌پرسند. پروتز مو هزینه خیلی کمتری نسبت به روش کاشت مو دارد اما از آنجایی که هر سال باید تمدید شود در واقع در طولانی مدت هزینه در پی دارد. همچنین اگر پوست شما به مواد آلرژی نشان دهد باید برای مصرف داروهای ضد آلرژی هزینه کنید.

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

 در این نوشته از کلینیک زیبایی جردن درباره پروتز مو و چگونگی کارکرد آن در جبران موهای از دست رفته صحبت کردیم. به طور کلی اگر فرد نتواند از روش‌هایی مثل کاشت مو یا تقویت مو استفاده کند، پروتز مو می‌تواند روشی مناسب و کارگشا برای او باشد.

کاشت مو در کلینیک جردن تحت نظر پروفسور نیلفروش زاده، با سابقه درخشان و چندین ساله در این زمینه با نتایج طبیعی و کمترین عارضه قابل انجام است. جهت دریافت مشاوره رایگان و دریافت نوبت با همکاران کلینیک جردن در ارتباط باشید. تماس با کلینیک جردن

سوالات متداول پروتز مو

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بیماری مو کاشت مو مراقبت از مو

مقالات مرتبط