رفع تبخال در سه دقیقه امکان پذیر است؟ چگونه؟

رفع تبخال در سه دقیقه
24960

رفع تبخال در سه دقیقه امکان پذیر است؟ چگونه؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

رفع تبخال فوری دغدغه خیلی از افراد است. شما می‌توانید با درمان های تجویزی و بدون نسخه به بهبود تبخال کمک کنید. درمان زودهنگام ممکن است به برطرف شدن سریعتر آن کمک کند. اما چطور می‌شود هرچه زودتر از شر تبخال خلاص شد؟ آیا رفع تبخال در سه دقیقه امکان‌پذیر است؟ در این نوشته از مجله زیبایی کلینیک جردن را‌ه‌های موثری را به شما پیشنهاد می‌کنیم. اگر این مسئله جزو دغدغه‌های شما هم هست، حتما تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

تبخال چطور ایجاد می‌شود؟

تبخال لب را تاول لب نیز می‌نامند. این زخم‌ها روی لب یا اطراف دهان ایجاد می‌شوند. آنها توسط ویروس هرپس سیمپلکس – معمولاً نوع 1 ایجاد می‌شوند. این ویروس که به عنوان HSV-1 نیز شناخته می‌شود، باعث ایجاد این تاول‌ها یا زخم‌ها می‌شود که می‌تواند دردناک باشد.

اگر در نزدیکی دهان خود متوجه تبخال شدید دلیلی برای خجالت وجود ندارد. افراد زیادی به تبخال مبتلا می‌شوند.

HSV-1 شایع‌ترین عفونت ویروسی عود کننده است. در واقع، بیش از نیمی از مردم حامل این ویروس هستند. تبخال معمولاً در افرادی که سیستم ایمنی سالم دارند و هیچ بیماری زمینه‌ای دیگر مانند اگزما ندارند، ظرف 10 روز از بین می‌رود. نوع دیگر تبخال که HSV-2 نامیده می‌شود معمولا منجر به ایجاد تبخال تناسلی می‌شود که از تبخال لب شیوع کمتری دارد اما بسیار مسری است.

اما برخی داروها و درمان‌ها می‌توانند طول عمر تبخال را کوتاه کنند و با رفع تبخال فوری احساس بهتری در شما ایجاد کنند.

علائم تبخال چیست؟

در ناحیه‌ای که تبخال ظاهر می‌شود، ممکن است فرد موارد زیر را تجربه کند:

  • مور مور شدن
  • خارش
  • نیش زدن
  • سوزش
  • ضربان

در عرض 48 ساعت پس از ایجاد تاول، می‌ترکد و مایعی که حاوی ویروس است ترشح می‌کند. سپس تاول ترکیده یک دلمه تشکیل می‌دهد و شروع به بهبود می‌کند.

فرد مبتلا به عفونت ممکن است فقط یک بار دچار تبخال شود. در افراد دیگر، زخم‌ها به مرور زمان دوباره ظاهر می‌شوند. حدود یک سوم افراد مبتلا به HSV-1 زخم‌های عود کننده را تجربه می‌کنند.

درمان فوری تبخال

یکی از مهمترین چیزهایی که باید در مورد رفع تبخال فوری به خاطر بسپارید: منتظر نمانید. درمان آن را فورا شروع کنید تا بتوانید زمان بهبودی آن را کاهش دهید. هنگامی که متوجه آن سوزن سوزن شدن شدید، فورا شروع به استفاده از یک داروی ضد ویروسی موضعی بر روی محل کنید.

از کجا شروع کنیم برای درمان؟

استفاده از پماد ضد ویروسی بدون نسخه (OTC) را در نظر بگیرید. ممکن است لوله‌های دوکوسانول (Abreva) را در داروخانه محلی خود دیده باشید. بسیاری از مردم با این گزینه رایج OTC شروع می‌کنند و تا زمانی که زخم‌های سردشان بهبود یابد از آن استفاده می‌کنند.

بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 2001، با استفاده از این محصول، زمان بهبودی ممکن است نسبت به سایر درمان‌ها قابل توجه باشد و در رفع تبخال فوری موثر عمل کند.

رفع تبخال در 3 دقیقه فوری
رفع تبخال در 3 دقیقه فوری

داروهای برای رفع فوری تبخال

کرم موضعی OTC تنها گزینه شما نیست. شما همچنین می‌توانید داروهای ضد ویروسی را امتحان کنید. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا یکی از این موارد ممکن است گزینه خوبی برای شما باشد:

  • آسیکلوویر (زویراکس): به صورت خوراکی و به صورت کرم موضعی موجود است
  • فامسیکلوویر: به عنوان یک داروی خوراکی موجود است
  • پنسیکلوویر (دناویر): به صورت کرم موجود است
  • والاسیکلوویر (والترکس): به صورت قرص موجود است

کارشناسان به شدت توصیه می‌کنند که این داروها را هر چه زودتر برای تسریع چرخه بهبودی و رفع تبخال فوری مصرف کنید یا از آنها استفاده کنید. هنگامی که تبخال شما شروع به پوسته شدن و تشکیل دلمه می‌کند، ممکن است بتوانید از کرم مرطوب کننده نیز استفاده کنید.

یک بررسی در سال 2018 نشان داد که آسیکلوویر، پنسیکلوویر، یا دوکوسانول در درمان تبخال «تا حدی» مؤثرتر بودند و مدت زمان درد افراد را کمتر از 24 ساعت کوتاه می‌کردند.

اگر هنگام بروز تبخال احساس درد می‌کنید، می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن برای کاهش درد تبخال استفاده کنید.

درمان فوری و خانگی تبخال

در این قسمت تعدادی روش برای رفع تبخال فوری در خانه را به شما معرفی می‌کنیم. فراموش نکنید که پیش از انجام این روش‌ها بهتر است با پزشک مشورت کنید.

سرکه سیب

بر اساس تحقیقات سال 2019، بسیاری از افراد علاقه مند به استفاده از سرکه سیب به عنوان یک درمان هستند، زیرا توانایی خوبی برای مبارزه با باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر میکروب‌ها دارد.

با این حال، سرکه سیب برای استفاده مستقیم روی تبخال لب زیادی قوی است و می‌تواند به طور جدی پوست شما را تحریک کند. حتما قبل از استفاده آن را رقیق کنید و سپس فقط یک یا دو بار در روز استفاده کنید.

روغن‌های ضروری

مطالعات نشان داده‌اند که انواع روغن‌های ضروری – که روغن‌های غلیظ حاوی ترکیبات گیاهی هستند – دارای اثرات مهاری در برابر ویروس هرپس سیمپلکس هستند که باعث تبخال می‌شود.

اگرچه تحقیقات محدود است، اما مطالعه‌ای در سال 2015 نشان داد که انواع روغن‌های ضروری ممکن است از تکثیر ویروسی ویروس تبخال جلوگیری کرده یا از آن جلوگیری کنند و به بهبود و پیشگیری از تبخال کمک کنند.

طبق آن مطالعه و یک مطالعه قدیمی دیگر در سال 2007، اسانس‌های زیر اثرات ضد ویروسی بر علیه ویروس تبخال نشان می‌دهند:

  • اسانس رزماری
  • روغن نعناع
  • روغن درخت چای
  • اسانس میخک
  • اسانس دارچین
  • اسانس ریحان
  • اسانس زنجبیل
  • اسانس آویشن
  • اسانس زوفا
  • اسانس چوب صندل
  • اسانس آویشن شیرازی
  • اسانس اکالیپتوس سزیا
  • اسانس درمنه کرمانسیس

متأسفانه، بسیاری از تحقیقات در مورد اسانس ها و HSV-1 منسوخ شده است. یک مطالعه در سال 2001 نشان داد که روغن درخت چای برخی از اثرات ضد ویروسی را نشان می‌دهد که می‌تواند به مبارزه با ویروس هرپس سیمپلکس کمک کند، در حالی که مطالعه آزمایشگاهی دیگری در سال 2003 نشان می دهد که روغن نعناع فلفلی در مبارزه با ویروس HSV-1 و هرپس سیمپلکس نوع 2 HSV-2 موثر است.

مطالعه‌ای در سال 2007 نشان می‌دهد که اسانس‌های زنجبیل، آویشن، زوفا و چوب صندل حتی می‌توانند درمان‌های موثری برای نسخه‌های مقاوم به دارو ویروس باشند.

قابل ذکر است که این مطالعات دارای محدودیت‌هایی هستند و شواهد ممکن است حکایتی باشد. هر دو مطالعه از سلول‌های تبخال از میمون‌ها استفاده کردند، نه انسان. بعلاوه، آنها در شرایط آزمایشگاهی، یعنی در یک لوله آزمایش یا ظرف کشت، انجام شدند.

تحقیقات بیشتری برای تایید میزان اثرات ضد ویروسی این روغن در انسان مورد نیاز است. مانند سرکه سیب، قبل از اینکه روی پوستتان بمالید، روغن‌های ضروری را در روغن حامل رقیق کنید و به محض احساس سوزن سوزن شدن تبخال در حال رشد، آن را بمالید.

مهم است که قبل از شروع استفاده از روغن های ضروری با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید و اطمینان حاصل کنید. همیشه قبل از امتحان یک اسانس جدید یک پچ تست انجام دهید.

عسل کانوکا

عسل در حال حاضر برای کمک به بهبود زخم ها و جراحات پوستی شهرت دارد و یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که عسل کانوکا که از درخت مانوکا در نیوزیلند به دست می‌آید، می‌تواند برای درمان تبخال نیز مفید باشد.

در واقع، یک کارآزمایی بالینی تصادفی بزرگ نشان داد که به نظر می‌رسد یک نسخه پزشکی از این عسل به اندازه آسیکلوویر در درمان تبخال موثر است.

بره موم

مانند عسل، بره موم یکی دیگر از محصولات زنبور عسل است که نویدبخش بهبود زخم‌ها و ضایعات پوستی است. تحقیقات سال 2016 نشان می دهد که خواص ضد ویروسی بره موم می‌تواند آن را به یک کاندید برای بهبودی سریعتر تبخال تبدیل کند.

بادرنجبویه

مطالعه ای در سال 2008 نشان می‌دهد که استفاده از عصاره بادرنجبویه، که گیاهی از خانواده نعناع است، دارای اثر مهاری در برابر ویروس HSV است که باعث تبخال می‌شود. نویسندگان این مطالعه پیشنهاد می‌کنند که بادرنجبویه می‌تواند برای درمان HSV استفاده شود، اما توجه داشته باشید که آزمایش‌های بالینی بیشتری مورد نیاز است.

با این حال، باید بدانید که اطلاعات کافی برای تایید صد در صد این درمان‌های مکمل در رفع تبخال فوری وجود ندارد. قبل از استفاده باید آنها را با پزشک خود در میان بگذارید و این روش‌ها نباید جایگزین درمان‌های مرسوم‌تر شوند.

هنگام استفاده از مواد جدید روی پوست خود احتیاط کنید. واکنش‌هایی مانند تحریک و درماتیت تماسی آلرژیک در برخی از این درمان‌ها رخ می‌دهد. به عنوان مثال، بره موم می‌تواند باعث درماتیت تماسی آلرژیک در برخی افراد شود. قبل از استفاده از این روش درمانی، بهتر است ابتدا با متخصص پوست خود صحبت کنید.

همچنین بهتر است آن را روی ناحیه کوچکی از پوست مانند قسمت داخلی ساعد آزمایش کنید تا ببینید قبل از استفاده از آن در جای دیگری چگونه واکنش نشان می‌دهید. این کار تست پچ نامیده می‌شود.(1)

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

اگر تبخال روی لب شما ظاهر شود، دلیلی برای خجالت وجود ندارد. بسیاری از مردم به تبخال مبتلا می‌شوند، بنابراین شما قطعا تنها نیستید و تبخال شما به زودی بهبود می‌یابد و خود به خود از بین می‌رود.

همینطور که منتظر هستید، سعی کنید به بهترین شکل ممکن از آن مراقبت کنید. شما گزینه های درمانی زیادی دارید که می‌توانید برای رفع تبخال فوری امتحان کنید. همچنین می‌توانید از کمپرس سرد و مرطوب برای کاهش قرمزی استفاده کنید یا اگر زخم دردناک است از داروهای مسکن OTC استفاده کنید. رفع تبخال در سه دقیقه هم باور غلطی است، اما می‌توان با روش‌های ذکر شده مقداری بهبودی سریعتر ایجاد کرد.

سوالات متداول رفع تبخال در سه دقیقه

3.8 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بیماری پوستی جوش و اسکار

مقالات مرتبط