4 علت + درمان و رفع تیرگی زیر بغل خانگی و پزشکی

رفع تیرگی زیر بغل
18

4 علت + درمان و رفع تیرگی زیر بغل خانگی و پزشکی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

تیره بودن زیر بغل مشکلی است که همه دوست دارند با آن مقابله کنند. اگرچه این یک مشکل جدی نیست، داشتن زیر بغل تیره می‌تواند اعتماد به نفس شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. این مسئله می‌تواند شما را از پوشیدن لباس‌های آستین دار و لباس شنا در اماکن عمومی منصرف کند و در نهایت بر انتخاب لباس و نوع ورزشی که انجام می‌دهید تأثیر بگذارد.

اگر مدت‌هاست با این مشکل پوستی دست و پنجه نرم می‌کنید، شاید راه‌های مختلفی را برای روشن کردن پوست زیر بغل جستجو کرده باشید. حتی ممکن است سعی کرده باشید به توصیه‌های دوستان و اعضای خانواده خود گوش دهید و نکاتی را که در اینترنت خوانده‌اید آزمایش کنید.

اما امید خود را از دست ندهید! هنوز می‌توانید با روش‌های زیادی برای رفع تیرگی زیر بغل و سفید کردن زیربغل خود تلاش کنید، و اولین قدمی که باید بردارید این است که مشخص کنید چه چیزی باعث مشکل شما شده است.

علت تیرگی زیر بغل چیست؟

در حالت ایده‌آل، زیر بغل شما باید تقریباً به رنگ بقیه بدن باشد. اما گاهی اوقات، عوامل خاصی وجود دارد که باعث تیره شدن زیر بغل شما می‌شود. در اینجا برخی از دلایلی که ممکن است باعث تیره شدن زیر بغل شما شوند آورده شده است.

دئودورانت

برخی از دئودورانت‌ها و ضدتعریق‌ها حاوی پارابن، الکل و عطر هستند. این مواد شیمیایی می‌توانند پوست زیر بغل شما را تحریک کرده و باعث التهاب شوند. با گذشت زمان، این واکنش می‌تواند پوست زیر بغل شما را ضخیم‌تر و تیره‌تر کند.

برخی از محصولات ضد تعریق نیز وجود دارند که دارای آلومینیوم به عنوان یک ماده فعال هستند. این ماده در جلوگیری از تعریق شما موثر است. با این حال، این ماده کارش را با مسدود کردن مجاری عرق انجام می‌دهد و باعث می‌شود زیر بغل شما به مرور زمان خشک شود و رنگدانه بیشتری پیدا کند. بنابراین مجبور می‌شوید پس از مدتی به دنبال راهی برای رفع تیرگی زیر بغل بگردید.

اصلاح با تیغ

اصلاح روشی سریع و آسان برای از بین بردن موهای زیر بغل شماست. با این حال، استفاده از تیغ برای از بین بردن موهای زیر بغل می‌تواند به پوست زیر بغل شما نیز آسیب برساند.

اصلاح می‌تواند باعث تحریک و ساییدگی پوست زیر بغل شما شود. تحریک ناشی از تیغ می‌تواند باعث ایجاد هایپرپیگمانتاسیون شود، وضعیتی که پوست زیر بغل شما را تیره‌تر می‌کند. علاوه بر این، اصلاح فقط موهای سطحی زیر بغل را از بین می‌برد. این بدان معناست که ریشه هر مو هنوز در پوست شماست. اگر موهای شما بسیار تیره تر از رنگ پوستتان است، موهای زیر پوست ممکن است زیر بغل شما را تیره‌تر نشان دهند.

مصرف سیگار

سیگار کشیدن فعالیتی است که نه تنها به ریه‌های شما آسیب می‌رساند، بلکه زیر بغل شما را تیره‌تر می‌کند. وقتی به طور منظم سیگار می‌کشید، ممکن است از ملانوز سیگاری رنج ببرید. این وضعیت باعث ایجاد هایپرپیگمانتاسیون در نواحی مختلف پوست شما از جمله زیر بغل می‌شود.

تا زمانی که به سیگار کشیدن ادامه دهید، لکه‌های تیره روی پوست ظاهر می‌شوند. بعد از ترک سیگار، رنگ چهره شما به آرامی به حالت عادی باز می‌گردد.

عدم تعادل هورمونی

به غیر از عوامل خارجی، تیرگی زیر بغل می‌تواند به دلایل داخلی نیز ایجاد شود. یکی از این عوامل داخلی عدم تعادل هورمونی است. هنگامی که از عدم تعادل هورمونی رنج می‌برید، ممکن است به بیماری به نام ملاسما مبتلا شوید. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که تولید سلول‌های تولیدکننده ملانین روی پوست شما توسط سطوح اضافی پروژسترون و استروژن تحریک می‌شود. به همین دلیل، ممکن است در قسمت های مختلف بدن خود هایپرپیگمانتاسیون را تجربه کنید.

ملاسما معمولاً در زنان باردار و کسانی که از قرص‌های هورمونی جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنند رخ می‌دهد. اگر در این دسته‌بندی‌ها قرار می‌گیرید، حتما مراقب هرگونه تغییر رنگ در پوست و زیر بغل خود باشید.(1)

رفع تیرگی زیربغل
رفع تیرگی زیربغل

روش‌های خانگی رفع تیرگی زیر بغل

همانطور که اشاره کردیم راه‌های مختلفی برای رفع تیرگی زیر بغل و سفید کردن زیربغل وجود دارد. در این قسمت به درمان‌های خانگی اشاره می‌کنیم.

پرتقال و لیمو

پرتقال و لیمو مانند سایر مرکبات دارای خواص سفید کنندگی طبیعی و ضد باکتریایی است. برای استفاده از پرتقال و لیمو برای روشن کردن زیر بغل، یکی را برش دهید و آب آن را بگیرید.

آب پرتقال یا لیمو را بعد از حمام روی زیر بغل بمالید و بگذارید چند ساعت بماند. سپس زیر بغل خود را با یک دستمال تمیز خشک کنید یا آن ناحیه را با آب سرد بشویید. انجام منظم این کار به بهبود بافت و رنگ زیر بغل شما کمک می‌کند.

آلوئه ورا

آلوئه ورا به دلیل خواص درمانی شگفت انگیز آن بسیار محبوب است. و اغلب برای درمان مشکلات پوستی مانند جوش، بریدگی، آفتاب سوختگی و خشکی استفاده می‌شود.

همچنین می‌توانید از ژل گیاه آلوئه ورا برای رفع تیرگی زیر بغل خود استفاده کنید. این گیاه می‌تواند به بازسازی بافت پوست شما کمک کند و هرگونه تحریکی را تسکین دهد.

پاپایا

اگر به دنبال روشی ملایم‌تر برای روشن کردن زیر بغل خود هستید، باید پاپایا را امتحان کنید. این میوه حاوی آنزیم پاپائین است که در التیام پوست و تشویق تولید کلاژن موثر است.

مقداری میوه پاپایا را خرد کرده و به عنوان ماسک روی زیر بغل خود قرار دهید. اجازه دهید چند دقیقه بماند. سپس آن را پاک کنید و پوست خود را بشویید. این کار را هر هفته چند بار انجام دهید تا فوراً نتیجه را ببینید.

روش‌های پزشکی رفع تیرگی زیر بغل

علاوه بر روش‌های خانگی می‌توانید از درمان‌های پزشکی و دارویی برای رفع تیرگی زیر بغل استفاده کنید. در این قسمت تعدادی از بهترین راه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

کرم‌های روشن‌کننده

جدا از درمان‌های طبیعی، می‌توانید محصولات مراقبت از پوست را خریداری کنید که مخصوص روشن کردن زیر بغل هستند. بیشتر اوقات، این محصولات به صورت لوسیون، کرم یا ژل هستند که می‌توانید مستقیماً روی زیر بغل خود بمالید.

لیزر درمانی

لیزر درمانی روشی موثر برای سفید کردن زیر بغل است. لیزر ملانین موجود در پوست را هدف قرار می‌دهد و آن را تجزیه می‌کند که به روشن شدن پوست کمک می‌کند. اگر می‌خواهید نتیجه‌ای سریع در رفع تیرگی زیر بغل دریافت کنید، لیزر درمانی می‌تواند راه مناسبی برای شما باشد.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن روشی است که در آن از ابزار خاصی برای لایه برداری پوست و حذف لایه بالایی سلول‌های مرده پوست، کاهش لکه‌های تیره و روشن شدن پوست استفاده می‌شود.

جمع بندی

تیره بودن زیر بغل مشکلی است که تعداد زیادی از مردان و زنان با آن درگیرند. اما خوشبختانه امروزه راه‌های زیادی برای مقابله با اینگونه مشکلات وجود دارد. در این نوشته از مجله زیبایی جردن سعی کردیم علل تیرگی زیر بغل را بررسی کنیم و سپس بهترین درمان‌های خانگی و پزشکی برای رفع تیرگی زیر بغل و سفید کردن زیربغل را به شما معرفی کنیم. همچنین مشورت با پزشک متخصص به شما کمک می‌کند که بتوانید بهترین راه حل را انتخاب کنید.

سوالات متداول رفع تیرگی زیربغل

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بیماری پوستی پاکسازی پوست

مقالات مرتبط