ریزش ابرو به چه علتی رخ می‌دهد؟ آیا درمان و پیشگیری دارد؟

ریزش ابرو
40

ریزش ابرو به چه علتی رخ می‌دهد؟ آیا درمان و پیشگیری دارد؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

ریزش موی ابرو می‌تواند از عدم تعادل هورمونی و شرایط خودایمنی گرفته تا آسیب‌های فیزیکی ناشی شود. درمان این مشکل نیز می‌تواند از داروها و لوسیون‌های تجویز شده تا درمان‌های جامع و جراحی زیبایی متغیر باشد.

مثل موهای سر، ابروها نیز می‌توانند نازک شوند یا رشدشان متوقف شود. ممکن است به هر دلیلی این مشکل را تجربه کنید. در این مقاله از مجله کلینیک زیبایی جردن با علل ریزش ابرو و راه‌های درمان و پیشگیری از آن آشنا می‌شوید.

علت ریزش ابرو چیست؟

اگر یک یا هر دو ابرو نازک هستند، ممکن است به دلیل عفونت، بیماری‌های پوستی، تغییرات هورمونی یا بیش‌فعال بودن سیستم ایمنی باشد. کمبودهای تغذیه‌ای، آسیب‌های فیزیکی یا استرس عاطفی نیز می‌توانند باعث کاهش ابروها شوند.

با مشخص کردن علت، شما و پزشکتان می‌توانید درمان مناسب را برای کمک به جلوگیری، یا به حداقل رساندن ریزش موی ابرو پیدا کنید. دلیل ریزش ابرو ها شامل موارد زیر است:

آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا یک بیماری خودایمنی است. سیستم ایمنی بدن به اشتباه بخشی از بدن شما را به عنوان دشمن می‌شناسد و به آن حمله می‌کند. آلوپسی آره‌آتا فولیکول‌های مو را هدف قرار می‌دهد که موها از آن رشد می‌کنند و تولید مو را کند یا متوقف می‌کند.

انواع مختلفی از آلوپسی وجود دارد:

  • آلوپسی آره آتا باعث ایجاد نقاط ریزش مو به طور پراکنده می‌شود.
  • آلوپسی یونیورسالیس ناپدید شدن کامل تمام موها است.
  • آلوپسی فیبروزان پیشانی باعث ایجاد اسکار در پوست سر همراه با طاسی و ریزش ابرو می‌شود.
عکس انواع ریزش ابرو
عکس انواع ریزش ابرو

کمبود مواد مغذی

بدن انسان به مواد مغذی از جمله منابع انرژی (کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، چربی‌ها)، اسیدهای آمینه و چرب، ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارد. برخی از این‌ها رشد مو را حفظ کرده و بر آن تأثیر می‌گذارند، بنابراین کمبود هر یک از آنها می‌تواند باعث ریزش مو شود.

کمبود ویتامین A یا روی می‌تواند رشد سلولی را کند کرده و مانع تولید منبع معتبر سبوم (روغن) مرطوب کننده شود. سایر کمبودهای خاص‌تر که می‌تواند بر ریزش مو تأثیر بگذارد عبارتند از:

  • ویتامین B-7 (منبع مطمئن بیوتین)
  • ویتامین C (توسعه کلاژن)
  • آهن
  • ویتامین‌های E ،B-12 و D
  • سیستئین
  • اسیدهای چرب امگا 3.

اگزما (درماتیت آتوپیک)

اگزما التهاب پوست است که باعث خارش، قرمزی، ترشح و تحریک می‌شود. این بیماری توسط سیستم ایمنی بیش از حد حساس تحریک می‌شود و می‌تواند یکباره یا به صورت مداوم ظاهر شود.

از آنجایی که فولیکول‌های مو در پوست جاسازی شده‌اند، اگزما ممکن است در رشد مناسب مو اختلال ایجاد کند.

پسوریازیس

پسوریازیس یک اختلال خودایمنی است که باعث می‌شود سلول‌های پوست به سرعت تکثیر شوند به طوری که لکه‌های قرمز، ضخیم، پوسته پوسته و دردناک ایجاد می‌شود که فولیکول‌های مو را مسدود کرده و رشد را متوقف می‌کند.

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی در اثر تماس با یک آلرژن یا یک محرک سمی ایجاد می‌شود و ممکن است احساس خارش یا سوزش داشته باشید. اگر ناحیه نزدیک ابروهای شما تحت تاثیر قرار گرفته باشد، التهاب ممکن است رشد مو را مهار کند.

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک معمولاً یک وضعیت مداوم است. دانشمندان معتقدند که این بیماری در اثر قارچ یا تولید بیش از حد چربی در پوست ایجاد می‌شود. درماتیت سبورئیک منجر به شوره سر حتی در ابروها می‌شود.

کچلی (کرم حلقوی)

کچلی که به عنوان کرم حلقوی شناخته می‌شود نیز قارچی است. لکه‌های قرمز، خارش‌دار، برجسته و حلقه مانند، همراه با ترشح و تاول ایجاد می‌کند. هنگامی که این تکه‌ها روی ابروها ظاهر می‌شوند، معمولاً موها می‌ریزند و لکه‌های طاسی باقی می‌مانند.

مشکلات تیروئید

بیماری تیروئید یکی از علل شایع ریزش ابرو است. غده تیروئید شما هورمون‌هایی تولید می‌کند که متابولیسم را تنظیم می‌کنند. هنگامی که این غده بیش از حد یا خیلی کم هورمون تولید می‌کند، بدن شما از تعادل خارج می‌شود و تعدادی از فرآیندهای طبیعی را مختل می‌کند. که شامل رشد مو هم می‌شود.

کم کاری تیروئید همچنین می‌تواند باعث خستگی، افزایش وزن و مه مغزی شود، در حالی که افراد مبتلا به پرکاری تیروئید اغلب تپش قلب، چشم‌های برآمده و کاهش وزن دارند.

بیماری هانسن

بیماری هانسن (جذام) توسط باکتری ایجاد می‌شود و به صورت زخم در سراسر پوست ظاهر می‌شود. جذام لپروماتوز شامل ضایعات و ریزش مو در سراسر بدن، بی حسی و ضعف اندام است.

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب بیش از حد می‌تواند باعث تغییرات فیزیولوژیکی شود، از جمله کاهش رسیدن اکسیژن به فولیکول‌های مو و نوسان سطح هورمون که باعث ریزش ابرو می‌شود.

بارداری و زایمان

بارداری و زایمان همچنین می‌تواند هورمون‌ها و سایر جنبه‌های بیوشیمی بدن شما را به یک چرخه تبدیل کند. این نوسانات وحشی ممکن است چرخه رشد موهای شما را به هم ریخته و باعث ریزش موی ابرو شود.

تلوژن افلوویوم

تلوژن افلوویوم (TE) نوعی ریزش غیر طبیعی مو است و زمانیکه چرخه رشد طبیعی مو توسط تغییرات هورمونی یا سایر تغییرات در بدن قطع شود رخ می‌دهد.

افزایش سن

هم مردان و هم زنان در دهه 40 زندگی خود دچار نازک شدن تدریجی مو می‌شوند، زیرا سطح استروژن در زنان و تستوسترون در مردان کاهش می‌یابد.

برداشتن مداوم ابرو یا استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی

برداشتن بیش از حد ابروها آسیب‌های جزئی ایجاد می‌کند و در نهایت ممکن است رشد مو در آن نقطه متوقف شود. آرایش زیاد نیز ممکن است در صورت استفاده طولانی مدت باعث آسیب مشابه شود.

شیمی درمانی

برای مبارزه با سرطان، شیمی درمانی به گونه‌ای طراحی شده است که تمام سلول‌هایی که به سرعت تقسیم می‌شوند را دنبال کند که این شامل فولیکول‌های مو هم می‌شود. به همین دلیل است که وقتی افراد تحت این درمان قرار می‌گیرند، موها به صورت دسته‌ای می‌ریزند.

ریزش موی ابرو
ریزش موی ابرو

درمان ریزش ابرو چگونه ممکن است؟

هنگامی که شما و پزشکتان علت ریزش موی ابرو خود را مشخص کردید، می‌توانید مناسب‌ترین درمان را پیش بگیرید. این درمان‌ها شامل:

  • ماینوکسیدیل (Rogaine). یک داروی بدون نسخه (OTC)، هورمونی و موضعی است که برای مردان و زنان قابل استفاده است. این دارو می‌تواند رشد هورمونی با منبع مطمئن را در طی چند ماه ایجاد کند.
  • کورتیکواستروئیدها. به صورت موضعی، تزریقی یا قرصی می‌توانند برای درمان آلوپسی آره آتا، اگزما، درماتیت یا پسوریازیس با کاهش التهاب و پاسخ ایمنی استفاده شوند.
  • مواد شیمیایی موضعی حساس کننده. ممکن است برای ریزش موی ابرو با ایجاد یک واکنش آلرژیک که باعث رشد مو می‌شود، موثر باشد. این مواد شیمیایی معمولاً یک عارضه جانبی ایجاد کننده راش دارند.
  • طب سوزنی. این روش ممکن است برای تسکین آلوپسی آره آتا، احتمالاً با کاهش حملات به پیاز فولیکول مو، و تحریک گردش خون موثر عمل کند.
  • روغن کرچک. یک درمان خانگی طولانی مدت برای رشد مو است. ممکن است فولیکول‌های مو را با اثر بر هورمون‌های خاصی تحریک کند.
  • آنترالین. که معمولا برای درمان پسوریازیس استفاده می‌شود، یک ضد التهاب و مشتق طبیعی آنتراکینون است. اغلب برای کسانی که ریزش ابرو ناشی از یک فرآیند التهابی دارند، تجویز می‌شود.
  • مکمل‌های غذایی. با آنتی اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب امگا 3 و اسیدهای چرب امگا 6 در برابر ریزش مو در زنان و احتمالاً در مردان نیز موثر است.
  • داروهای تجویزی. برای موارد ناشی از اختلالات هورمونی، متخصص غدد ممکن است داروهای تجویزی مانند هورمون محرک تیروئید، استروژن یا تستوسترون را تجویز کند.
  • ترمیم کاشت ابرو. کاشت ابرو شبیه جایگزینی ریزش موهای سر است. این روش شامل برداشتن بخشی از پوست از محلی با موهای فراوان و پیوند فولیکول‌های مو به ناحیه ابروهای پراکنده است. بهترین روش برای درمان کچلی ابرو، کاشت است.
  • Bimatoprost  (لاتیس). این روش TE و احتمالاً سایر اشکال ریزش ابرو را با افزایش چرخه رشد مو درمان می‌کند تا موها فرصت بیشتری برای رشد داشته باشند. ممکن است به رشد مژه‌ها هم کمک کند، اما مطالعات نشان می‌دهد که برای ابروها موثر است، اگرچه هنوز توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای این منظور تایید نشده است.
  • میکروبلیدینگ. برخی افراد به سادگی ریزش ابرو خود را با آرایش دائمی یا میکروبلیدینگ (خالکوبی نیمه دائمی) پنهان می‌کنند.(1)

برای پیشگیری از ریزش ابرو چه کنیم؟

گاهی اوقات می‌توان از ریزش موی ابرو قبل از شروع آن جلوگیری کرد:

  • در مورد انجام آزمایش خون با پزشک خود صحبت کنید تا مشخص شود که آیا کمبودهایی دارید که باید برطرف شوند یا خیر.
  • مقدار زیادی پروتئین بدون چربی، میوه جات و سبزیجات مصرف کنید.
  • راه‌هایی برای آرامش و کاهش استرس پیدا کنید، مثل ماساژ یا مدیتیشن.
  • ابروهای خود را زیاد از حد برندارید.
  • از مواد آرایشی و بهداشتی شیمیایی بیش از حد در نزدیکی ابروها استفاده نکنید.
  • اگر نیاز به استفاده از سفید کننده یا رنگ مو، ترتینوئین، هیدروکینون یا اسید گلیکولیک دارید، از ابروهای خود با کمی وازلین محافظت کنید.

چه زمانی برای ریزش ابرو باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر متوجه ریزش ابرو شدید و غیرطبیعی شدید، باید برای تعیین علت به پزشک مراجعه کنید. پزشکان می‌توانند علائم دیگری را پیدا کنند و آزمایش‌های مناسب را برای تشخیص وجود یا عدم وجود بیماری زمینه‌ای تجویز کنند. سپس می‌توانند برنامه درمانی مناسب را به شما ارائه دهند.

حتما برای اینکار به یک پزشک یا کلینیک تخصصی مراجعه کنید، چراکه مراجعه به مراکز غیرمعتبر منجر به بروز عوارض جبران‌ناپذیری برای شما خواهد شد. کلینیک فوق تخصصی جردن با مدیریت پروفسور نیلفروش زاده، خدمات کاشت مو بالاخص کاشت ابرو را بالاترین دقت و نتایج بسیار طبیعی طبق جدیدترین متد روز دنیا انجام می‌دهد. برای دریافت مشاوره رایگان با متخصصان ما همین حالا کلیک کنید.

بیشتر بخوانید:

کلام آخر

ریزش ابرو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله غدد درون ریز، خودایمنی و غیره. گزینه‌های درمانی از داروها و کرم‌ها تا درمان‌های جایگزین و روش‌های زیبایی را شامل می شود. مراجعه به یک کلینیک معتبر و فوق تخصصی برای دریافت علت و درمان بسیار مهم است. پیشنهاد ما به شما مراجعه به بهترین کلینیک زیبایی در تهران (کلینیک جردن) است.

آیا شما هم تجربه ریزش ابرو یا درمان ریزش موی ابرو را داشته‌اید؟ نظر و تجربه خود را زیر همین مقاله با ما و دیگر خوانندگان مجله زیبایی جردن در میان بگذارید.

سوالات متداول ریزش ابرو

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بیماری مو مراقبت از مو

مقالات مرتبط