زگیل تناسلی

زگیل تناسلی؛ علت، علائم، درمان و پیشگیری

زگیل تناسلی شایع‌ترین عفونت مقاربتی (STI) است. انواع خاصی از HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شود. این انواع باعث سرطان نمی‌شوند. درمان‌ها می‌توانند زگیل تناسلی را از بین ببرند، اما زمانی که به زگیل تناسلی و HPV مبتلا شدید، همواره ممکن است STI را به شخص دیگری بدهید. تنها برخی از انواع این زگیل خطرناک هستند. استفاده از کاندوم و انجام رابطه جنسی ایمن بسیار مهم است. لابد تا به حال عکس زگیل تناسلی در مردان یا زنان را دیده‌اید.

اما زگیل تناسلی دقیقا چیست؟ چه کسانی مبتلا می‌شوند؟ علت و علائم آن چیست؟ چطور تشخیص داده و درمان می‌شوند؟ چطور می‌شود از ابتلا به آن پیشگیری کرد؟ در این نوشته از مجله زیبایی کلینیک جردن درباره زگیل تناسلی در زنان و مردان صحبت می‌کنیم و به تمامی سوالاتی که در این‌باره وجود دارند، پاسخ می‌دهیم.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل اندام تناسلی زنان و مردان نوعی عفونت مقاربتی (STI) است که باعث ایجاد انواع زگیل (برجستگی‌های کوچک) در داخل و اطراف اندام تناسلی و یا مقعد می‌شود. سویه‌های خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند. در حالی که هیچ درمانی برای خود ویروس HPV وجود ندارد، شما می‌توانید درمان زگیل تناسلی را دریافت کنید و ضایعات را از بین ببرید. زگیل تناسلی از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی به افراد دیگر منتقل می‌شود.

چه کسانی به زگیل تناسلی مبتلا می‌شوند؟

زگیلی تناسلی همه جنسیت‌ها را درگیر می‌کند. بیشتر در نوجوانان و جوانان شایع است. مردان اندکی بیشتر در معرض خطر هستند. شانس شما برای ابتلا به زگیل تناسلی افزایش می‌یابد اگر:

• هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده نکنید.
  • چندین شریک جنسی داشته باشید.
عکس زگیل تناسلی

علت زگیل تناسلی چیست؟

انواع خاصی از HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی در زنان و مردان می‌شود. زگیل تناسلی از طریق تماس پوست به پوست در طول رابطه جنسی گسترش می‌یابد. سویه متفاوتی از HPV باعث ایجاد نوع زگیل‌هایی می‌شود که در سایر قسمت‌های بدن خود پیدا می کنید. شما نمی‌توانید با لمس خود یا شخص دیگری با زگیل روی دست یا پا به زگیل تناسلی مبتلا شوید.

زگیل تناسلی زنان و مردان از این طریق‌ها منتقل می‌شود:

• مقاربت شامل مقعدی، واژینال-آلت تناسلی و واژن-واژن.
  • لمس دستگاه تناسلی (تماس پوست با پوست بدون انزال).
  • انجام رابطه جنسی دهانی برای فردی که دارای HPV یا زگیل تناسلی است.
  • دریافت رابطه جنسی دهانی از فردی که مبتلا به HPV است یا زگیل تناسلی روی دهان، لب یا زبان خود دارد.

مهم است که توجه داشته باشید که شما همچنین می‌توانید نوع HPV را داشته باشید که باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شود اما در واقع هرگز به زگیل تناسلی مبتلا نشوید. این بدان معنی است که شما می‌توانید HPV را به شریک زندگی خود منتقل کنید و آنها می‌توانند دچار زگیل تناسلی شوند. همچنین به همین دلیل است که تشخیص اینکه کدام شریک جنسی به شما زگیل تناسلی داده است می‌تواند پیچیده باشد. توصیه ما رعایت چارچوب خانواده و داشتن یک شریک جنسی است.

علائم زگیل تناسلی چیست؟

زگیل‌ها مانند زائده‌های خشن، به رنگ پوست یا خاکستری مایل به سفید روی پوست شما هستند. زگیل‌های تناسلی اغلب ظاهری شبیه گل کلم دارند، اما برخی صاف هستند. علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان معمولاً دردناک نیست. گاهی اوقات باعث این موارد می‌شوند:

• خونریزی خفیف
  • احساس سوزش
  • درد و ناراحتی
  • خارش ناحیه تناسلی.

برخی از زگیل‌ها بسیار کوچک هستند. با این حال، معمولاً می‌توانید آنها را احساس یا مشاهده کنید. گاهی اوقات زگیل‌ها به صورت دسته جمعی در کنار هم قرار می‌گیرند یا بسیار بزرگ می‌شوند و ظاهری ساقه مانند به خود می‌گیرند. اکثر زگیل‌ها به صورت برجستگی‌های ریز و نرم شروع می‌شوند و ممکن است غیر قابل توجه باشند.

زگیل تناسلی واژن

چه چیزهایی خطر ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش می‌دهند؟

اکثر افرادی که از نظر جنسی فعال هستند ممکن است به HPV تناسلی مبتلا شوند. عواملی که می‌توانند خطر ابتلا به این عفونت را افزایش دهند عبارتند از:

• عدم دریافت واکسن HPV
  • داشتن رابطه جنسی بدون کاندوم یا رابطه با بیش از یک شریک جنسی.
  • داشتن یک عفونت مقاربتی دیگر.
  • داشتن رابطه جنسی با شریکی که سابقه جنسی او را نمی‌دانید.
  • شروع فعالیت جنسی در سنین پایین
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف، مثل بیماران HIV یا داروهای پیوند عضو.

زگیل تناسلی چطور تشخیص داده می‌شود؟

پزشک شما می‌تواند زگیل‌های تناسلی خارجی را با نگاه کردن به آن‌ها تشخیص دهد و ممکن است برای تایید، بیوپسی را درخواست کند. تشخیص زگیل‌های داخلی چالش برانگیزتر است.

پزشکان از آزمایشات زیر برای تشخیص زگیل تناسلی استفاده می‌کنند:

• معاینه لگنی: ممکن است برای بررسی تغییرات دهانه رحم ناشی از زگیل تناسلی، آزمایش پاپ اسمیر را به عنوان بخشی از معاینه لگنی انجام دهید. پزشک شما همچنین ممکن است کولپوسکوپی را برای بررسی و بیوپسی واژن و دهانه رحم انجام دهد.
  • معاینه مقعد: پزشک شما از دستگاهی به نام آنوسکوپ برای بررسی داخل مقعد شما برای یافتن زگیل استفاده می‌کند.
  • تست HPV: برای انجام تست HPV، شما می‌توانید به یک آزمایشگاه معتبر ویروس شناسی مراجعه کنید؛ اگر زائده داشته باشید، نمونه برداری از زائده و اگر نداشته باشید از مجاری ادراری آقایان و از ترشحات واژن خانم‌ها نمونه برداری انجام خواهد شد. انجام تست HPV در آزمایشگاه کیوان تهران، به دلیل دقت بالای کیت‌ها و تخصصی بودن آزمایشگاه توصیه می‌شود.

اگر فکر می‌کنید زگیل تناسلی دارید به پزشک مراجعه کنید. سایر عفونت‌های مقاربتی (و حتی مواردی مانند خال یا اسکین تگ) شبیه زگیل تناسلی هستند. تشخیص دقیق ضروری است تا درمان مناسب را دریافت کنید.

درمان زگیل تناسلی چگونه است؟

زگیل تناسلی ممکن است خود به خود و پس از چندسال از بین برود زیرا سیستم ایمنی شما می‌تواند با عفونتی که باعث آن می‌شود مبارزه کند. با این حال، آنها ممکن است بزرگتر شوند، تکثیر شوند یا به طور فزاینده‌ای ناراحت‌کننده شوند. از بین بردن زگیل تناسلی امکان انتشار عفونت را کاهش می‌دهد زیرا یک ویروس فعال به شکل زگیل، راحت‌تر پخش می‌شود. به یاد داشته باشید، درمان زگیل تناسلی یک درمان برای ویروس نیست.

روش‌های مختلفی برای از بین بردن زگیل تناسلی وجود دارد. ممکن است برای خلاص شدن از شر آنها به چندین درمان نیاز داشته باشید. در طول درمان، شما باید از تماس جنسی خودداری کنید.

پزشک ممکن است از یکی از این روش‌ها را برای درمان زگیل تناسلی زنان و مردان استفاده کند:

• کوتر الکتریکی: جریان الکتریکی زگیل‌ها را می‌سوزاند.
  • انجماد: در طول سرما درمانی، پزشک شما از نیتروژن مایع برای انجماد و از بین بردن زگیل استفاده می‌کند.
  • درمان با لیزر: نور لیزر رگ‌های خونی ریز درون زگیل‌ها را از بین می‌برد و جریان خون آنها را قطع می‌کند.
  • روش برش الکتروسرجری حلقه‌ای: پزشک شما از یک حلقه سیمی با بار الکتریکی برای برداشتن زگیل استفاده می‌کند. او ممکن است از این روش برای برداشتن زگیل روی دهانه رحم شما استفاده کند.
  • داروی موضعی (پوستی): هفته‌ای یک بار به مدت چند هفته، محلول یا کرم شیمیایی تجویزی را روی زگیل‌ها می‌زنید. این ماده شیمیایی باعث ایجاد تاول در زیر زگیل می‌شود و جریان خون را متوقف می‌کند. در برخی موارد، پزشک شما ممکن است محلول شیمیایی را در مطب اعمال کند. همچنین کرم‌های تجویزی وجود دارد که پزشک تجویز می‌کند که می‌توانید در خانه از آنها استفاده کنید.
  • جراحی: ممکن است پزشک شما زگیل‌هایی را که بزرگ هستند یا به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهند، با جراحی از بین ببرد.

درمان برای از بین بردن زگیل تناسلی، شما را از ویروس HPV خلاص نمی‌کند. حتی اگر شیوع فعال نداشته باشید و زگیل‌های شما برداشته شده باشد، همچنان می‌توانید HPV را گسترش دهید.

چطور از زگیل تناسلی پیشگیری کنیم؟

اگر از نظر جنسی فعال هستید، می‌توانید این اقدامات را برای محافظت از خود در برابر ابتلا یا انتشار HPV، زگیل تناسلی و سایر بیماری‌های مقاربتی انجام دهید:

• از کاندوم استفاده کنید.
  • واکسن HPV را دریافت کنید.
  • آزمایشات معمول و هر گونه درمان لازم برای بیماری‌های مقاربتی را انجام دهید.
  • اگر به HPV یا زگیل تناسلی مبتلا هستید به شرکای جنسی خود بگویید تا بتوانند آزمایش و درمان شوند.
  • با یک شریک جنسی (تک همسر) باشید یا تعداد شرکای خود را محدود کنید.(1)

سالانه هزاران نفر به زگیل تناسلی مبتلا می‌شوند و هزاران نفر دیگر نیز ویروسی دارند که باعث ایجاد آنها می‌شود. زگیل تناسلی ممکن است تا ماهها – گاهی سالها – پس از عفونت ظاهر نشود. هنگامی که متوجه شدید زگیل تناسلی و HPV دارید، باید این اطلاعات را با شریک جنسی خود به اشتراک بگذارید. پزشک شما می‌تواند پیشنهاداتی برای جلوگیری از گسترش این عفونت مقاربتی (STI) ارائه دهد. همچنین می‌توانید اقداماتی را برای کاهش خطر ابتلا به سایر بیماری‌های مقاربتی انجام دهید.

سوالات متداول زگیل تناسلی